Skatteudvalget 2015-16
L 69 Bilag 9
Offentligt
1580771_0001.png
BflBILBRANCHEN
en delafDI
15. december 2015
KART
DI-2015-14505
Folketingets Skatteudvalg
Vedr.: L69 — Skatteministerens aendringsforslag
Bilbranches opmaerksomhed er blevet henledt pa Skatteministerens aendringsforslag til
L69 af 14. december 2015.
I korthed indebserer L69 en neds^ttelse af registreringsafgiftens li0jeste sats fra 180 pet.
til 150 pet. og lovforslaget bar virkning allerede fra fremssettelsen den 20. november
2015. Der bar op til lovforslagets behandling i Folketinget vseret nogen usikkerbed i
brancben om, bvorvidt leasingbiler pa forboldsm^ssig afgift pr. 20. november og senere
kunne benytte den nye afgiftssats pa 150 pet. ved afregning af restafgiften ved kontrak-
tens opbor. Med praeciseringen i aendringsforslaget er dette ikke muligt.
Bilbranchen er noget forundret over, at der med aendringsforslaget laegges op til, at der
for koretojer, som inden den 20. november 2015 er anmeldt til registrering under en
ordning med forboldsm^ssig betaling af registreringsafgift, vil vaere forskel pa afgiftssat-
sen alt efter bvilken mulighed der vaelges, nar leasingkontrakten ophorer, eller koretojet
pa anden made udgar af ordningen.
Regelseettetfor leasingbiler er anderledes
Afgiften for leasingbiler fastlaegges nemlig ikke definitivt pa indregistreringstidspunktet,
men kan ogsa fastlaegges pa det tidspunkt, hvor koretojet udgar af ordningen. Det er ef¬
ter gaeldende lovgivning muligt at fa foretaget en genberegning af den allerede betalte re¬
gistreringsafgift, bvis v^rditabet i leasingperioden bar vaeret storre end forudset ved ind-
gangen til leasingaftalen. Leasingbiler under ordningen med forboldsm^ssig afgift bar
saledes allerede belt saerlige regler, som derfor ikke kan sammenlignes med biler pa fuld
afgift, som ikke pa et senere tidspunkt bar mulighed for at fa den oprindelige betalte re¬
gistreringsafgift genberegnet.
Indbetaling af restafgiften pa tidspunktet, hvor leasingbilen udgar af ordningen med for-
holdsmaessig afgift bor derfor ske pa baggrund af den til enhver tid g^ldende afgiftssats,
uanset at denne var anderledes ved indgangen til ordningen. Forestiller man sig en situ¬
ation, hvor afgiftssatsen i stedet var sat op, ville en tilsvarende fortolkning, som den der
laegges op til i ^ndringsforslaget, fore til, at leasingbiler pa forboldsm^ssig afgift ville
opna en fordel frem for biler pa fuld afgift eller brugt importerede biler, derved at restaf¬
giften skulle afregnes til den lavere sats, der var gaeldende ved begyndelsen af leasingpe¬
rioden.
Bilbranchen
1787 Kobenhavn V
m (^-45) 3377 3373
Fax (^-45) 3377 3030
bil(|)cli,dk
bil.di.dk
llllillllllllllllllllllllllllllilllllllllllllilllliillillllll^
L 69 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 15/12-15 fra Bilbranchen
1580771_0002.png
Sammenligningsgrundlaget skal vaere ens.
Bilbranchen undrer sig endvidere over sendringsforslagets betydning for v^rditabsbe-
regningen i registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7 og § 3 b, stk. 7. Ved en vaerditabsbereg-
ning sammenholdes den aktuelle handelsvaerdi med k0ret0jets vaerdi inklusive den fulde
registreringsafgift ved kontraktperiodens start, og det beregnes, hvor meget k0ret0jet
har tabt i vaerdi i lebet af leasingperioden. Ved at gennemfore aendringer, der aendrer af-
giftens st0rrelse midt i leasingperioden, vil sammenligningsgrundlaget v^re den aktuelle
handelsvaerdi baseret pa 150 pet. registreringsafgift i forhold til nyprisen baseret pa 180
pet. afgift. Der opstar hermed en uhensigtsmaessig sammenligning af nj^aerdi og han¬
delsvaerdi henover en afgiftsaendring fra 180 pet. til 150 pet. I den forbindelse bor sam¬
menligningsgrundlaget vaere ens.
Grundlaeggende er det Bilbranchens opfattelse, at der ikke lovgivningsmaessigt b0r vaere
mulighed for at anvende en gammel afgiftssats ved beregning af restafgift, mens man
skal anvende den nye 150 pet. sats, hvis koretojet vurderes efter en vaerditabsberegning.
Selv om der vil vsre mulighed for at afmelde et koretoj, som har kort under ordningen,
og ved det efterfolgende videresalg afgiftsberigtige pa baggrund af 150 pet. afgift, vil be-
regningen i sa fald tage udgangspunkt i bilens handelsvaerdi, der alt andet lige vil vaere
hojere, end den anskaffelsesvaerdi den forholdsm^ssige afgift blev beregnet pa baggrund
af.
Endelig bemaerker Bilbranchen, at praeciseringen vil pafore savel branchen som SKAT
betydelige administrative b3Tder, safremt biler registreret under en ordning med for-
holdsmaessig betaling af registreringsafgift pr. 20. november fremover ikke afregner
restafgiften, men vil vaere henvist til at afmelde og anmelde koretojerne til registrering
igen efter samme regler, som er gaeldende for en almindelig, brugt, importeret personbil.
Det forekommer Bilbranchen at vaere meget usaedvanligt, at den nedsatte afgift for alle
personbiler alligevel ikke slar fuldt ud igennem fra forslagets fremsaettelse og at der pa
samme tid er flere g^ldende afgiftssatser for personbiler. Bilbranchen skal derfor fore-
sla, at biler under ordningen med forholdsmasssig afgift jf. registreringsafgiftslovens § 3b
ligestilles med 0vrige personbiler ved afregning af restafgift og at vaerditabsberegningen
bliver foretaget pa sammenlignelige afgiftsmaessige grundlag.
Med venlig hilsen
(+45) 2949 4413
[email protected]
bil.di.dk