Skatteudvalget 2015-16
L 69
Offentligt
1581065_0001.png
16. december 2015
J.nr. 15-3097916
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 69 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Nedsættelse af
registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 15. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Finans og Leasing, til skatteministeren
1581065_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. december 2015 fra Finans og Leasing,
jf. L 69 - bilag 12.
Svar
Finans og Leasing anfører, at ændringsforslaget ikke er i overensstemmelse med de be-
mærkninger, der fremgår af lovforslaget om de økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet. Heraf fremgår, at
”Kapitaltabet vil alene blive realiseret ved videresalg. For leasingselskaber, som
betaler forholdsmæssig registreringsafgift, forventes kapitaltabet endvidere som udgangspunkt ikke at blive
realiseret ved videresalg, da de nye registreringsafgiftsregler vil gælde, når den resterende registreringsafgift
skal beregnes ved videresalg i Danmark eller ved genleasing”.
Det skyldes i følge Finans og Leasing, at for en leasingbil, som er indregistreret før lov-
forslagets ikrafttrædelse, og som betaler forholdsmæssig registreringsafgift, er restafgiften
(den del af registreringsafgiften som ikke vedrører leasingaftalen og først betales, hvis
motorkøretøjet indregistreres til varig brug her i landet efter endt leasing), beregnet på
baggrund af 180 pct.
Finans og Leasing anfører, at der ikke ændres herpå med ændringsforslaget, selvom rest-
afgiften forfalder efter 20. november 2015, og at man derfor vil opleve tab, hvis man skal
sælge et brugt køretøj, hvor restafgiften er beregnet ud fra 180 pct., i et marked, hvor der
for et tilsvarende brugt køretøj kun skal betales 150 pct. i afgift. Finans og Leasing mener
derfor ikke, det er korrekt, at leasingselskaberne ikke vil opleve et kapitaltab som følge af
afgiftsnedsættelsen, såfremt ændringslovforslaget fastholdes i sin nuværende form.
Finans og Leasing oplyser endvidere, at leasingselskaberne groft skønnet har køretøjer
omfattet af § 3 b af en samlet værdi på 20 mia. kr.
Finans og Leasing anfører videre, at der i ændringsforslaget henvises til, at leasingselska-
bet efter endt leasing kan videresælge køretøjet og i den forbindelse betale den nye lavere
afgift på 150 pct., jf. ”metode 2”. Det vil imidlertid ske ud fra køretøjets aktuelle mar-
kedsværdi, hvilket adskiller sig fra den værdi, der er lagt til grund i leasingselskabets op-
rindelige kalkulation, hvorfor det samlet set vil føre til en højere samlet afgift end den
restafgift, der oprindeligt er beregnet efter § 3 b. Denne metode er derfor ifølge Finans og
Leasing reelt set ikke nogen gangbar vej for leasingselskaberne, som alternativt ”tvinges”
til at sælge køretøjet ud af landet med forøgede omkostninger til følge, og til skade for det
danske eftermarked bl.a. i form af tab af arbejdspladser og et ringere udbud af brugte
køretøjer.
Finans og Leasing anfører endvidere, at lovforslagets § 2, stk. 5, handler om den situation,
hvor leasingselskabet beder om engenberegning af den forholdsmæssige afgift, der allere-
de er betalt. Uagtet at den betalte afgift oprindeligt er fastlagt på basis af 180 pct., foreslås
det, at leasingselskabet alene skal kunne få godtgørelse på baggrund af en ny beregning ud
fra 150 pct. Som eksemplet på side 4-5 i ændringsforslaget viser, fører det altså til, at lea-
singselskabet i fremtiden vil få en langt lavere godtgørelse efter denne bestemmelse (i
Side 2 af 3
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Finans og Leasing, til skatteministeren
1581065_0003.png
eksemplet 2.034 kr. mod efter gældende regler 6.577 kr.). Når man således foreslår at
lægge den nye afgiftssats til grund for genberegning af en afgift, der allerede er betalt, må
det så meget desto mere også gøre sig gældende for den del af afgiften, der betales i frem-
tiden, hvor afgiftssatsen er 150 pct.
Det er på den baggrund Finans og Leasings klare opfattelse, at ændringsforslaget bør
ændres, således at ”metode 1”, som er beskrevet på side 3 i ændringsforslaget, skal inde-
holde en præcisering af, at restafgiften efter § 3 b, stk. 10, skal genberegnes ud fra den nye
afgiftssats på 150 pct., såfremt køretøjet indregistreres efter 20. november 2015.
Endvidere har Finans og Leasing enkelte mere tekniske bemærkninger til lovforslaget.
Jeg henviser til svaret på spørgsmål 11 til L 69.
Det bemærkes endvidere, at ordningen med forholdsmæssig betaling af registreringsafgift
i forbindelse med leasingkontraktens ophør indebærer en række valgmuligheder, jf. også
svaret på spørgsmål 11 til L 69.
Blandt andet kan ejeren vælge alene at afregne afgift for den periode, dvs. det antal måne-
der, som køretøjet har kørt under ordningen med forholdsmæssig betaling af registre-
ringsafgift. Ved efterfølgende videresalg skal der herefter ske afgiftsberigtigelse på ny, jf. §
3 b, stk. 10, det vil sige at den restende registreringsafgift skal betales.
Hvis videresalget sker den 20. november 2015 eller senere, vil den resterende registre-
ringsafgift blive beregnet på baggrund af en afgiftssat på 150 pct. Det er på den baggrund
anført i lovforslaget, at der som udgangspunkt ikke forventes at blive realiseret et kapi-
taltab på bilen ved videresalg.
Den resterende registreringsafgift vil endvidere blive beregnet på baggrund af den aktuelle
markedspris. I det omfang, at leasingselskabet oprindeligt har købt bilen til en lavere pris
end den almindelige markedspris – fx fordi leasingselskabet som flådeejer kan få rabat –
kan dette medføre, at leasingselskabet får et tab. Det er imidlertid ikke et kapitaltab, men
derimod et tab, der følger af, at den fordel, som leasingselskaber har ved at kunne købe
en bil som ny til en pris under den almindelige markedspris og efterfølgende kunne vide-
resælge den til markedsprisen, bliver mindre ved en nedsættelse af registreringsafgiften til
150 pct.
Side 3 af 3