Kulturudvalget 2015-16
L 77 Bilag 12
Offentligt
1610574_0001.png
Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om kollektiv forvaltning af ophavsret
[af kulturministeren (Bertel Haarder)]
1. Ændringsforsalg
Der er stillet ialt 9 ændringsforslag til lovforslaget. Kul-
turministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og nr. 6-9 til
lovforslaget og Socialdemokratiet, Dansk Folkepartis, Det
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringforslag nr. 3-5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 21. september
2015 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 15
(folketingssamling 20142). Den 9. december 2015 sendte
kulturministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Kulturministeren og embedsmænd fra ministeriet fore-
stod den 3. februar 2016 en teknisk gennemgang af lovfor-
salget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Global Sound Branding Expert,
HORESTA og Campingrådet og
KODA.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til kulturministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
<>
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets og Alternativets medlemmer af ud-
valget finder, at forvaltningen af ophavsretten er utrolig vig-
tig for danske kunstnere og dansk kulturindhold og produk-
tion. Derfor er det afgørende, at gennemførelsen af EU-di-
rektivet om kollektiv forvaltning af ophavsret tager hensyn
til den særlige og gode måde, vi i Danmark igennem mange
år har formået at forvalte ophavsretten på ikke mindst via
vores kollektive forvaltnings-organisationer som bl.a. KO-
DA, Gramex, Copydan og deres medlemsorganisationer.
Lovforslaget skaber en god ramme for at gennemføre direk-
tivet på en måde, som er i overensstemmelse med dansk
praksis og danske traditioner, når det gælder forvaltningen
af ophavsret. Der bør dog være fokus på, at loven ikke med-
fører forøget bureaukrati og administrative omkostninger for
forvaltningsorganisationerne. Det er vigtigt, at det holdes på
det lavest mulige niveau i forhold til at gennemføre lovens
bestemmelser. Socialdemokratiet og Alternativet finder tilli-
ge, at lovens bestemmelser også bør omfatte de forvalt-
ningsorganisationer, som er etableret uden for EØS-områ-
det, så ingen kan være i tvivl om, at alle forvaltningsorgani-
sationer, som opererer på dansk jord, er omfattet af dansk
lov.
DokumentId
Journalnummer
L 77 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1610574_0002.png
2
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er kritiske
over for direktivets krav om, at loven skal træde i kraft se-
nest 1. april 2016. Dansk Folkeparti ser hellere, at loven ind-
arbejdes i forvaltningsorganisationen senest et år efter
ikrafttrædelsen, fordi det vil lette overgangen for forvalt-
ningsorganisationerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser forslaget som
et skridt fremad i bestræbelserne på at gøre den kollektive
forvaltning af ophavsretten mere demokratisk og transpa-
rent. Derfor bør loven også finde anvendelse på alle kollek-
tive forvaltnings-organisationer og uafhængige forvaltnings-
organisationer, som er aktive i Danmark og ganske uanset
hvor, de er etableret (jævnfør ændringsforslag til § 1). For-
målet med den kollektive forvaltning af ophavsretten er at
sikre de individuelle rettighedshavere betaling for deres ar-
bejde. Derfor bør de kollektive forvaltnings-organisationers
administrationsomkostninger holdes på det lavest mulige ni-
veau, således at mest muligt kan gå direkte videre til de indi-
viduelle rettighedshavere efter en gennemskuelig og god-
kendt fordelingsplan (jævnfør de stillede ændringsforslag til
§ 6 og § 12). De kollektive forvaltnings-organisationer bør
bygge på det demokratiske princip om, at alle tilsluttede
medlemmer har mulighed for at deltage i diskussioner,
stemme og stille op til kompetente organer (jævnfør æn-
dringsforslag til § 6, stk. 3).
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
flertal
(S, DF, RV, EL og ALT), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
Stk. 1-3, 6 og 7, finder tilsvarende anvendelse på
alle kollektive forvaltnings-organisationer, der er etableret
uden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,
men som er aktive i Danmark, og stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse på alle uafhængige forvaltnings-organisationer,
der er etableret uden for det Europæiske Økonomiske Sam-
arbejdsområde, men som er aktive i Danmark.«
[Udvidelse af lovens anvendelsesområde]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
2)
I
Stk. 4, 1. pkt.,
ændres »ret til fra en kollektiv forvalt-
nings-organisation af« til: »kan fra en forvaltnings-organisa-
tion«.
[Sproglig forenkling af bestemmelsen]
Af et
mindretal (EL),
tiltrådt af <>:
Til § 6
3)
I
stk. 3
indsættes som
2. pkt.:
»»Alle bestyrelsesmedlemmer skal vælges på møder,
hvor alle medlemmer har mulighed for at stille op og for at
stemme«.«
[Mest mulig direkte medlemsindflydelse]
4)
I
stk. 5, nr. 1,
indsættes efter »rettighedshaverne« or-
derne: »og godkende fordelingsplaner«
[Godkendelse af de konkrete fordelingsplaner]
Til § 12
5)
Ordene »fordeling til rettighedshaverne, medmindre
den kan fratrække eller modregne« ændres til: »fordeling til
de individuelle rettighedshavere, medmindre den kan fra-
trække eller modregne de begrundede og dokumenterede«.
[Individuelle rettighedshavere skal have mest muligt af de-
res vederlagt udbetalt direkte. ]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 13
6)
I
stk. 1, 2. pkt.
ændres »investerings- og risikoforvalt-
ningspolitik« til: »investerings- og risikostyringspolitik«.
[Ensretning af sprogbrug]
Til § 42
7)
Den under
nr. 1
foreslåede
fodnote
til lovens titel affat-
tes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rå-
dets direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende
1991, nr. L 122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF
af 19. november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, si-
de 61, Rådets direktiv 93/83/EØF af 27. september
1993, EF-Tidende 1993, nr. L 248, side 15, Rådets di-
rektiv 93/98/EØF af 29. oktober 1993, EF-Tidende
1993, nr. L 290, side 9, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 96/9/EF af 11. marts 1996, EF-Tidende 1996,
nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001, nr.
L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 272, side 32, Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2004/48/EF af 29. april 2004, EU-Tidende 2004,
nr. L 157, side 45, dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006, EU-
Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11. december
2007 om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF af 3.
oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332, side 27, de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
L 77 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1610574_0003.png
3
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober
2012, EU-Tidende 2012, nr. L 299, side 5, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/26/EU af
26. februar 2014, EU-tidende 2014, nr. L 84, side 72.
«
[Korrektion af fodnote til ophavsretsloven]
8)
I
nr. 2
ændres »§ 52, stk. 8, § 52, stk. 4,« til: »§ 52 a,
stk. 8, § 52 b, stk. 4,«
[Korrektion af henvisninger i ophavsretsloven]
Til bilag 1
9)
I
punkt 2, litra c, nr. vi,
udgår », stk. 2-3«.
[Korrektion af bilaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringen omfattes kollektive forvaltningsorganisa-
tioner og uafhængige forvaltningsorganisationer, der er
etableret uden for det Europæiske økonomiske Samarbejds-
område (EØS), men som er aktive i Danmark, af lovens be-
stemmelser på samme måde som de kollektive forvaltnings-
organisationer og uafhængige forvaltningsorganisationer,
der er etableret i Danmark. Ændringen betyder, at kollektive
forvaltningsorganisationer, der er etableret uden for EØS,
vil være omfattet af alle lovforslagets regler med undtagelse
af kapitel 7. Såfremt en sådan forvaltningsorganisation for-
valter rettigheder til musikværker med henblik på onlinean-
vendelse på et multiterritorialt grundlag, vil kapitel 7 ligele-
des finde anvendelse. Der er tale om samme struktur, som
gælder for kollektive forvaltningsorganisationer, der er etab-
leret i Danmark. Lovforslagets regler om datterselskaber
m.v. i stk. 3 og medlemsorganisationer i stk. 6 og 7 finder
ligeledes tilsvarende for kollektive forvaltningsorganisatio-
ner, der er etableret uden for EØS.
Ændringen medfører endvidere, at uafhængige forvalt-
ningsorganisationer, der etableret uden for EØS, men som er
aktive i Danmark, vil være omfattet af lovforslagets §§ 19
og 21, § 22, nr. 1-3 og 5-7, og §§ 38 og 39. Kollektive for-
valtningsorganisationer vil dog være omfattet af direktivets
regler, da det land, de er etableret i, ligeledes skal have im-
plementeret direktivets regler. Såfremt Kulturministeriet
vurderer, at en kollektiv forvaltningsorganisation, der er ak-
tiv i Danmark, men som er etableret i en anden EU-med-
lemsstat ikke overholder direktivets krav, har Kulturministe-
riet mulighed for at henvende sig til den kompetente myn-
dighed i det pågældende land i medfør af direktivets artikel
37 med en anmodning om at træffe passende foranstaltnin-
ger. Den anmodede kompetente myndighed skal afgive et
begrundet svar inden for 3 måneder. Kulturministeriet kan
ligeledes bringe spørgsmålet op i den ekspertgruppe, der be-
skrives i artikel 41 i direktivet.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring af bestemmelsen
for at øge læsevenligheden samt for at sikre korrekt gen-
nemførelse af direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om at sikre størst muligt direkte medlemsind-
flydelse.
Til nr. 4
Bestyrelsen skal også godkende de konkrete fordelings-
planer.
Til nr. 5
De individuelle rettighedshavere skal have mest muligt af
deres vederlagt udbetalt direkte.
Til nr. 6
Der er tale om en redaktionel ændring, der har til formål
at ensrette sprogbrugen i lovforslaget, således at der bruges
samme begreb – »risikostyringspolitik« – i forslaget til § 6,
stk. 5, nr. 6, og forslaget til § 13.
Til nr. 7
Der er tale om en korrektion af fodnoten i lov om op-
havsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion, således at der henvises til
de rette bestemmelser i lov om ophavsret, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1144 af 23. oktober 2014.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion af bilag 1, således at bilag 1
punkt 2, litra c, nr. vi, henviser til hele forslagets § 15. Dette
er i overensstemmelse med bilag 1 til direktivet, der i punkt
2, litra c, nr. vi, der henviser til artikel 13, stk. 1, der gen-
nemføres i lovforslagets § 15.
Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Britt Bager (V) Jan E. Jørgensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Morten Løkkegaard (V)
Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Mette Bock (LA) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF) Annette Lind (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen (S) Mogens Jensen (S) Orla Hav (S)
fmd.
Søren Søndergaard (EL) Pernille Skipper (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Emrah Tuncer (RV) Marianne Jelved (RV)
Ida Auken (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
L 77 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1610574_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 77 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1610574_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 77
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Henvendelse af 10/1 2016 fra Global Sound Branding Expert
Bilaget er trukket tilbage
Henvendelse af 15/1 2016 fra HORESTA og Campingrådet
Udkast til tidsplan
Henvendelse af 15/1 2016 fra KODA
Tidsplan
Revideret tidsplan
Materiale til den tekniske gennemgang af L 77 (Forslag til lov om kol-
lektiv forvaltning af ophavsret), fra kulturministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra kulturministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 77
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentarer til henvendelsen af 10/1 2016 fra Global
Sound Branding Expert, til kulturministeren, og ministerens svar her-
Spm. er trukket tilbage
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1 2016 fra HORESTA og
Campingrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at forvaltningsorganisationer-
ne uden for EØS-området omfattes af lovforslaget, til kulturministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil sikre, at der gives tid til implementeringen af
loven, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en bestyrelse i en forvaltningsorganisation kan bestå af
medlemmer valgt direkte på generalforsamlingen og medlemmer ud-
peget af medlemsforeningerne, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om mulighed for de kollektive forvaltningsorganisationer at ind-
arbejde lovens bestemmelser, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil præcisere par 6. i lovforslaget, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om konsekvenserne, hvis man vælger ikke at efterleve tidsfristen
fastsat af EU, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisati-
oner, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 77 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1610574_0006.png
6
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Spm. om at oversende udvalget oplysninger om de eksisterende kol-
lektive forvaltningsorganisationers generelle fordelingspolitik, til kul-
turministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre nærmere for omfanget af de nationale midler, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre medlemmerne af de kollektive forvaltningsorganisa-
tioner direkte demokratisk indflydelse på fordeling af de inkasserede
midler, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at de inkasserede midler ikke bruges til andet end
afregning og betaling af den administration, der er forbundet dermed,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre alle medlemmer af de kollektive forvaltningsorgani-
sationer indflydelse på fordeling af de nationale midler, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor de kollektive forvaltningsorganisationer kan klage eller
anke over forvaltningen af de inkasserede midler, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre nærmere for Kulturministeriets tilsynsfunktion
med de kollektive forvaltningsorganisationer, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at de kollektive forvaltningsorganisationer fortsat bevarer
kontrollen med fordelingen, når inkasserede midler overgives til for-
deling af andre organisationer, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den igangværende sag i forhold til advokatfirmaet Johan
Schlüter på nogen måde har relation til lovgivningen om de kollektive
forvaltningsorganisationer, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse de kollektive forvaltningsorganisationers afreg-
ningspriser for musik på de forskellige kanaler på DR, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at den fordelingsplan som udspringer af brugen af musik på
DR�½s forskellige kanaler også bruges, når det gælder fordeling på an-
dre områder, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indhente oplysninger om KODA�½s nuværende fordelings-
planer, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at op mod 50% af bestyrelsesmedlemmerne kan udpeges af
andre organisationer udenom generalforsamlingen, til kulturministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere artikel i Berlingske Tidende den 27. februar
2016 "Rettighedshavere fik kun halvdelen af millionerne", til kultur-
ministeren