Kulturudvalget 2015-16
L 77 Bilag 13
Offentligt
1612191_0001.png
Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om kollektiv forvaltning af ophavsret
[af kulturministeren (Bertel Haarder)]
1. Ændringsforsalg
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2 og nr. 6-9. Social-
demokratiets, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og En-
hedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringforslag nr. 3-5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 21. september
2015 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag 15
(folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 9. december 2015
sendte kulturministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Kulturministeren og embedsmænd fra ministeriet fore-
stod den 3. februar 2016 en teknisk gennemgang af lovfor-
salget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
– Global Sound Branding Expert,
– HORESTA og Campingrådet og
– Koda.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til kulturministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, SF og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af kulturministeren og det af
S, DF, RV og EL stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af kulturministeren stillede ændrings-
forslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Alternativets og Socialistisk Folke-
partis medlemmer af udvalget finder, at forvaltningen af op-
havsretten er utrolig vigtig for danske kunstnere og dansk
kulturindhold og -produktion. Derfor er det afgørende, at
gennemførelsen af EU-direktivet om kollektiv forvaltning af
ophavsret tager hensyn til den særlige og gode måde, vi i
Danmark igennem mange år har formået at forvalte ophavs-
retten på ikke mindst via vores kollektive forvaltningsorga-
nisationer som bl.a. Koda, Gramex, Copydan og deres med-
lemsorganisationer. Lovforslaget skaber en god ramme for
at gennemføre direktivet på en måde, som er i overensstem-
melse med dansk praksis og danske traditioner, når det gæl-
der forvaltningen af ophavsret. Der bør dog være fokus på,
at loven ikke medfører forøget bureaukrati og administrative
omkostninger for forvaltningsorganisationerne. Det er vig-
tigt, at det holdes på det lavest mulige niveau i forhold til at
gennemføre lovens bestemmelser. Socialdemokratiet, Alter-
nativet og Socialistisk Folkeparti finder tillige, at lovens be-
stemmelser også bør omfatte de forvaltningsorganisationer,
som er etableret uden for EØS-området, så ingen kan være i
tvivl om, at alle forvaltningsorganisationer, som opererer på
dansk jord, er omfattet af dansk lov.
AX018449
L 77 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
1612191_0002.png
2
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er kritiske
over for direktivets krav om, at loven skal træde i kraft se-
nest den 1. april 2016. Dansk Folkeparti ser hellere, at loven
indarbejdes i forvaltningsorganisationen senest 1 år efter
ikrafttrædelsen, fordi det vil lette overgangen for forvalt-
ningsorganisationerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser forslaget som
et skridt fremad i bestræbelserne på at gøre den kollektive
forvaltning af ophavsretten mere demokratisk og transpa-
rent. Derfor bør loven også finde anvendelse på alle kollek-
tive forvaltningsorganisationer og uafhængige forvaltnings-
organisationer, som er aktive i Danmark, ganske uanset hvor
de er etableret (jf. ændringsforslag til § 1). Formålet med
den kollektive forvaltning af ophavsretten er at sikre de indi-
viduelle rettighedshavere betaling for deres arbejde. Derfor
bør de kollektive forvaltningsorganisationers administrati-
onsomkostninger holdes på det lavest mulige niveau, således
at mest muligt kan gå direkte videre til de individuelle ret-
tighedshavere efter en gennemskuelig og godkendt forde-
lingsplan (jf. de stillede ændringsforslag til § 6 og § 12). De
kollektive forvaltningsorganisationer bør bygge på det de-
mokratiske princip om, at alle tilsluttede medlemmer har
mulighed for at deltage i diskussioner, stemme og stille op
til kompetente organer (jf. ændringsforslag til § 6, stk. 3).
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
flertal
(S, DF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(V,
ALT, SF og KF):
Til § 1
1)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
Stk. 1-3, 6 og 7 finder tilsvarende anvendelse på
alle kollektive forvaltningsorganisationer, der er etableret
uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,
men som er aktive i Danmark, og stk. 4 finder tilsvarende
anvendelse på alle uafhængige forvaltningsorganisationer,
der er etableret uden for Det Europæiske Økonomiske Sam-
arbejdsområde, men som er aktive i Danmark.«
[Udvidelse af lovens anvendelsesområde]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
2)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »ret til fra en kollektiv forvalt-
ningsorganisation at« til: »kan fra en forvaltningsorganisati-
on«.
[Sproglig forenkling af bestemmelsen]
Af et
mindretal (EL),
tiltrådt af et
mindretal
(ALT og RV):
Til § 6
3)
I
stk. 3
indsættes som
2. pkt.:
»Alle bestyrelsesmedlemmer skal vælges på møder, hvor
alle medlemmer har mulighed for at stille op og for at stem-
me.«
[Mest mulig direkte medlemsindflydelse]
4)
I
stk. 5, nr. 1,
indsættes efter »rettighedshaverne« orde-
ne: »og godkende fordelingsplaner«.
[Godkendelse af de konkrete fordelingsplaner]
Til § 12
5)
Ordene »fordeling til rettighedshaverne, medmindre
den kan fratrække eller modregne« ændres til: »fordeling til
de individuelle rettighedshavere, medmindre den kan fra-
trække eller modregne de begrundede og dokumenterede«.
[Individuelle rettighedshavere skal have mest muligt af de-
res vederlagt udbetalt direkte]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 13
6)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »investerings- og risikoforvalt-
ningspolitik« til: »investerings- og risikostyringspolitik«.
[Ensretning af sprogbrug]
Til § 42
7)
Den under
nr. 1
foreslåede
fodnote
til lovens titel affat-
tes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rå-
dets direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende
1991, nr. L 122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF
af 19. november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, si-
de 61, Rådets direktiv 93/83/EØF af 27. september
1993, EF-Tidende 1993, nr. L 248, side 15, Rådets di-
rektiv 93/98/EØF af 29. oktober 1993, EF-Tidende
1993, nr. L 290, side 9, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 96/9/EF af 11. marts 1996, EF-Tidende 1996,
nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001, nr.
L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 272, side 32, Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2004/48/EF af 29. april 2004, EU-Tidende 2004,
nr. L 157, side 45, dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006, EU-
Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11. december
2007 om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF af 3.
oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332, side 27, de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
L 77 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
1612191_0003.png
3
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober
2012, EU-Tidende 2012, nr. L 299, side 5, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/26/EU af
26. februar 2014, EU-Tidende 2014, nr. L 84, side 72.
«
[Korrektion af fodnote til ophavsretsloven]
8)
I
nr. 2
ændres »§ 52, stk. 8, § 52, stk. 4,« til: »§ 52 a,
stk. 8, § 52 b, stk. 4,«.
[Korrektion af henvisninger i ophavsretsloven]
Til bilag 1
9)
I
punkt 2, litra c, nr. vi,
udgår », stk. 2-3«.
[Korrektion af bilaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringen omfattes kollektive forvaltningsorganisa-
tioner og uafhængige forvaltningsorganisationer, der er
etableret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejds-
område (EØS), men som er aktive i Danmark, af lovens be-
stemmelser på samme måde som de kollektive forvaltnings-
organisationer og uafhængige forvaltningsorganisationer,
der er etableret i Danmark. Ændringen betyder, at kollektive
forvaltningsorganisationer, der er etableret uden for EØS,
vil være omfattet af alle lovforslagets regler med undtagelse
af kapitel 7. Såfremt en sådan forvaltningsorganisation for-
valter rettigheder til musikværker med henblik på onlinean-
vendelse på et multiterritorialt grundlag, vil kapitel 7 ligele-
des finde anvendelse. Der er tale om samme struktur, som
gælder for kollektive forvaltningsorganisationer, der er etab-
leret i Danmark. Lovforslagets regler om datterselskaber
m.v. i stk. 3 og medlemsorganisationer i stk. 6 og 7 finder
ligeledes tilsvarende anvendelse for kollektive forvaltnings-
organisationer, der er etableret uden for EØS.
Ændringen medfører endvidere, at uafhængige forvalt-
ningsorganisationer, der er etableret uden for EØS, men som
er aktive i Danmark, vil være omfattet af lovforslagets §§ 19
og 21, § 22, nr. 1-3 og 5-7, og §§ 38 og 39. Kollektive for-
valtningsorganisationer vil dog være omfattet af direktivets
regler, da det land, de er etableret i, ligeledes skal have im-
plementeret direktivets regler. Såfremt Kulturministeriet
vurderer, at en kollektiv forvaltningsorganisation, der er ak-
tiv i Danmark, men som er etableret i en anden EU-med-
lemsstat, ikke overholder direktivets krav, har Kulturmini-
steriet mulighed for at henvende sig til den kompetente
myndighed i det pågældende land i medfør af direktivets ar-
tikel 37 med en anmodning om at træffe passende foranstalt-
ninger. Den anmodede kompetente myndighed skal afgive et
begrundet svar inden for 3 måneder. Kulturministeriet kan
ligeledes bringe spørgsmålet op i den ekspertgruppe, der be-
skrives i artikel 41 i direktivet.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring af bestemmelsen
for at øge læsevenligheden samt for at sikre korrekt gen-
nemførelse af direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om at sikre størst muligt direkte medlemsind-
flydelse.
Til nr. 4
Bestyrelsen skal også godkende de konkrete fordelings-
planer.
Til nr. 5
De individuelle rettighedshavere skal have mest muligt af
deres vederlagt udbetalt direkte.
Til nr. 6
Der er tale om en redaktionel ændring, der har til formål
at ensrette sprogbrugen i lovforslaget, således at der bruges
samme begreb – »risikostyringspolitik« – i forslaget til § 6,
stk. 5, nr. 6, og forslaget til § 13.
Til nr. 7
Der er tale om en korrektion af fodnoten i lov om op-
havsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion, således at der henvises til
de rette bestemmelser i lov om ophavsret, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1144 af 23. oktober 2014.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion af bilag 1, således at bilag 1,
punkt 2, litra c, nr. vi, henviser til hele forslagets § 15. Dette
er i overensstemmelse med bilag 1 til direktivet, der i punkt
2, litra c, nr. vi, henviser til artikel 13, stk. 1, der gennemfø-
res i lovforslagets § 15.
Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF)
Søren Espersen (DF) Britt Bager (V) Jan E. Jørgensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Morten Løkkegaard (V)
Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Mette Bock (LA) Leif Mikkelsen (LA) Naser Khader (KF) Annette Lind (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen (S) Mogens Jensen (S) Orla Hav (S)
fmd.
Søren Søndergaard (EL) Pernille Skipper (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Emrah Tuncer (RV) Marianne Jelved (RV)
Ida Auken (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
L 77 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
1612191_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 77 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
1612191_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 77
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Henvendelse af 10/1-2016 fra Global Sound Branding Expert
Bilaget er trukket tilbage
Henvendelse af 15/1-2016 fra HORESTA og Campingrådet
Udkast til tidsplan
Henvendelse af 15/1-2016 fra Koda
Tidsplan
Revideret tidsplan
Materiale til den tekniske gennemgang af L 77 (Forslag til lov om kol-
lektiv forvaltning af ophavsret), fra kulturministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra kulturministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 77
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentarer til henvendelsen af 10/1-2016 fra Global
Sound Branding Expert, til kulturministeren, og ministerens svar her-
Spm. er trukket tilbage
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1-2016 fra HORESTA og
Campingrådet, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at forvaltningsorganisatio-
nerne uden for EØS-området omfattes af lovforslaget, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at der gives tid til implementeringen af
loven, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en bestyrelse i en forvaltningsorganisation kan bestå af
medlemmer valgt direkte på generalforsamlingen og medlemmer ud-
peget af medlemsforeningerne, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om mulighed for de kollektive forvaltningsorganisationer at ind-
arbejde lovens bestemmelser, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil præcisere § 6 i lovforslaget, til kulturministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om konsekvenserne, hvis man vælger ikke at efterleve tidsfristen
fastsat af EU, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende udvalget en faktuel oversigt over de organisati-
oner, som står for den kollektive forvaltning af ophavsret i Danmark,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 77 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 16. marts 2016
1612191_0006.png
6
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Spm. om at oversende udvalget oplysninger om de eksisterende kol-
lektive forvaltningsorganisationers generelle fordelingspolitik, til kul-
turministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre nærmere for omfanget af de nationale midler, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre medlemmerne af de kollektive forvaltningsorganisa-
tioner direkte demokratisk indflydelse på fordeling af de indkasserede
midler, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at de indkasserede midler ikke bruges til andet end
afregning og betaling af den administration, der er forbundet dermed,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre alle medlemmer af de kollektive forvaltningsorgani-
sationer indflydelse på fordeling af de nationale midler, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor de kollektive forvaltningsorganisationer kan klage eller
anke over forvaltningen af de indkasserede midler, til kulturministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre nærmere for Kulturministeriets tilsynsfunktion
med de kollektive forvaltningsorganisationer, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, at de kollektive forvaltningsorganisationer fortsat bevarer
kontrollen med fordelingen, når indkasserede midler overgives til for-
deling af andre organisationer, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den igangværende sag om advokatfirmaet Johan Schlüter på
nogen måde har relation til lovgivningen om de kollektive forvalt-
ningsorganisationer, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse de kollektive forvaltningsorganisationers afreg-
ningspriser for musik på de forskellige kanaler på DR, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at den fordelingsplan, som udspringer af brugen af musik på
DR's forskellige kanaler, også bruges, når det gælder fordeling på an-
dre områder, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indhente oplysninger om Kodas nuværende fordelingspla-
ner, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at op mod 50 pct. af bestyrelsesmedlemmerne kan udpeges
af andre organisationer uden om generalforsamlingen, til kulturmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere artikel i Berlingske Tidende den 27. februar
2016 »Rettighedshavere fik kun halvdelen af millionerne«, til kultur-
ministeren