Til Folketingets kulturudvalg
Valby, den 15. januar 2016
Forslag om ’One Place Payment’ for opkrævning af licens til offentlig visning af TV
til den kommende lov om kollektiv forvaltning af ophavsret
Rettighedshavere som f.eks. producenter, skuespillere, instruktører, komponister og lign. i film, serier,
dokumentarer, sportsbegivenheder mv., har i henhold til ophavsretsloven krav på betaling, når deres værk
vises offentligt.
Mange rettighedshavere er repræsenteret af et organiseret organ som eksempelvis organisationerne
Copydan, Motion Picture Licensing Company, KODA/Gramex m.fl. Hertil kommer, at mange rettigheder
forvaltes af andre aktører, og som lovgivningen er i dag, er det umuligt for brugeren – herunder
campingpladser, hoteller og restauranter – at vide, hvem man skal betale til, for at leve op til
ophavsretsloven ved offentlig visning af TV. Konsekvensen er store administrative byrder, uforudsete
regninger og som følge heraf fravalg af offentlig visning af TV og en dårligere servicering af gæsterne.
Campingrådet og Horesta ønsker klare regler på området, og foreslår en såkaldt ’One Place Payment’.
Tvetydighed og uklare regler om licens for TV til offentlig visning
Det er en ganske stor udfordring for aktører i turisterhvervet, at der ikke findes en udtømmende liste for,
hvem der kan repræsentere danske som udenlandske kunstnere med henblik på at opkræve licens for
offentlig visning af TV. Det betyder i praksis, at virksomheder der ønsker at sætte TV til offentlig visning
f.eks. i en TV-stue på en campingplads eller i en reception på et hotel, kan blive mødt af flere forskellige
rettighedshavere og repræsentanter for rettighedshavere, der ønsker opkrævning af licens ved offentlig
visning af TV.
Mange turismevirksomheder giver op i forsøget på at finde ud af, hvilke rettighedshavere den pågældende
organisation eller anden rettighedsopkræver repræsenterer, og virksomheden står tilbage med et indtryk
af, at selv blandt repræsentanter for rettighedshavere er der ikke klarhed over, hvem de forskellige aktører
opkræver licens på vegne af.
Hertil kommer, at der ofte er tvivl om, hvorvidt man har betalt for alle rettigheder, når signaludbyderne
sælger de såkaldte erhvervspakker med label ’Offentlig visning - erhverv’. For ud over rettighederne til
signaludbyderne for at benytte deres TV-indhold til offentlig visning, skal der desuden betales til eksterne
repræsentanter for rettighedshavere. Og med den nuværende løsning er det op til fremviseren/turisme-
erhvervet selv at finde ud af præcis, hvad der skal betales for med det TV-indhold, der bliver leveret i
signalet.
Resultatet af den nuværende løsning bliver et ringere turismeprodukt
Den nuværende løsning er uigennemskuelig og betyder i værste fald, at campingpladser, restauranter og
hoteller helt undlader at vise TV med film, serier, sportsmesterskaber m.v. Konsekvensen ved at stille et TV
til rådighed med offentlig visning er uoverskuelig for den enkelte turismevirksomhed, og det betyder, at der
ikke udvikles oplevelser og tilbud med TV som omdrejningspunkt. Det forringer det danske turismeprodukt
og strider mod en politisk efterspørgsel efter kvalitet og flere oplevelser i dansk turisme.
Side 1 af 2