Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ikke-medlem af Folketinget Mette Gjerskov (S) har den 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 til L 87 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 55 til L 87:
Finder regeringen, at accept af en ’procesrisiko’ (dvs. risiko for at tabe en sag)
for at kunne udskyde familiesammenføring er foreneligt med artikel 26 i Traktatrets-
konventionen, hvorefter alle traktater er bindende for parterne og skal
gennemføres loyalt (’in good faith’)?
Svar:
Det fremgår af pkt. 2.2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der ministeri-
et bekendt ikke er praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende
spørgsmålet om udskydelse af adgangen til familiesammenføring i den situation, som
forslaget vedrører. Det fremgår endvidere, at der – henset hertil og da Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 i alle tilfælde indebærer en afvejning – er en vis
risiko for, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i forbindelse med prøvelse af
en konkret sag vil kunne nå frem til, at det ikke efter Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 8 er muligt generelt at stille krav om 3 års ophold som betingelse
for familiesammenføring for udlændinge, der har opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 7, stk. 3.
Det fremgår imidlertid endvidere, at det – henset til den begrænsede varighed af den
herboende udlændings ophold i Danmark, beskyttelsesbehovets forventede midlertidige
karakter og det forhold, at opholdstilladelsen kun er meddelt for 1 år ad gangen – er rege-
ringens opfattelse, at der er tungtvejende argumenter for, at den foreslåede ordning er
forenelig med artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.2.1, skal der i
øvrigt meddeles familiesammenføring – også inden for de første tre års ophold her i lan-
det – hvis Danmarks internationale forpligtelser konkret tilsiger det. Dette gælder f.eks.,
hvis personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en handicappet ægtefælle
i hjemlandet, eller hvis den herboende har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet. I
sådanne tilfælde kan et afslag på familiesammenføring være særligt indgribende allerede
inden for de første tre år. Ligeledes kan der i forhold til børn være situationer, hvor FN’s
børnekonvention, herunder konventionens artikel 3, stk. 1, om hensynet til barnets tarv,
kan have betydning for, om der skal gives tilladelse til familiesammenføring på et tidligere
Dato: 18. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1986
Side
1/2