Ligestillingsudvalget 2015-16
L 89 Bilag 1
Offentligt
1582496_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til lov om ændring af lov om lige løn til
mænd og kvinder (Kønsopdelt lønstatistik)
Sagsnr. 2015 - 3508
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar:
AC, Advokatsamfundet, CFU, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Kvindesamfund, Danske Regioner, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA), Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, FTF, HK, Institut for
Menneskerettigheder (IMR), KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kvinderådet,
KVINFO, Lederne, LO.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Det Faglige Hus, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere
(GLS-A), Håndværksrådet, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
(KTO), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Producentforeningen, Sundhedskartellet.
Organisationernes bemærkninger til lovforslaget:
Generelt
DA, FA, Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening og Lederne
støtter
ændringen af reglerne om kønsopdelt lønstatistik, og er enig i, at grænsen bør følge
reglerne for information og høring. Lovforslaget vil give virksomheder et bedre
redskab at arbejde med.
Advokatsamfundet og Danmarks Statistik
har ikke bemærkninger til lovforsla-
get.
CFU
henviser til hovedorganisationernes høringssvar.
LO, FTF, HK, AC, Dansk Kvindesamfund, Forhandlingsfællesskabet, IMR,
KVINFO og Kvinderådet
kan ikke støtte forslaget om, at reglerne om kønsopdelt
lønstatistik ændres, og påpeger, at kønsopdelt lønstatistik er et vigtigt redskab i ar-
bejdet med at fremme ligeløn mellem mænd og kvinder.
HK
henviser i den forbin-
delse til SFI’s ligelønsanalyse fra 2013, som blandt andet viste, at der dels stadig er
behov for at have fokus på ligeløn.
HK, LO og FTF
bemærker desuden, at analy-
ser fra SFI har vist, at lønforskellene, herunder de uforklarede, er størst på de små
virksomheder.
Sikring af information og høring af alle virksomhedens lønmodtagere
HK, LO, FTF, Forhandlingsfællesskabet, Kvinderådet og IMR
påpeger, at det
er vanskeligt ud fra lovforslaget at se, hvordan samarbejdet omkring kønsopdelt
lønstatistik konkret skal foregå ude på virksomhederne, når lønmodtagernes ret til
indsigt i lønstatistikkerne er fjernet.
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
AC
ønsker, at pligten til at udlevere kønsopdelt lønstatistik bevares, og henviser til,
at akademikere ansat på virksomheder, der er omfattet af Samarbejdsaftalen mel-
lem DA-LO ikke har ret til direkte repræsentation i samarbejdsstrukturen på virk-
somheden.
LO, Forhandlingsfællesskabet og FTF
finder ligeledes, at lovforsla-
get skal tage højde for den situation, hvor der ikke er en lønmodtagerrepræsentant.
2006-reglerne har ikke haft nogen effekt
AC, LO, FTF, HK og IMR
henviser til SFI’s evaluering af reglerne om kønsop-
delt lønstatistik fra 2011, som viste, at reglerne fra 2006 ikke havde nogen reel ef-
fekt, og at kravet om 10 mænd og 10 kvinder inden for samme arbejdsfunktion de
facto indsnævrer reglernes målgruppe. Det sidste vil ifølge
HK, AC, IMR og
Dansk Kvindesamfund
føre til en stor svækkelse af synligheden og informationen
om mænds og kvinders aflønning på den enkelte virksomhed.
DISCO-systemet
AC og IMR
finder med henvisning til SFI’s evaluering ikke, at DISCO-
kodesystemet er velegnet til brug for kønsopdelt lønstatistik, og at DISCO-koderne
kan opleves som en barriere i forhold til at arbejde med lønstatistikkerne.
LO
me-
ner, at det bør præciseres, at anvendes et andet system end DISCO, så skal medar-
bejdergrupperne have en detaljeringsgrad svarende til den 6-cifrede DISCO-kode.
Oplysningspligt for arbejdsgiveren
IMR
anbefaler øget pligt for arbejdsgiveren til at informere de ansatte om formålet
med reglerne om kønsopdelt lønstatistik og retten til at videregive oplysninger om
egne lønforhold samt om, at de er beskyttet mod repressalier, hvis de rejser krav
om at drøfte kønsopdelt lønstatistik.
Afvente evaluering
LO, AC, IMR, Forhandlingsfællesskabet og FTF
finder, at regeringen bør af-
vente resultatet af den evaluering af reglerne, som efter loven skal påbegyndes i
2019, inden reglerne overvejes ændret.
Forringede vilkår for de virksomheder, som fremover ikke vil få lønstatistik
LO, FTF, HK og IMR
mener, at lovforslaget blot gør det sværere for mindre virk-
somheder at overholde reglerne om ligeløn, når de afskæres adgangen til ligeløns-
statistik, som udsendes uden beregning fra Danmarks Statistik m.fl.
LO, FTF,
Kvinderådet og IMR
er ikke enig med regeringen i, at kønsopdelt lønstatistik er
en uhensigtsmæssig belastning for virksomhederne.
Anonymitet er ikke et problem
HK og IMR
deler ikke regeringens bekymring for den enkelte lønmodtagers ano-
nymitet. Blandt andet henvises til den tidligere beskæftigelsesministers tilkendegi-
velser i brev af 11. juni 2014 til MF Rasmus Horn Langhoff.
Mulighed for ligelønsredegørelser
Dansk Kvindesamfund
beklager, at muligheden for at udarbejde en ligelønsrede-
gørelse som alternativ til kønsopdelt lønstatistik tilsyneladende er fjernet, men fin-
der det positivt, at lovforslaget eksplicit påpeger offentlige myndigheders pligt til at
inddrage ligestillingsaspektet i deres arbejde (kønsmainstreamingsforpligtelsen).
2
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0003.png
EU-aspekter
Endelig anfører
HK, IMR, LO og FTF,
at der kan være EU-retlige aspekter i lov-
forslaget.
HK
henvises i den forbindelse til, at ligelønsloven implementerer lige-
lønsdirektivet, og til EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, som er indskre-
vet i traktaten.
IMR, LO og FTF
henviser til, at Kommissionen i sin meddelelse
fra 7. marts 2014 har bedt alle medlemslande om at indrapportere, hvad der gøres
for at sikre en effektiv implementering af EU-bestemmelserne om ligeløn.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Sikring af information og høring af alle virksomhedens lønmodtagere
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de lønmodtagerrettigheder, som nævnes i §
1, stk. 5, erstattes af reglerne i lov om information og høring.
Det har ikke været intentionen med lovforslaget at ændre på samarbejdsprocedu-
ren i forhold til 2006-loven.
Derfor bliver det præciseret i lovforslaget, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes
til brug for information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd
og kvinder på virksomheden.
Lov om information og høring af lønmodtagere har til formål at sikre alle ansatte i
virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og hørt omkring for-
hold, som har eller vil få væsentlig betydning for deres ansættelse og arbejdsmæs-
sige forhold.
Det følger dermed af lov om information og høring af lønmodtagere, at virksomhe-
den skal sikre, at de ansatte får ajourført information om den seneste og forventede
udvikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter, økonomiske situation og fremtidsudsig-
ter. Virksomheden skal desuden høre de ansatte i forbindelse med den information,
som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal udveksle synspunkter
og være i dialog omkring de forhold, som virksomheden informerer om.
Virksomheden har ifølge lovforslaget pligt til via lønmodtagerrepræsentanten at
give de ansatte fyldestgørende oplysninger om den kønsopdelte lønstatistik. Oplys-
ningerne fra arbejdsgiveren gives via samarbejdsudvalget, og kan ses i sammen-
hæng med § 4 i lov om information og høring af lønmodtagere (virksomhedens op-
lysningspligt vedrørende forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksom-
heden).
Efter § 4, stk. 1, i lov om information og høring af lønmodtagere har virksomheden
pligt til via lønmodtagerrepræsentanterne at give de ansatte fyldestgørende oplys-
ninger om forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksomheden. Pligten
til at informere omfatter som minimum
1) information om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhe-
dens aktiviteter, virksomhedens økonomiske situation og fremtidsudsigter, herun-
der om ordre- og markedssituationen samt produktionsforhold,
2) information om virksomhedens beskæftigelsesforhold, herunder hvis beskæfti-
gelsen på virksomheden er truet, og planer om større ændringer og foranstaltnin-
ger, som får betydning for beskæftigelsen, og
3) information om virksomhedens beslutninger, som kan medføre betydelige æn-
3
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0004.png
dringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene.
Efter § 4, stk. 2, skal de oplysninger, der skal høres om efter stk. 1, gives jævnligt
og på passende tidspunkter, så lønmodtagerrepræsentanterne har ajourførte in-
formationer om virksomhedens situation.
Oplysningerne efter stk. 1 skal om muligt foreligge i skriftlig form og på en sådan
måde og med et sådant indhold, at lønmodtagerrepræsentanterne har mulighed for
at sætte sig ind i og vurdere indholdet af oplysningerne og kan forberede den i stk.
3 beskrevne høring.
Virksomhederne modtager enten kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik el-
ler fra en arbejdsgiverorganisation eller udarbejder den selv.
Ved i lovforslaget at præcisere, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for
information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheden, er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at lov om informati-
on og høring allerede regulerer lønmodtagerrepræsentantens mulighed for at få
udleveret kønsopdelt lønstatistik til brug for information og høring.
Ligeledes fastslår samme lovs § 6, hvem der skal informeres og høres på lønmod-
tagernes vegne. Af § 6, stk. 2, følger, at hvis der stilles krav herom, kan de ordinæ-
re repræsentanter for lønmodtagerne suppleres med repræsentanter for grupper,
der ikke er repræsenteret gennem de ordinære repræsentanter, når der informeres
og høres i overensstemmelse hermed. Sådanne grupper har løbende mulighed for
at varetage deres interesser i relation til information og høring gennem en anmod-
ning om repræsentation.
Lov om information og høring finder ikke anvendelse, hvis en pligt for arbejdsgive-
ren til at informere og høre lønmodtagerne følger af en kollektiv overenskomst el-
ler aftale, og denne indeholder regler, der som minimum svarer til bestemmelserne
i direktiv nr. 2002/14/EF, jf. § 3 i lov om information og høring af lønmodtagere.
I forbindelse med folketingsbehandlingen af L 17
1
besvarede den daværende be-
skæftigelsesminister spørgsmål om, hvordan man sikrer, at alle ansatte bliver hørt
i overensstemmelse med det underliggende EU-direktiv, således:
”Hvis der er grupper af ansatte, som ikke er omfattet af en kollektiv overenskomsts
bestemmelser om information og høring, finder lovens bestemmelser anvendelse, jf.
lovforslagets § 3.
Hvis der er grupper af ansatte, som er omfattet er en kollektiv overenskomst, men
som ikke er sikret de rettigheder, som følger af direktivet, nemlig retten til informa-
tion og høring, finder lovens bestemmelser ligeledes anvendelse.”
2006-reglerne har ikke haft nogen effekt
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at man med fastholdelsen af den automatiske
og gratis udsendelse af kønsopdelt lønstatistik til virksomhederne forventer, at
1
L 17 Forslag til lov om information og høring af lønmodtagere, bilag spm. 1 og 2, marts
2005.
4
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
kendskabet til reglerne øges markant, hvilket var et af de problemer, som SFI’s
evaluering identificerede.
For så vidt angår bestemmelsen om, at der skal være 10 af hvert køn opgjort efter
den 6-cifrede DISCO-kode bemærkes, at det har været formålet med lovforslaget,
at reglerne skulle føres tilbage til niveauet i 2006-loven.
DISCO-systemet
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at DISCO-klassifikationssystemet bygger på
ILO’s ISCO-klassifikationssystem, og anvendes til at klassificere lønoplysninger.
DISCO-systemet er udarbejdet af Danmarks Statistik sammen med arbejdsmarke-
dets parter.
Hvis der anvendes et andet klassifikationssystem end DISCO er det fastsat i loven,
at det skal være et tilsvarende klassifikationssystem. Fx bruger de statslige myn-
digheder statistiksystemet ISOLA og de kommunale myndigheder statistiksystemet
SIRKA. Dette vil med lovforslaget fortsat være muligt.
Oplysningspligt for arbejdsgiveren
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det bliver præciseret i lovforslaget, at
kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for information og høring af lønmod-
tagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder på virksomheden. Der henvises
til bemærkninger herom ovenfor.
Afvente evaluering
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at regeringen har ønsket at målrette reglerne
om kønsopdelt lønstatistik, så de følger lov og information og høring af lønmodta-
gere. I lyset heraf er det besluttet, at fremsættelse af lovforslag om ændring af reg-
lerne skal tilsikre, at kønsopdelt lønstatistik for året 2015 kun udsendes til den med
lovforslaget fastlagte nye målgruppe.
Forringede vilkår for de virksomheder, som fremover ikke vil få lønstatistik
For så vidt angår vilkårene for de virksomheder, som med lovforslaget undtages
fra reglerne om kønsopdelt lønstatistik bemærkes, at de statistikker, som mange af
disse virksomheder ville modtage, ikke ville sige noget om den konkrete ligelønssi-
tuation på virksomheden. Dette skyldes, at der ikke efter de gældende regler er
krav om, at der skal være mænd og kvinder med samme arbejdsfunktion på virk-
somheden. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at disse virksomheders mu-
lighed for at vurdere, om man internt på virksomheden har et ligelønsproblem, ikke
bliver væsentlig forringet med lovforslaget.
Anonymitet er ikke et problem
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at anonymitet er nævnt ét sted i lovforslaget,
som en generel bemærkning om, at regeringen er af den opfattelse, at hensynet til
anonymiteten vanskeligt kan tilgodeses i mindre virksomheder med ned til 10 fuld-
tidsbeskæftigede.
Hensynet til anonymitet er således ikke hovedbegrundelsen for at føre reglerne til-
bage til niveauet i 2006-loven. Begrundelsen er, at regeringen har ønsket, at reg-
5
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0006.png
lerne om kønsopdelt lønstatistik skal følge lov om information og høring af løn-
modtagere, samt at det sikres, at den kønsopdelte lønstatistik udarbejdes for de
virksomheder, hvor der er mænd og kvinder med samme arbejdsfunktion på virk-
somheden.
Mulighed for ligelønsredegørelser
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget ikke ændrer ved muligheden
for, at arbejdsgiveren kan indgå en aftale med de ansatte om i stedet at udarbejde
en ligelønsredegørelse. Dette er baggrunden for, at bestemmelsen i § 5 a om lige-
lønsredegørelser ikke er ændret med lovforslaget.
EU-aspekter
Ligelønsloven implementerer ligelønsdirektiv 75/117/EØF (nu det omarbejdede
kønsligestillingsdirektiv 2006/54/EF). Medlemsstaterne har metodefrihed med hen-
syn til valg af redskaber til håndhævelse af direktivets bestemmelser, hvilket er
præciseret i lovforslagets bemærkninger. På denne baggrund er det Beskæftigel-
sesministeriets vurdering, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.
---o0o---
AC, DA, Dansk Kvindesamfund, FA, Forhandlingsfællesskabet, FTF, HK,
IMR, LO og Kvinderådet
har konkrete bemærkninger til udformningen af lov-
forslaget. Disse gennemgås nærmere i afsnittene nedenfor.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget efter den eksterne høring af lovtek-
niske grunde har fået en anden struktur. Det indebærer, at lovforslaget i vid ud-
strækning fremstår som en ændringslov til de gældende regler, og at kun enkelte
bestemmelser er nyaffattet. Bemærkningerne nedenfor følger strukturen i det lov-
forslag, som har været sendt i ekstern høring.
§ 1, stk. 5 – Adgang til at fravige § 5 a ved kollektiv overenskomst
HK, Kvinderådet og Dansk Kvindesamfund
beklager, at henvisningen til ”ret-
tigheder” i relation til § 5 a udgår og påpeger, at det er uklart hvordan samarbejdet
omkring ligeløn konkret skal ske ude på virksomhederne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de lønmodtagerrettigheder, som nævnes i §
1, stk. 5, erstattes af reglerne i lov om information og høring. Der henvises til be-
mærkningerne herom ovenfor.
§ 5 a, stk. 1, 2 og 4 – Kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik, en arbejdsgi-
verorganisation eller virksomhedens egen lønstatistik
LO, FTF, HK, AC, IMR, Dansk Kvindesamfund, KVINFO, Kvinderådet og
Forhandlingsfællesskabet
påpeger, at det er en stramning i forhold til 2006-loven,
at lovforslaget sætter grænsen ved virksomheder med ”lønmodtagere svarende til
35 fuldtidsbeskæftigede”, idet 2006-loven satte grænsen ved 35 ansatte. Ændringen
vil betyde, at langt færre virksomheder og lønmodtagere omfattes af reglerne, hvil-
ket også er afspejlet i lovforslaget angivelse af, forslaget vil have negative ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
LO, FTF og Kvinderådet
mener ligeledes, at kravet
6
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0007.png
om 10 mænd og 10 kvinder inden for samme arbejdsfunktion på grund af det køns-
opdelte arbejdsmarked vil betyde, at langt færre virksomheder bliver omfattet af
reglerne.
Forhandlingsfællesskabet
påpeger, at kravet om 10 mænd og 10 kvinder inden
for samme arbejdsfunktion er nyt i forhold til 2006-loven.
LO, FTF og HK
påpeger, at lønmodtagernes rettigheder indskrænkes i forhold til
2006-loven, idet virksomheden ikke længere omfattes af en ubetinget pligt til at in-
formere medarbejderrepræsentanten om kønsopdelt lønstatistik, men at det alene er
op til virksomheden at vurdere, om kønsopdelt lønstatistik er af væsentlig betyd-
ning for medarbejderne.
LO, FTF og HK
påpeger endvidere, at det forhold, at lønforskellen angives i pro-
cent også er en forringelse i forhold til 2006-loven, idet statistikker efter disse reg-
ler angiver lønforskellen i nominelle tal, som er lettere for virksomheder og løn-
modtagere at forholde sig til.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker for så vidt angår grænsen for, hvornår en virk-
somhed er omfattet af reglerne, at ændringen til ”fuldtidsbeskæftigede” skete på
anmodning fra Danmarks Statistik, fordi fuldtidsbeskæftigede er den mest konsi-
stente måde at tale om virksomhedsstørrelse på, og fordi det er den måde, hvorpå
virksomhedsstørrelse normalt fortolkes i Danmarks Statistik. På baggrund heraf
anvendte Beskæftigelsesministeriet præciseringen af, at der skal være tale ansatte
svarende til 35 fuldtidsbeskæftigede.
Danmarks Statistik har efterfølgende oplyst, at ændringen indebærer, at ca. 1/3 af
virksomhederne i forhold til 2006-reglerne ville falde ud af målgruppen.
På denne baggrund – og fordi man ønsker sammenhængen til lov om information
og høring af lønmodtagere – ændres lovforslagets afgrænsning således, at de om-
fattede virksomheder er virksomheder med mindst 35 lønmodtagere og 10 af hvert
køn med samme arbejdsfunktion opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode. Dette
svarer til § 5 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008.
Det præciseres endvidere i § 5 a, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug
for information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og
kvinder på virksomheden. Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de lønmodtager-
rettigheder, som nævnes i § 1, stk. 5, erstattes af reglerne i lov om information og
høring. Der henvises til bemærkningerne herom ovenfor.
Det fastholdes i lovforslaget, at lønforskellen i Danmarks Statistiks lønstatistikker
angives i procent. Procentangivelsen blev indsat i de gældende regler med henvis-
ning til gruppestørrelserne på tre mænd og tre kvinder.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at hensigten med kønsopdelte lønstati-
stikker er at give et billede af lønforskellen mellem mænd og kvinder med samme
arbejdsfunktion, og at dette sker ved at vise den indekserede lønforskel.
7
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0008.png
Indeksering af lønforskel er tillige den almindelige opgørelsesmetode, der anven-
des, når man generelt taler om lønforskelle – både nationalt og internationalt. Den
indekserede angivelse af lønforskellen vil også gøre det muligt at sammenligne
lønskellen mellem forskellige grupper på virksomheden og kan således anvendes
som afsæt for drøftelser af, hvorfor nogle medarbejdergrupper har en stør-
re/mindre lønforskel end andre grupper. Dette vil være vanskeligere, hvis lønfor-
skellen angives i absolutte tal, idet det vil være vanskeligere at relatere de forskel-
lige medarbejdergruppers lønforskel til hinanden.
§ 5 a, stk. 3 og 6 – Metodefrihed/ikke pligt til at anvende tilsendt kønsopdelt lønsta-
tistik
LO, FTF, HK, Forhandlingsfællesskabet og Kvinderådet
påpeger det problema-
tiske i, at virksomheden ikke er forpligtet til at anvende den tilsendte kønsopdelte
lønstatistik, fordi der er metodefrihed ved virksomhedens egen udarbejdelse af
kønsopdelt lønstatistik, herunder valg af lønbegreb. Organisationerne mener, at det
bør være et lovkrav, at virksomhederne anvender et kønsneutralt lønbegreb, fx
”standardberegnet timefortjeneste”, hvis de selv udarbejder kønsopdelt lønstatistik.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det har været et politisk ønske at fastholde
princippet om metodefrihed, som både er at genfinde i 2006-loven og i de gælden-
de regler. Udarbejder virksomheden selv kønsopdelt lønstatistik skal virksomheden
redegøre for statistikkens udformning og det valgte lønbegreb. Det bemærkes, at
Danmarks Statistik vil anvende lønbegrebet standardberegnet timefortjeneste.
§ 5 a, stk. 5 – Minimumskrav til kønsopdelt lønstatistik
HK
bemærker, at virksomhederne fremover kan anvende et andet klassifikations-
system end DISCO-systemet, og at der ikke stilles krav om, at dette er kønsneu-
tralt. Der henvises i den forbindelse til kravet i det omarbejdede ligestillingsdirek-
tiv om, at klassifikationssystemer til lønfastsættelse skal være kønsneutrale.
Forhandlingsfællesskabet
påpeger, at lovkravet om 12 måneder gør lønstatistik-
ken mindre aktuel, hvilket vil mindske dens anvendelighed i lønforhandlinger.
FA
efterspørger en præcisering af, hvad der menes med ”alle lønmodtagere i virk-
somheden, der aflønnes efter arbejdet tid”.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at udgangspunktet er, at lønstatistikken er ba-
seret på den 6-cifrede kode i DISCO-08 systemet, men det vil fortsat være muligt at
anvende et tilsvarende klassifikationssystem. Dette svarer til de gældende regler.
DISCO-08 ikke er et lønfastsættelsessystem, men benyttes til angivelse af arbejds-
funktioner og til indberetning af lønoplysninger. DISCO-08 er den danske version
af den internationale fagklassifikation, ISCO-08 (International Classification of
Occupations), som er udarbejdet af ILO i 2008. Arbejdet med DISCO forestås af
Danmarks Statistik i tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
8
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0009.png
For så vidt angår afgrænsningen af lønmodtagere, der aflønnes efter arbejdet tid,
bemærkes, at Danmarks Statistik i den kønsopdelte lønstatistik vil medtage alle
medarbejdere, som i lønindberetningen til Danmarks Statistik aflønnes med:
Timeløn
Præstationsbaseret timeløn
Fast løn med overtidsbetaling
Fast løn uden overtidsbetaling
Fast med provision
For så vidt angår kravet om, at lønstatistikken skal omfatte en periode på 12 må-
neders krav bemærkes, at dette også følger af de gældende regler om kønsopdelt
lønstatistik og af reglerne fra 2006. Det bemærkes i den forbindelse, at virksomhe-
dernes indsamling af lønoplysninger følger den procedure, der anvendes i forbin-
delse med Danmarks Statistiks udarbejdelse af årslønsstatistikken.
Kravet om en 12 måneders periode udelukker ikke, at virksomheden kan vælge og-
så at offentliggøre måneds- eller kvartalsvise lønstatistikker, som det fx er tilfældet
på det statslige, regionale og kommunale område, når blot det også er muligt at
trække lønstatistik, der dækker en 12 måneders periode.
§ 5 a, stk. 7 – Fortrolighedsbestemmelse:
Forhandlingsfællesskabet
finder, at hensynet til at fremme lige løn skal veje tun-
gere end forretnings- eller konkurrencehensyn, og kan ikke støtte bestemmelsen
om fortrolighed. Desuden ønsker
Forhandlingsfællesskabet,
at ”uvedkommende”
indsættes i lovteksten, så den svarer til formuleringen i lovbemærkningerne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det er præciseret i bestemmelsen, at vide-
regivelse ikke må ske til uvedkommende
.
Spørgsmålet om, hvem der er uvedkom-
mende, skal ses i forhold til formålet med statistikken. Lønmodtagerrepræsentanter
eller lønmodtagere, som får adgang til den fortrolige statistik, vil alene kunne om-
tale dens indhold for personer, som efter sædvanlig praksis kan inddrages i overve-
jelserne om at rejse en ligelønssag. Det kan f.eks. være advokater, konsulenter,
faglige repræsentanter, tillidsrepræsentanter og de ansatte, hvis løn konkret sam-
menlignes.
§ 6 b – straffebestemmelsen
HK
mener ikke, at straffebestemmelsen har nogen praktisk betydning blandt andet
fordi det med lovforslaget vil være virksomhedens vurdering, om kønsopdelt skal
drøftes med lønmodtagerne.
FA
påpeger, at det må være en fejl, at overtrædelse af bestemmelsen om fortrolig-
hed er taget ud af straffebestemmelsen.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker for så vidt angår straffebestemmelsens anven-
delse, at det er præciseret i § 5 a, at kønsopdelt lønstatistik udsendes/udarbejdes til
9
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
1582496_0010.png
brug for information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem om løn-
forskelle mellem mænd og kvinder på virksomheden. Ligeledes er bemærkningerne
om lov om information og høring uddybet. På denne måde er det tydeliggjort, hvad
den kønsopdelte lønstatistik skal anvendes til.
Desuden er det med henvisning til lov om information og høring af lønmodtagere
angivet efter hvilke procedurer, høringen skal finde sted. Der henvises til bemærk-
ningerne herom ovenfor.
Beskæftigelsesministeriet vurderer således, at lovforslagets angivelse af samarbej-
det om kønsopdelt lønstatistik gør det relevant at fastholde straffebestemmelsen.
Brud på tavshedspligten er genindsat i straffebestemmelsen, hvilket svarer til de
gældende regler og 2006-loven.
Lovforslagets § 2 – ikrafttrædelse
DA og HK
bemærker, at der er en uoverensstemmelse mellem ikrafttrædelsestids-
punktet i lovteksten og bemærkningerne.
AC
ønsker, at det for så vidt angår fravigelse ved kollektive aftaler og overens-
komster anføres, at disse som minimum skal indeholde en forpligtelse til at udar-
bejde kønsopdelt lønstatistik i henhold til § 5 a i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5.
september 2008.
HK
bemærker, at man forstår overgangsbestemmelsen således, at ikrafttrædelsen
udskydes med endnu et år i de tilfælde, hvor der er overenskomst.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det er en fejl, at ikrafttrædelsestidspunktet
er angivet forskelligt, hvorfor dette er konsekvensrettet. Desuden er formuleringen
”som minimum” indsat i stk. 3.
For så vidt angår overgangsbestemmelsen i § 2, stk. 3, bemærkes, at den skal ses i
sammenhæng med § 1, stk. 5, hvorefter bestemmelserne i § 5 a ikke finder anven-
delse i det omfang en tilsvarende forpligtelse følger af en kollektiv overenskomst.
Overgangsbestemmelsen kun finder anvendelse på kollektive aftaler og overens-
komster, der var gældende på tidspunktet for lovens vedtagelse, idet man ønsker at
respektere de af parterne indgåede aftaler om kønsopdelt lønstatistik.
Stk. 3, 1. pkt., regulerer således den situation, hvor der er to konkurrerende rets-
grundlag; den gældende kollektive aftale eller overenskomst og § 5 a, og det fast-
slås, at den gældende kollektive overenskomst skal respekteres.
Stk. 3, 2. pkt., regulerer den situation, hvor den gældende kollektive aftale eller
overenskomst af den ene eller anden grund ikke opsiges til ophør til den i overens-
komsten fastsatte dato. For sådanne kollektive aftaler og overenskomster fastsætter
loven en frist for, hvornår loven får virkning herfor.
10
L 89 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
Opsiges en gældende kollektiv aftale eller overenskomst til ophør, og indgås der en
ny kollektiv aftale eller overenskomst uden bestemmelser om kønsopdelt lønstati-
stik, der minimum svarer til betingelserne i loven, er der ikke et konkurrerende
retsgrundlag. Det betyder, at en virksomhed omfattet af den pågældende overens-
komst vil være omfattet af lovens regler om kønsopdelt lønstatistik, jf. ligelønslo-
vens § 1, stk. 5.
11