Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91 Bilag 12
Offentligt
1596399_0001.png
Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 4. februar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og forskellige andre love
(Opfølgning på politisk forlig om en ny og forbedret regulering af den danske vandsektor)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Energi-,
forsynings- og klimaministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-3 og 5. Socialdemokratiets, Enhedslistens, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2015 og var
til 1. behandling den 14. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 4. september 2015 dette udkast til udvalget, jf.
EFK alm. del – bilag 41, folketingsåret 2014-15, 2. samling.
Den 16. december 2015 sendte energi-, forsynings- og kli-
maministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Industri,
DANVA,
Guldborgsund Forsyning og
Landbrug & Fødevarer.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
DANVA,
Guldborgsund Forsyning og
Landbrug & Fødevarer.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 27 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (DF, V og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-3 og 5 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 4.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget be-
mærker, at KF ikke er uenig i intentionen med ændringsfor-
slag nr. 4 fra S, EL, RV og SF, men mener, at forholdet bør
indgå i drøftelser i forligskredsen.
Et
andet mindretal
i udvalget (S, EL, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti er med i den aftale, der ligger til
grund for lovforslaget. Partierne stemmer således for lovfor-
slaget, men mener dog, at det på en række punkter ikke er
udformet optimalt og heller ikke i fuld overensstemmelse
med aftalen.
DokumentId
Journalnummer
L 91 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 4/2-16
1596399_0002.png
2
De fire partier lægger for det første stor vægt på, at vand-
selskaberne udøver teknologiledelse – og dermed har op-
mærksomhed på nye teknologier, der giver f. eks. økonomi-
ske, miljømæssige og/eller sundhedsmæssige gevinster –
samt at de ved investeringsbeslutninger tager højde for ikke
alene anskaffelsespris, men også levetid og vedligeholdel-
sesomkostninger m.v., altså udøver en totaløkonomisk be-
tragtning.
Teknologiledelse og totaløkonomi fremgår af aftalen og
bør indføjes i lovforslaget som foreslået i ændringsforslag
nr. 4. Selv hvis ændringsforslaget ikke vedtages, har mini-
steren dog afgivet et klart tilsagn om, at begge dele vil indgå
i vejledningsindsatsen over for vandselskaberne, jf. svar på
spørgsmål 5, 16 og 21, ligesom Forsyningssekretariatet skal
inddrage vandselskaberne i forbindelse med videreudvikling
af levetidskataloget, jf. svar på spørgsmål 5.
De fire partier mener endvidere, at renteomkostninger
bør betragtes som en upåvirkelig omkostning, hvilket inde-
bærer, at øgede renteomkostninger altid kan lægges oveni
indtægtsrammen (og omvendt). Dette selvsagt under den
forudsætning, at selskaberne vælger den billigste sikre fi-
nansieringsmetode (typisk Kommunekredit).
Endelig mener S, EL, RV og SF, at overskudsgivende ak-
tiviteter under hovedvirksomheden – det kan f.eks. være
produktion af biogas eller udvinding af fosfor – bør kunne
gennemføres ved beslutning i vandselskabets bestyrelse,
uden at det skal forelægges kommunalbestyrelsen, også i det
tilfælde, hvor det kræver et tillæg til indtægtsrammen – ud
fra den betragtning, at det er en kommerciel beslutning og
ikke et myndighedsmål. En tung administrativ beslutnings-
gang som den, der er beskrevet i lovforslaget, kan forhindre,
at der gennemføres aktiviteter, der kan reducere vandprisen
og samtidig forbedre miljø og klima – selv om begge dele er
en del af formålet med lovgivningen.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling stemme for ændringsforslag nr. 1-3 og 5 og
imod ændringsforslag nr. 4.
Liberal Alliance noterer med tilfredshed energi-, forsy-
nings- og klimaministerens svar på spørgsmål 14, hvori mi-
nisteren fastslår, at det er afgørende for regeringen, at det er
erhvervslivet, der driver erhvervsaktiviteterne, og at er-
hvervslivet gives gode muligheder for at udvikle ny teknolo-
gi, samt at den viden, som vandselskaberne stiller til rådig-
hed for erhvervslivet, handles på markedsvilkår, således at
den private sektor ikke udkonkurreres for forbrugernes pen-
ge.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2.
behandling stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet mener, at idet luftkorrektionen – fjernelse af
forskellen på faktiske driftsomkostninger og prisloftet – i
lovforslaget på 800 mio. kr. ekstra er blevet lagt oven i ef-
fektiviseringskravet på 1,3 mia. kr., presses vandsektoren så
hårdt, at det bliver uøkonomisk og ikke bæredygtigt på den
lidt længere bane. Vandselskaberne bliver med denne yderli-
gere besparelse frataget det økonomiske råderum til at prio-
ritere og investere i at mindske miljøpåvirkningen, lave
langsigtede investeringer i teknologiudvikling og bevare et
højt serviceniveau. Alternativet foreslår derfor, at effektivi-
seringskravene modereres med 400 mio. kr. til en samlet ef-
fektivisering på 900 mio. kr. i stedet for 1,3 mia. kr.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »§ 19, stk. 3« til: »§ 19, stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
2)
Nr. 29
affattes således:
»29.
§ 16, stk. 1,
affattes således:
»En kommune kan meddele garanti for lån, der optages
af et vandselskab til finansiering af vandselskabets investe-
ringsudgifter i hovedvirksomheden, herunder til indvinding
og distribution af brugsvand samt kloakering og rensnings-
anlæg, i det omfang lånet kan indregnes i vandprisen i det
pågældende vandselskab.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til: »stk.
4«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(S, EL, RV og SF), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
4)
Efter nr. 35 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 23, stk. 1,
indsættes efter »miljø- og energiledelse«:
», teknologiledelse samt totaløkonomi«.
04.
I
§ 23, stk. 2,
indsættes efter »miljø- og energiledelses-
program«: »samt et teknologiledelsesprogram«.«
[Præcisering af, at ministerens vejledningsindsats omfatter
teknologiledelse og totaløkonomi]
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
L 91 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 4/2-16
1596399_0003.png
3
Til § 5
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det
foreslåede § 1, nr. 33, som bevirker, at det gældende § 19,
stk. 3, bliver § 19, stk. 2.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring af det foreslåede §
1, nr. 29. Der ændres ikke ved bestemmelsens indhold.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det
foreslåede § 1, nr. 33, som bevirker, at det gældende § 19,
stk. 5, bliver § 19, stk. 4.
Til nr. 4
Ad nr. 03
Der er efter de gældende regler gennemført en vejled-
ningsindsats om anvendelse af energi- og miljøledelsespro-
grammer i vandselskaber. Vejledningen er tilgængelig på
Energistyrelsens hjemmeside. Teknologiledelse indeholder
mange af de samme elementer som energi- og miljøledelses-
programmer. Det foreslås, at det præciseres, at vejlednings-
indsatsen også skal omfatte teknologiledelse.
Indkøb og udbud efter totaløkonomiske principper sikrer,
at der tages hensyn til de samlede omkostninger i hele pro-
duktets levetid, og der gennemføres ligeledes en vejled-
ningsindsats på dette område.
Der ændres ikke herudover ved bestemmelsens indhold.
Ad nr. 04
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den
foreslåede ændring af stk. 1, som præciserer, at vejlednings-
indsatsen også skal omfatte teknologiledelse. Der ændres ik-
ke herudover ved bestemmelsens indhold.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring af det foreslåede §
5, nr. 8, hvor det gældende § 11, stk. 2, ophæves.
Mikkel Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Morten Løkkegaard (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Mette Abildgaard (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) Erik Christensen (S) Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Lea Wermelin (S) Karin Gaardsted (S)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Emrah Tuncer (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 91 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 4/2-16
1596399_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 91
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministe-
ren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 18/1-16 fra Guldborgsund Forsyning
4
Henvendelse af 15/1-16 fra Landbrug & Fødevarer
5
Henvendelse af 20/1-16 fra DANVA
6
Henvendelse af 21/1-16 fra DANVA
7
Henvendelse af 21/1-16 fra Dansk Industri
8
Materiale fra Guldborgsund Forsynings foretræde den 21/1-16
9
Henvendelse af 25/1-16 fra DANVA
10
Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
11
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/1-16 fra Guldborgsund
Forsyning, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1-16 fra Landbrug & Føde-
varer, til energi, forsynings- og klimaministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/1-16 fra DANVA, til ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/1-16 fra DANVA, til ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/1-16 fra Dansk Industri, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til powerpoint-præsentation fra Guldborgsund
Forsyning i forbindelse med foretræde for udvalget 21/1-16, til ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at en øget konsolidering blandt vandselskaberne ik-
ke fører til overdreven insourcing og unfair konkurrence i forhold til
private leverandører, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om den nye vandsektorlov ikke efter ministerens opfattelse bør
føre til øget privat beskæftigelse frem for offentlig, til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at definere og begrunde begrebet »nødvendig overkapaci-
tet«, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om overkapaciteten i henhold til en liberal tankegang og ud fra
samfundsøkonomiske hensyn ikke burde ligge hos de private leveran-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 91 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 4/2-16
1596399_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
dører til vandselskaberne, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at salg af entreprenør-, elektriker- og inden-
landsk rådgivning er ikketilladte tilknyttede aktiviteter i henhold til
udkastet til bekendtgørelse, til energi-, forsynings- og klimaministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om man efter ministerens opfattelse bør kunne følge udviklin-
gen i vandselskabernes insourcing f.eks. gennem etablering af en op-
gørelse af det enkelte selskabs udliciteringsgrad, til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tydeliggøre i loven, at private aktører kan indgå i længere-
varende omfattende driftskontrakter med vandselskaber, uden at de
bliver omfattet af hvile i sig selv-princippet, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil bekræfte sine udtalelser fra 1. behandling om,
at det for regeringen er helt afgørende, at det er erhvervslivet i Dan-
mark, som driver erhvervsaktiviteterne i Danmark, til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at den teknologi-
ledelse, der er indeholdt i den politiske aftale om vandsektoren, kom-
mer til at fremgå af lovteksten, til energi-, forsynings- og klimamini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om en forklaring på, hvorfor lovforslaget ikke nævner teknologi-
ledelse, som indgår i den politiske aftale om vandsektoren, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at totaløkonomi,
som indgår i den politiske aftale, også kommer til at fremgå af lovtek-
sten, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om en forklaring på, hvorfor lovforslaget ikke nævner totaløko-
nomi, som indgår i den politiske aftale om vandsektoren, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en begrundelse for, hvorfor kommercielt fordelagtige aktivi-
teter – f.eks. bioforgasning – inden for et vandselskabs hovedvirksom-
hed, der øger såvel udgifter som indtægter, men som ikke kan rummes
inden for den gældende indtægtsramme, skal behandles og godkendes
af mange parter, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at uddybe overvejelserne om en vejledning om samspillet
mellem den kommende TOTEX-regulering og ønsket til forsyninger-
ne om at indkøbe udstyr og teknologi ud fra en overvejelse om disses
samlede omkostninger (Total Cost of Ownership), til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om i forbindelse med vejledningen om Total Cost of Ownership
(TCO) at igangsætte en indsats for at fremme brugen af totaløkonomi-
ske tilgange til indkøb og udbud fra selskabernes side, til energi-, for-
synings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
L 91 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 4/2-16
1596399_0006.png
6
22
23
24
25
26
27
Spm. om sammen med vandselskaber og leverandører at iværksætte
en analyse af barrierer mod og mulige incitamenter til at fremme brug
af TCO-tilgange ved indkøb og udbud, til energi-, forsynings- og kli-
maministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre sig mod, at vandselskaber lever op til de pålagte ef-
fektiviseringer gennem udskydelse af planlagte renoveringer og vedli-
geholdelsesarbejder, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at vandselskaberne foretager renoveringer på det
tidspunkt, hvor de er økonomisk set mest hensigtsmæssige, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at understøtte selskabernes arbejde med f.eks. asset manage-
ment og i givet fald hvordan, til energi-, forsynings- og klimaministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan reglerne understøtter de nødvendige fremadrettede
investeringer i anlæg og fornyelse af infrastrukturen, og hvordan fi-
nansielle omkostninger til lånefinansiering kommer til at indgå i de
indtægtsrammer, som forsyningssekretariatet fastlægger, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-16 fra DANVA, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå