20. januar 2016
DI-notat om vandsektorloven, L91/2016
1.
Effektivitet og inno-
vation er vigtigt
Baggrund
DI finder helt overordnet, at den politiske aftale fra den 29. april
2015 giver gode rammer for den fremtidige indretning af en ef-
fektiv og innovativ vandsektor med høje miljø- og sundheds-
standarder. Ligeledes vurderer DI, at lovforslag L91 loyalt ud-
mønter den politiske aftales intentioner. DI har dog enkelte om-
råder, som vi vurderer med fordel kan tydeliggøres i loven, dens
bemærkninger og/eller underliggende bekendtgørelser.
2.
Lånefinansiering
skal være muligt
Lånefinansiering til anlæg og renovering af infra-
struktur
Grundlæggende finder DI, at det er fornuftigt, at forsyningerne
lånefinansierer hele eller dele af fremtidige investeringer til an-
læg og fornyelse af infrastrukturen. Det betyder reelt, at de for-
brugere, der får gavn af investeringen (infrastrukturen), også er
de forbrugere, der betaler for denne gennem afdrag på lånene.
DI er bekendt med, at der er to elementer på området, hvor der
er usikkerhed på de fremadrettede reglers indretning. Det ene
handler om adgangen til at lånefinansiere fremadrettet og få lå-
neudgifterne tillagt i den indtægtsramme, der fastsættes af
Forskningssekretariatet. DI mener, at finansielle omkostninger
selvfølgelig må indgå i disse indtægtsrammer.
Det andet punkt, hvor der kan opstå et problem for forsynin-
gerne, herunder de effektive og veldrevne forsyninger, er den li-
kviditetsklemme, der på sigt kan opstå, fordi der er forskel på
den maksimale låneperiode og anlægsaktivets reelle levetid,
som den fremgår af Pris- og Levetidskataloget.
Likviditetsproblem
ved lange levetider
3.
Indkøbspris, levetid
og driftsomkostnin-
ger er vigtige para-
metre ved investe-
ringer
Totaløkonomisk regulering og løbende driftsom-
kostninger i forhold til indkøbspris og levetid
En af de store fordele ved at overgå fra en driftsøkonomisk re-
gulering til en totaløkonomisk regulering skulle gerne være, at
forsyningerne får et incitament til at indkøbe udstyr og løsnin-
ger ud fra den samlede omkostning til indkøb og drift, herunder
den forventede levetid af udstyret. Det er indtil videre ikke klart
belyst, hvordan den nye reguleringsmodel vil tage højde for
dette forhold, herunder specielt, hvordan nye innovative tekno-
logier skal behandles i prisloftfastsættelsen.