Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91 Bilag 7
Offentligt
1590823_0001.png
20. januar 2016
DI-notat om vandsektorloven, L91/2016
1.
Effektivitet og inno-
vation er vigtigt
Baggrund
DI finder helt overordnet, at den politiske aftale fra den 29. april
2015 giver gode rammer for den fremtidige indretning af en ef-
fektiv og innovativ vandsektor med høje miljø- og sundheds-
standarder. Ligeledes vurderer DI, at lovforslag L91 loyalt ud-
mønter den politiske aftales intentioner. DI har dog enkelte om-
råder, som vi vurderer med fordel kan tydeliggøres i loven, dens
bemærkninger og/eller underliggende bekendtgørelser.
2.
Lånefinansiering
skal være muligt
Lånefinansiering til anlæg og renovering af infra-
struktur
Grundlæggende finder DI, at det er fornuftigt, at forsyningerne
lånefinansierer hele eller dele af fremtidige investeringer til an-
læg og fornyelse af infrastrukturen. Det betyder reelt, at de for-
brugere, der får gavn af investeringen (infrastrukturen), også er
de forbrugere, der betaler for denne gennem afdrag på lånene.
DI er bekendt med, at der er to elementer på området, hvor der
er usikkerhed på de fremadrettede reglers indretning. Det ene
handler om adgangen til at lånefinansiere fremadrettet og få lå-
neudgifterne tillagt i den indtægtsramme, der fastsættes af
Forskningssekretariatet. DI mener, at finansielle omkostninger
selvfølgelig må indgå i disse indtægtsrammer.
Det andet punkt, hvor der kan opstå et problem for forsynin-
gerne, herunder de effektive og veldrevne forsyninger, er den li-
kviditetsklemme, der på sigt kan opstå, fordi der er forskel på
den maksimale låneperiode og anlægsaktivets reelle levetid,
som den fremgår af Pris- og Levetidskataloget.
Likviditetsproblem
ved lange levetider
3.
Indkøbspris, levetid
og driftsomkostnin-
ger er vigtige para-
metre ved investe-
ringer
Totaløkonomisk regulering og løbende driftsom-
kostninger i forhold til indkøbspris og levetid
En af de store fordele ved at overgå fra en driftsøkonomisk re-
gulering til en totaløkonomisk regulering skulle gerne være, at
forsyningerne får et incitament til at indkøbe udstyr og løsnin-
ger ud fra den samlede omkostning til indkøb og drift, herunder
den forventede levetid af udstyret. Det er indtil videre ikke klart
belyst, hvordan den nye reguleringsmodel vil tage højde for
dette forhold, herunder specielt, hvordan nye innovative tekno-
logier skal behandles i prisloftfastsættelsen.
L 91 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 21/1-16 fra Dansk Industri
4.
Effektivitetskrav
skaber innovation
Innovation er en integreret del af driften af en
vand- eller spildevandsforsyning
DI finder helt overordnet, at den reviderede vandsektorlov vil
fremme en mere effektiv og innovativ vandsektor. Omlægningen
fra en driftsøkonomisk regulering til en totaløkonomisk regule-
ring vil fremme mere intelligente og langsigtede indkøb i bran-
chen. Det medfører, at der skabes efterspørgselsdrevet innova-
tion i bedre løsninger. Løbende effektivisering af forsynings-
virksomheden forudsætter naturligvis, at forsyningsselskaberne
kan forestå og gennemføre teknologiudvikling og innovations-
aktiviteter som en integreret del af sin hovedvirksomhed. Det er
vigtigt, at det klart fremgår af lovens bemærkninger.
Ligeledes er en god metode til øget innovation at øge privat in-
volvering i drift via driftskontrakter, samt at øget fokus på sam-
arbejde mellem private virksomheder og vandselskaber om in-
novation fremmes (forligsaftalen side 7). Det kan med fordel be-
skrives, at udlicitering af hele eller dele af en forsynings drift
ikke bevirker, at den virksomhed, der vinder dette udbud, bliver
omfattet af vandsektorloven eller hvile-i-sig-selv reglerne. Det
er alene vandselskabet, som udbyder opgaven, der er omfattet
af loven.
Privat involvering i
drift
5.
Tilknyttede aktiviteter herunder understøttelse af
eksportaktiviteter, afprøvning af teknologi m.m.
DI finder overordnet, at de reviderede regler for tilknyttede ak-
tiviteter er fornuftige, herunder at energi, der opstår som en na-
turlig del af driften, er flyttet til en hovedaktivitet.
Eksportaktiviteter
skal finansieres
eksternt
Vandselskabernes deltagelse i og støtte af eksportrelaterede
projekter er en tilknyttet aktivitet, der skal finansieres eksternt.
DI finder, at det er af afgørende betydning for at nå ambitionen
om at øge den danske eksport af vandteknologi, at der kan etab-
leres samarbejder, hvor vandselskabernes driftstekniske kom-
petencer kan bringes i spil til eksport af vandmiljøteknologi og
rådgivning som underleverandører til vandteknologivirksomhe-
der, videninstitutioner og rådgivende ingeniører. I særlige til-
fælde, hvor for eksempel en ny teknologi er implementeret på et
mindre vandselskab, kan 3 pct. grænsen blive en uhensigtsmæs-
sig binding for dette vandselskabs engagement i eksportunder-
støttelse af teknologien. Derfor bør der indføres en dispensati-
onsadgang i den efterfølgende bekendtgørelse, der udmønter
disse krav.
2