Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1575446_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. december 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 132 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 12. november 2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilken realvækst i det offentlige forbrug der potentielt er
råd til i 2016 i mia. kr. og i pct. med den anviste finansiering i Dansk Folkepartis
2020-plan? Ministeren bedes i sin besvarelse lægge det samme strukturelle under-
skud til grund i 2016, som var forudsætningen for det råderum, der benyttes som
finansiering i planen.
Svar
Dansk Folkeparti redegjorde i hovedtræk for sin økonomiske politik frem til 2020
i et økonomipapir af 6. juni 2015. Her fremgår det, at Dansk Folkepartis priorite-
ringer frem mod 2020 er baseret på det økonomiske råderum i
”Danmark på sikker
vej – Plan for et stærkere fællesskab”
samt en række omprioriteringer,
jf. nedenfor.
Regeringens kasseeftersyn i august 2015 viste, at de offentlige finanser er svækket
sammenlignet med vurderingen af dansk økonomi inden folketingsvalget 2015.
For at overholde budgetlovens underskudsgrænse i 2016 er det offentlige forbrug
som følge heraf reduceret med 3 mia. kr. i 2016. Dette indebærer, at det udgifts-
politiske råderum er reduceret med 3 mia. kr. i 2016 i forhold til, hvad der er lagt
til grund i
”Danmark på sikker vej – Plan for et stærkere fællesskab”.
Såfremt reduktio-
nen teknisk gennemføres ved at reducere det offentlige forbrug indebærer det
isoleret set, at realvæksten i det offentlige forbrug i 2016 reduceres med ca. 0,6
pct.-point sammenlignet med skønnet i
Økonomiske Redegørelse,
maj 2015.
Det bemærkes, at med Aftale om finansloven for 2016 styrkes de offentlige finan-
ser med 5 mia. kr. i 2016 og det strukturelle underskud reduceres til 0,4 pct. af
BNP i 2016. Dette afspejler, at finanspolitikken tilrettelægges med større afstand
til budgetlovens saldogrænse og samtidig påbegyndes 2020-planens forudsatte
tilpasning mod strukturel balance på de offentlige finanser i 2020.
Dansk Folkeparti angiver i økonomipapiret, at de ønsker at omprioritere ca. 4¾
mia. kr. til offentlig vækst i 2016, herunder ved en fastholdelse af selskabskatten
på 2015-niveau, en reduktion af udviklingsbistanden og en omlægning af asylpoli-
tikken. Såfremt et provenu af denne størrelsesorden tilvejebringes på områder der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvilken realvækst i det offentlige forbrug der potentielt er råd til i 2016, til finansministeren
1575446_0002.png
Side 2 af 2
ikke er offentligt forbrug
1
og anvendes til offentligt forbrug, vil det alt andet lige
øge realvæksten i det offentlige forbrug i 2016 med i omegnen af yderligere 0,9
pct.-point sammenlignet med skønnet i
Økonomiske Redegørelse,
maj 2015.
Det bemærkes, at ovenstående afspejler isolerede marginalberegninger i forhold til
skønnet for det offentlige forbrug i 2016 i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2015.
Endvidere bemærkes det, at ovenstående ikke afspejler en konkret vurdering af de
enkelte forslag i Dansk Folkepartis økonomipapir om prioriteringer frem mod
2020. Det er således ikke foretaget en vurdering af om, forslagene til den økono-
miske politik er fuldt finansieret, ligesom effekten på de offentlige saldi heller ikke
er vurderet.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Det er ikke nærmere konkretiseret i økonomipapiret, hvordan omlægning af asylpolitikken skal fortages. Hvis omlægnin-
gen indebærer en reduktion i det offentlige forbrug, vil det isoleret set reducere den skønnede realvækst i det offentlige
forbrug i 2016 sammenlignet med skønnet i
Økonomiske Redegørelse,
maj 2015.
1