Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1577456_0001.png
8. december 2015
J.nr. 15-3175916
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 142 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at beregne formuetabet på et udvalg af 10-15 biltyper, til skatteministeren
1577456_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne formuetabet på et udvalg af 10-15 biltyper fordelt over de for-
skellige klasser i brugtbilsparken.
Svar
I tabel 1 er for 13 af de mest solgte bilmodeller i 2015 angivet, hvor meget registrerings-
afgiften i 2015 skønnes at falde med nedsættelsen af den høje registreringsafgiftssats på
180 pct. til 150 pct. Nedsættelsen af registreringsafgiften er beregnet under forudsætning
af, at priserne på bilerne før afgift er uændrede.
Tabel 1. Skønnet kapitaltab på udvalgte biler som nye
Listepris før
afgiftsnedsættelsen
(kr.)
84.990
99.996
177.150
159.990
300.495
299.990
583.500
485.095
711.199
1.230.600
707.347
138.590
224.990
Ændring i
registreringsafgift/
kapitaltab
(kr.)
0
0
-2.700
-400
-14.100
-18.400
-45.400
-35.300
-58.400
-112.500
-56.700
0
-5.900
Segment
Mini
Mini
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Premium
Luksus
Sport
MPV
SUV
Mærke
PEUGEOT
VOLKSWAGEN
FORD
PEUGEOT
VOLKSWAGEN
PEUGEOT
BMW
VOLKSWAGEN
AUDI
Model
108
UP!
FIESTA
208
GOLF
308
3'ER
PASSAT
A6
MERCEDEC-BENZ CLS
AUDI
NISSAN
SUZUKI
TT
NOTE
VITARA
Anm: Der er taget udgangspunkt i listepriser inkl. moms og registreringsafgift fra september 2015. Indenfor hver model
sælges flere forskellige varianter med forskellig brændstoføkonomi, pris, drivmiddel mv., og det er forsøgt at udvælge den
mest solgte variant. Det er forudsat, at alle bilerne får de maksimale sikkerhedsfradrag. Den beregnede ændring i registre-
ringsafgiften er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriet og relevante hjemmesider.
For nye biler, som er købt lige før nedsættelsen, og som dermed endnu ikke har tabt i
værdi som følge af aldring, skønnes kapitaltabet alt andet lige at svare til nedsættelsen af
registreringsafgiften.
For de biler, der efter gældende regler ikke betaler den høje registreringsafgift, fordi deres
afgiftspligtige værdi ligger under skalaknækket, forventes der som udgangspunkt ikke at
være noget kapitaltab, jf.
tabel 1.
Der kan dog være et begrænset kapitaltab for bilerne med
en værdi under skalaknækket, idet de bliver relativt dyrere sammenholdt med bilerne med
en værdi over skalaknækket. Hvis en sådan effekt gør sig gældende, vil det også reducere
kapitaltabet for ejerne af de biler, der er betalt 180 pct. afgift af. Det er særdeles vanskeligt
at kvantificere en sådan effekt.
Side 2 af 4
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at beregne formuetabet på et udvalg af 10-15 biltyper, til skatteministeren
1577456_0003.png
Jo ældre bilerne i bilparken er, jo mere har bilerne alt andet lige tabt i værdi som følge af
aldring. Det lægges til grund, at en bil, som er 1, 3, 5 og 10 år gammel, har tabt omkring
hhv. 15, 39, 51 og 81 pct. i værdi
1
. For den konkrete bil vil det faktiske værditab afhænge
af antallet af kørte kilometer, bilens vedligeholdelsesstand mv.
Kapitaltabet som følge af afgiftsnedsættelsen må også forventes at blive mindre med bi-
lernes alder, og som udgangspunkt tilsvarende mindre. Givet at kapitaltabet for brugte
biler procentvis har samme størrelse som for nye biler, skønnes kapitaltabet på biler, som
er sammenlignelige med bilerne i tabel 1, men som er 3 år gamle på tidspunktet for af-
giftsnedsættelsen, således at udgøre ca. 61 pct. af kapitaltabet i tabel 1, jf.
tabel 2.
Tabel 2. Skønnet kapitaltab på udvalgte biler som er 3 år gamle på tidspunktet for afgiftsnedsættel-
sen og som er sammenlignelige med bilerne i tabel 1
Brugtværdi lige før
afgiftsnedsættelsen
(kr.)
51.800
61.000
108.100
97.600
183.300
183.000
355.900
295.900
433.800
750.700
431.500
84.500
137.200
Segment
Mini
Mini
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Premium
Luksus
Sport
MPV
SUV
Mærke
PEUGEOT
VOLKSWAGEN
FORD
PEUGEOT
VOLKSWAGEN
PEUGEOT
BMW
VOLKSWAGEN
AUDI
Model
108
UP!
FIESTA
208
GOLF
308
3'ER
PASSAT
A6
Kapitaltab
(kr.)
0
0
-1.600
-200
-8.600
-11.200
-27.700
-21.500
-35.600
-68.600
-34.600
0
-3.600
MERCEDEC-BENZ CLS
AUDI
NISSAN
SUZUKI
TT
NOTE
VITARA
Anm: Den beregnede brugtværdi og kapitaltabet er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Det konkrete kapitaltab vil igen afhænge af parametre som hvor langt en bil har kørt og
dens vedligeholdelsesstand. Hertil kommer, at jo ældre en bil er, jo mindre sammenligne-
lig bliver den tilsvarende nye bil, og dermed vil det måske slå mindre igennem for de no-
get ældre biler, idet parametre som stand og fx sidste synstidspunkt har større betydning
for prisen for disse biler.
Det kan i øvrigt bemærkes, at ved brugtimport af biler vil det være den nye brugtvogns-
markedspris og afgiftssatsen på 150 pct. der vil blive lagt til grund for registreringsafgifts-
1
Det er ved opgørelsen af det skønnede værditab forudsat, at værdifaldet på en ny bil udgør 2 pct. i hver af de første tre
måneder, 1 pct. i hver af de efterfølgende 33 måneder og �½ pct. pr. måned derefter.
Side 3 af 4
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at beregne formuetabet på et udvalg af 10-15 biltyper, til skatteministeren
1577456_0004.png
beregningen. Dette bidrager til, at prisfaldet på de nye biler slår igennem på de brugte
biler.
Som det også er anført i svaret på FIU L 1 – spørgsmål 141, er der tale om kapitaltab, der
som udgangspunkt alene vil blive realiseret, når de nuværende ejere sælger deres biler.
Hvis de ved videresalget anskaffer sig en anden bil, vil de alt andet lige få glæde af afgifts-
lempelsen.
Side 4 af 4