Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1573244_0001.png
26. november 2015
J.nr. 15-3175916
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 144 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at redegøre for, hvordan nedsættelsen af registreringsafgiften vil påvirke muligheden for at nå målsætningen om at få nedbragt CO2-udledningen, til skatteministeren
1573244_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan nedsættelsen af registreringsafgiften vil påvirke mu-
ligheden for at nå målsætningen om at få nedbragt CO2-udledningen frem mod 2020?
Svar
Det fremgår af lovforslag nr. L 69 fremsat d. 20. november 2015, at reduktionen af regi-
streringsafgiftssatsen fra 180 pct. til 150 pct. må forventes at bidrage til flere biler, og at
CO2-udledningen fra vejtransporten med betydelig usikkerhed skønnes at blive øget med
i størrelsesordenen 2.000 tons CO2 årligt, som følge af flere nye personbiler. Efterhånden
som ændringen slår igennem på hele bilparken, skønnes CO2-effekten at udgøre i størrel-
sesordenen 30.000 tons årligt.
Isoleret set vil nedsættelsen af registreringsafgiften således forringe muligheden for at nå
målsætningen om at få nedbragt CO2-udledningen i 2020, men effekten er dog begrænset
set i forhold til transportsektorens samlede CO2-udledning, idet den ifølge Energistyrel-
sens ”Energistatistik 2013” i 2013 udgjorde 14.090.000 tons CO2.
I den forbindelse skal det dog bemærkes, at ud fra en samfundsøkonomisk betragtning
bør CO
2
-reduktioner ske der, hvor det er mest omkostningseffektivt. CO
2
-skyggeprisen
(samfundsøkonomisk pris for at udlede 1 ton mindre CO
2
) på bilområdet er varierende,
men er generelt høje. Dvs. omkostningseffektive reduktioner af CO
2
-udledningen bør i
udgangspunktet ske gennem andre kanaler end via bilbeskatningen.
Derudover kan jeg oplyse, at med det nuværende skattesystem overstiger bilafgifterne i
gennemsnit de eksterne omkostninger forbundet med kørsel. Det Miljøøkonomiske Råd
vurderede således i deres rapport fra februar 2013, at den nuværende personbilbeskatning
er godt dobbelt så høj som de negative eksterne omkostninger. Mens de mindste og mest
brændstofeffektive biler betaler en afgift, der nogenlunde svarer til de eksterne omkost-
ninger, betaler familiebilerne og især de mere luksusprægede biler en afgift, der overstiger
de eksterne omkostninger, hvilket netop kan henføres til den høje afgiftssats på 180 pct.
Nedsættelsen af registreringsafgiften giver således anledning til en samfundsøkonomisk
gevinst, uanset at CO2-udledningen fra vejtransporten øges.
Side 2 af 2