Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1573248_0001.png
26. november 2015
J.nr. 15-3175916
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 146 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om, hvor højt man ville kunnet have hævet det nuværende skalaknæk på 82.800 kr. til, til skatteministeren
1573248_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvor højt man ville kunnet have hævet det nuværende skalaknæk
på 82.800 kr. til, såfremt man havde anvendt det provenu, man nu anvender til at sænke
registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct.
Svar
Nedsættelsen af registreringsafgiftssatsen fra 180 pct. til 150 pct. for personbiler og mo-
torcykler skønnes med betydelig usikkerhed at indebære et mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på ca. 350 mio. kr. i 2016. I varig virkning skønnes mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 200 mio. kr.
Det skønnes med betydeligt usikkerhed, at en forhøjelse af skalaknækket for personbiler
og motorcykler med 12.000 kr., vil medføre omkring det samme mindreprovenu. En
sådan forhøjelse skønnes således at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 310 mio. kr. i 2016 og ca. 200 mio. kr. opgjort i varig virkning.
En forhøjelse af skalaknækket skønnes at have en lavere selvfinansieringsgrad end en
reduktion af afgiftssatsen på 180 pct. Derfor er det ikke muligt at få samme mindrepro-
venu i både 2016 og opgjort i varig virkning ved en forhøjelse af skalaknækket som ved
en reduktion af satsen på 180 pct.
Side 2 af 2