Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1573688_0001.png
27. november 2015
J.nr. 15-3176267
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til Lov om finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 23. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om den samlede beskæftigelseseffekt af tiltagene på finansloven for 2016 under Lettere at være dansker og Et bedre grundlag for at drive virksomhed i Danmark, til skatteministeren
1573688_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre den samlede beskæftigelseseffekt af tiltagene på finansloven for
2016 under ”Lettere at være dansker” og ”Et bedre grundlag for at drive virksomhed i
Danmark”?
Svar
Det er lagt til grund, at de skatte- og afgiftsinitiativer i finanslovsaftalen for 2016 samlet
øger den strukturelle beskæftigelse med ca. 1.000-1.500 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
For
nogle af forslagene er der tale om modsatrettede virkninger på den strukturelle beskæfti-
gelse, som hver især er vanskelige at kvantificere, og hvor der derfor ikke er indregnet et
bidrag.
Tabel 1. Skønnede ændringer i den strukturelle beskæftigelse som følge af skatte- og afgiftsinitiati-
verne i finansloven for 2016
Fuldtidspersoner
2016
2017
2018
2019
2020
Varigt
Lettere at være dansker
Nedsættelse af registreringsafgiften til
150 pct.
Nominel fastfrysning af grundskylden i
2016
Ny grøn BoligJobordning*
700
700
700
700
700
700
-
300
-
300
-
-
-
-
-
-
-
-
Et bedre grundlag for at drive virksomhed
i Danmark
Nedsættelse af NOx-afgiften
Annullering af reklameafgiften
Skattemæssig succession ved overdra-
gelse til erhvervsdrivende fonde
Nedsat bo- og arveafgift ved overdragel-
se af erhvervsvirksomheder
Tonnageskat for mobile borerigge
Genindførelse af skattefrihed for indivi-
duelle medarbejderaktier
200
100
-
200
100
-
200
100
-
200
100
-
200
100
-
200
100
-
-
-
+
-
-
+
-
-
+
-
-
+
-
-
+
-
-
+
Målretning af erhvervsstøtten
Afskaffelse af konsolideringsfradrag for
fonde og overførselsreglen for fonde og
visse foreninger.
I alt
-
-
-
-
-
-
1.300
1.300
1.000
1.000
1.000
1.000
Anm.: Afrundet til næremeste 100 fuldtidspersoner. * For BoligJobordningen er der tale om en skønnet stigning i
den registrerede beskæftigelse som følge af konvertering af sort arbejde til hvidt.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 4
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om den samlede beskæftigelseseffekt af tiltagene på finansloven for 2016 under Lettere at være dansker og Et bedre grundlag for at drive virksomhed i Danmark, til skatteministeren
1573688_0003.png
Om de enkelte skatte- og afgiftsændringer kan følgende bemærkes:
Lettere at være dansker
Nedsættelse af registreringsafgiften.
Den lavere registreringsafgift øger incitamentet til at
arbejde, da nedsættelsen indebærer en stigning i reallønnen (købekraften af den enkel-
tes løn øges). Da der er tale om en reduktion af den høje registreringsafgiftssats (fra
180 pct.), er det lagt til grund, at nedsættelsen har næsten samme virkning som en be-
løbsmæssigt tilsvarende reduktion af topskattesatsen. På den baggrund antages ned-
sættelsen at øge den strukturelle beskæftigelse med ca. 700 fuldtidspersoner årligt.
Nedsættelse af registreringsafgiften indebærer også en adfærdseffekt i form af, at der
må forventes solgt flere, dyrere biler (forstået som prisen renset for afgift), hvilket
isoleret set øger provenuet fra registreringsafgift, ejerafgift, brændstofafgifter mv.
Fastfrysning af grundskylden i 2016.
Grundskylden er i princippet en ikke-forvridende
skat, idet lavere grundskyld i vidt omfang forventes at sætte sig i højere grundpriser.
En fastfrysning af grundskylden påvirker derfor som udgangspunkt ikke incitamentet
til at arbejde og spare op.
Ny grøn BoligJobordning.
BoligJobordningen skønnes at øge den registrerede (hvide)
strukturelle beskæftigelse med knap 300 fuldtidspersoner i 2016 og 2017 i form af
konvertering af sort arbejde til hvidt. Ordningen skønnes at medføre et lavere min-
dreprovenu end den hidtidige ordning og en større beskæftigelseseffekt pr. provenu-
krone. Desuden er ordningen mere målrettet specifikke grønne ydelser.
Den genindførte BoligJobordning i 2015 skønnes at øge den strukturelle registrerede
beskæftigelse med ca. 600 fuldtidspersoner. Den højere effekt i 2015 skyldes navnlig,
at den nye grønne BoligJobordning fra 2016 netto er indskrænket i omfang.
Et bedre grundlag for at drive virksomhed i Danmark
Nedsættelse af NOx-afgiften.
Nedsættelse af NOx-afgift gør varme og benzin/diesel
billigere for husholdningerne, hvilket medfører en højere realløn (købekraften af den
enkeltes løn øges). For erhverv, herunder konkurrenceudsatte erhverv, betyder ned-
sættelse af NOx-afgiften, at produktionsomkostningerne umiddelbart bliver lavere.
Over tid ventes dette overvæltet i stigende lønninger og faldende priser. Begge dele
øger reallønnen. Disse effekter skønnes at medføre en forøgelse af den strukturelle
beskæftigelse, som efter sædvanlige principper er beregnet til ca. 200 fuldtidspersoner
årligt.
Annullering af reklameafgiften.
Annullering af reklameafgiften indebærer, at reklamer alt
andet lige ikke bliver dyrere. Udgifter til reklamer afholdes af detailhandlen, der fi-
nansierer udgiften ved at sætte detailpriserne lidt højere end ellers. Dermed indebærer
annullering af reklameafgiften lavere detailpriser end ellers og dermed højere realløn
end ellers (højere købekraft af den enkeltes løn). Det antages at forøge den strukturel-
le beskæftigelse med ca. 100 fuldtidspersoner årligt.
Side 3 af 4
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om den samlede beskæftigelseseffekt af tiltagene på finansloven for 2016 under Lettere at være dansker og Et bedre grundlag for at drive virksomhed i Danmark, til skatteministeren
1573688_0004.png
Skattemæssig succession ved overdragelse af virksomheder til erhvervsdrivende fonde.
En udvidelse
af successionskredsen til også at omfatte fondsejede virksomheder vil som udgangs-
punkt alene påvirke virksomhedernes ejerform.
Da det ikke entydigt kan fastslås,
om virksomheder overdraget til erhvervsdrivende fonde drives mere eller mindre
effektivt, vurderes den samfundsøkonomiske effekt som neutral.
Initiativet for-
ventes derfor ikke i sig selv at påvirke den strukturelle beskæftigelse.
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed.
Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til et nærtstående fami-
liemedlem vil have karakter af en lempeligere kapitalafkastbeskatning, hvilket i sig
selv øger incitamentet til at spare op og arbejde. Omvendt kan ændringen forventes
at forvride beslutningen om salg/generationsskifte i en retning, der ikke nødvendigvis
er samfundsøkonomisk optimal. Dvs. overdragelse af virksomheder til nærtstående
familiemedlemmer skattebegunstiges frem for salg på markedet til fx professionelle
investorer. Desuden kan arv potentielt tænkes at svække modtagers tilskyndelse til at
arbejde mv. som følge af en indkomsteffekt. Det er svært at vurdere betydningen af
disse effekter, og der indregnes derfor ikke en effekt på den strukturelle beskæftigel-
se.
Udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge.
En udvidelse af tonnageskatteord-
ningen til at omfatte mobile borerigge mv. har karakter af en nedsættelse af selskabs-
skatten for de relevante aktiviteter. Initiativet skønnes kun at have begrænset (for-
øgende) effekt på de nationale lønninger. Dermed skønnes effekten på den struktu-
relle beskæftigelse ligeledes at være begrænset. Der er ikke indarbejdet en effekt af
evt. indflagning.
Genindførelse af skattefrihed for individuelle medarbejderaktier.
Genindførelse af skattefrihed
for individuelle medarbejderaktier kan sammenlignes med en lempelse af den margi-
nale arbejdsindkomstskat for de omfattede grupper, idet skattefrie aktier i et vist om-
fang må forventes at erstatte beskattet lønindkomst. Lempelsen vil derved øge inci-
tamentet til at arbejde mere. Initiativet er af relativt begrænset omfang (opgjort ved
den umiddelbare virkning) og ventes derfor at indebære en begrænset positiv effekt
på den strukturelle beskæftigelse.
Målretning af erhvervsstøtten
Afskaffelse af konsolideringsfradrag for fonde og overførselsreglen for fonde og visse foreninger.
Op-
hævelsen af de to særregler vurderes primært at reducere fondenes uddelinger og
skønnes ikke at have nævneværdige effekter på den strukturelle beskæftigelse.
Side 4 af 4