Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1565154_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 82 (L 1) af 28. oktober
2015
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad realvæksten i det offentlige forbrug vil være i
pct. i 2016, hvis følgende tiltag realiseres:
1) Det strukturelle underskud øges til 0,5 pct. af BNP og midlerne herfra benyttes
på øget offentligt forbrug.
2) Selskabsskatten fastholdes på det nuværende niveau og de frigjorte midler bru-
ges på øget offentligt forbrug.
3) Regeringens foreslåede besparelse på ulandsbistanden øremærkes til at øge det
offentlige forbrug.
Svar
I 2016 er der skønnet en realvækst i det offentlige forbrug på 0,3 pct., svarende til
en stigning fra 2015 til 2016 på ca. 1�½ mia. kr.,
jf. Budgetoversigt 3, september 2015 og
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (L 1) af 14. oktober 2015.
Regeringen har med sit finanslovforslag for 2016 valgt at reducere det strukturelle
underskud til 0,4 pct. af BNP i 2016. Dette afspejler, at det efter regeringens op-
fattelse er nødvendigt at tilrettelægge en finanspolitik med mere sikker afstand til
budgetlovens saldogrænse og påbegynde 2020-planens forudsatte tilpasning mod
strukturel balance på de offentlige finanser i 2020.
Ad 1)
En svækkelse af den strukturelle saldo med i størrelsesordenen 0,1 pct. af BNP
svarer til ca. 2 mia. kr. Såfremt det offentlige forbrug øges med ca. 2 mia. kr. i
2016 sammenlignet med det forudsatte i septembervurderingen indebærer det
isoleret set, at realvæksten fra 2015 til 2016 bliver ca. 0,4 pct.-point større,
jf. svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 80 (L 1) af 28. oktober 2015.
Ad 2)
Med udgangspunkt i beregningerne foretaget i forbindelse med Vækstplan DK
kan mindreprovenuet i 2016 som følge af nedsættelsen af selskabsskattesatsen fra
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvad realvæksten i det offentlige forbrug vil være i pct. i 2016, til finansministeren
1565154_0002.png
Side 2 af 2
23�½ i 2015 til 22 pct. i 2016 mv. groft opgøres til i størrelsesordenen 2 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
1
Annullering af selskabsskattelempelsen mv. fra 2015 til 2016 på 1�½ pct.-point
vurderes på denne baggrund at indebære et merprovenu på i størrelsesordenen 2
mia. kr. i 2016.
2
En forøgelse af det offentlige forbrug på 2 mia. kr. i 2016, vil iso-
leret set betyde, at realvæksten fra 2015 til 2016 bliver ca. 0,4 pct.-point større.
Ad 3)
Tilpasningen af udviklingsbistanden til 0,7 pct. af BNI frigør et provenu på ca. 2,3
mia. kr. i 2016,
jf. ’Stramme rammer – klare prioriteter’.
Dette provenu indgår som en
del af finansieringen af finanslovforslaget for 2016, herunder til den forudsatte
realvækst i det offentlige forbrug på 0,3 pct. i 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
I forbindelse med nedsættelsen af selskabsskattesatsen i Vækstplan DK er der foretaget en række afledte justeringer af
skatte- og afgiftssystemet, herunder vedr. virksomhedsordningen, kulbrinteskattepligtige selskaber og lønsumsafgiften for
den finansielle sektor. Det er lagt til grund, at disse justeringer tilsvarende annulleres.
2
Det skal bemærkes, at det varige merprovenu som følge af en annullering af selskabsskattelempelsen ville være godt
halvdelen af det angivne merprovenu i 2016. Dvs. en annullering ville ikke kunne finansiere er varigt løft af de offentlige
udgifter på 2 mia. kr.
1