Retsudvalget 2015-16
L 107
Offentligt
1597893_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. februar 2016
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2016-0037-0148
1860446
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
knive og blankvåben m.v., som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 27. januar 2016.
Søren Pind
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 29/12 2015 fra Peter Meyling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om knive og blankvåben m.v.:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20/1 2016 fra
Erik Justesen, jf. L 107 - bilag 4.”
Svar:
1.
I henvendelsen henviser Erik Justesen til sit læserbrev i Jyllands-Posten
den 10. januar 2016.
I læserbrevet omtales en episode, hvor Erik Justesen modtog en bøde af
politiet for overtrædelse af de nuværende knivregler ved at bære en
lommekniv i forbindelse med et besøg i Folketinget i København. Det
fremgår i den forbindelse, at der var tale om en lommekniv, som kunne
fastlåses i udfoldet tilstand, og som derfor ikke er omfattet af den
nuværende undtagelsesregel vedrørende visse små foldeknive.
I læserbrevet udtrykker Erik Justesen bekymring for, at regeringens forslag
til nye knivregler vil forhindre, at almindelige borgere kan bære små
lommeknive til almindelige dagligdags gøremål.
2.
Med lovforslag L 107 foreslås indført en ny knivlov, som på den ene
side lemper reglerne for brug af knive til fornuftige dagligdags gøremål og
på den anden side skærper kursen mod knive i bl.a. nattelivet og kriminelle
miljøer.
Regeringen ønsker med lovforslaget at forenkle og præcisere lovgivningen
om knive, så reglerne fremstår sammenhængende og klare og ikke skaber
unødig tvivl om, hvorvidt besiddelse af en given kniv er lovlig eller ej.
Samtidig ønsker regeringen at øge trygheden i befolkningen og forebygge
alvorlig voldskriminalitet og anden kriminalitet, der indebærer fare for liv
og helbred.
3.
Efter den nuværende bestemmelse i våbenlovens § 4, stk. 1, er det
forbudt på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende at bære eller besidde kniv
eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved
jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med
2
L 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 29/12 2015 fra Peter Meyling, til justitsministeren
en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position, jf.
våbenlovens § 4, stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, blev oprindelig indsat i våbenloven ved lov nr.
861 af 23. december 1987. Bestemmelsen indførte forbud mod at bære
kniv eller dolk på steder, hvortil der var almindelig adgang, medmindre
dette skete som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller havde et andet lignende anerkendelsesværdigt formål.
Undtagelsen i § 4, stk. 1, 2. pkt., om besiddelse af mindre foldeknive på
offentligt tilgængelige steder mv. omfattede oprindeligt alle foldeknive
med en klinge på højst 7 cm. Begrundelsen for at undtage disse knive var
ifølge forarbejderne til lov nr. 861 af 23. december 1987, at de bruges af et
stort antal mennesker til helt dagligdags og fredelige, praktiske gøremål,
og at et forbud ville udgøre et indgreb i mange borgeres almindelige vaner.
Ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 blev undtagelsen indskrænket til at
omfatte foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i
udfoldet position.
4.
Med lovforslaget foreslås det, at undtagelsesreglen for foldeknive med
en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position,
ophæves, og at det fremover i alle tilfælde skal være et krav for at besidde
en kniv på offentligt tilgængeligt sted, at der er et anerkendelsesværdigt
formål hermed.
Når den nuværende undtagelsesregel vedrørende visse mindre lommeknive
foreslås ophævet, skal det ses i lyset af, at reglen i en række tilfælde har
vist sig ikke at virke efter hensigten. Som omtalt i lovforslagets pkt. 2.2.3.
udgør det således ifølge politiet et væsentligt problem, at der bl.a. i
nattelivet og kriminelle miljøer florerer en række farlige knive, som
bevidst er udformet med henblik på at omgå særreglen om visse mindre
foldeknive. Knivene, der bl.a. går under betegnelsen ”gadelovlige taktiske
foldeknive”, er ofte udformet med inspiration fra kampsport og har en
klinge på typisk lige under 7 cm, som ikke kan fastlåses i udfoldet
position. Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen om visse
mindre foldeknive – i dag lovligt bæres i nattelivet og på gaden af f.eks.
rockere og bandemedlemmer.
5.
I forbindelse med, at lovforslaget blev sendt i høring, pegede flere
høringsparter på, at det med fordel kunne præciseres, hvornår der
3
L 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 29/12 2015 fra Peter Meyling, til justitsministeren
foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at bære mindre foldeknive,
som f.eks. små lommeknive og multiværktøjer, der bruges af mange
mennesker til daglige, praktiske gøremål.
Da et af hovedformålene med lovforslaget netop er at præcisere
lovgivningen om knive, så reglerne fremstår mere sammenhængende og
klare og ikke skaber unødig tvivl i befolkningen om, hvorvidt besiddelse af
en given kniv er lovlig eller ej, har Justitsministeriet lyttet til denne kritik
og foretaget en række præciseringer i det nu fremsatte lovforslag.
Det er således i pkt. 2.2.3. og de særlige bemærkninger til § 1 i det
fremsatte lovforslag præciseret, at det ikke er hensigten med de nye regler
generelt at forbyde, at almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive,
multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – medbringes til
dagligdags og fredelige, praktiske gøremål.
Det vil også i forhold til disse typer af knive fremover bero på en konkret
vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et
anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven. Ved denne vurdering
vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive omfattet af
lovforslagets § 1, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde
og den situation, hvorunder kniven besiddes.
Det vil dog samtidig skulle indgå ved vurderingen af, om der foreligger et
anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven, at små foldeknive af
den føromtalte type almindeligvis har et bredere anvendelsesområde end
andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede
dagligdags, praktiske gøremål. Derfor vil det efter omstændighederne også
være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentlige
tilgængelige steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakter
end f.eks. at deltage i en bestemt fritidsaktivitet, herunder en fisketur eller
spejderlejr. En kniv af denne type vil derfor f.eks. kunne opbevares i en
bil, båd eller campingvogn – eller efter omstændighederne bæres i lommen
– i tilfælde af, at der opstår et behov for reparationer mv.
Der vil dog være situationer, hvor besiddelse af knive – også små
foldeknive – som det helt klare udgangspunkt aldrig vil være berettiget.
Det gælder f.eks. til visse større fodboldkampe eller i nattelivet, hvor der
er nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentielt voldelig karakter.
4
L 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 29/12 2015 fra Peter Meyling, til justitsministeren
Der kan herudover også forekomme andre steder eller situationer i det
offentlige rum, hvor det som udgangspunkt ikke vil være
anerkendelsesværdigt at medbringe en kniv, uanset knivens størrelse og
art. Der tænkes her på tilfælde, hvor der generelt må antages at være en
forøget risiko for, at der kan opstå konfrontationer eller tilspidsede
situationer, og hvor der samtidig ikke ses at være hensyn, der taler for, at
en kniv skal kunne medbringes. Som eksempel kan det nævnes, at knive
som udgangspunkt ikke har noget at gøre til f.eks. demonstrationer, større
koncerter eller offentlige forsamlinger mv.
Uden for de ovennævnte situationer vil der derimod, som følge af det
nævnte brede anvendelsesområde for almindelige små foldeknive – f.eks.
lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – i
praksis være en formodning for, at knive af denne type skal anvendes til et
anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder,
som taler imod, at dette er tilfældet.
6.
I forhold til Erik Justesen vil de nye regler indebære en lempelse i den
forstand, at den bredere adgang, der er til at medbringe små lommeknive
på offentlige tilgængelige steder mv. til almindelige dagligdags og
fredelige, praktiske gøremål, jf. pkt. 5 ovenfor, ikke længere vil være
betinget af, at kniven ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Samtidig vil reglerne indebære en skærpelse i den forstand, at der
fremover vil være situationer, hvor besiddelse af knive – også små
foldeknive – som det helt klare udgangspunkt aldrig vil være berettiget.
Det gælder f.eks. til visse større fodboldkampe eller i nattelivet, hvor der
er nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentielt voldelig karakter.
5