Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
155 (L113 – bilag 32), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 155:
J.nr.
2016-1009
17. marts 2016
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. marts 2016 fra SIND Vejle lo-
kalafdeling om kommentarer til 225-timersreglen og underskrifter mod kontant-
hjælpsloftet, jf. L 113 - bilag 32.”
Svar:
I henvendelsen fra SIND Vejle Lokalafdeling udtrykkes der bekymring for konse-
kvenserne af kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen i forhold til psykisk syge og
deres børn – herunder mulighederne for at købe medicin mv.
Jeg har naturligvis stor forståelse for de problemer, som fx psykisk syge har – og
derfor er det vigtigt, at kommunerne sikrer, at alle får den relevante hjælp. Kom-
munerne skal systematisk via rehabiliteringsteams følge op på, om en borger fx
skal visiteres til et ressourceforløb eller fleksjob eller have tilkendt førtidspension,
hvis personen i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Samtidig er det min klare opfattelse, at alle, der har en arbejdsevne, skal have mu-
lighed for at udnytte den. For et job er den bedste vej til en tryg og stabil tilværelse
for den enkelte familie. Og her mener jeg ikke, vi må opgive ambitionen om et job
og den forøgede livskvalitet, det bærer med sig, for den gruppe af kontanthjælps-
modtagere, der ikke aktuelt er jobparate.
Det er endvidere min og regeringens klare opfattelse, at hvis vi skal bryde den so-
ciale arv og understøtte, at næste generation får en uddannelse og får fodfæste på
arbejdsmarkedet, er det bedste, vi kan gøre for de familier, der modtager kontant-
hjælp, at få forældrene i arbejde.
De ændringer, vi foretager med lovforslaget, er udtryk for en rimelig balance, hvor
alle fortsat er sikret et rimeligt forsørgelsesgrundlag. Desuden er der fortsat en
række muligheder for at yde supplerende hjælp til den enkelte efter en konkret vur-
dering.
Både reglerne om loftet og om 225 timers reglen indeholder de nødvendige undta-
gelser – sådan at vi sikrer, at fx handicappede, der har nødvendige højere udgifter
til en bolig – ikke rammes uhensigtsmæssigt, og sådan at personer, der aktuelt ikke
kan arbejde, ikke mister deres hjælp på grund af kravet om 225 timers arbejde.