Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1603926_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
46 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 46:
J.nr.
”Hvad er begrundelsen for, at der i beregningen af kontanthjælpsloftet indgår akti-
vitetstillæg, barsels- og bidragstillæg, når disse ydelser netop er betinget af, at man
ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet?”
Svar:
Baggrunden for lovforslaget er regeringens ønske om et kontanthjælpssystem, hvor
det kan betale sig at arbejde. Kontanthjælpsloftet vil således betyde, at den økono-
miske gevinst ved at have eller tage et arbejde i den lave ende af lønskalaen i for-
hold til at modtage kontanthjælp mv. (integrationsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp) bliver større.
Kontanthjælpsloftet skal først og fremmest virke som et generelt incitament til at
(for)blive selvforsørgende ved at være en del af det arbejdende fællesskab. Det er
baggrunden for, at alle satser og tillæg, som er en del af kontanthjælpssystemet,
som udgangspunkt indgår under loftet.
De eneste undtagelser fra dette udgangspunkt er nogle særskilte beløb, som i sig
selv skal give modtagerne et ekstra incitament til at finde beskæftigelse/lade sig in-
tegrere på arbejdsmarkedet. Det drejer sig om det særlige fradragsfri beløb pr. ud-
ført arbejdstime (timefradraget), det lempeligere fradrag for arbejdsindtægter for
unge med særlige behov, der deltager i en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse,
samt dansktillægget, der efter ansøgning ydes til personer, der modtager integrati-
onsydelse, og som har bestået Prøve i Dansk 2 eller tilsvarende eller højere prøve i
dansk.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen