Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1603935_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
47 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 47:
J.nr.
”Hvad er begrundelsen for, at afgørelser om samliv nu også skal træffes i forhold
til en stor gruppe enlige samboende, der ikke har forsørgerpligt? Kan ministeren
bekræfte KL´s opfattelse, at det vil være endnu vanskeligere for kommunerne at
træffe disse afgørelser, end det i forvejen er, når det gælder forsørgere? Er ministe-
ren enig i, at det vil medføre flere klager fra ikke-forsørgere, når der henvises til en
lov som gælder forsørgere?”
Svar:
Loftet for den enkelte modtager af kontanthjælp mv. (integrationsydelse, uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp) afhænger af, hvilken ydelsessats personen modtager,
og af den familietype, personen tilhører (gift, samlevende, enlig, forsørger, ikke-
forsørger).
Som udgangspunkt er gifte og samlevende personer sidestillet i forhold til de en-
kelte loftssatser, da der i begge tilfælde er tale om personer med fælles husførelse
med en person, som vedkommende er gift med/har mulighed for at indgå ægteskab
med. Det betragtes som fælles husførelse, når man samlet set har de samme øko-
nomiske og praktiske fordele, som gifte og samlevende har ved at være to om at
betale faste og løbende udgifter og ved at være to om at udføre det praktiske arbej-
de i hjemmet.
Med forslaget om at indplacere samlevende på kontanthjælpsloftet for gifte, er der
ikke tale om at indføre gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende.
Afgørelsen om, hvorvidt en modtager er samlevende eller enlig, træffes allerede ef-
ter gældende regler for integrationsydelsesmodtagere og uddannelseshjælpsmodta-
gere med eget barn i hjemmet og kontanthjælpsmodtagere under 30 år med eget
barn i hjemmet. Desuden træffes der afgørelse efter tilsvarende regler for førtids-
og folkepensionister. Et samlevende par bestående af en førtidspensionist og en
kontanthjælpsmodtager, vil således med disse regler opleve at blive vurderet ensar-
tet.
Jeg mener ikke, at der kan forventes flere klager, alene fordi der i grundlaget for
vurderingen henvises til børnetilskudsloven. Det er samtidig et samlevendebegreb,
som kommunerne kender i forvejen.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvorfor afgørelser om samliv nu også skal træffes i forhold til en stor gruppe enlige samboende, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2