Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1605990_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
2. marts 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
82 (L 113 – bilag ), som hermed besvares.
J.nr.
Spørgsmål nr. 82:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 24. februar 2016 fra Lejernes
LO om lovforslagets konsekvenser for boligsøgende og stigning i antallet af
udsættelser, jf. L 113 - bilag 10.”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag fra Udlændinge, - Integra-
tions- og Boligministeriet, som oplyser følgende:
”Det fremgår af henvendelsen, at Lejernes LO er bekymret for følgende effekter af
lovforslaget:
1) En væsentlig stigning i antallet af udsættelser af lejere
2) En urimelig behandling af boligsøgende på venteliste.
Ad 1) En væsentlig stigning i antallet af udsættelser af lejere
LLO's bemærkninger vedrører beboere på kontanthjælp i privat ejede udlejningsbo-
liger med et relativt højt huslejeniveau. Andelen af lejere, der udsættes af en privat
lejebolig, udgør kun ca. 25 pct. af det samlede antal udsættelser.
Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem lavere indkomst og risikoen for
at blive sat ud af boligen. Undersøgelser gennemført af SFI viser således, at udsæt-
telser generelt er et meget komplekst problem, hvor indkomst og husleje ikke er de
eneste faktorer, som har betydning. Udsættelser er forårsaget af en kombination af
lav indkomst, lavt rådighedsbeløb, stor gæld og at en stor del af indkomsten bruges
på husleje. Dertil kommer tab af job, psykiske lidelser, misbrugsproblemer, æn-
dringer af familiemæssige forhold og manglende evne til at styre sin private øko-
nomi.
I SFI's rapport om udsættelser af lejere fra 2012 (Når fogeden banker på, fogedsa-
ger og effektive udsættelser af lejere) blev effekten af det kontanthjælpsloft, som
blev indført med virkning fra 1. januar 2004, belyst. SFI konkluderede, at indførel-
sen af kontanthjælpsloftet i 2004 øgede andelen med en fogedsag for par med og
uden børn svarende til 30 familier indenfor det første år. Derimod fandt SFI ingen
effekt af kontanthjælpsloftet for andelen af fogedsager blandt enlige.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 24/2-16 fra Lejernes LO om lovforslagets konsekvenser for boligsøgende og stigning i antallet af udsættelser, til beskæftigelsesministeren
Ad 2) En urimelig behandling af boligsøgende på venteliste
Almene familieboliger udlejes som udgangspunkt efter venteliste. Med henblik på
løsning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen, herunder at skaffe en
passende bolig til husstande med mindre indkomster, har kommunen efter almen-
boligloven ret til at råde over indtil hver fjerde ledige familiebolig til. I praksis an-
viser kommunerne til ca. 1/8 af de ledige boliger.
Den kommunale anvisningsret er et centralt værktøj i løsningen af de boligsociale
opgaver. Boligsøgende på ventelisten må derfor også være opmærksomme på, at
der ikke med opnoteringen følger en ret til umiddelbart at få tildelt en bolig. Bolig-
søgende må derfor overveje at søge mere bredt, eller – hvis de får et akut boligbe-
hov – at søge om at få anvist en bolig af kommunen. Det må under alle omstæn-
digheder lægges til grund, at den enkelte kommune tilrettelægger sin boligpolitik
på den måde, som den finder mest hensigtsmæssig i forhold til efterspørgslen efter
de forskellige boligtyper.”
Jeg kan henholde mig hertil og henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål nr. 31 til
L 113.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2