Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1641884_0001.png
1. juni 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 – Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktiesel-
skaber m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre
love samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-retten med
hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsakti-
er og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgå-
else af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, juste-
ring af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 31. maj 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 31/5-16 fra Jyske Bank, til skatteministeren
1641884_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. maj 2016 fra Jyske Bank A/S, jf. L
123 - bilag 31.
Svar
Jyske Bank A/S mener, at investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der er rene obligationsafde-
linger, bør undtages fra indgrebet mod omgåelse af udbyttebeskatning i forbindelse med tilbagesalg af
investeringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut. I den forbindelse anmoder Jyske Bank A/S om,
at det kan bekræftes, at der ikke skal indeholdes kildeskat i afståelsessummer ved tilbagesalg af investe-
ringsbeviser i rene obligationsafdelinger.
Jyske Bank A/S anmoder endvidere om, at det bekræftes, at de bestemmelser i kildeskattelovens § 65,
hvorefter der sker nedsættelse i indeholdelsesprocent, eller hvor der slet ikke skal indeholdes kildeskat i
forbindelse med udlodning af udbytte, finder tilsvarende anvendelse i de tilfælde, hvor der modtages afståel-
sessummer i forbindelse med et tilbagesalg af investeringsbeviser.
Det er et generelt spørgsmål, hvorvidt bestemmelserne i kildeskatteloven § 65 finder an-
vendelse både i forhold til udlodning af udbytte og i relation til afståelsessummer, der
beskattes som udbytte. Spørgsmålet er således ikke kun relevant som følge af det fremsat-
te lovforslag. Det er vurderingen, at det ud fra en fortolkning af formålet med kildeskatte-
lovens § 65 må antages, at den kildeskat, der skal indeholdes af afståelsessummer, svarer
til den kildeskat, som skal indeholdes ved almindelig udlodning af udbytte. Det er således
vurderingen, at både udbytter og afståelsessummer, der er skattepligtige som udbytter,
efter praksis er omfattet af bestemmelserne, der omhandler udbytter i kildeskattelovens §
65. Jeg er dog af den opfattelse, at bestemmelsen af retssikkerhedsmæssige årsager bør
tydeliggøres, således at det kommer til at fremgå klart, at bestemmelsen både omfatter
udbytter og afståelsessummer de steder, hvor det er relevant.
Reglerne om indeholdelse af udbytteskat efter kildeskattelovens § 65 skal ses i sammen-
hæng med skattepligtsbestemmelserne i fx selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, og kil-
deskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6. I forbindelse med en præcisering af reglerne i kildeskatte-
lovens § 65, vil det være nødvendigt også at se på, om der er den fornødne sammenhæng
til skattepligtsbestemmelserne. I forbindelse med dette arbejde, vil det være nærliggende
at se på, om det er muligt at ændre reglerne, således at afståelsessummer ikke omfattes af
begrænset skattepligt, når der er tale om et rent obligationsbaseret minimumsbeskattet
investeringsinstitut.
Side 2 af 2