Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 146
Offentligt
1625739_0001.png
Bilag: Udkast til eventuelt ændringsforslag til lov om ændring af revisorloven og forskellige
andre love
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af ændringer i revisordirektivet og valgmuligheder i forordningen om særlige krav
til revision af virksomheder af interesse for offentligheden)
(L 146)
Ændringsforslag
Af
...,
tiltrådt af […]
Til § 1
1)
§ 1, nr. 4, udgår.
2)
I den i
§ 1, nr. 6,
foreslåede affattelse af
§ 1 a
indsættes som
stk. 1, nr. 7:
”7) Kommunal og regional revision:
a) Den revision, der er antaget af kommunalbestyrelsen efter § 42, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse,
b) den revision, der er antaget af regionsrådet efter § 28, stk. 1, i regionsloven, og
c) den revision, der reviderer årsregnskabet for kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommu-
nernes styrelse, der ikke opfylder betingelserne i nr. 4 for at være små virksomheder. Ved afgørel-
sen af, om kommunale fællesskaber, der kun aflægger regnskab efter reglerne i det kommunale
budget- og regnskabssystem, opfylder betingelserne i nr. 4 for at være små virksomheder, anvendes
i stedet for nettoomsætning efter nr. 4, litra b, de samlede drifts- og anlægsudgifter.
3)
Nr. 44
affattes således:
”44. Overskriften til
kapitel 5
affattes således:
”Kapitel
5
Kommunal og regional revision”
4)
Efter
nr. 44
indsættes som nyt nummer:
”01.
Kapitel 5
affattes som følger:
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
2/9
§ 27.
For den kommunale og regionale revision finder følgende bestemmelser i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lov-
pligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden tilsvarende anvendelse med de æn-
dringer, der følger af §§ 27 a – 27 d:
1) artikel 4, stk. 1-3,
2) artikel 5, stk. 1, første afsnit, for så vidt angår de i artikel 5, stk. 1, andet afsnit, litra a, nr. i-
vi, og litra c, d og h, nævnte ydelser,
3) artikel 5, stk. 4, første afsnit,
4) artiklerne 6-11,
5) artiklerne 13-15,
6) artikel 17, stk. 7,
7) artikel 17, stk. 8, for så vidt angår den del af bestemmelsen, der henviser til artikel 17, stk. 7,
8) artikel 18 og
9) artiklerne 23-26.
Stk. 2.
Endvidere finder artikel 5, stk. 1, første afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af
interesse for offentligheden tilsvarende anvendelse for den kommunale og regionale revision for så
vidt angår udarbejdelse af kandidatlister til brug for rekruttering af medarbejdere til centrale finan-
sielle og administrative ledelsesstillinger i myndigheden eller tilsvarende deltagelse i rekrutterings-
proceduren.
§ 27 a.
I det omfang de i § 27, stk. 1, nævnte bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksom-
heder af interesse for offentligheden nævner et revisionsudvalg forstås herved for så vidt angår den
kommunale og regionale revision henholdsvis kommunen, regionen og det kommunale fællesskab.
§ 27 b.
Begrænsningen af det samlede honorar for ikke revisionsydelser efter § 27, stk. 1, nr. 1, jf.
artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om
specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden får alene virk-
ning, når det gennemsnitlige samlede honorar for ikke-revisionsydelser udført for den reviderede
myndighed i de seneste tre eller flere på hinanden følgende regnskabsår udgør over 1,5 mio. kr., dog
for så vidt angår revisionen af kommuner med over 150.000 indbyggere og for regioner over 2,5
mio. kr. Det samlede honorar for ikke-revisionsydelser begrænses ikke til under 1,5 mio. kr., og for
så vidt angår revisionen af kommuner med over 150.000 indbyggere og for regioner ikke til under
2,5 mio. kr.
Stk. 2.
Antallet af indbyggere, jf. stk. 1, opgøres pr. 1. januar i det sidste af de regnskabsår, der ind-
går i fastlæggelsen af gennemsnittet af de samlede honorarer.
Stk. 3.
Beløbsgrænserne i stk. 1 reguleres med den forventede pris- og lønudvikling i den kommuna-
le henholdsvis regionale sektor for det sidste af de regnskabsår, der indgår i fastsættelsen af gen-
nemsnittet af de samlede honorarer.
§ 27 c.
§ 24 a finder tilsvarende anvendelse for den kommunale og regionale revision.
§ 27 d.
Efter § 27, stk. 1, nr. 4, jf. artikel 6, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
3/9
af interesse for offentligheden skal alene kravene i artikel 17, stk. 7, jf. stk. 8, i den nævnte forord-
ning vurderes og dokumenteres.”
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
4/9
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse til erhvervs- og vækst-
ministeren til at fastsætte regler til fremme af den kommunale og regionale revisions uafhængighed,
kvalitet og sagkundskab og om kontrollen med denne revision, udgår.
Regler herom, som supplerer revisorlovens almindelige regler om revisionen og reglerne i hen-
holdsvis lov om kommunernes styrelse og regionsloven om den kommunale og regionale revision,
fastsættes i stedet i revisorlovens kapitel 5, jf. ændringsforslagets § 1, nr. 3 og 4.
Til nr. 2
Med den foreslåede definition af kommunal og regional revision defineres anvendelsesområdet for
det foreslåede kapitel 5 i revisorloven om kommunal og regional revision, jf. ændringsforslagets §
1, nr. 3 og 4.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 7, at bestemmelserne i
kapitel 5 i revisorloven om kommunal og regional revision finder anvendelse på den revision, der er
antaget af kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet efter § 42, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse henholdsvis § 28, stk. 1, i regionsloven, samt den revision, der reviderer årsregnskabet for
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, der ikke opfylder betingelserne
for at være små virksomheder, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede bestemmelse i revisor-
lovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, om definitionen af små virksomheder, hvorefter små kommunale fælles-
skaber defneres, som kommunale fællesskaber, som i to på hinanden følgende regnskabsår på ba-
lancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelsesgrænser: 1) En balancesum på 44 mio. kr.,
2) en nettoomsætning på 89 mio. kr. og 3) et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af
regnskabsåret på 50.
Bestemmelsen i den foreslåede § 1 a, stk. 1, nr. 7, 2. pkt., indeholder en modifikation til anvendel-
sen af kriterierne i den ved lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede bestemmelse i revisorlovens § 1 a,
stk. 1, nr. 4, ved fastlæggelse af, hvilke kommunale fællesskaber der ikke er omfattet af det foreslå-
ede kapitel 5. Ved anvendelsen af kriterierne i den foreslåede i § 1 a, stk. 1, nr. 4, i revisorloven
anvendes, når der er tale om et kommunalt fællesskab, der alene aflægger regnskab efter det kom-
munale budget og regnskabssystem, i stedet for nettoomsætning, jf. bestemmelsens litra b, de sam-
lede drifts- og anlægsudgifter. Det skyldes, at begrebet ”nettoomsætning” ikke er defineret i det
kommunale budget- og regnskabssystem.
Til nr. 3
Med bestemmelsen fastsættes en overskrift til kapitlet, som dækker dets indhold, jf. ændringsforsla-
gets § 1, nr. 4.
Til nr. 4.
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
5/9
Med bestemmelsen indsættes et nyt kapitel i revisorloven, der fastsætter regler om den kommunale
og regionale revision, som supplerer revisorlovens almindelige regler om revisionen og reglerne i
henholdsvis lov om kommunernes styrelse og regionsloven om den kommunale og regionale revisi-
on.
Baggrunden for kapitlets bestemmelser er følgende:
I dag er kommuner, regioner og kommunale fællesskaber efter revisorloven defineret som virksom-
heder af interesse for offentligheden (PIE virksomheder). Revisionen af disse myndigheder er der-
med omfattet af de skærpede krav til revisionen, som gælder for PIE-virksomheder. Reglerne herom
blev fastsat ved lov nr. 510 af 6. juni 2007, der er fulgt op ved revisorloven fra 2008 (lov nr. 468 af
17. juni 2008). Baggrunden er, at kommunernes og regionernes økonomiske forvaltning er af stor
offentlig interesse, og at de skærpede krav til den kommunale og regionale revision vil kunne med-
virke til at styrke offentlighedens tillid til og dermed kontrollen med den kommunale og regionale
regnskabsaflæggelse.
Med lovforslaget vil kommuner, regioner og kommunale fællesskaber ikke fremover i revisions-
mæssig sammenhæng være defineret som virksomheder af interesse for offentligheden. Bestemmel-
sen sikrer, at regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014
om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden (revisions-
forordningen), der kan fremme uafhængigheden, kvaliteten, sagkundskaben og kontrollen for så
vidt angår revisionen af kommuner, større kommunale fællesskaber og regioner, kommer til at gæl-
de for revisionen af disse. Samtidig sikres, at kravene ikke bliver uforholdsmæssigt eller urimeligt
byrdefulde for de reviderede myndigheder.
Det foreslåede kapitel 5 gælder ikke for anden revision. Det gælder f.eks. ikke for revisionen af
kommunalt ejede aktieselskaber. Det gælder heller ikke for revisionen af selvejende institutioner,
herunder ikke for selvejende institutioner, der har driftsoverenskomst med en kommune. Om betyd-
ningen af kommunens revisions levering af ikke-revisionsydelser til en selvejende institution, der
har driftsoverenskomst med kommunen, henvises til bemærkningerne til § 27.
Til § 27
Bestemmelsen i
stk. 1
fastsætter, hvilke bestemmelser i revisionsforordningen der med de ændrin-
ger, der følger af de foreslåede §§ 27 a – 27 d, finder anvendelse på den kommunale og regionale
revision. Dette gælder:
1) artikel 4, stk. 1-3, om forbud mod betingede honorarer, begrænsning af omfanget af levering
af ikke-revisionsydelser, og størrelsen ad det samlede honorar fra samme kunde
2) artikel 5, stk. 1, første afsnit, for så vidt angår de i artikel 5, stk. 1, andet afsnit, litra a, nr. i-
vi, og litra c, d og h, nævnte ydelser, om forbud imod visse ikke-revisionsydelser,
3) artikel 5, stk. 4, første afsnit, om betingelserne for udførelse af tilladte ikke-revisionsydelser
4) artikel 6 om revisionens forberedelser til den lovpligtige revision og vurdering af trusler
mod uafhængigheden.
5) artikel 7 om uregelmæssigheder.
6) artikel 8 om kvalitetssikringsgennemgang,
7) artikel 9 om internationale revisionsstandarder,
8) artikel 10 om revisionspåtegning,
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
6/9
9) artikel 11 om revisionsprotokollatet og dets afgivelse,
10) artikel 13 om revisionens beretning om gennemsigtighed.
11) artikel 14 om revisionens oplysninger til de kompetente
myndigheder.
12) artikel 15 om registrering, herunder revisionens pligt til at opbevare dokumenter og oplys-
ninger,
13) artikel 17, stk. 7, jf. stk. 8, om intern rotation (partner rotation) og om beregningen af revisi-
onsopgavens varighed for så vidt angår den interne rotation
14) artikel 18 om revisionens sagsmappe, herunder den tidligere revisions pligt til at give den
nye revision adgang til oplysninger, og
15) artikel 23-26 i forordningens afsnit IV, der gælder for det offentlige tilsyn med revisorer, der
reviderer PIE virksomheder.
I tilknytning til bestemmelsen i den foreslåede
§ 27, stk. 1, nr. 1,
hvorefter revisionsforordningens
art. 4, stk. 2, finder anvendelse på den kommunale og regionale revision bemærkes, at det følger af
§ 42, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse og af § 28, stk. 2, 1. pkt., i regionsloven, at den
kommunale og regionale revision omfatter alle under kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrå-
det henhørende regnskabsområder. Dette medfører, at al bogføring og/eller regnskab, som indgår i
et regnskab for en kommune, en region eller et kommunalt fællesskab, revideres af henholdsvis
kommunens, regionens og det kommunale fællesskabs revision. Regnskabet for selvejende institu-
tioner, der har driftsoverenskomst med en kommune, en region eller et kommunalt fællesskab, op-
tages i vedkommende myndigheds regnskab og revideres af den kommunale eller regionale revision
som led i revisionen af dette regnskab. Derfor indgår ikke-revisionsydelser ydet af kommunens,
regionens eller det kommunale fællesskabs revision til selvejende institutioner, der har drifts-
overenskomst med kommunen, regionen eller det kommunale fællesskab, i beregningen af gennem-
snittet af de i forordningens art. 4, stk. 2, nævnte honorarer for ikke-revisionsydelser leveret til
kommunen, regionen eller det kommunale fællesskab.
Derimod indgår ikke-revisionsydelser ydet af kommunens, regionens eller det kommunale fælles-
skabs revision til andre private juridiske personer, som kommunen, regionen eller det kommunale
fællesskab måtte være ejermæssigt eller kontraktsligt engageret i, ikke i beregningen af gennemsnit-
tet af de i forordningens art. 4, stk. 2, nævnte honorarer for ikke-revisionsydelser leveret til kom-
munen, regionen eller det kommunale fællesskab. Dette gælder f.eks. ydelser til kommunale aktie-
selskaber.
Om den i den foreslåede § 27, stk. 1, nr. 1, omhandlede anvendelse af revisionsforordningens art. 4,
stk. 2, er der fastsat nærmere regler i § 27 b, hvortil der henvises.
Bestemmelsen i den foreslåede
§ 27, stk. 1, nr. 2,
indebærer, at revisor ikke må udføre følgende
ikke-revisionsydelser for den reviderede myndighed:
- skatteydelser relateret til:
i) udarbejdelse af skatteblanketter
ii) lønskat
iii) told
iv) udpegelse af offentlige tilskud og skatteincitamenter, medmindre bistand fra revi-
soren eller revisionsfirmaet i forbindelse med sådanne ydelser er retligt påkrævet
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
7/9
v) bistand i forbindelse med skattekontroller fra skattemyndighedernes side, medmin-
dre bistand fra revisoren eller revisionsfirmaet i forbindelse med sådanne kontroller er
retligt påkrævet og
vi) beregning af direkte og indirekte skat og udskudt skat
- bogføring og udarbejdelse af bogholderi og regnskaber
- ydelser i forbindelse med lønninger og
- ydelser i forbindelse med den reviderede virksomheds interne revisionsfunktion.
Såfremt en selvejende institution har sædvanlig driftsoverenskomst med en kommune, region eller
et kommunalt fællesskab omfattet af de med kapitel 5 foreslåede regler, vil den revision, der revide-
rer kommunen m.v., som udgangspunkt ikke kunne levere de ydelser, der er omfattet af den foreslå-
ede § 27, stk. 1, nr. 2, til den selvejende institution. Dette skyldes, at regnskabet for selvejende insti-
tutioner, der har driftsoverenskomst med f.eks. en kommune, optages i kommunens regnskab og
revideres af den kommunale revision som led i revisionen af dette, jf. herom bemærkningerne oven-
for til den foreslåede § 27, stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår muligheden for, at revisionen under visse betingelser alligevel kan levere visse af
de i § 27, stk. 1, nr. 2, nævnte ydelser til den reviderede myndighed (og til en selvejende institution
med driftsoverenskomst med myndigheden), henvises til den foreslåede § 27 c og bemærkningerne
til denne bestemmelse.
Bestemmelsen i den foreslåede
§ 27, stk. 2
fastsætter, at revisor ikke må udføre visse ikke-
revisionsydelser for den reviderede myndighed i relation til rekruttering af medarbejdere. Fastlæg-
gelsen af de ikke-tilladte ydelser svarer til, hvad der i dag gælder ved revisionen af PIE-
virksomheder efter § 5, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 663 af 26. juni 2008 om godkendte revisorers og
revisionsvirksomheders uafhængighed.
Til § 27 a
Bestemmelsen indebærer, at der – selv om visse af de i den foreslåede § 27 nævnte bestemmelser i
revisionsforordningen nævner et revisionsudvalg –
ikke
stilles krav om at kommuner, regioner og
kommunale fællesskaber skal oprette et sådant udvalg.
For så vidt angår anvendelse af de i den foreslåede § 27 nævnte bestemmelser i revisionsforordnin-
gen, hvorved et revisionsudvalg tillægges funktioner, træder for kommuners, regioners og kommu-
nale fællesskabers vedkommende som udgangspunkt henholdsvis kommunalbestyrelsen, regionsrå-
det og det kommunale fællesskabs øverste styrende organ i stedet for revisionsudvalget, idet de al-
mindelige regler om intern delegation i kommuner, regioner og kommunale fællesskaber finder
anvendelse.
Til § 27 b
Den foreslåede bestemmelse i revisorlovens § 27 b indeholder en tilpasning af revisionsforordnin-
gens regler til de forhold, der gælder for den kommunale og regionale revision. Bestemmelsen in-
debærer en lempelse af grænserne for, i hvilket omfang revisionen kan levere ikke-revisionsydelser
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
8/9
til kommunale og regionale myndigheder i forhold til, hvad der efter forordningen gælder for leve-
ring til PIE-virksomheder.
Den foreslåede bestemmelse i revisorlovens § 27 b, stk. 1, fastsætter, at den i revisionsforordnin-
gens art. 4, stk. 2 nævnte begrænsning af revisionens samlede honorar for ikke-revisionsydelser til
højst 70 % af gennemsnittet af de honorarer, der er betalt i de seneste tre på hinanden følgende
regnskabsår for revisionen af årsregnskabet, alene får virkning, når revisionens samlede honorar for
ikke-revisionsydelser tillige udgør over 1,5 mio. kr. i gennemsnit i de seneste tre på hinanden føl-
gende regnskabsår, dog for så vidt angår kommuner med over 150.000 indbyggere og for regioner
over 2,5 mio. kr. i gennemsnit i de seneste tre på hinanden følgende regnskabsår.
Det anførte indebærer, at kommuner, regioner og kommunale fællesskaber vil kunne købe tilladte
ikke-revisionsydelser af deres revisor, i det omfang den gennemsnitlige værdi heraf i de seneste tre
på hinanden følgende regnskabsår ikke overstiger 1,5 mio. kr., for kommuner med over 150.000
indbyggere og for regioner dog 2,5 mio. kr. Overstiger værdien af tilladte ikke-revisionsydelser
henholdsvis 1,5 og 2,5 mio. kr., vil den højst kunne udgøre det højeste af følgende beløb: 1,5 hen-
holdsvis 2,5 mio. kr. eller 70 % af gennemsnittet af de honorarer, der er betalt i de seneste tre på
hinanden følgende regnskabsår for revisionen af kommunens, regionens eller det kommunale fæl-
lesskabs regnskab.
Ikke-revisionsydelser ydet af kommunens, regionens eller det kommunale fællesskabs revision til
selvejende institutioner, der har drifts-overenskomst med kommunen, regionen eller det kommunale
fællesskab, indgår i beregningen, jf. bemærkningerne til den foreslåede § 27, stk. 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i revisorlovens
§ 27 b, stk. 2,
er en regel af teknisk karakter, der fast-
slår, hvilken indbyggertal der skal anvendes ved beregningen af den gennemsnitlige værdi af ikke-
revisionsydelserne nævnt ovenfor i stk. 1.
Den foreslåede
§ 27 b, stk. 3,
indeholder en regulering af beløbsgrænserne i stk. 1 på henholdsvis
1,5 og 2,5 mio. kr., der svarer til den regulering af statens tilskud til henholdsvis kommunerne og
regionerne, som er anvendt i henholdsvis lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-
muner og lov om regionernes finansiering.
Til § 27 c
Bestemmelsen fastsætter, at den ved lovforslagets § 1, nr. 40, foreslåede § 24 a i revisorloven, fin-
der tilsvarende anvendelse for den kommunale og regionale revision, jf. definitionen heraf i den
foreslåede bestemmelse i § 1 a, stk. 1, nr. 7, jf. ændringsforslagets nr. 2.
Dette indebærer, at den mulighed, revisionsforordningens artikel 5, stk. 3, åbner for, at medlems-
landene kan tillade revisionen at levere visse skatteydelser til PIE-virksomheder, som den reviderer,
og som udnyttes efter den foreslåede § 24 a i revisorloven, også er udnyttet for så vidt angår den
kommunale og regionale revision
På de betingelser, som er fastsat i den i lovforslaget foreslåede § 24 a, kan revisor således uagtet
bestemmelsen i den foreslåede § 27, stk. 1, nr. 2, levere ydelser omfattet af revisionsforordningens
artikel 5, stk. 1, andet afsnit, litra a, nr. i, iv, v, og vi. Dette svarer til de ydelser, der er nævnt i den
L 146 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil levere teknisk bistand til ændringsforslag der medfører, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1 nr. 4 i det fremsatte forslag tages ud af lovforslaget m.v., til erhvervs- og vækstministeren
9/9
foreslåede § 24 a, stk. 1, nr. 1, litra a - d. Hvad disse ydelser dækker over, fremgår af bemærknin-
gerne til den foreslåede § 27, stk. 1, nr. 2, idet der dér er anvendt samme numre som i forordnings-
teksten.
Til § 27 d
Bestemmelsen fastsætter, at revisor
ikke
som led i forberedelserne til den lovpligtige revision og
vurdering
af
trusler
mod
uafhængigheden
efter
den
foreslåede
§ 27, stk. 1, nr. 4, jf. artikel 6, stk. 1, litra b, skal vurdere og dokumentere, om kravene efter forord-
ningens artikel 17, stk. 1-6, er opfyldt.
Dette skyldes, at forordningens artikel 17, stk. 1-6, ikke finder anvendelse for den kommunale og
regionale revision. Det gør derimod bestemmelserne i revisionsforordningens artikel 17, stk. 7, jf.
stk. 8, om intern rotation (partner rotation), jf. de foreslåede § 27, stk. 1, nr. 6 og 7. Revisor skal
derfor som led i den nævnte forberedelse og vurdering og dokumentere, at kravene efter disse be-
stemmelser er opfyldt.