Skatteudvalget 2015-16
L 16
Offentligt
1580817_0001.png
15. december 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskat-
ningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 18. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 16 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor skønnet over skatteudgiften ved tonnageskatteordningen er baseret på en mekanisk opregning af det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved indførelsen af ordningen i 2001, til skatteministeren
1580817_0002.png
Spørgsmål
Foranlediget af svaret på spørgsmål 3 og spørgsmål 13 bedes ministeren redegøre for,
hvorfor ”skønnet over skatteudgiften ved tonnageskatteordningen er baseret på en meka-
nisk opregning af det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved indførelsen af ordnin-
gen i 2001” samt hvorfor ”opregningen er baseret på væksten i BNP.” Ministeren bedes
således redegøre for, hvorfor beregningerne/opregningerne ikke baserer sig på udviklin-
gen i nettotonnagen, der jo er det grundlag, den skattepligtige indkomst i henhold til ton-
nageskatteloven opgøres på (tonnageskatteloven § 15).
Svar
Det er en relativt omfangsrig øvelse at vurdere skatteudgiften forbundet med tonnage-
skatteordningen, da det er nødvendigt både at opgøre størrelsen af den samlede tonnage-
beskatning, og hvad beskatningen ville have udgjort under de alminelige selskabsskatte-
regler. Det er ikke muligt at opgøre disse størrelser ud fra oplysningerne i SKAT´s syste-
mer.
I forhold til tonnageindkomsten selvangives denne ikke separat, men indgår i selskaber-
nes samlede skattepligtige indkomst. For at skønne over tonnagebeskatningen isoleret er
det således nødvendigt at kende den præcise sammensætning af det enkelte rederis flåde,
da det ikke er alle skibstyper, som er omfattet af ordningen. Endvidere kan nogle rederier
helt have fravalgt ordningen.
Et skøn over beskatningen af tonnageindkomsten, hvis denne var underlagt de almindeli-
ge selskabsskatteregler, kræver detaljerede regnskabsoplysninger om de enkelte rederiers
aktiviteter, indtjening, afskrivninger mv. for både selskabernes tonnagebeskattede ind-
komst og den ikke-tonnagebeskattede indkomst. Desuden vil der skulle foretages antagel-
ser om, hvordan rederierne ville have ageret, hvis de ikke kunne anvende tonnageskatte-
ordningen.
Det har desværre ikke været muligt at foretage en opdateret opgørelse. På den baggrund
anvendes en mekanisk opregning af skatteudgiften med udgangspunkt i den provenuvur-
dering, der blev foretaget i forbindelse med indførelsen af tonnageskatteordningen i 2001.
Beregningen kan tolkes som støtten i 2001 opgjort i 2015-niveau, eller som et udtryk for
støtten i 2015, under forudsætning af at støtten er vokset i takt med nominelt BNP.
Vækst i tonnagen har som nævnt i svaret på spørgsmål 13 ikke en entydig effekt på stør-
relsen af skatteudgiften, og en opregning baseret på dette grundlag vurderes ikke at være
mere retvisende.
Side 2 af 2