Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-05-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1605382
Dok. nr.: 97309
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 16 (L 184) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 16:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor en sundhedsperson, der efter lovforslaget
automatisk har fået frataget sin danske autorisation, fordi sundhedspersonen
har fået autorisationen frataget i udlandet, ikke tilsvarende automatisk får sin
autorisationen tilbage, hvis autorisationen i udlandet senere bliver tilbagegi-
vet? Hvad er grundlaget for at opretholde autorisationsfratagelsen i det tilfæl-
de, hvor der ikke er foretaget en egentlig vurdering af sagen af danske myn-
digheder, og afgørelsen om autorisationsfratagelse i Danmark derved alene
hviler på en udenlandsk afgørelse, som nu er bortfaldet? Vil ministeren endvi-
dere redegøre for, hvor lang tid en sundhedsperson kan forvente, at der går
førend vedkommende - efter ansøgning – får den danske autorisation tilba-
ge?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, der har oplyst følgende:
”Indledningsvist kan det oplyses, at styrelsen vil have fokus på de sager, hvor en uden-
landsk autorisationsfratagelse bortfalder. Hvorvidt dette vil medføre tilbagegivelse af
en dansk autorisation, vil dog som udgangspunkt kræve en nærmere undersøgelse af
baggrunden for, at autorisationen er blevet tilbagegivet i udlandet og en fornyet vur-
dering af, om sundhedspersonen er til fare for danske patienter.
Styrelsen kan herudover oplyse, at man er meget opmærksom på, at sagsbehandlings-
tiden i disse sager skal være så kort som mulig. Styrelsen vil prioritere hurtigt at rekvi-
rere oplysninger fra de udenlandske myndigheder i forbindelse med oplysningen af sa-
gerne. Styrelsen kan imidlertid ikke kontrollere, hvornår de udenlandske myndigheder
besvarer styrelsens forespørgsler, hvilket vil have en afgørende indvirkning på sagsbe-
handlingstiden. Der er således ikke i dag i IMIs alert-system indsat frister for besvarelse
af forespørgsler.”
Jeg kan henholde mig til det af Styrelsen for Patientsikkerhed oplyste.
Jeg skal i denne sammenhæng henvise til min besvarelse af spørgsmål 15 (SUU L 184),
hvoraf det følger, at der pågår et nordisk samarbejde om at fastsætte nærmere fri-
ster for udveksling af oplysninger på tilsynsområdet.
I det jeg i øvrigt henviser til min besvarelse af spørgsmål 15 (SUU L 184) kan jeg be-
kræfte, at det forhold, at en sundhedsperson, der har mistet eller fået indskrænket
sin danske autorisation, jf. den foreslåede § 7 b og § 8 a i autorisationsloven, gener-
hverver sin udenlandske autorisation eller får ophævet sin udenlandske virksomheds-