Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184
Offentligt
1634736_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18-05-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1605382
Dok. nr.: 87558
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. maj 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 184) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i samtlige sager fra de seneste fem år
sende udvalget en oversigt over andelen af sager om midlertidig autorisati-
onsfratagelse/ virksomhedsindskrænkning, der afsluttes af myndighederne
inden for hhv. 0-6 måneder, 6-12 måneder, 12-18 måneder og 18-24 må-
neder? Ved afslutning forstås det tidspunkt, hvor læger frivilligt fraskriver
sig deres autorisation, hvor myndighederne beslutter at anlægge retssag,
eller hvor myndighederne frafalder den midlertidige autorisationsfratage-
se/virksomhedsindskrænkning. Opgørelsen bedes fordelt efter disse kate-
gorier.”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 1-5 (SUU L 184) har jeg indhentet bidrag fra
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Om Styrelsen for Patientsikkerheds grundlag for besvarelsen af spørgsmålene 1-5
har styresen oplyst følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed kan administrativt i påtrængende tilfælde midlertidigt
fratage en sundhedspersons autorisation, hvis styrelsen skønner, at sundhedsperso-
nens fortsatte virksomhed frembyder overhængende fare for patienternes sikkerhed.
Sundhedspersonen kan generhverve autorisationen, når de omstændigheder, der be-
grundede fratagelsen ikke længere er til stede.
Desuden kan styrelsen midlertidigt fratage en sundhedsperson autorisationen eller
indskrænke en sundhedspersons ret til virksomhedsudøvelse, hvis vedkommende ikke
medvirker ved tilsyn. Langt hovedparten af styrelsens afgørelser om midlertidig autori-
sationsfratagelse træffes, fordi sundhedspersonen ikke medvirker ved eller unddrager
sig tilsyn.
Det er således undtagelsen, at afgørelser vedrørende autorisationsfratagelse eller virk-
somhedsindskrænkning skyldes, at sundhedspersonens fortsatte virksomhed skønnes
at frembyde overhængende fare for patienterne.
Styrelsen kan efter ansøgning give en person, der har fået frataget sin autorisation el-
ler indskrænket sit virksomhedsområde tilladelse til at generhverve autorisationen el-
ler få ophævet virksomhedsindskrænkningen, når de omstændigheder, der begrunde-
de afgørelsen, ikke længere er til stede. Det gælder både autorisationsfratagelser, som
skyldes at sundhedspersonen udgjorde en overhængende fare for patienterne og fra-
tagelser, som skyldes manglende medvirken.
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange sager om midlertidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, som inden for de seneste fem år er afsluttet ved, at myndighederne frafalder den midlertidige autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning efter 18-24 måneder, til sundheds- og ældreministeren
I langt de fleste sager, hvor styrelsen midlertidigt fratager en sundhedsperson autorisa-
tionen eller indskrænker virksomhedsområdet, er styrelsen løbende i dialog med per-
sonen om forløbet og muligheden for generhvervelse af autorisation eller ophævelse
af virksomhedsindskrænkningen.
Styrelsen har forstået spørgsmålene således, at der spørges til de afgørelser, hvor sty-
relsen har vurderet, at sundhedspersonerne har udgjort en så overhængende fare for
patientsikkerheden, at styrelsen har valgt at foretage en umiddelbar midlertidig autori-
sationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning.
De afgørelser om midlertidige autorisationsfratagelser, styrelsen har truffet fordi
sundhedspersonen har unddraget sig tilsyn eller ikke har medvirket ved styrelsens til-
syn indgår dermed ikke i de samlede tal. Det skyldes, at disse afgørelser ophæves, når
sundhedspersonen har efterkommet styrelsens krav om medvirken ved tilsyn. I eg-
nethedssager ophæver styrelsen fratagelsen, når styrelsen har sikkerhed for, at sund-
hedspersonen har vilje og evne til at medvirke ved tilsyn. I faglige sager tilbagegives
autorisationen, når sundhedspersonen fx møder til samtale i styrelsen, muliggør at sty-
relsen kan komme på tilsynsbesøg på en klinik eller indsender journalmateriale til sty-
relsen, hvorved styrelsen får mulighed for at føre tilsyn med personen. Det er i disse
sager således også sundhedspersonen medvirken til tilsyn, som er afgørende for, hvor-
når sundhedspersonen kan få sin autorisation tilbage.
I forbindelse med styrelsens bidrag til besvarelse af spørgsmålene kan styrelsen oplyse,
at daværende Sundhedsstyrelsen pr. 1. juni 2015 iværksatte kodning af sagerne såle-
des, at styrelsen i et vist omfang kan trække oplysninger i journalsystemet vedrørende
autorisationsfratagelser og virksomhedsindskrænkninger.
I det nuværende journalsystem kan styrelsen ikke foretage en overordnet søgning for
sanktioner før den 1. juni 2015, som for fx for en 5-årig periode viser det specifikke an-
tal af midlertidige autorisationsfratagelser og virksomhedsindskrænkninger og frivillige
fraskrivelser af autorisationer eller indskrænkning af virksomhedsområde. Endvidere
kan der i journalsystemet ikke trækkes data vedrørende tidspunkt for sagers oversen-
delse til Kammeradvokaten, dato for indhentelse og modtagelse af erklæringer fra
Retslægerådet og afsigelse af domme.
For at bidrage med besvarelse af spørgsmålene fra Sundheds- og Ældreudvalget har
styrelsen for at kunne fastsætte tallet for midlertidige autorisationsfratagelser før den
1. juni 2015 manuelt gennemgået sagerne vedrørende de knap 300 sundhedspersoner,
som pr. den 9. maj 2016 i autorisationsregistret var registreret uden gyldig autorisation
eller med begrænsninger i autorisationen.
Styrelsens svar er derfor med forbehold for, at der ikke kan trækkes data fra sagsbe-
handlingssystemet, som kan sikre, at alle sager, der kunne være relevante for besvarel-
sen indgår i det grundlag, styrelsen har foretaget besvarelsen på baggrund af.
Styrelsen skal afslutningsvist til bidraget til besvarelse bemærke, at det frem til 1. janu-
ar 2011 var daværende Ministeriet for Sundheds og Forebyggelse, der anlagde samtli-
ge civile søgsmål om autorisationsfratagelse og virksomhedsindskrænkning.
Side 2
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange sager om midlertidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, som inden for de seneste fem år er afsluttet ved, at myndighederne frafalder den midlertidige autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning efter 18-24 måneder, til sundheds- og ældreministeren
Ved lov nr. 706 af 25. juni 2010 overgik det til Sundhedsstyrelsen (og fra 8. oktober
2015 i praksis Styrelsen for Patientsikkerhed) at anlægge disse retssager ved domsto-
lene. Det er Kammeradvokaten, der fører sagerne for styrelsen.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 1 har Styrelsen for Patientsikkerhed oplyst
følgende:
”Besvarelsen af spørgsmålet er foretaget på baggrund af både de datatræk, styrelsen
har kunnet foretage i journalsystemet for så vidt angår sanktioner indkodet efter den
1. juni 2015, og en samlet manuel gennemgang af sanktioner for den 5-årige periode.
Baggrunden for denne metode er, at en del af de sanktioner, der er indkodet efter den
1. juni 2015 retteligt udspringer af sanktioner, der er truffet afgørelse om før denne
dato. Det har således ikke været muligt at trække tal, som sikkert skelner mellem afgø-
relser truffet før og efter den 1. juni 2015.
På baggrund af ovennævnte opgørelsesmetode, kan det konstateres, at styrelsen fra 1.
maj 2011 og frem til 9. maj 2016 har truffet afgørelse om midlertidig autorisationsfra-
tagelse eller virksomhedsindskrænkning 46 gange.
Styrelsen skal i forhold til datatrækket fra autorisationsregistret gøre opmærksom på,
at tallene kan være behæftede med fejl, idet styrelsen ikke kan trække data fra sags-
behandlingssystemet, som med sikkerhed kan bekræfte tallene. Der er endvidere i for-
hold til de oplysninger, som stammer fra til den manuelle gennemgang, kun tale om
sager, hvor sundhedspersonen pr. den 9. maj 2016 fortsat var uden gyldig autorisation.
I 5 tilfælde fraskrev sundhedspersonen sig frivilligt sin autorisation eller indskrænkede
sit virksomhedsområde efter styrelsens midlertidige afgørelse. Heraf 3 inden for inter-
vallet 0-6 mdr. og 2 indenfor intervallet 18-24 måneder.
I 7 sager oversendte styrelsen sagen til Kammeradvokaten med henblik på at indlede
en sag om varig autorisationsfratagelse eller virksomhedsindskrænkning. Heraf blev 5
sager oversendt indenfor 0-6 måneder efter styrelsens afgørelse, 1 sag indenfor 6-12
måneder efter styrelsens afgørelse og 1 sag indenfor 18-24 måneder efter styrelsens
afgørelse.
Desuden dækker 15 afgørelser over midlertidig virksomhedsindskrænkning.
Der er herudover 16 sager med midlertidig autorisationsfratagelse. Hvad angår disse
sager har styrelsen endnu ikke det fornødne grundlag til, at der kan tages stilling til,
hvorvidt der skal anlægges civilretslig sag om permanent fratagelse. Det bemærkes i
den forbindelse, at 9 af disse afgørelser, er afgørelser om midlertidige autorisationsfra-
tagelser, som er foretaget efter dannelsen af den nye styrelse, og derfor afgørelser
truffet efter den 8. oktober 2015. Herudover kan det bemærkes, at styrelsen i enkelte
af sagerne forud for den 8. oktober 2015 undersøger, om der er grundlag for at tilba-
gegive autorisationen. Endvidere afventer enkelte sager udviklingen i sundhedsperso-
nernes helbredstilstand.
Af de data, styrelsen har kunnet trække i journalsystemet, fremgår det, at Styrelsen for
Patientsikkerhed har truffet en enkelt afgørelse om midlertidig autorisationsfratagelse,
hvor autorisationen efterfølgende blev givet tilbage af styrelsen. Det skete indenfor en
måned (og dermed intervallet 0-6 måneder). Konkret skyldtes autorisationsfratagelsen
svært kritisable hygiejniske forhold, som efterfølgende blev rettet op.
Side 3
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange sager om midlertidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, som inden for de seneste fem år er afsluttet ved, at myndighederne frafalder den midlertidige autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning efter 18-24 måneder, til sundheds- og ældreministeren
1634736_0004.png
Derudover viste datatræk, at to sundhedspersoner har fået ophævet virksomhedsind-
skrænkningen. Én i intervallet 6-12 måneder (ni måneder efter afgørelsen), fordi de
forhold, som begrundede indskrænkningen ikke længere var til stede, og én efter ud-
løbet af de to år.”
Jeg har noteret mig det Styrelsen for Patientsikkerhed oplyste og sammenfattet
det i følgende skema, der omfatter 14 af de 46 sager, hvor styrelsen efter det op-
lyste i perioden 1. maj 2011 til 9. maj 2016 har truffet afgørelse om midlertidig
autorisationsfratagelse eller midlertidig virksomhedsindskrænkning.
Varighed/Årsag
Frivillig fraskri-
velse
Beslutning om
retssag
Frafalder sag
0-6
3
5
1
6-12
12-18
18-24
2
1
1
1
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard
Side 4