Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-05-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1605995
Dok. nr.: 106031
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 39 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2016 fra Patientdatafor-
eningen, jf. L 184 - bilag 12.”
Svar:
I henvendelsen citerer Patientdataforeningen følgende afsnit fra den gennemgang,
Kammeradvokaten foretog af den såkaldte psykiatersag med vurderingen af 15. sep-
tember 2015: “Alene nødvendige og tilstrækkelige oplysninger kan videregives fra
Statens Serum Institut til Sundhedsstyrelsen. Det følger således af proportionalitets-
princippet i persondatalovens § 5, stk. 2, at oplysningerne, som behandles, skal være
relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse
af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne se-
nere behandles. Bestemmelsen gælder også for behandling i form af videregivelse, jf.
forvaltningslovens § 28, stk. 1. Sundhedsstyrelsen kan derfor kun få udleveret oplys-
ninger, der skønnes nødvendige og tilstrækkelige til brug for tilsynssagen. Tilsynssa-
gen vil med andre ord næppe kunne anvendes som et springbræt til et mere generelt
indblik i, hvor mange tidligere patienter, der i årene fra 2004, hvor Sundhedsstyrelsen
første gang fik indberetninger om psykiateren, og frem til i dag eventuelt har fået ud-
skrevet for store doser og forkerte blandinger af medicin. Tilsvarende gælder, at op-
lysningerne ikke kan indgå i en sag om overordnede betragtninger om, hvorvidt døds-
fald blandt de tidligere patienter skyldes psykiaterens fejlbehandlinger i form af ud-
skrivning af for store doser og forkerte blandinger af medicin.”
Patientdataforeningen anfører, at der med L 184 og det nye Lægemiddeladministra-
tionsregister opsamles personhenførbare helbredsoplysninger for alle patienter i alle
regioner i hele Danmark de sidste 10 år. Foreningen anfører, at dette er i strid med
proportionalitetsprincippet i persondataloven.
Jeg kan indledningsvist oplyse, at ovenstående citat fra Kammeradvokaten vedrører
spørgsmålet om, hvorvidt Sundhedsstyrelsen (nu Styrelsen for Patientsikkerhed) har
hjemmel til at videregive
oplysninger til identifikation af tidligere patienter mv. Kam-
meradvokaten konkluderer efter ovenstående citat, at apotekerlovens § 11, stk. 4, ik-
ke indeholder hjemmel til videregivelse af de omhandlede data.
Jeg kan henvise til svaret på spørgsmål 17, 23 og 36, som blev oversendt til udvalget
den 21., 26. og 29. maj 2016. Heraf fremgik det blandt andet, at
de foreslåede æn-
dringer i L 184 i forhold til brug af data om lægemiddelordinationer er fastsat efter en
nøje afvejning af beskyttelseshensynet til patienterne, dvs. både patientsikkerheden
og hensynet til patienternes ret til fortrolighed og privatliv, hensynet til lægerne og