Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-05-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1605382
Dok. nr.: 87599
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 8 (L 184) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor det kan tage op til to år, inden myndighe-
derne træffer beslutning om, hvorvidt en sag om midlertidig autorisationsfrata-
gelse/ virksomhedsindskrænkning skal anlægges ved domstolen, og vil mini-
steren kommentere forslaget om at sætte grænsen ned til 12 måneder?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, der har oplyst følgende:
”Der er som udgangspunkt ikke tale om, at det kan tage styrelsen op til to år at træffe
beslutningen om, hvorvidt en sag om midlertidig autorisationsfratagelse eller virksom-
hedsindskrænkning skal anlægges ved domstolene.
Overordnet set er der tale om sager, der kan være meget forskelligartede blandt andet
i forhold til omfang og karakter i øvrigt. Fælles er dog, at styrelsen har fokus på at
fremme behandlingen af sagerne mest muligt.
For så vidt angår sager om midlertidig virksomhedsindskrænkning kan bemærkes, at
der i disse sager er tale om, at en sundhedsperson på et fagligt område udgør en fare
for patientsikkerheden. I forhold til anlæggelse af retssag med henblik på permanent
virksomhedsindskrænkning er det et væsentligt element i forhold til vurderingen af,
hvor hurtigt der skal indledes en proces med anlæggelse af retssag, om sundhedsper-
sonen har mulighed for at rette op på de faglige mangler, som medfører en fare for pa-
tienterne. Der kan fx være tale om, at sundhedspersonen virksomhedsindskrænkes så-
ledes, at denne i en periode skal arbejde under supervision. I disse tilfælde afventer
styrelsen (igen efter en konkret vurdering) resultatet af supervisionsforløbet inden der
tages stilling til, om sagen skal oversendes til Kammeradvokaten med henblik på ind-
hentelse af udtalelse fra Retslægerådet og eventuelt efterfølgende anlæggelse af rets-
sag.
En nedsættelse af fristen for sagsanlæg til 12 måneder vil betyde, at sundhedsperso-
nen vil have meget kort tid til at rette op på de faglige mangler, idet der forinden sty-
relsen kan anlægge sag skal indhentes udtalelse fra Retslægerådet.
For så vidt angår sager om midlertidig autorisationsfratagelse, kan sagerne som nævnt
være meget forskelligartede.
I visse tilfælde har styrelsen fx vurderet, at en sundhedsperson er til overhængende fa-
re for patientsikkerheden på grund af faglige mangler, og fordi sundhedspersonen ikke