Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (L 192) af 1. september
2016
Spørgsmål
Hvilke projekter dækker reduktionen på 544,4 mio. kr. i reserverne til Togfonden
DK over?
Svar
Reserven vedrørende Togfonden DK, der omfatter indbudgetterede, men endnu
ikke igangsatte projekter, er som følge af regeringens forslag til finanslov for 2017
reduceret med 544,4 mio. kr. i 2017, 1.005,0 mio. kr. i 2018, 1.507,3 mio. kr. i
2019 og 2.016,1 mio. kr. i 2020.
Reduktionen skyldes, at en række projekter i Togfonden DK ikke er indbudgette-
ret på forslag til finanslov for 2017. Det drejer sig om alle projekter i den såkaldte
timemodel (ny bane over Vestfyn, ny banebro over Vejle Fjord, ny bane Hoved-
gård-Aarhus, hastighedsopgraderinger Fredericia-Hobro og stationspulje), elektri-
ficering Vejle-Struer, elektrificering Aalborg-Frederikshavn, hastighedsopgradering
Hobro-Aalborg, øvrige regionale hastighedsopgraderinger, ny bane til Billund,
samt en række øvrige mindre projekter (pulje til parkering, ekstra spor ved Gød-
strup Station og øget banekapacitet mellem Herning-Holstebro).
Udover reduktionen på 544 mio. kr. af reserven er Banedanmarks anlægskonto,
hvor en mindre del af anlægsudgifterne til de ovennævnte projekter var placeret,
reduceret med 95 mio. kr.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk