Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560258_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2015
Insolvensretskontoret
Uffe Kritte Nielsen
2015-0037-0134
1767316
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Søren Pind
/
Nicolai Holm Larsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm., om ministeren vil garantere, at en tiltrædelse af konkursforordningen ikke kan medføre, at lønkrav fra en konkursramt dansk virksomheds ansatte skal vige til fordel for krav, der er rejst af personer eller virksomheder i andre EU-lande på grundlag af forordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil ministeren garantere, at en tiltrædelse af konkursforord-
ningen ikke kan medføre, at lønkrav fra en konkursramt dansk
virksomheds ansatte skal vige til fordel for krav, der er rejst af
personer eller virksomheder i andre EU-lande på grundlag af
forordningen?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at hovedreglen efter konkurs-
forordningen er, at det er lovgivningen i den medlemsstat, hvor insolvens-
behandlingen er indledt, der gælder for insolvensbehandlingen og dens
virkninger.
Konkursordenen er blandt de elementer, der bestemmes af lovgivningen i
den medlemsstat, hvor insolvensbehandlingen er indledt. Det vil sige, at
det fortsat vil være dansk ret, der gælder i forhold til konkursordenen for
så vidt angår en insolvensbehandling, der finder sted i Danmark i medfør
af konkursforordningen.
Det bemærkes i øvrigt, at det følger af forordningen, at fordringshavere,
der har fået dividende ved en sekundær insolvensbehandling i en anden
medlemsstat, først kan deltage i udlodningen af en insolvensbehandling
her i landet, når de andre fordringshavere med samme plads i konkursor-
denen har fået en tilsvarende dividende.
2