Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560279_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
27. oktober 2015
Kontor:
Procesretskontoret
Sagsbeh: Anne-Sophie Stockmarr
Becker
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1767349
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Søren Pind
/
Cecilie Maarbjerg Qvist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om, hvilke betalingskrav danske myndigheder vil være forpligtet til at anerkende og fuldbyrde, såfremt Danmark tiltræder småkravsprocedureforordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 44 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke betalingskrav danske
myndigheder vil være forpligtet til at anerkende og fuldbyrde,
såfremt Danmark tiltræder småkravsprocedureforordningen,
som ikke vil skulle anerkendes og fuldbyrdes efter Bruxelles I-
forordningen?”
Svar:
Retsafgørelser truffet i Danmark eller en anden medlemsstat vil allerede i
dag kunne anerkendes og fuldbyrdes i en anden medlemsstat end den, hvor
afgørelsen er truffet, i medfør af reglerne i Bruxelles I-forordningen, som
Danmark er tilknyttet via parallelaftale af 19. oktober 2005 mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om retternes kompetence
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og han-
delsretlige område. Afgørelser vedrørende ansættelsesret, leje eller for-
pagtning af fast ejendom, bortset fra søgsmål vedrørende pengekrav og
krænkelser af privatlivets fred og af individets rettigheder, herunder ære-
krænkelser, som er undtaget fra den europæiske småkravsprocedure, er og-
så omfattet af Bruxelles I-forordningen.
Der er enkelte forskelle i, hvornår fuldbyrdelsesstaten kan afslå anerken-
delse og fuldbyrdelse efter Bruxelles I-forordningen og efter småkravspro-
cedureforordningen. Er en afgørelse afsagt i den europæiske småkravspro-
cedure, kan anerkendelse og fuldbyrdelse i modsætning til efter reglerne i
Bruxelles I-forordningen bl.a. ikke afslås med henvisning til, at anerken-
delse og fuldbyrdelse åbenbart vil stride mod grundlæggende retsprincip-
per (ordre public) i fuldbyrdelsesstaten, at de angivne kompetenceregler
ikke er overholdt, eller til, såfremt der er tale om en udeblivelsesafgørelse,
og det indledende processkrift i sagen eller et tilsvarende dokument ikke
var blevet forkyndt i så god tid og på en sådan måde, at sagsøgte kunne va-
retage sine interesser under sagen.
Et tilvalg af den europæiske småkravsprocedure vil således betyde, at dan-
ske myndigheder i medfør af den europæiske småkravsprocedure i et vist
videre omfang vil være forpligtet til at anerkende og fuldbyrde afgørelser,
som ikke kunne anerkendes og fuldbyrdes efter Bruxelles I-forordningen.
Omvendt vil andre medlemsstaters myndigheder efter reglerne i den euro-
pæiske småkravsprocedure i et vist videre omfang være forpligtet til at an-
erkende og fuldbyrde retsafgørelser afsagt i Danmark.
2