Retsudvalget 2015-16
L 43
Offentligt
1583160_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2015
Strafferetskontoret
Morten Holland Heide
2015-0037-0138
1807008
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Videoafhøring af børn og unge i straffesager) (L
43), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25.
november 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock
(ALT).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 43 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke initiativer man vil tage for at nedbringe den nuværende ventetid for sagsbehandling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (Videoafhøring af børn og unge i straffe-
sager):
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at nedbringe den nu-
værende ventetid for sagsbehandling på i gennemsnit 382 da-
ge, jf. justitsministeriets egne tal (betænkningen 1554/2015 s.
197), som er problematisk i forhold til lovforslagets formål
om, at sagerne skal behandles hurtigst muligt for at skåne børn
og unge i en sårbar situation fra en lang retsproces?”
Svar:
1.
De tal, der er henvist til i spørgsmålet, vedrører den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid fra det tidspunkt, hvor politiet modtog en anmeldelse
om seksuelt misbrug af et barn under 15 år, indtil der blev truffet afgørelse
ved domstolene i form af en fældende eller frifindende dom, i perioden
2010-12.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der i sådanne sager fremover som udgangs-
punkt blive foretaget videoafhøring. Det skyldes, at anvendelsesområdet
for videoafhøringsordningen foreslås udvidet fra i dag som udgangspunkt
kun at omfatte børn under 13 år til fremover også at omfatte bl.a. alle børn
i alderen 13-14 år i sager om seksualforbrydelser eller incest.
Videoafhøring gennemføres hurtigst muligt efter politianmeldelsen i tryg-
ge rammer i et børnehus, hvor afhøringen foretages af en særligt uddannet
videoafhører. Afhøringen optages på video og forevises som bevis under
hovedforhandlingen i stedet for, at barnet skal møde frem i retten og afhø-
res dér. Når videoafhøringen er gennemført, behøver barnet således ikke at
deltage mere i sagen. Det giver bl.a. bedre muligheder for en eventuel psy-
kologisk behandling og for, at barnet kan påbegynde processen med at
lægge hændelserne bag sig.
Efter Justitsministeriets opfattelse udgør lovforslaget således en væsentlig
forbedring for børn og unge i de sager, som spørgsmålet vedrører.
2.
Det er imidlertid generelt Justitsministeriets opfattelse, at det af hensyn
til både den forurettede, vidner, tiltalte og borgernes retsfølelse er afgøren-
de, at hver enkelt straffesag behandles rigtigt, effektivt og med den for-
nødne hurtighed. Det gælder ikke mindst i sager om børn og unge, der
2
L 43 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke initiativer man vil tage for at nedbringe den nuværende ventetid for sagsbehandling, til justitsministeren
formodes at være ofre for eller vidner til alvorlige forbrydelser, da de be-
finder sig i en meget sårbar situation.
Justitsministeriet har i de senere år løbende haft fokus på at nedbringe den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i straffesager. I 2013 blev der etableret
et fælles Toplederforum med deltagelse af rigspolitichefen, rigsadvokaten,
direktøren for Domstolsstyrelsen (som observatør), direktøren for krimi-
nalforsorgen og Justitsministeriets departementschef. Toplederforum har
særligt fokus på straffesagskæden.
I regi af Toplederforum arbejdes der med at styrke det tværgående samar-
bejde i straffesagskæden. Bl.a. er der iværksat et arbejde med at forbedre
ledelsesinformation og data om sagsbehandlingstiderne i straffesagskæden,
som skal danne grundlag for analyser af, hvordan sagsbehandlingstiderne
kan nedbringes.
Desuden er der iværksat initiativer, som skal øge digitaliseringen med
henblik på at skabe en mere effektiv straffesagskæde.
Herudover er der bl.a. iværksat et arbejde med at sikre en mere effektiv og
hurtig berammelse af straffesager ved domstolene. Domstolsstyrelsen har
som led i dette arbejde bl.a. kortlagt årsagerne til, at retsmøder aflyses eller
må omberammes, og i samarbejde med bl.a. Rigsadvokaten udarbejdet et
oplæg med en række konkrete forslag og anbefalinger til, hvordan beram-
melsen af straffesager kan optimeres, så sagerne behandles hurtigst muligt.
Oplægget er ved brev af 24. august 2015 sendt til Retsudvalget til oriente-
ring (Alm. del, bilag 46, 2014-15 (2. samling)).
På dette område er der således tale om et langt sejt træk med initiativer
over en bred front, som samlet skal lede til kortere sagsbehandlingstider i
straffesagskæden.
Justitsministeriets Toplederforum og en permanent styregruppe under Top-
lederforum vil systematisk følge op på implementeringen af de ovenståen-
de forslag samt løbende iværksætte nye tiltag med henblik på nedbringelse
af sagsbehandlingstiderne i straffesagskæden.
3