Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 50
Offentligt
1582860_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
18. december 2015
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 50 stillet af udvalget den 2. december
2015 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT)
Spørgsmål:
Vil ministeren give tilsagn om, at der vil blive udarbejdet selvstændige
politikker for EKFs virksomhed indenfor følgende områder: miljø, klima,
menneskerettigheder, korruption og økonomiske forhold, herunder skat,
med eksplicitte referencer til internationale konventioner og standarder på
de respektive områder?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for EKF, som har svaret følgende, hvilket jeg
i det hele kan henholde mig til:
”Vurdering af CSR-forhold har været en integreret del af EKF’s forret-
ning i 15 år. EKF har dermed en lang tradition for at tage hensyn til miljø
og mennesker i de projekter, som EKF deltager i.
EKF har haft selvstændige politikker og retningslinjer på CSR-området
siden år 2000, hvor EKF som et af de første eksportkreditinstitutter i ver-
den vedtog en miljøpolitik. Siden er politikken blevet revideret flere gan-
ge i takt med udviklingen af internationale standarder og regelsæt. EKF
har i dag en bredt favnende CSR-politik, der sikrer, at EKF tager hensyn
til miljø, menneskerettigheder, anti-korruption og økonomiske forhold,
herunder skat, i de projekter, som EKF deltager i. EKF’s CSR-politik er
offentlig tilgængelig på www.ekf.dk.
CSR er i dag fuldt integreret i EKF’s forretning. Når EKF vurderer en
ansøgning om eksportkredit fra en virksomhed, er der således tre ligestil-
lede og ufravigelige krav, der skal opfyldes for, at EKF kan være med:
Projektet skal være kreditværdigt, det skal have en økonomisk værdi for
Danmark, og det skal gennemføres på en ansvarlig måde i forhold til mil-
jø, social bæredygtighed, antikorruption mv. Acceptable CSR-forhold
indgår altså på lige fod med økonomiske hensyn i EKF’s samlede vurde-
ring, og er afgørende for EKF’s deltagelse i et projekt.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 50 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil give tilsagn om, at der vil blive udarbejdet selvstændige politikker for EKFs virksomhed indenfor visse områder, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
EKF’s vurdering af CSR-forholdene tager udgangspunkt i internationalt
anerkendte konventioner og standarder. Blandt andet FN’s Global Com-
pact-principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø
og antikorruption, FN’s Retningslinjer om Menneskerettigheder og Er-
hvervsliv, Verdensbankens internationale performance-standarder, Ækva-
tor-principperne samt i love og principper vedtaget af den danske rege-
ring, EU og OECD.
Anvendelse af anerkendte internationale standarder er et fundament i
OECD’s regulering af eksportkreditter, og EKF går forrest for at sikre, at
OECD’s regulering anvender de nyeste og højeste standarder og konven-
tioner. Som sidebemærkning kan det nævnes, at EKF var det første ek-
sportkreditinstitut i verden, og den første finansielle institution i Dan-
mark, der tilsluttede sig Ækvator-principperne, der er et frivilligt, men
bindende sæt principper for vurdering af miljømæssig og social bæredyg-
tighed, som er etableret af toneangivende banker indenfor projektfinansie-
ring.
EKF’s vurdering af projekterne omfatter en analyse af, hvilke krav og
vilkår projektet skal overholde for at leve op til de internationale konven-
tioner og standarder, og dermed hvad der skal til, for at det kan få en ga-
ranti fra EKF. Kravene og vilkårene bliver herefter indarbejdet i de afta-
ler, som EKF laver med projektet. EKF følger løbende op på, at aftalerne
og de internationale standarder og konventioner bliver overholdt. Nogle
af projekterne bliver monitoreret i årevis, ofte i samarbejde med internati-
onalt anerkendte eksperter.
EKF’s vedholdende arbejde på CSR-området har givet EKF en stor viden
og erfaring, som EKF løbende deler med danske eksportvirksomheder og
andre interesserede. EKF har også tradition for at inddrage interesserede
virksomheder og organisationer i udviklingen af området. I 2008 sendte
EKF sin CSR-politik i høring og inviterede flere NGO’er til at være med
til at udvikle politikken. EKF har desuden faste, tilbagevendende møder
med danske og internationale NGO’er om EKF’s CSR-arbejde og tenden-
ser på CSR-området.
Endeligt skal det nævnes, at EKF i mange år har arbejdet for at forbedre
de internationale regler og standarder for CSR inden for eksportkredit.
EKF har blandt andet stået i spidsen for at indarbejde menneskerettighe-
der i OECD’s regler og været med til at sikre bedre finansieringsmulighe-
der for klimavenlige projekter. EKF arbejder desuden for, at andre ek-
sportkreditorganisationer følger samme høje CSR-niveau som EKF.
Resultatet af EKF’s omfattende og mangeårige arbejde med CSR er, at
EKF af andre landes eksportkreditinstitutter og en række NGO’er i dag
L 50 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil give tilsagn om, at der vil blive udarbejdet selvstændige politikker for EKFs virksomhed indenfor visse områder, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
anses for en af de førende i verden inden for CSR blandt eksportkreditin-
stitutter.”
Jeg kan endvidere oplyse, at der med lovforslaget ikke er tiltænkt en æn-
dring i EKF’s CSR-politik. EKF vil dermed også fremadrettet have en
aktiv og bredt favnende CSR-politik, der sikrer, at EKF tager hensyn til
miljø, menneskerettigheder, anti-korruption og økonomiske forhold, her-
under skat, i de projekter, EKF deltager i.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen