Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3370 - Økofin Bilag 3
Offentligt
1493480_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 17. februar 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Status
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse
2015, og proceduren for makroøkonomiske ubalancer, varslings-
rapport 2015
-
Rådskonklusioner
KOM(2014)902, KOM(2014)903, KOM(2014)904, KOM(2014)906
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på G20-møde den 8.-10. februar 2015
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2013
(FO)
- Rådshenstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Retningslinjer for EU's 2016-budget
- Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Første rapport fra højniveaugruppen for EU’s Egne Indtægter
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Makrofinansiel assistance fra EU til Ukraine
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (økonomi og fi-
nans) den 17. februar 2015, men forventes sat på dagsordenen
for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM(2015)5
Er udsendt
Sagsnr.
2015 - 707
2.
Doknr.
203570
Dato
04-02-2015
Er udsendt
3.
Er udsendt
4.
Er udsendt
5.
Er udsendt
6.
Er udsendt
7.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0002.png
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0003.png
Dagsordenspunkt 7: Makrofinansiel assistance fra EU til Ukraine
KOM(2015)5
Resumé
EU-kommissionen har foreslået et lån fra EU til Ukraine på 1,8 mia. euro i form af
såkaldt makrofinansiel assistance. Forslaget skal ses i lyset af, at Ukraine har et fi-
nansieringsbehov, der er højere end den finansiering, der allerede er dækket af lån fra
IMF og EU. Dette skal særligt ses i lyset af den aktuelle konflikt i det østlige Ukraine
og den forværrede økonomiske situation. Regeringen støtter forslaget om et nyt lån
fra EU til Ukraine. Medlemslandene ventes bredt at kunne støtte forslaget. Der ventes
snart at kunne opnås enighed om forslaget i Rådet og efterfølgende med Europa-
Parlamentet.
Baggrund og indhold
EU-kommissionen har d. 8. januar 2015 fremsat forslag om lån fra EU til Ukraine på
1,8 mia. euro i form af makrofinansiel assistance, MFA.
1
Ukraine er omfattet af EU’s
naboskabspolitik og kan derfor komme i betragtning til MFA. Ukraine anmodede EU
om MFA ultimo 2014.
Forslaget har til formål at bidrage til at dække Ukraines yderligere finansieringsbehov
for 2015 og indtil tidligt i 2016 og mindske den ukrainske økonomis sårbarhed, herun-
der i forhold til betalingsbalancen og de offentlige finanser, og understøtte Ukraines
reformproces.
Det Europæiske Råd d. 18.-19. december 2014 understregede, at EU og medlems-
landene står klar til yderligere at støtte Ukraines reformproces, sammen med andre
donerer og på linje med betingelserne under Ukraines IMF-program.
Yderligere finansieringsbehov for Ukraine
Ifølge Kommissionen har krænkelsen af Ukraines suverænitet og territoriale integritet
og den militære konflikt i det østlige Ukraine haft meget skadelige virkninger på Ukrai-
nes i forvejen skrøbelige økonomiske og finansielle situation. Dertil kommer længe
eksisterende økonomiske og strukturelle udfordringer i Ukraine.
Konflikten har ifølge Kommissionen betydet en ødelæggelse af dele af produktionska-
paciteten i den ukrainske økonomi samt medført større usikkerhed for ukrainske virk-
somheder og husholdninger med deraf afledte negative økonomiske konsekvenser.
Desuden har handelsrestriktioner fra Rusland overfor Ukraine og eskalering af striden
mellem Rusland og Ukraine om gasleverancer også forværret situationen i Ukraine.
Som følge heraf er den økonomiske recession i Ukraine ifølge Kommissionen blevet
dybere end oprindeligt forudset og finansieringsbehovet større end tidligere ventet.
Det er IMF’s foreløbige vurdering, at Ukraines samlede finansieringsbehov frem til
begyndelsen af 2016 i lyset af den forværrende økonomiske situation er omtrent 15
mia. USD større end oprindeligt vurderet og dækket af de eksisterende IMF- og EU-
lån på hhv. 17,1 mia. USD og 1,6 mia. euro samt øvrige multilaterale bidrag og bilate-
rale lån fra bl.a. USA (1 mia. USD i lånegarantier). IMF ventes snarest – på officiel
anmodning fra Ukraine – at foreslå et nyt, og formentlig større, 4-årigt lån til Ukraine
MFA er et instrument i EU’s samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og økonomisk tæt på
EU. MFA er et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalingsbalancevanskeligheder for
modtagerlande. MFA kan tage form af enten låne- eller gavebistand eller en kombination heraf. MFA skal
understøtte reformer, der kan understøtte makroøkonomisk stabilitet, herunder en holdbar betalingsbalan-
ceudvikling.
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0004.png
(til erstatning for det nuværende 2-årige lån). Det vil give myndighederne mere tid til at
rette op på ubalancer og gennemføre omfattende og dybe reformer.
Ukraines finansieringsbehov kan f.eks. dækkes via yderligere IMF-lån, MFA-lån fra
EU, samt lån fra andre multilaterale institutioner, herunder Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB), Den Europæiske for Genopbygning og Udvikling (EBRD) og Ver-
densbanken. Desuden kan bilaterale lån eller lånegarantier bidrage til at dække finan-
sieringsbehovet. Udover IMF og EU har USA, Japan og Canada allerede bidraget
med bilateral støtte til Ukraine.
Nyt MFA-lån supplerer tidligere beslutninger om MFA til Ukraine
MFA-lån til Ukraine er den centrale del på kort sigt i EU’s økonomiske hjælpepakke til
Ukraine, som EU besluttede i 2014. Et nyt MFA-lån til Ukraine vil blive ydet i tillæg til
det MFA-lån på samlet godt 1,6 mia. euro til Ukraine, som EU allerede har besluttet,
jf.
tabel 1.
Såfremt EU beslutter et nyt MFA-lån til Ukraine på 1,8 mia. euro, vil EU’s sam-
lede MFA-lån til Ukraine således være i niveauet 3,4 mia. euro.
Tabel 1
EU-lån (makrofinansiel assistance) til Ukraine (mio. euro), februar 2015
Forslag/beslutninger
Forslag fra Kommissionen fremsat 8. januar 2015 (KOM(2015)5)
Beslutning i 2014 (2014/215)
Beslutning i 2010 (2010/646)
Beslutning i 2002 (2002/639)
I alt
- heraf aktuelt udbetalt
Mio. euro
1.800
1.000
500
110
3.410
1.360
Udbetalingen af de to første MFA-lån på i alt 610 mio. euro i MFA blev forsinket, idet
Ukraine ikke har opfyldt betingelserne for udbetalinger under IMF-programmet. EU
besluttede i 2014 at fremskynde udbetalingen af MFA til Ukraine i lyset af den forvær-
rede økonomiske situation i Ukraine, selvom Ukraine ikke opfyldte alle betingelser for
udbetaling. Aktuelt er 1,36 af de godt 1,6 mia. euro udbetalt.
Det foreslåede nye MFA-lån
på 1,8 mia. euro foreslås stillet til rådighed for Ukraine for
to et halvt år. Assistancen vil tage form af lån, hvilket Kommissionen peger på er i
overensstemmelse med kriterierne, som EU lægger til grund for vurdering af fordelin-
gen mellem lån og gavebistand.
2
Det foreslåede MFA-lån forventes udbetalt i tre rater
af 600 mio. euro. Udbetaling af MFA til Ukraine vil forventeligt kunne ske i løbet af
2015 og 2016, afhængig af Ukraines efterlevelse af lånebetingelserne.
MFA til Ukraine på 1,8 mia. euro vil være det største MFA-lån, som EU nogensinde
har besluttet under MFA-instrumentet. Desuden vil et lån på 1,8 mia. euro formentlig
dække en relativt stor del af Ukraines finansieringsbehov efter mulig finansiering fra
IMF og Verdensbanken. Dette vil i givet fald være ekstraordinært i forhold til princippet
om, at MFA dækker en mindre del af et sådant behov. Kommissionen finder, at et
MFA-lån til Ukraine af den foreslåede størrelse kan retfærdiggøres ud fra politiske og
økonomiske overvejelser.
EU-landene har drøftet muligheden for en forhøjelse af den foreslåede MFA til et lån
på i niveauet 2,5 mia. euro. Det forventes, at der i første omgang – i lyset af sagens
presserende karakter – arbejdes på en vedtagelse af Kommissionens forslag om MFA
på 1,8 mia. euro. EU-landene ventes i en erklæring i forbindelse med en kommende
beslutning om det aktuelle MFA-forslag at opfordre til, at Kommissionen, på et pas-
2
Disse kriterier er bruttonationalindkomst (BNI) pr. indbygger og gældsholdbarhedsindikatorer for det på-
gældende modtagerland.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0005.png
sende tidspunkt, fremsætter forslag om yderligere MFA til Ukraine, som vil være be-
tinget på Ukraines forpligtigelse til yderligere reformer.
Den økonomiske situation i Ukraine
Kommissionen peger på, at Ukraine lige nu oplever en dyb recession. Den forværrede
økonomiske situation i Ukraine vedrører forringede vækstudsigter samt store offentlige
underskud og stigende gæld, herunder et mistet skattegrundlag i den østlige del af
Ukraine som følge af konflikten. Udfordringerne vedrører desuden en faldende valuta-
reserve og store kapitalbevægelser ud af Ukraine samt en faldende værdi af den ukra-
inske valuta (Hryvnia). Ukraines betalingsbalanceunderskud ligger på et højt niveau,
om end en stor tilpasning finder sted, herunder som følge af den faldende værdi af
den ukrainske valuta og en svag udvikling i den indenlandske efterspørgsel.
Risici forbundet med MFA til Ukraine
I den aktuelle situation er der betydelige risici forbundet med, at EU giver yderligere
MFA til Ukraine. Det gælder risiko for, at Ukraine ikke er stand til, helt eller delvist, at
tilbagebetale lånene fra EU. Desuden vil der være risiko for, at Ukraine ikke eller util-
strækkeligt efterlever programbetingelserne. Kommissionen bemærker, at Ukraines
økonomiske og politiske overgangsperiode er meget vanskelig, og at risikoen i Ukrai-
ne for økonomisk kollaps er reel.
Overensstemmelse med EU’s støtte til Ukraine og retningslinjer for MFA
Kommissionen fremhæver, at det foreslåede MFA-lån er i overensstemmelse med
EU’s erklærede forpligtigelse til at støtte Ukraines økonomiske og politiske overgang.
Kommissionen vurderer også, at de politiske og økonomiske betingelser for at give
MFA til Ukraine er opfyldt. Kommissionen vurderer således, at forslaget om MFA på
1,8 mia. euro til Ukraine er i overensstemmelse med de såkaldte Genval-kriterier.
Genval-kriterierne siger, at MFA skal være af ekstraordinær karakter, komplementere
finansiering fra IMF og Verdensbanken, være betinget af opfyldelsen af nærmere fast-
lagte økonomisk-politiske betingelser samt demokratiske værdier, respekt for menne-
skerettigheder og retsstatsprincipper.
Økonomisk-politiske betingelser forbundet med MFA til Ukraine
MFA til Ukraine og den løbende udbetaling heraf er betinget af eksistensen og den
løbende opfyldelse af et IMF-program, samt af efterlevelsen af de nærmere økono-
misk-politiske betingelser fastlagt i et aftalememorandum (Memorandum of Under-
standing – MoU), som aftales mellem Ukraine og EU.
Kommissionens forslag om MFA lægger op til, at de økonomiske og politiske betingel-
ser for EU’s assistance til Ukraine særligt skal fokusere på fremskridt med strukturelle
reformer og bedre styring af de offentlige finanser. Forslaget og betingelserne for
Ukraine for MFA vil desuden – og i sammenhæng hermed – have et klart fokus på
imødegåelse af korruption og svindel. Det gælder bl.a. i forhold til MFA-midler. Dette
skal ses i lyset af Ukraines store udfordringer på disse områder.
3
MFA-forslaget inde-
holder bestemmelser, hvorefter MFA til Ukraine kan tilbageholdes eller kræves tidligt
tilbagebetalt, hvis der er mistanke om uregelmæssigheder.
EU’s aftalememorandum med Ukraine vedr. de allerede besluttede 1,6 mia. euro i lån
fastlægger ligeledes betingelser til Ukraine vedr. styringen af de offentlige finanser,
strukturelle reformer og imødegåelse af korruption og svindel.
3
Transparency International, der er en international organisation, som bl.a. oplyser om og bekæmper kor-
ruption tildeler Ukraine en værdi på 26 for 2014 på sit korruptionsindeks, hvor en værdi på 0 er udtryk for, at
et land er meget korrupt, mens en værdi på 100 tildeles et land fri for korruption. Det placerer Ukraine på en
delt plads som nr. 142 af samlet 175 lande på Transparency Internationals liste over udbredelse af korrupti-
on:
http://www.transparency.org/whatwedo/publication/cpi2014.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0006.png
Ukraine afholdt præsidentvalg d. 25. maj og parlamentsvalg d. 26. oktober 2014.
Kommissionen peger på, at den nuværende ukrainske regering dannet i december
2014 er slået ind på et spor med økonomiske, politiske, retlige og administrative re-
former, herunder reformer til bekæmpelse af korruption. Disse reformer synes nogen-
lunde på sporet, men reformprocessen vanskeliggøres ifølge Kommissionen i høj grad
af konflikten i det østlige Ukraine.
Kommissionen vil som med det nuværende MFA-program skulle stå for den løbende
overvågning af Ukraines MFA-program med inddragelse af medlemslandene.
IMF-program til Ukraine
MFA til Ukraine er betinget af eksistensen og den løbende opfyldelse af et IMF-
program. IMF’s bestyrelse godkendte i april 2014 et 2-årigt låneprogram til Ukraine på
17,1 mia. USD, svarende til 800 pct. af Ukraines kvote i IMF. Der er tale om et lån
med exceptionel stor adgang (over 600 pct. af IMF-kvoten). De første 4,6 mia. USD
blev udbetalt i forbindelse med lånets godkendelse og første programgennemgang.
Efterfølgende er gennemførelsen af de to næste programgennemgange og låneudbe-
talinger (i alt 2,7 mia. USD) blevet forsinket, herunder på grund af afholdelsen af par-
lamentsvalg.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 212 og skal vedtages af Rådet og Europa-
Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Det forventes, at Europa-Parlamentet støtter forslaget om MFA til Ukraine.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslag om MFA har virkninger for EU’s budget inden for rammerne af EU-
bevillingerne til MFA. Et beløb svarende til 9 pct. af lånebeløbet til Ukraine tilføres
garantifonden på EU-budgettet i overensstemmelse med Rådets forordning nr.
480/2009 om oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold til tredjelande. Tilførsel
af midler til garantifonden sker med to års forskydning i forhold til lånetilsagnet.
I dette tilfælde med et lån på foreslået 1,8 mia. euro, vil 162 mio. euro (9 pct. af 1,8
mia. euro) således skulle tilføres garantifonden. Kommissionen lægger op til, at de
162 mio. euro finansieres via dels omprioriteringer inden for bevillingerne til MFA-
instrumentet (90 mio. euro) og dels via merudgifter på EU-budget (72 mio. euro).
Ved forslaget om MFA-lån til Ukraine på 1,8 mia. euro får Kommissionen tildelt befø-
jelser til at optage lån på kapitalmarkederne på vegne af EU, som vil kunne viderefor-
midle låneprovenuet til Ukraine på lignende vilkår. Tilbagebetalingen af de af Kommis-
sionen optagne lån garanteres af EU-budgettet. Der vil være en reel udgift for EU-
budgettet alene i det tilfælde, hvor Ukraine ikke lever op til sine forpligtigelser overfor
EU i forhold til tilbagebetaling af MFA og garantien fra EU-budgettet aktiveres.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0007.png
Ukraines eventuelle manglende tilbagebetaling af MFA-lån vil have statsfinansielle
konsekvenser for Danmark via påvirkningen af EU-budgettet. Danmark finansierer ca.
2 pct. af udgifterne på EU's budget. Ved et MFA-lån på 1,8 mia. euro garanterer Dan-
mark således for ca. 270 mio. kr. via EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
MFA til Ukraine må forventes – sammen med den øvrige del af EU’s økonomiske
hjælpepakke og den internationale økonomiske assistance – at kunne bidrage til at
stabilisere Ukraine økonomisk og finansielt i den meget vanskelige og omskiftelige
situation, som Ukraine befinder sig i. Ikke mindst vil MFA gennem de økonomisk-
politiske betingelser for MFA kunne bidrage til en i højere grad holdbar betalingsba-
lanceudvikling og sundere offentlige finanser. På den måde må MFA forventes at have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Ukraine.
I det omfang forslaget bidrager til en tættere økonomisk og politisk integration mellem
Ukraine og EU, kan forslaget potentielt også have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser i medlemslandene.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det aktuelle forslag om MFA-lån til Ukraine på 1,8 mia. euro har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg. Den seneste sag om MFA-lån til Ukraine, lånet på
1 mia. euro, blev forelagt Folketingets Europaudvalg i april 2014.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen ønsker at bistå Ukraine i en vanskelig politisk overgangsperiode, samt
bidrage til en demokratisk udvikling og økonomiske reformer i Ukraine.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om yderligere 1,8 mia. euro i MFA til Ukra-
ine, som kan understøtte Ukraines reformproces og økonomisk stabilitet i Ukraine.
Regeringen kan støtte den enighed om forslaget, som der er lagt op til. Regeringen er
indstillet på at overveje yderligere lån fra EU til Ukraine, hvis der viser sig behov.
Regeringen lægger vægt på, at MFA-lånet finansieres via omprioriteringer, og ikke
delvist via merudgifter på EU's budget, som det er foreslået.
Regeringen støtter, at MFA-lånet indgår som led i en større international lånepakke,
der også omfatter et udvidet låneprogram fra IMF og øvrig multilateral og bilateral
støtte. Regeringen lægger vægt på, at IMF-lånet er omdrejningspunktet for den sam-
lede internationale assistance til Ukraine, og det er vigtigt, at der også fremadrettet
sikres bred international støtte og opbakning til Ukraines låneprogram.
Regeringen lægger vægt på, at de ukrainske myndigheder lever op til aftalte økono-
miske og politiske betingelser for MFA, Det er afgørende, at den ukrainske regering
har signaleret vilje til og taget skridt til reformer, som er hårdt tiltrængte for Ukraine.
Regeringen støtter, at betingelserne for MFA har fokus på imødegåelse af korruption
og svindel, strukturelle reformer og styring af de offentlige finanser i Ukraine.
Andre landes holdning
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493480_0008.png
Der ventes at være opbakning fra medlemslandene til, at EU beslutter at yde Ukraine
yderligere MFA-lån på 1,8 mia. euro og at der således kan opnås en enighed i Rådet
på linje med Kommissionens forslag. Der forventes også opbakning blandt medlems-
landene til, at EU signalerer villighed til at overveje yderligere lån til Ukraine.
8