Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3375 - økofin Bilag 2
Offentligt
1503133_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 10. marts 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Generel indstilling
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Implementeringen af det styrkede banksamarbejde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Bidrag til Det Europæiske Råd 19.-20. marts 2015: landespecifik-
ke økonomiske analyser
- Udveksling af synspunkter
KOM (2015) 85
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Udveksling af synspunkter
KOM(2015)112, KOM(2015)113, KOM(2015)114 og
KOM(2015)115
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014)904
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Portugals førtidsindfrielse af IMF-lån
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10.
marts 2015, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt
rådsmøde med henblik på vedtagelse.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015 - 1583
2.
Doknr.
211998
Dato
04-03-2014
3.
4.
Side 12
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0002.png
- Supplerende notat om de landespecifikke økonomiske analyser
Dagsordenspunkt 3: Bidrag til Det Europæiske Råd 19.-20. marts 2015: lande-
specifikke økonomiske analyser og de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer (BEPG)
KOM (2015) 85
Resumé
På ECOFIN den 10. marts 2015 ventes en præsentation af Kommissionens nye sam-
lede landespecifikke analyser under det europæiske semester. Der ventes ligeledes
en præsentation af Kommissionens kommende forslag vedr. de overordnede økono-
misk-politiske retningslinjer (BEPG). ECOFIN’s drøftelser er sammen med rådskon-
klusionerne om vækstundersøgelsen vedtaget på rådsmødet den 17. februar en del af
forberedelsen af DER den 19.-20. marts.
Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) skal på topmødet 19.-20. marts 2015 vedtage konklusio-
ner med generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene på baggrund af
Kommissionens årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) og rådskonklusio-
ner fra bl.a. ECOFIN. ECOFIN’s rådskonklusioner vedr. vækstundersøgelsen blev
vedtaget på rådsmødet den 17. februar 2015.
Som led i strømliningen af det europæiske semester vil Kommissionen i år som noget
nyt offentligøre én samlet økonomisk analyse og vurdering af hvert EU-land, som vil
indeholde vurderinger af landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalin-
ger og de dybdegående analyser for de 16 lande, der blev udpeget i den seneste
varslingsrapport under makroubalanceproceduren. Danmark er i år ikke blevet udpe-
get til en dybdegående analyse. Den økonomiske analyse for Danmark vil derfor pri-
mært fokusere på opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger til Danmark.
EU-landene kan herefter tage højde for Kommissionens landespecifikke økonomiske
analyser, når de fremlægger deres stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale
reformprogrammer inden udgangen af april.
Kommissionen ventes ligeledes at fremlægge forslag vedr. de overordnede økono-
misk-politiske retningslinjer (BEPG). De nuværende BEPG, vedtaget 13. juli 2010,
udstikker følgende retningslinjer for EU’s og EU-landenes økonomiske politikker: 1)
Sikre de offentlige finansers kvalitet og holdbarhed, 2) Rette op på makroøkonomiske
ubalancer, 3) Reducere ubalancerne i euroområdet, 4) Optimere støtten til forskning,
udvikling og innovation, styrke videntrekanten (sammenhængen mellem uddannelse,
forskning og innovation) og udnytte den digitale økonomis potentiale, 5) Forbedre
ressourceeffektiviteten, 6) Forbedre erhvervsklimaet og forbrugernes situation og mo-
dernisere grundlaget for at drive industri mhp. at sikre et fuldt fungerende inde mar-
ked.
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet d. 10 marts at tage Kommissionens præsentation af de
landespecifikke økonomiske analyser til efterretning og drøfte Kommissionens kom-
mende udspil vedr. BEPG.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0003.png
ECOFIN’s drøftelser vedr. de landespecifikke økonomiske analyser og BEPG er
sammen med rådskonklusionerne om vækstundersøgelsen vedtaget på rådsmødet
den 17. februar en del af forberedelsen af DER den 19.-20. marts.
De landespecifikke økonomiske analyser vil sammen med EU-landenes stabilitets- og
konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer, fremlagt inden udgangen af
april, danne grundlaget for Kommissionens forslag til landespecifikke anbefalinger,
som ventes vedtaget på ECOFIN den 19. juni.
Kommissionen offentliggjorde den 26. februar 2015 en semesterpakke med økonomi-
ske landerapporter for EU-landene
1
og euroområdet som helhed samt en horisontal
meddelelse om landenes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2014 og
udfordringer ift. at fremme investeringer, gennemføre strukturreformer og føre ansvar-
lig vækstvenlig finanspolitik. Meddelelsen inkluderer ligeledes en oversigt over resulta-
terne af de dybdegående analyser under makroubalanceproceduren.
Kommissionens horisontale analyse 2015
Kommissionen konkluderer på baggrund af landerapporterne, at de landespecifikke
anbefalinger generelt har stor opmærksomhed i de enkelte landes politiske dagsor-
den, og at der i de fleste tilfælde er fremskridt med gennemførelsen af anbefalingerne
fra 2014,
jf. figur 1.
Der er dog forskelle på, i hvilket omfang EU-landene er i gang med
at adressere de udfordringer, der er afspejlet i de landespecifikke anbefalinger.
Figur 1
Status for implementering af de landespecifikke anbefalinger 2014
3%
9%
12%
35%
41%
Fuld
Betydelig
Nogen
Begrænset
Ingen
Anm.: Inkluderer ikke vurderingen af medlemslandenes opfølgning under Stabilitets- og Vækstpagten.
Kilde: Kommissionens meddelelse vedr. det europæiske semester 2015. KOM (2015) 86.
Kommissionen understreger, at den kvantitative vurdering har visse metodiske be-
grænsninger, men at den giver et første indtryk af medlemslandenes villighed og evne
til at gennemføre de reformer, Rådet har anbefalet. Det bemærkes, at nogle lande-
specifikke anbefalinger er sværere at følge op på end andre, herunder at der vil være
en nødvendig periode imellem forberedelsen af et initiativ, nationale høringer og be-
slutningsprocesser, implementering og evaluering.
Ifølge Kommissionen spiller det nye styrkede økonomiske samarbejde i EU, ved effek-
tiv implementering på alle niveauer, en vigtig rolle ift. at identificere prioritetsområder
på nationalt niveau. Kommissionens analyser peger på, at der er klare tegn på forbed-
ringer i de lande, der har gennemført reformer, samt at utilstrækkelige reformer på
1
Med undtagelse af Grækenland, der som programland ikke er underlagt processerne under det europæi-
ske semester.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0004.png
nationalt niveau reducerer konkurrenceevne og finanspolitisk holdbarhed og har nega-
tive effekter på andre medlemslande.
Nedenfor følger eksempler på opfølgningen på anbefalingerne i forskellige lande, ba-
seret på Kommissionens meddelelse og de bagvedliggende landerapporter:
Flere anbefalinger er fuldt ud gennemført. Det drejer sig bl.a. om arbejdsmar-
kedsreformer (Kroatien), yderligere styrkelse af banksektoren (Irland), styrke-
de finanspolitisk rammer (Malta) og en forhøjelse af den lovbundne pensions-
alder (Nederlandene).
Der har været betydelige fremskridt på en lang række vigtige politikområder,
herunder ift. at sikre bedre adgang til finansiering for små- og mellemstore
virksomheder (Storbritannien, Spanien, Irland), fremme bankrestruktureringer
(Slovenien), reducere skattetrykket for lavindkomstgrupper (Rumænien), re-
formere rammerne for konkurslovgivning (Letland), øge indsatsen overfor
ungdomsarbejdsløshed (Kroatien) og styrke de nationale konkurrencemyn-
digheder (Østrig).
I de fleste tilfælde, har der været nogle eller begrænsede fremskridt. Det dre-
jer sig bl.a. om initiativer vedr. aktiv arbejdsmarkedspolitik (Sverige, Slovakiet,
Slovenien), konkurrence i servicesektoren (Frankrig, Finland, Spanien), be-
kæmpelse af skyggeøkonomi (Spanien, Italien), forberedelse af pensionsre-
former (Østrig), udbredelse af bredbåndsdækning (Polen), sundhedsreformer
(Slovenien, Rumænien, Tyskland, Østrig) og initiativer mhp. at sikre bedre
overholdelse af skattereglerne (Ungarn).
Der er meget få tilfælde, hvor der ingen opfølgning har været på anbefalinger-
ne. Det vedrører bl.a. udfordringer relateret til institutionelle aspekter af de na-
tionale budgetmæssige rammer (Ungarn, Estland, Polen, Irland), energimar-
kederne (Rumænien, Slovakiet), lønfastsættelsessystemer (Luxembourg,
Rumænien) og pension (Tyskland, Rumænien).
For yderligere landespecifikke eksempler henvises til bilag 1.
For så vidt angår euroområdet, udpeger Kommissionen i sin analyse følgende hoved-
udfordringer for euroområdet som helhed: 1) Implementeringsniveauet af ambitiøse
strukturelle reformer er for lavt. Særligt reformer, der fremmer konkurrenceevne og
potentiel vækst, bør styrkes. 2) Koordineringen af finanspolitikkerne skal forbedres,
således at lande med finanspolitisk råderum under Stabilitets- og Vækstpagten under-
støtter væksten i euroområdet som helhed og 3) Lånemulighederne for den private
sektor bør forbedres, ligesom der bør sikres bedre integrerede og mere effektive kapi-
talmarkeder.
Resultatet af de dybdegående analyser 2015
Kommissionen konkluderer overordnet på baggrund af de dybdegående analyser, at
makroøkonomiske ubalancer gradvis korrigeres, men at der i nogle EU-lande fortsat
er høje risici, bl.a. relateret til høj gæld overfor udlandet, høje private og offentlige
gældsniveauer, svag produktivitet og konkurrenceevne og ubalancer på betalingsba-
lancerne. Kommissionen peger desuden på, den fortsat høje ledighed kombineret
med øget fattigdom har ført til en negativ social udvikling i flere lande.
Kommissionen konkluderer følgende om de 16 lande, for hvilke der har været gen-
nemført dybdegående analyser:
Der er alvorlige (uforholdsmæssigt store) ubalancer i Kroatien, Bulgarien,
Frankrig, Italien og Portugal, der kræver beslutsomme politiktiltag og særlig
overvågning.
Der er ubalancer i Irland, Spanien og Slovenien, der kræver beslutsomme po-
litiktiltag og særlig overvågning.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0005.png
Der er ubalancer i Tyskland og Ungarn, der kræver beslutsomme politiktiltag
og overvågning
Der er ubalancer i Belgien, Nederlandene, Rumænien, Finland, Sverige og
Storbritannien, der kræver politiktiltag og overvågning.
I forhold til 2014, har Kommissionen således lagt op til en skærpelse af proceduren for
Frankrig, Bulgarien og Tyskland, åbning af proceduren for Portugal og Rumænien
samt nedtrapning af proceduren for Slovenien.
Se endvidere bilag 2 for en oversigt over Kommissionens konklusioner vedr. procedu-
ren for makroøkonomiske ubalancer.
Kommissionens landerapport for Danmark 2015
Kommissionen konkluderer i sin økonomiske analyse af Danmark, at dansk økonomi
er i bedring, efter langsom fremgang de seneste fem år. Finanspolitikken vurderes
holdbar på mellemlang sigt. Situationen på arbejdsmarkedet har udviklet sig positivt
det seneste år. Der er fortsat overskud på betalingsbalancens løbende poster. Bolig-
priserne har været stigende over de sidste to år, men der er store regionale forskelle.
Kommissionen vurderer, at den danske fastkurspolitik har været succesfuld, også i
økonomiske krisetider. Kommissionen bemærker, at produktivitetsudviklingen har
været svag over de seneste to årtier, bl.a. som følge af manglende konkurrence i den
indenlandske servicesektor. Kommissionen peger på, at fremme af investeringer ville
kunne bidrage til at styrke Danmarks vækst, øge produktiviteten og forbedre konkur-
renceevnen.
For så vidt angår opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger for Danmark for
2014, jf. bilag 3, konkluderer Kommissionen, at Danmark har 1) gjort betydelige frem-
skridt i håndteringen af anbefalingen vedr. gennemførelse af sund og vækstfremmen-
de finanspolitik, 2) gjort nogle fremskridt i håndteringen af anbefalingen vedr. beskæf-
tigelse og uddannelse og 3) gjort begrænsede fremskridt i håndteringen af anbefalin-
gen vedr. konkurrence.
Hovedbudskaberne i Kommissionens analyse af Danmark, herunder vurderingen af
udfordringerne for dansk økonomi, er som følger:
Skat og de finanspolitiske rammer: Danmark ventes ikke at opleve gældsudfordringer
på kort, mellemlang eller lang sigt. Skatteomlægninger fra arbejdsbeskatning til min-
dre vækstskadende skatter, herunder skat på land og ejendom, vil kunne bidrage til
vækst og beskæftigelse. Kommissionen noterer sig, at fastfrysningen af den nominelle
ejendomsværdiskat har reduceret den effektive ejendomsværdibeskatning, hvilket har
reduceret de offentlige indtægter, og bidraget til boligboblen i midten af 00’erne.
Arbejdsmarkedet og socialpolitik: Kommissionen noterer, at den samlede arbejdsløs-
hed såvel som ungdomsarbejdsløsheden er lav sammenlignet med de respektive EU-
gennemsnit. Udfordringer mht. langsigtet arbejdsudbud som følge af en aldrende be-
folkning er mindsket betydeligt gennem de seneste års reformprogrammer. Kommissi-
onen pointerer, at reformerne vedr. førtidspension synes at virke, mens resultaterne af
kontanthjælpsreformen endnu ikke er observerbare. Kommissionen bemærker, at
reformer af den aktive arbejdsmarkedspolitik, som opfølgning på den landespecifikke
anbefaling i 2014, ventes gennemført i 2015. Kommissionen vurderer, at Danmark
fortsat har en udfordring ift. fremme beskæftigelsesegnetheden for personer på kanten
af arbejdsmarkedet, herunder langtidsledige og lavtuddannede personer. Desuden
eksisterer der til stadighed et betydeligt gab mellem etniske danskere og indvandrere
fra ikke-EU-lande, ligesom arbejdsløsheden er høj for personer med handicap og re-
ducerede arbejdsevner. Kommissionen vurderer, at der ikke er gjort nok for at inddra-
ge disse grupper på arbejdsmarkedet. Det danske pensionssystem vurderes at være
velfungerende og holdbart og med til at sikre en lav risiko for fattigdom blandt perso-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0006.png
ner over 65 år. Kommissionen forventer dog stigende indkomstulighed mellem pensi-
onister i fremtiden.
Uddannelse: Danmark har de højeste udgifter til uddannelse i EU, men står stadig
overfor en række betydelige udfordringer i uddannelsessektoren. Trods de høje ud-
dannelsesudgifter ligger de danske elevers resultater i PISA tests omkring EU-
gennemsnittet. Desuden er der i Danmark en af de største forskelle mellem danskere
og indvandreres resultater. Kommissionen konkluderer, at Danmark har gjort nogle
fremskridt ift. at følge op på anbefalingen om at forbedre uddannelsesresultaterne,
navnlig hos de unge med indvandrerbaggrund. Folkeskolereformen fremhæves som
et skridt i den rigtige retning, men yderligere tiltag for at forbedre indvandrebørns fær-
digheder er nødvendige. Danmark har et veletableret og generelt effektivt erhvervsud-
dannelsessystem, men dets kvalitet skal på visse områder forbedres, for at tiltrække
en større andel af de unge. Frafaldet på erhvervsuddannelserne er højt, hvilket bl.a.
kan tilskrives manglen på praktikpladser. Kommissionen konkluderer, at Danmark har
gjort nogle fremskridt ift. at effektivisere erhvervsuddannelserne og lette overgangen
fra uddannelse til arbejdsliv, herunder med den vedtagne erhvervsuddannelsesreform,
ligesom der er taget initiativer vedr. problemet med manglende praktikpladser. En stor
andel af befolkningen tager en videregående uddannelse i Danmark, men den gen-
nemsnitlige studietid er en af de længste i EU. Desuden pointeres det, at der er be-
grænset adgang til kandidatuddannelserne fra de erhvervsorienterede bachelorud-
dannelser. Kommissionen vurderer, at den vedtagne SU-reform kan fremskynde gen-
nemførelsen af uddannelser, forbedre de offentlige finanser og hæve arbejdsudbud-
det.
Produktivitet og konkurrence: Kommissionen påpeger, at forbedring af konkurrence-
evnen gennem produktivitetsforbedringer er afgørende for at styrke det økonomiske
opsving i Danmark. Kommissionen bemærker, at
Vækstpakke 2014
tager hånd om
nogle af udfordringerne. Kommissionen anfører, at bygge- anlægssektoren står over-
for lovgivningsmæssige og strukturelle konkurrencebarrierer og kun har oplevet svage
produktivitetsstigninger de seneste år. Kommissionen bemærker, at Danmark i 2014
lancerede en strategi mhp. at øge konkurrencen i sektoren. Kommissionen fremhæver
også, Danmark ikke har gjort tilstrækkeligt for at forbedre den svage konkurrence i
detailsektoren. Produktiviteten i den danske detailsektor er lavere end EU-
gennemsnittet og detailpriser renset for moms og andre nationale faktorer ligger i
Danmark 4-6 pct. højere end gennemsnittet i syv sammenlignelige EU-lande. Regule-
ringen af etablering af store indkøbscentre er en af de mest restriktive i EU. Kommis-
sionen bemærker i den sammenhæng, at Danmark ikke har fulgt op på Produktivitets-
kommissionens anbefaling om at liberalisere planloven. Desuden fremhæves det, at
dansk konkurrencelovgivning ikke i tilstrækkelig grad er i overensstemmelse med in-
ternationale standarder. Kommissionen fremhæver endvidere, at omsætningen af
forskningsresultater fra universiteterne til innovation er svag, og at de omfattende of-
fentlige investeringer i forskning ikke i tilstrækkelig grad udmønter sig i produktivitet,
vækst og jobskabelse. Offentlig forskning finansieret af virksomheder ligger under EU-
gennemsnittet. Kommissionen anerkender, at disse udfordringer er identificeret af
regeringen, men at der mangler initiativer på området.
Regeringen vil følge op på Kommissionens landerapport i Danmarks nationale re-
formprogram for 2015, der offentliggøres senest i april 2015.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0007.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national øko-
nomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne bidrage til
sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i lan-
dene og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sager relateret til
det europæiske semester, særligt Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2015 og
varslingsrapporten under makroubalanceproceduren for 2015, blev senest forelagt
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 17. februar 2015.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen ventes at tage præsentationen af de samlede økonomiske vurderinger af
EU-landene og drøftelsen af udspillet vedr. de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer til efterretning.
Regeringen byder Kommissionens analyse af Danmark velkommen og noterer sig, at
de udfordringer Kommissionen peger på, allerede er fokusområder for regeringen.
Regeringen er tilfreds med, at analysen konkluderer, at dansk økonomi er i bedring,
og at de seneste års reformindsats er med til at understøtte en holdbar finanspolitik på
mellemlang sigt.
Regeringen er tilfreds med, at det i analysen vurderes, at Danmark har gjort fremskridt
med at følge op på de landespecifikke anbefalinger fra 2014, herunder bl.a. gennem
beskæftigelsesreformen, reformen af erhvervsuddannelserne og opfølgning på pro-
duktivitetskommissionens anbefalinger.
Regeringen tager Kommissionens analyser af de øvrige EU-lande til efterretning og
deler generelt vurderingerne, herunder at de europæiske lande generelt har brug for
at styrke deres gennemførelse af strukturreformer, om end der i varierende grad er
sket fremskridt i de senere år.
Andre landes holdning
De øvrige EU-landes holdning til de landespecifikke økonomiske analyser og BEPG
kendes endnu ikke.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0008.png
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0009.png
Bilag 1 – EU-Kommissionens vurdering af opfølgningen på de landespecifikke
anbefalinger for 2014 – udvalgte landeeksempler
Land
Konklusion
Eksempler på vurderingen af den nationale reformindsats
Nogle fremskridt ift. at øge de offentlige investeringer samt ift. at forbedre
omkostningseffektiviteten af de offentlige udgifter. Fremskridt ift. at øge
tilgængeligheden af fultidsbørnepasning og heldagsskoler
Ingen fremskridt mhp. at forbedre effektiviteten i skattesystemet eller
reducere høje skatter og socialbidrag samt ift. at fjerne hindringer for
sekundære forsørgere og sikre et holdbart pensionssystem. Ingen væ-
sentlig indsats mhp. at stimulere konkurrence i servicesektoren og jernba-
neindustrien
Betydelige fremskridt fsva. operationalisering af nyt uafhængigt budgetråd,
reform af den offentlige administration og lettere adgang til etablering af
store indkøbscentre. Nogle fremskridt med skattereform og ift. at forbedre
omkostningseffektiviteten i sundhedssektoren, gennemføre budgetanaly-
ser, færdiggøre bankreformer, forbedre små- og mellemstore virksomhe-
ders adgang til finansiering, forbedre konkurslovgivningen, øge effektivite-
ten af den aktive arbejdsmarkedspolitik, gennemføre ungegarantien, der
skal sikre unge job eller uddannelse, gennemføre loven om et indre
marked i Spanien og reformere elektricitetssektoren.
Begrænset fremskridt fsva. det sociale område (social inklusion mv.) samt
ift. at begrænse segmentering på arbejdsmarkedet, modernisere arbejds-
formidlingen, implementere en ny strategi for videnskab, teknologi og
innovation, forbedre samarbejdet mellem universiteter og virksomheder
samt reformere retssystemet.
Ingen fremskridt fsva. vedtagelse af reformen af de regulerede erhverv og
ift. at styrke de administrative kontrolmekanismer på regionalt og lokalt
niveau.
Gennemført reformer mhp. at reducere lønomkostninger og virksomhe-
ders sociale bidrag. Fremsat forslag om reform af de lokale myndigheder.
Taget flere initiativer mhp. at øge konkurrencen i servicesektoren og
forbedre erhvervslivets rammevilkår, Nogle fremskridt ift. aktiv arbejds-
markedspolitik og uddannelse
Utilstrækkelig indsats ift. at fremme pensionssystemets holdbarhed,
begrænset fremskridt ift. at sikre øget effektivitet i offentlige udgifter,
utilstrækkelig indsats ift. at fremme effektiviteten i skattesystemet, be-
grænset fremskridt ift. at forbedre beskæftigelsesmulighederne for ældre
Betydelige fremskridt ift. at fremme virksomheders adgang til kapital.
Gennemført væsentlig skatteomlægninger væk fra arbejdsbeskatning.
Nogle fremskridt med arbejdsmarkedsreformer mhp. at reducere segmen-
teringen, øge fleksibiliteten og fremme erhvervsdeltagelsen. Nogle frem-
skridt ift. at forbedre uddannelsessystemet, sikre en mere robust og bedre
styret banksektor, forbedre det civile retssystems funktionalitet og fremme
konkurrence.
Begrænset og forsinket fremskridt ift. forbedre effektiviteten af den offent-
lige administration, bekæmpe korruption, gennemføre planlagte privatise-
ringer og adressere infrastrukturmangler. Ingen fremskridt ift .at reformere
de lokale offentlige opgaver
Nogle fremskridt med at friholde vækstvenlige udgifter. Nogle eller betyde-
lige fremskridt fsva. reform af pensionssystemet, ældreplejen og arbejds-
markedet
Begrænsede fremskridt med reform af boligmarkedet
Nogle fremskridt ift. at øge effektiviteten af boligmarkedet og håndtere
husholdningernes gæld. Nogle fremskridt ift. at adressere arbejdsmar-
kedsrelaterede udfordringer, herunder gennem mere udbredt arbejds-
pladslæring, flere praktikpladser og fuld implementering af ungegarantien
Ingen fremskridt ift. at reducere rentefradraget for boliglån og reformere
lejeboligmarkedet
Nogle fremskridt ift. at øge den effektive tilbagetrækningsalder, herunder
en aftale med sociale parter om implementering af pensionsreform. Nogle
fremskridt med gennemførelsen af administrative reformer, herunder vedr.
social- og sundhedsydelser samt ift. at sikre et mere vækstvenligt skatte-
system, øge erhvervsdeltagelsen for ældre, fremme beskæftigelsesmulig-
hederne for unge og langtidsledige, fremme af innovationskapaciteten og
investeringer i digitalisering, bioteknologi mv.
Begrænset fremskridt ift. at styrke konkurrencen i produkt- og servicemar-
kederne, herunder fortsat behov for forbedrede muligheder for etablering
af større indkøbscentre
Betydelige fremskridt med at sikre finansiering til små- og mellemstore
virksomheder. Nogle fremskridt ift. at gennemføre den nationale plan for
infrastruktur samt på boligområdet (makroprudentiel regulering og tiltag
mhp. at øge boligudbuddet). Nogle fremskridt ift. at håndtere ungdomsle-
dighed, forbedre de grundlæggende og faglige uddannelsesmæssige
kvalifikationer og investere i infrastruktur.
Begrænset fremskridt ift. at udbrede skattebasen, reducere børnefattig-
dom og forbedre adgangen til børnepasning
Tyskland
Begrænset fremskridt
Spanien
Nogle fremskridt
Frankrig
Begrænset fremskridt
Italien
Nogle fremskridt
Nederlandene
Nogle fremskridt
Sverige
Begrænset fremskridt
Finland
Nogle fremskridt
Storbritannien
Nogle fremskridt
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0010.png
Bilag 2 – EU-kommissionens konklusion i dybdegående analyser, 2015
Land
Konklusion
Karakter af ubalancer
Opfølgning
Anbefalinger som led i europæ-
isk semester (ES), herunder
relateret til makroubalancepro-
ceduren (MIP)
Belgien
Ubalancer
Forværret ekstern konkurrenceevne ift. varer
Bulgarien
Alvorlige ubalancer,
Kræver beslutsomme
politiktiltag
Ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Svagt arbejdsmarked med træg tilpasningsevne,
Anbefalinger som led i ES,
bekymrende bankpraksis i indenlandskejede
herunder MIP, særlig overvåg-
banker, negativ betalingsbalance, overgearede
ning
virksomheder
Vedvarende højt betalingsbalanceoverskud,
som kræver fortsat overvågning, utilstrækkelig
offentlig og privat investeringsniveau
Fortsatte risici vedr. udvikling i den finansielle
sektor, private og offentlige gældsniveauer,
herunder gæld overfor udlandet, samt udfor-
dringer for arbejdsmarkedet vedr. høj ungdoms-
arbejdsløshed
Tilpasning fortsætter og lavere risici, men fort-
satte risici vedr. størrelsen og den gensidige
forbundenhed af ubalancer, særligt høje ni-
veauer af hjemlig gæld og overfor udlandet
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Tyskland
Irland
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning
Spanien
Ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning, evt. henstilling (åbning af
makroubalanceprocedurens
korrigerende del), efter vurde-
ring af det nationale reformpro-
gram og stabilitetsprogram
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning, evt. henstilling (åbning af
makroubalanceprocedurens
korrigerende del), efter vurde-
ring af det nationale reformpro-
gram og stabilitetsprogram
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Frankrig
Alvorlige ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Forværret konkurrenceevne og handelsbalance,
og risici vedr. høj offentlig gæld
Kroatien
Alvorlige ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Sårbarheder som følge af høje forpligtigelser
overfor udlandet, svag udvikling i eksporten, højt
forgældede virksomheder og hurtigt stigende
offentlig gæld, generel svag tilpasningsevne i
økonomien
Italien
Alvorlige ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Meget høj offentlig gæld og svag konkurrence-
evne relateret til svag udvikling i produktiviteten
Risici vedr. igangværende tilpasning i højt ni-
veau af nettoforpligtigelser overfor udlandet, høj
privat og offentlig gæld, samt skrøbelig finansiel
sektor
Udfordringer vedr. udvikling i privat gæld og
igangværende gældsnedbringelse, højt beta-
lingsbalanceoverskud er i mindre grad en udfor-
dring men behov for at følge udvikling
Ungarn
Nederlan-
dene
Ubalancer
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Portugal
Alvorlige ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Risici vedr. høj gældssætning på tværs af sekto-
Anbefalinger som led i ES,
rer, både eksternt og internt. Lav vækst og
herunder MIP, særlig overvåg-
inflation, kombineret med høj arbejdsløshed, er
ning
en yderligere udfordring
Tilpasning i gang, men fortsatte risici vedr. svag
selskabsledelse og høje gældsniveauer i virk-
somheder, høj grad af statslig involvering i
økonomien, samt risici vedr. stigende offentlig
gæld. Sloveniens ubalancer er ikke længere
alvorlige
Risici vedr. husholdningers høje gældsniveauer,
samt ineffektivitet på boligmarkedet
Reduktion i eksterne og interne ubalancer, men
høje niveauer af hjemlig gæld og overfor udlan-
det er fortsat en udfordring
Svag udvikling i eksporten og lavt investerings-
niveau
Risici vedr. udvikling i husholdningers gæld,
særligt boliggæld, og strukturelle forhold på
boligmarkedet
Slovenien
Ubalancer,
kræver beslutsom-
me politiktiltag
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP, særlig overvåg-
ning
Sverige
Ubalancer
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Anbefalinger som led i ES,
herunder MIP
Rumænien
Ubalancer
Finland
Storbritan-
nien
Ubalancer
Ubalancer
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0011.png
Bilag 3 – EU-kommissionens landespecifikke anbefalinger til Danmark, 2014
Danmark modtog den 8. juli 2014, som led i det europæiske semester, Rådets udta-
lelse om Danmarks økonomiske politik på baggrund af konvergensprogrammet og det
nationale reformprogram 2014. Danmark modtog i alt tre anbefalinger,
jf. boks 1.
Boks1
De landespecifikke anbefalinger for Danmark
Rådet anbefaler, at Danmark i perioden 2014-15 træffer foranstaltninger med henblik på at:
1.
Efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud fortsætte med at føre en vækstfrem-
mende finanspolitik og bevare en sund budgetstilling samt sikre fortsat opfyldelse af den mellemfri-
stede budgetmålsætning i hele konvergensprogrammets løbetid.
2.
Træffe yderligere foranstaltninger for at fremme beskæftigelsesegnetheden for de personer, der be-
finder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Forbedre uddannelsesresultaterne, navnlig hos de unge
med indvandrerbaggrund, og effektivisere erhvervsuddannelserne. Lette overgangen fra uddannelse
til arbejdsliv, herunder gennem mere udbredt arbejdspladslæring og flere praktikpladser.
3.
Øge indsatsen for at fjerne adgangsbarriererne og reducere de lovgivningsmæssige krav med hen-
blik på at øge konkurrencen i den indenlandske servicesektor, navnlig inden for detailhandel og
bygge- og anlæg, som anbefalet af Produktivitetskommissionen.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0012.png
- Supplerende notat om Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
Dagsordenspunkt 4: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2015)112, KOM(2015)113, KOM(2015)114 og KOM(2015)115.
Resumé
Kommissionen har d. 27. februar 2015 offentliggjort et udspil vedrørende implemente-
ring af den korrigerende del af Stabilitets- og Vækstpagten, dvs. opfølgning på eksi-
sterende henstillinger og evt. tildeling af nye henstillinger. Udspillet vedrører Frankrig,
som allerede har en henstilling, samt Belgien, Finland og Italien, som i lyset af deres
budgetplaner fra oktober 2014 vurderedes at være i fare for at overtræde gældsreg-
len.
Frankrig
vurderes at have gennemført budgetforbedrende tiltag, der i tilstrækkelig grad
ligger på linje med stramningskravene i den nuværende henstilling fra 2013, samtidig
med at den økonomiske udvikling har været svagere end ventet på tidspunktet for
henstillingen. Dermed er betingelserne for en forlængelse af henstillingen opfyldt.
Kommissionen fremsætter på den baggrund forslag om, at Rådet tildeler Frankrig en
revideret henstilling med nye stramningskrav og frist for at bringe det offentlige under-
skud under 3 pct. af BNP i 2017.
Kommissionen finder i sin rapport, at
Belgien, Finland
og
Italien
ud fra en samlet vur-
dering efterlever Stabilitets- og Vækstpagtens krav (herunder gældsreglen), og Kom-
missionen vil derfor ikke tildele en henstilling.
Kommissionens udspil behandler ikke de ti andre lande med henstillinger (Cypern,
Grækenland, Irland, Kroatien, Malta, Polen, Portugal, Slovenien, Spanien og Storbri-
tannien).
Baggrund
Kommissionen har d. 27. februar 2015 offentliggjort et udspil vedrørende implemente-
ring af den korrigerende del af Stabilitets- og Vækstpagten, dvs. opfølgning på eksi-
sterende henstillinger og evt. tildeling af nye henstillinger. Udspillet vedrører Frankrig,
som allerede har en henstilling, samt Belgien, Finland og Italien, som i lyset af deres
budgetplaner fra oktober 2014 vurderedes at være i fare for at overtræde gældsreg-
len.
Frankrig – Håndtering af eksisterende henstilling
Frankrig fik i 2009 en henstilling fra Rådet om at bringe sit offentlige underskud under
Stabilitets- og Vækstpagtens grænse på 3 pct. af BNP senest i 2012. Henstillingen er
siden revideret to gange, og fristen er blevet udskudt med i alt tre år. Den nuværende
henstilling fra 2013 har frist i 2015.
I oktober 2014 fremlagde Frankrig sin budgetplan for 2015, som viste, at underskud-
det ikke ville blive bragt under 3 pct. af BNP før 2017, dvs. to år efter den nuværende
henstillings frist. Indledningsvis vurderede Kommissionen, at planen var mangelfuld og
bad, i et brev til den franske finansminister, landet om at specificere yderligere finans-
politiske stramninger for 2015. Den franske regering offentliggjorde derefter budget-
forbedringer for 2015 svarende til ca. 0,2 pct. af BNP. Det blev dog gjort klart af Kom-
missionen, at Frankrig stadig var i fare for ikke at efterleve Pagtens regler, og at
Kommissionen ville foretage en ny vurdering i foråret 2015.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0013.png
D. 5. februar 2015 udkom Kommissionens vinterprognose, hvor Frankrigs underskud
skønnes at udgøre 4,1 pct. af BNP i 2015, og Frankrig ser dermed stadig ikke ud til at
få nedbragt underskuddet tilstrækkeligt til fristen. Kommissionen har derfor udarbejdet
en rapport om Frankrigs efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten. Det skal vurde-
res, hvorvidt betingelserne er opfyldt for at tildele en revideret henstilling med en for-
længet frist og nye stramningskrav – dvs. hvorvidt Frankrig har gennemført finanspoli-
tiske stramninger på linje med stramningskravene i henstillingen, samtidig med at den
økonomiske udvikling har været svagere end ventet på tidspunktet for henstillingen –
eller om proceduren modsat skal optrappes med et pålæg (skærpet henstilling) og evt.
en bøde.
Belgien, Finland og Italien – Evt. tildeling af henstilling
På baggrund af landenes budgetplaner vurderede Kommissionen i november 2014, at
Belgien, Finland og Italien var i fare for at overtræde Stabilitets- og Vækstpagtens
gældsregel.
Gældsreglen betyder, at et lands bruttogæld højst må udgøre 60 pct. af BNP. Hvis
gælden udgør en større andel, skal den mindskes tilstrækkeligt og nærme sig referen-
ceværdien med en tilfredsstillende hastighed (det vil som udgangspunkt sige, at over-
skridelsen skal mindskes med 1/20 årligt). For lande, som har fået ophævet en henstil-
ling fra før november 2011, gælder en overgangsordning i de første tre år efter ophæ-
velsen, som indebærer at landet skal gennemføre strukturelle stramninger af en vis
størrelse, som sikrer overholdelse af gældsreglen i slutningen af treårsperioden.
Belgiens
gæld skønnes ifølge Kommissionens vinterprognose at udgøre 106,4 pct. af
BNP ved udgangen af 2014 - langt over grænsen på 60 pct. - og Belgien skal dermed
sikre nedbringelse af gælden i overensstemmelse med gældsreglen. Da Belgien fik
ophævet en EDP-henstilling i 2014, skal landet leve op til gældsreglens overgangs-
ordning i 2014-16. Ordningens krav er baseret på landets gæld og økonomiske situa-
tion, og medfører, at Belgien skal nedbringe sit strukturelle underskud med 0,7 pct. af
BNP årligt i perioden. Udover at der er risiko for, at Belgien overtræder gældsreglen,
er der ifølge Kommissionens vinterprognose også risiko for, at Belgien har overtrådt
Stabilitets- og Vækstpagtens regel om et underskud på maksimalt 3 pct. af BNP i
2014.
Italiens
gæld skønnes ifølge Kommissionens vinterprognose at udgøre 131,9 pct. af
BNP ved udgangen af 2014 - langt over grænsen på 60 pct. - og Italien skal dermed
sikre nedbringelse af gælden i overensstemmelse med gældsreglen. Da Italien fik
ophævet en EDP-henstilling i 2013, skal landet leve op til gældsreglens overgangs-
ordning i 2013-15. Ordningen indebærer et krav om at Italien skal sikre årlige forbed-
ringer af den strukturelle saldo af en vis størrelse. Da Italien ikke har gennemført de
krævede stramninger i 2013-14 lægges forskellen mellem stramningskravene og de
faktiske stramninger i disse to år oveni det oprindelige stramningskrav for 2015. Dette
medfører et krav om strukturelle stramninger svarende til 2,7 pct. af BNP i 2015.
Finland
har hidtil haft en gæld under, men tæt på, 60 pct. af BNP. I Kommissionens
vinterprognose skønnes gælden at vokse til 61,2 pct. af BNP i 2015 og dermed over-
skride grænsen på 60 pct. af BNP.
Kommissionen har udarbejdet en rapport om hvert af de tre landes efterlevelse af
Stabilitets- og Vækstpagtens krav, hvor det vurderes, om der er grundlag for at tildele
en henstilling.
Indhold
Frankrig
Kommissionens vurdering af Frankrigs efterlevelse af henstillingens stramningskrav er
baseret på en helhedsvurdering, som inddrager tre forskellige opgørelsesmetoder:
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0014.png
Struktursaldoen
2
, den korrigerede struktursaldo
3
og den såkaldte ”bottom-up
4
” meto-
de, dvs. summen af de direkte effekter af de enkelte finanspolitiske tiltag.
Kommissionens analyse viser, at Frankrig har gennemført strukturelle stramninger på i
alt 1,4 pct. af BNP i 2013-14, målt ved den almindelige struktursaldo, og 1,9 pct. af
BNP i 2013-14 målt ved den korrigerede struktursaldo. Det er henholdsvis 0,7 og 0,2
pct.-point lavere end henstillingens krav om strukturelle stramninger på i alt 2,1 pct. af
BNP.
De finanspolitiske stramninger målt ”bottom-up” skønnes i alt at udgøre lige godt 1 pct.
af BNP i 2013-2014, hvilket præcis opfylder henstillingens krav om en stramning på
”over 1 pct. af BNP”.
Samlet set skønner Kommissionen, at Frankrig i tilstrækkelig grad opfylder Stabilitets-
og Vækstpagtens betingelser for en forlængelse af fristen for at korrigere det ufor-
holdsmæssigt store underskud, da Frankrig har gennemført finanspolitiske stramnin-
ger på linje med henstillingens anbefalinger, baseret på bottom-up analysen, og da
konjunkturudviklingen samtidig er uventet svag i forhold til de skøn, der ligger til grund
for henstillingen.
Kommissionen har derfor fremsat forslag til Rådet om en revideret henstilling, der
forlænger Frankrigs frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP med 2 år fra
2015 til 2017. Ved tildeling af reviderede henstillinger forlænges fristen ifølge reglerne
som udgangspunkt med et enkelt år, men fristen kan forlænges med flere år, af-
hængigt af sagens omstændigheder. Kommissionen vurderer i denne sag, at en toårig
forlængelse er passende. Dette skal ses i lyset af den svage økonomiske vækst og
Frankrigs planer om strukturelle reformer. Kommissionen henviser til sin meddelelse
om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten fra d. 13. januar 2015, der klargjorde, at
henstillingers frister eller længden på fristforlængelser på linje med gældende regler
og praksis kan tage højde for aftaler om gennemførelse af strukturreformer.
Den reviderede henstilling indebærer krav om at gennemføre årlige strukturelle stram-
ninger af en vis størrelse i de enkelte år i perioden 2015-2017. De anbefalede stram-
ninger udgør i alt 2,2 pct. af BNP, og Frankrig skal sikre yderligere stramninger på 0,2
pct. af BNP allerede i 2015. Desuden skal de planlagte strukturelle reformer specifice-
res mere konkret i det Nationale Reformprogram, og implementeringen vil løbende
blive overvåget af Kommissionen. Hvis Frankrig ikke gennemfører de aftalte reformer,
vil det være en skærpende omstændighed ifm. Kommissionens opfølgninger på hen-
stillingen. Frankrig skal gennemføre tilstrækkelige tiltag og rapportere om indsatsen
for at efterleve henstillingen d. 10. juni 2015 og herefter hver sjette måned.
Tabel 1 – Nuværende skøn for Frankrigs offentlige finanser og den reviderede henstillings stramningskrav
2014
Skønnet underskud
Skønnet strukturelt underskud
Skønnet strukturel stramning
Revideret henstilling:
Anbefalet underskud
Anbefalet strukturel stramning
Kilde: Kommissionens arbejdspapir om Frankrig, SWD(2015)19
-4,0
0,5
-3,4
0,8
-2,8
0,9
-4,3
-2,9
2015
-4,1
-2,6
0,3
2016
-4,1
-3,0
-0,4
2017
-4,1
-3,3
-0,3
2
3
Struktursaldo: Den offentlige saldo renset for konjunkturernes påvirkning og effekten af engangstiltag.
Korrigeret struktursaldo: Struktursaldoen korrigeret struktursaldoen renset for effekten af dels uventet
udvikling i den potentielle økonomiske vækst og dels ændringer i vækstsammensætningen.
4
Bottom-up: I princippet en sammentælling af de enkelte finanspolitiske tiltags direkte effekter på udgifts- og
indtægtsposter, der svarer til Finansministeriets opgørelse af direkte provenuvirkninger.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0015.png
Belgien
Kommissionen skønner i sin analyse, at Belgien
øgede
det strukturelle underskud
med 0,1 pct. af BNP i 2014, og i 2015 ventes stramningen at blive på 0,6 pct. af BNP.
Belgien har dermed ikke gennemført de krævede stramninger på 0,7 pct. af BNP år-
ligt. Kommissionens analyse tager udgangspunkt i en helhedsvurdering, som også
inddrager relevante faktorer i overensstemmelse med reglerne. Kommissionen peger
bl.a. på den ugunstige økonomiske situation, udsigten til at Belgien vil overholde
MTO-reglerne og Belgiens ambitiøse reformprogram som formildende omstændighe-
der. Den samlede vurdering er på den baggrund, at
Belgien overholder gældsreglen
og ikke skal tildeles en henstilling.
Ifølge vinterprognosen ventes Belgiens underskud at vokse til 3,2 pct. af BNP i 2015,
og Belgien ser dermed ud til at overskride grænsen på 3 pct. af BNP. Kommissionen
vurderer dog, at der er tale om en overskridelse, der er midlertidig (da underskuddet
ventes bragt tilbage under grænsen i 2016) og begrænset (da underskuddet er mindre
end 3,5 pct. af BNP). Samtidig er der tale om exceptionelle omstændigheder, da over-
skridelsen kan forklares med metodiske ændringer i relation til overgangen til den nye
europæiske statistiske standard, ESA2010, som isoleret set øger underskuddet med
0,3 pct. af BNP.
Kommissionen vurderer på den baggrund, at Belgien overholder un-
derskudsreglen, og at der ikke er grundlag for at tildele en henstilling.
Tabel 2 - Kommissionens skøn for Belgiens offentlige finanser og MLSA-stramningskrav
2013
Underskud (Pct. af BNP)
Gæld (Pct. af BNP)
Skønnet strukturel stramning
Stramningskrav (inkl. akkumuleret underefterlevelse)
Kilde: Kommissionens rapport om Belgien, COM(2015)112
2,9
104,5
0,4
-
2014
3,2
106,4
-0,1
0,7
2015
2,6
106,8
0,6
1,1
Italien
Italien ventes både ifølge Kommissionens forårsprognose blot at gennemføre struktu-
relle stramninger svarende til 0,3 pct. af BNP i 2015, og landet er dermed langt fra at
leve op til stramningskravet på 2,7 pct. af BNP. Kommissionen påpeger dog, med
henvisning til reglerne om relevante faktorer, en række formildende omstændigheder,
som bl.a. omfatter den ugunstige økonomiske situation, udsigten til, at Italien vil over-
holde MTO-reglerne og Italiens ambitiøse reformplaner.
Kommissionen vurderer på
den baggrund, at Italien overholder gældsreglen, og at der ikke er grundlag for at tilde-
le en henstilling.
Italiens underskud har ikke overskredet 3 pct. af BNP siden Italien fik ophævet sin
henstilling til fristen i 2012, om end det kom op på 3,0 pct. af BNP i 2014, og under-
skuddet ventes at udgøre 2,6 pct. af BNP i 2015.
Tabel 3 - Kommissionens skøn for Italiens offentlige finanser og MLSA-stramningskrav
2013
Underskud (Pct. af BNP)
Gæld (Pct. af BNP)
Skønnet strukturel stramning
Stramningskrav (inkl. akkumuleret underefterlevelse)
Kilde: Kommissionens rapport om Italien, COM(2015)113
2,8
127,9
0,7
1,1
2014
3,0
131,9
-0,2
1,2
2015
2,6
133,0
0,3
2,7
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0016.png
Finland
Finlands bruttogæld ventes at overskride 60 pct. af BNP i 2015. Kommissionen peger
på en række relevante faktorer som udgør formildende omstændigheder, herunder
konjunkturernes effekt på gældskvoten, at en del af gælden er blevet optaget for at
yde finansiel assistance til andre eurolande, og at Finland har opbygget betydelige
aktiver i takt med den stigende gæld.
Kommissionen vurderer på den baggrund, at
Finland overholder gældsreglen, og at der ikke er grundlag for at tildele en henstilling.
Tabel 4 - Kommissionens skøn for Finlands offentlige finanser
2013
Underskud (Pct. af BNP)
Gæld (Pct. af BNP)
Gæld – Konjunkturkorrigeret (Pct. af BNP)
Kilde: Kommissionens rapport om Finland, COM(2015)114
2,4
56,0
-
2014
2,7
58,9
-
2015
2,5
61,2
55,8
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel
126. Kommissionens forslag er begrundet i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende
del, dvs. i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97, som senest revideret ved forordning
1177/2011.
For så vidt angår beslutninger vedr. eurolande vedtages disse af Rådet med kvalifice-
ret flertal blandt eurolandene, jf. Traktatens artikel 136. Finanspagten indførte desu-
den, at beslutninger omhandlende eurolande, som overtræder
underskudsreglen
(herunder Frankrig), vedtages med
omvendt
kvalificeret flertal (dvs. at Kommissionens
forslag vedtages, medmindre et kvalificeret flertal blandt eurolandene stemmer imod).
Det land, som beslutningen vedrører, har aldrig selv stemmeret. Dvs. at forslaget om
at tildele en revideret henstilling til Frankrig skal vedtages i Rådet med
omvendt
kvali-
ficeret flertal blandt eurolandene ekskl. Frankrig.
Beslutninger vedr. ikke-eurolande vedtages med kvalificeret flertal blandt alle EU-
lande, undtagen det land, som beslutningen vedrører.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503133_0017.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder efter-
levelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil un-
derstøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har positive effekter på den
langsigtede samlede økonomiske udvikling i Europa, herunder tilliden til finanspolitik-
ken.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er
løbende forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne. De aktuelle
sager er alle indledt og behandlet i perioden 2008-14.
Holdning
Regeringen lægger generelt vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om
finanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at
der sikres en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed, og der
forhindres en ny eskalering af gældskrisen.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag vedr. de pågældende landes un-
derskudsprocedurer (om end Danmark kun har stemmeret vedr. beslutninger for ikke-
eurolande).
Regeringen noterer kritisk, at Frankrig med Kommissionens forslag vil have fået ud-
skudt fristen for at nedbringe sit underskud 3 gange med i alt 5 år og i givet fald har
haft underskud over 3 pct. af BNP i 9 år i perioden 2008-2017, og at Kommissionens
vurdering indebærer, at Frankrigs efterlevelse af henstillingen er på grænsen af det
tilstrækkelige. Regeringen kan dog principielt acceptere Kommissionens forslag om, at
Frankrig tildeles en revideret henstilling, hvis der er generel enighed om forslaget, idet
man lægger vægt på, at Frankrig som foreslået bør have to år ekstra og ikke mere, og
nu leverer de relevante strukturelle reformer og anbefalede strukturelle budgetforbed-
ringer, herunder allerede i år.
Regeringen kan principielt acceptere at Belgien og Italien, i lyset af relevante faktorer,
ikke tildeles en henstilling på nuværende tidspunkt, men finder det samtidig afgøren-
de, at de krævede stramninger gennemføres mhp. at sikre en holdbar gældsudvikling,
når den økonomiske situation i højere grad tilsiger det.
Regeringen støtter, at Finland ikke tildeles en henstilling.
17