Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3378 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1501975_0001.png
SAMLENOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådskonklusioner vedrørende det 11. møde i FN’s Skovrum (UNFF 11) i New
York den 4. – 15. maj 2015
1. Resume
Baggrund: EU-formandskabet sendte den 23. januar 2015 et udkast til rådskonklusioner om det 11.
møde i FN’s Skovrum (UNFF 11) til rådet. UNFF-11 finder sted i New York den 4. – 15. maj.
Rådskonklusioner ventes vedtaget på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. marts 2015.
Udkastet til rådskonklusioner har til formål at fastlægge den overordnede forhandlingslinje for EU’s
deltagelse i det 11. møde FN’s Skovrum (UNFF 11).
Indhold: På UNFF 11 skal UNFF’s virke og det øvrige internationale arrangement for skove (IAF)
evalueres. Dette blev etableret i år 2000 og havde til formål at fremme forvaltning, beskyttelse og
bæredygtig udvikling af alle typer af skove og at styrke langsigtet politisk opbakning hertil. Udkastet
til rådskonklusioner påpeger, at en række forskellige internationale processer relateret til udvikling,
biodiversitet og klima har betydning for skove og at bæredygtig skovforvaltning har potentiale til at
bidrage væsentligt til indfrielse af mål hertil. Det anføres, at FN’s såkaldte skovinstrument fra 2007,
fortsat er en relevant ramme for fremme af bæredygtig skovforvaltning. Det anføres også, at der
fremadrettet er behov for en tæt kobling bl.a. til arbejdet med kommende udviklingsmål i FN efter
2015. Det anføres desuden, at det eksisterende IAF ikke har levet op til forventningerne ved
etableringen i år 2000. Der henvises bl.a. til, at skovrydning og forarmelse af skove fortsat ligger på
et alarmerende højt niveau. Der påpeges behov for et mere fokuseret mandat for det fremtidige IAF.
Det understreges, at finansiering af bæredygtig skovforvaltning bør baseres på bidrag fra flere
forskellige kilder, og der peges på en række nye instrumenter af særlig relevans, heraf flere på
klimaområdet. Det understreges, at finansiering af bæredygtig skovdrift fortsat bør hvile på
frivillighed. Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økonomiske eller
administrative konsekvenser for Danmark og ændrer ikke beskyttelsesniveauet.
Regeringens foreløbige generelle holdning: Regeringen hilser udkastet til rådskonklusioner
velkomment og finder, at de udgør et godt grundlag for fastlæggelse af den overordnede
forhandlingslinje på UNFF11.
2. Baggrund
EU-formandskabet sendte den 23. januar 2015 et udkast til rådskonklusioner (i det følgende
”udkastet”) om det 11. møde i FN’s Skovrum (UNFF 11) til rådet. UNFF 11 finder sted i New York den
4. – 15. maj. Rådskonklusioner ventes vedtaget på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. marts 2015.
3. Formål og indhold
UNFF, FN’s skovforum, blev etableret i år 2000 af FN’s Økonomiske og Sociale råd. Rådet inviterede
samtidig andre skovrelevante fora til at danne et frivilligt skovpartnerskab (CPF) og nedsatte et fælles
sekretariat til at betjene både UNFF og CPF. Det overordnede formål med dette ”internationale
arrangement for skove” (IAF) var at fremme forvaltning, beskyttelse og bæredygtig udvikling af alle
typer af skove og at styrke langsigtet politisk opbakning hertil. På UNFF 11 skal man evaluere IAF og
evt. pege på nye veje fremadrettet. Der ventes vedtaget en resolution og en ministerdeklaration herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Rådskonklusionerne har til formål at fastlægge den overordnede forhandlingslinje for EU’s deltagelse i
UNFF 11. Udkastet inkluderer de nedenfor anførte hovedelementer:
Skoves rolle i forhold til udvikling, miljø og klima
Udkastet anerkender den betydning som en række internationale beslutninger og
forhandlingsprocesser inden for udvikling, biodiversitet og klima har for skove. Samtidig fremhæves
det potentiale som bæredygtig skovdrift har for at bidrage til indfrielse af målene i de internationale
beslutninger og forhandlingsprocesser. I udkastet peges på slutdokumentet fra FN’s konference om
bæredygtig udvikling (”Rio+20”), forslaget til nye FN udviklingsmål efter 2015, den strategiske plan og
de fastlagte 2020-mål i biodiversitetskonventionen og en række skovrelevante forhandlinger i
klimakonventionen.
Det fastslås, at UNFF 11 bør fokusere på en række udfordringer, som bæredygtig skovdrift kan bidrage
positivt til at tackle: grøn økonomi og udvikling af en mere kulstof-fattig økonomi; fødevaresikkerhed
og sikring af levegrundlag; opnåelse af internationalt vedtagne udviklingsmål; modvirkning af
skovrydning og forarmelse af skove samt jorderosion, udpining af jorder og ørkenspredning; sikring af
vandressourcer og energiforsyning samt forsyning med træ og fibre til andre formål; modvirkning af-
og tilpasning til klimaforandringer samt stop for tab af biodiversitet.
FN’s globale skovinstrument
Udkastet genbekræfter rådets tilslutning til FN’s skovinstrument fra 2007 (en juridisk ikke-bindende
resolution med fire globale skovmål frem til 2015 samt en række principper mv. for forvaltning af alle
typer af skove). Skovinstrumentet fremhæves som en fortsat vigtig ramme for sikring af bæredygtig
skovdrift efter fornøden opdatering af de heri udstukne mål.
Samlet vurdering af det eksisterende internationale arrangement for skove
Udkastet udtrykker bekymring over, at afskovning og forarmelse af skove fortsætter med en
”alarmerende hastighed” og fremhæver, at de primære årsager hertil er pres på skovene fra andre
sektorer. Samtidig understreges, at UNFF og det eksisterende IAF ikke har indfriet de formål, der blev
fastlagt ved deres etablering i år 2000. Det pointeres, at en fortsættelse af IAF i dets nuværende form
ikke er acceptabel.
Fremme af synergi og mere effektive og sammenhængende indsatser for skove
Udkastet fremhæver en række særligt vigtige funktioner og mål med det fremtidige IAF:
Langsigtet politisk opbakning til bæredygtig skovdrift.
Sammenhængende indsatser og en øget fælles forståelse af ”bæredygtig skovdrift.”
Fremme synergi, koordination og klarere arbejdsdelinger mellem forskellige fora.
IAF skal bidrage til de overordnede FN udviklingsmål efter 2015.
IAF skal opleves som relevant og bakkes op af den private sektor og øvrige skovinteressenter.
Som middel peges på et styrket og mere formaliseret samarbejde i det eksisterende frivillige
skovpartnerskab (CPF). Samtidig fremhæves, at UNFF – eller en afløser herfor – fremadrettet i højere
grad bør varetager en paraplyfunktion med mere fokus på erfaringsudveksling. Udkastet går imod evt.
forslag om etablering af et nyt FN-organ til særlig erfaringsudveksling mellem forskningsbaserede
miljøer og politiske miljøer (indgår som en mulighed i en teknisk evalueringsrapport, der vil ligge til
grund for drøftelserne på UNFF 11).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501975_0003.png
3
Den juridiske ramme om det internationale skovsamarbejde
Udkastet lægger op til, at Rådet bekræfter en tidligere udtrykt overbevisning om, at et juridisk
forpligtende instrument ville være det bedst egnede til at sikre en sammenhængende, global indsats til
fremme af bæredygtig skovdrift. Samtidig anerkendes, at der, i lyset af manglende international
konsensus herom, er behov for at arbejde mere pragmatisk for et styrket, resultatorienteret og mere
omkostningseffektivt IAF inden for rammerne af det eksisterende juridisk ikke-bindende
skovinstrument.
Finansiering af IAF og af bæredygtig skovforvaltning generelt
Det fremhæves, at der til det fremtidige IAF bør være tilstrækkelige, forudsigelige og bæredygtige
finansielle og arbejdsmæssige resurser til at kunne varetage de funktioner og opgaver et sådant vil
blive tillagt. Samtidig understreges det, at finansiering af bæredygtig skovforvaltning forudsætter
bidrag fra en række forskellige kilder, herunder offentlige og private, hjemmehørende og udefra
kommende samt bilaterale og multilaterale kilder.
Udkastet henviser til internationalt vedtagne principper for sikring af effektivitet i udviklingsbistand,
herunder understøtning af nationale strategier for udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Samtidig
fremhæves, at det fremtidige arrangement for finansiering af bæredygtig skovdrift skal forblive
frivilligt og bygge på eksisterende instrumenter. Der peges i den sammenhæng på de muligheder, der
er opstået med en række nyere instrumenter, såsom den grønne klimafond, GEF’s skovprogram,
REDD+, FCPF, FIP REDD+, UN REDD, FAO Forest & Farm Facility m.fl. Den såkaldte faciliterende
proces under UNFF (et program, der skal kunne hjælpe lande med at mobilisere finansielle resurser til
at sikre bæredygtig skovdrift) fremhæves som en nyttig - og endnu ikke fuldt udnyttet – proces.
Det anføres, at skovpartnerskabet (CPF) bør sikres en styrket rolle i den faciliterende proces.
Regional dimension
Udkastet påpeger et behov for klarere forbindelser mellem det globale IAF og eksisterende regionale
skovprocesser. Der advares samtidig mod opbygning af nye regionale enheder.
Engagement fra ikke-statslige interessenter
Udkastet understreger, at fremme af en aktiv og åben deltagelse fra alle interessegrupper, særligt
civilsamfundet og den private sektor, bør være et væsentligt anliggende for det fremtidige IAF.
Der påpeges et behov for en styrket indsats i så henseende.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Skovforvaltning er i Danmark primært reguleret i skovloven. Andre love, herunder vedrørende
naturbeskyttelse og træhandel har også relevans for skovforvaltning.
7. Konsekvenser for Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501975_0004.png
4
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser for Danmark og ændrer ikke beskyttelsesniveauet.
Eventuelle meromkostninger forbundet med sekretariatsbetjening, organisatoriske ændringer o.l. i
regi af IAF afholdes inden for relevante ministeriers eksisterende rammer.
Det vurderes, at rådskonklusionerne vil kunne understøtte arbejdet med beskyttelse og bæredygtig
forvaltning af skov i Danmark.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været i høring i EU specialudvalget vedrørende miljø fra den 6. februar 2015
til den 12. februar 2015. Ingen bemærkninger blev modtaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere foreløbige tilkendegivelser fra EU og medlemsstaterne - til brug for
forberedende arbejdsgruppe-møder i FN forud for UNFF11 - forventes det, at der vil være generel
opbakning fra et flertal af medlemslande til hovedlinjen i formandskabets oplæg.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser udkastet til rådskonklusioner velkomment og finder, at de udgør et godt grundlag
for fastlæggelse af den overordnede forhandlingslinje på UNFF11.
Regeringen er enig i, at skove og bæredygtig skovforvaltning har potentiale til at bidrage positivt til
indfrielse af mål for en række forskellige internationale aftaler og forhandlingsprocesser, herunder i
relation til udvikling, biodiversitet og klima. Regeringen støtter derfor bl.a. den nære kobling til
arbejdet med nye udviklingsmål i FN efter 2015, som udkastet lægger op til i det fremtidige IAF.
Samtidig finder regeringen, at rådskonklusionerne om UNFF ikke bør præjudicere igangværende og
fremtidige EU-drøftelser om den endelige udformning af FN’s udviklingsmål efter 2015.
Regeringen er enig i, at beslutninger i andre fora kan have væsentlig betydning for skove og grundlaget
for bæredygtig skovforvaltning, og at der er behov for at sikre bedst mulig synergi og sammenhæng i
de skovrelaterede indsatser og behov for omkostningseffektive løsninger med fokus på merværdi og
minimering af overlappende indsatser.
Regeringen er enig i, at det eksisterende internationale arrangement for skove ikke har været
tilstrækkeligt til at indfri de mål, der blev fastlagt ved UNFF’s nedsættelse i år 2000. Skovrydning og
forarmelse af skove ligger fortsat på et højt niveau, primært forårsaget af pres fra andre sektorer,
herunder minedrift og landbrug i form af dyrkning af oliepalmer, soja, kaffe og kvæggræsning mm.
Dertil kommer effekter af ulovlig tømmerhugst eller lovlig tømmerhugst baseret på en skovforvaltning,
der ikke er langsigtet bæredygtig, fx pga. overudnyttelse af skovresurser. Dette bidrager til det globale
tab af biodiversitet og til den globale opvarmning, og det giver udfordringer for sikring af livsvilkår for
skovafhængige lokalsamfund og for sikring af oprindelige folks rettigheder. Det bidrager samtidig til at
skabe usikkerhed om rentabiliteten i langsigtede skovinvesteringer og svækker dermed grundlaget for
tilførsel af kapital til sikring af skovsektorens langsigtede bæredygtighed. Den dertil knyttede handel
med ulovligt og/eller ubæredygtigt producerede produkter kan bidrage til at forstærke problemerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501975_0005.png
5
Regeringen finder på den baggrund, at rådskonklusionerne bør pege på vigtigheden i at sikre
retshåndhævelse og god forvaltning på skovrådet, og at der bør være særlig fokus på fremme af
bæredygtigt forbrug og produktion som middel til at fremme bæredygtig skovforvaltning.
Regeringen finder også, at værdisætning af - og betaling for - økosystemtjenester bør fremhæves
tydeligere som et potentielt bidrag til at styrke finansieringsgrundlaget for bæredygtig skovdrift,
herunder beskyttelse af biodiversitet, vandresurser mv.
Regeringen støtter, at bidrag til finansiering af bæredygtig skovdrift skal forblive frivilligt og finder, at
dette i udgangspunktet bør bygge på eksisterende instrumenter (fremfor eksempelvis etablering af en
global skovfond). Mht. finansieringen af kommende møder i UNFF og dets sekretariatsbetjening –
eller et evt. andet organ til afløsning heraf – er regeringen enig i, at rammerne bør være tilstrækkelige,
forudsigelige og bæredygtige i forhold til at kunne varetage de funktioner og opgaver, et sådant organ
vil blive tillagt. Regeringen finder samtidig, at dette i udgangspunktet bør sikres på en måde, som ikke
pålægger Danmark yderligere finansielle forpligtelser.
Mange oprindelige folk lever i eller er stærkt afhængige af skove, og regeringen finder, at udkastet bør
have mere fokus på at fremme deres rettigheder i overensstemmelse med FN’s deklaration herom.
Regeringen er enig i, at det fremtidige IAF bør sikres et klart og fokuseret mandat, hvor der er særlig
fokus på paraplyfunktionen og sikring af synergi og sammenhængende indsatser på skovområdet.
Regeringen er foreløbig åben overfor andre arrangementer end det nuværende, herunder om der med
fordel vil kunne etableres et FN-embede i form af en ”særlig udsending i skovanliggender” og/eller
etableres et mere formaliseret skovsamarbejde svarende til det, der er etableret på vandområdet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.