Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3430 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-28697
Den 12. november 2015
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015
SAMLENOTAT
1. WTO: Forberedelse af den 10. ministerkonference i Nairobi ..................................................... 2
2. Frihandelsforhandlinger mellem EU og asiatiske lande (Japan, Vietnam og Filippinerne) ..... 6
3. Frihandelsforhandlinger mellem EU og Mercosur........................................................................ 9
4. Kommissionens handelsstrategi .....................................................................................................11
5. Frihandelsforhandlinger med USA (TTIP) ..................................................................................14
6. Kommissionens forslag til forordning om et EU-system for selvcertificering af due
diligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører af tin, tantal, wolfram og deres
malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder og højrisikoområder .......................17
1
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1. WTO: Forberedelse af den 10. ministerkonference i Nairobi
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil drøfte forberedelsen af WTO’s 10. ministerkonference (MC10) i Nairobi til december, herunder status
for Doha-rundeforhandlingerne og EU’s forhandlingsposition. Der forventes ikke enighed om en samlet, omfatten-
de aftale, der kan afslutte Doha-runden på MC10. På den baggrund forhandles der både om mulige konkrete
delresultater ift. Doha-udviklingsrunden og om forhandlingstilgangen i tiden efter MC10. Drøftelsen ventes at tage
udgangspunkt i en orientering fra Kommissionen. Herudover ventes Rådet at drøfte status for forhandlingerne om
en plurilateral aftale om liberalisering af handel med grønne varer.
2. Baggrund
WTO’s Doha-udviklingsrunde omfatter forhandlinger om ca. 20 handelsrelaterede områder med
sigte på at sænke barriererne for global handel. Hovedsporene omfatter bl.a. liberalisering af
handel med landbrugsprodukter, industrivarer og tjenesteydelser samt handelsvilkår for de
mindst udviklede lande (LDC). Doha-udviklingsrunden blev indledt i 2001 efter afslutningen af
Uruguay-runden og oprettelsen af WTO i 1995.
Forhandlingerne på landbrugsområdet er særligt vanskelige. Der hersker uenighed i WTO-
medlemskredsen om både tilgang og ambitionsniveau – ikke mindst om nationale
støtteordninger
og
markedsadgang.
Landbrugsområdets centrale betydning skyldes bl.a., at flere medlemslande øn-
sker at kende ambitionsniveauet på landbrug, før forhandlinger på andre områder kan skride
frem. Der har i EU generelt været enighed om at anlægge et realistisk ambitionsniveau. Det er en
del af det oprindelige mandat til Kommissionen, at EU skal arbejde for liberalisering af land-
brugsområdet i WTO samt for, at der tages hensyn til udviklingslandenes interesser.
Ift. industrivarer (NAMA) er hovedudfordringen
markedsadgang,
herunder at nå til enighed om en
fælles tilgang til reduktion af toldsatserne. Et centralt hensyn er her, at ambitionerne på industri-
vareområdet skal være på niveau med landbrugsområdet. Det er endnu ikke lykkedes at finde en
model for toldreduktion, der har kunnet samle alle, og der er ikke udsigt til resultater vedr. mar-
kedsadgang for industrivarer på ministerkonferencen.
På tjenesteydelsesområdet er der drøftelser med sigte på at afklare medlemmernes positioner.
Tjenesteydelser spiller dog en mindre rolle i denne runde.
Liberalisering af handel med ”grønne” varer er en del af det oprindelige Doha-mandat. Formålet
er at fjerne told og handelshindringer på grønne varer til gavn for klima, miljø, grøn vækst samt
beskæftigelse. På den baggrund blev forhandlingerne om en aftale om liberalisering af handlen
med grønne varer påbegyndt i 2014 - Environmental Goods Agreement (EGA). Forhandlinger-
ne omfatter på nuværende tidspunkt 17 WTO-medlemmer, herunder bl.a. EU, USA og Kina.
Aftalen forhandles som en såkaldt plurilateral aftale inden for WTO-rammen, hvor interesserede
WTO-medlemmer deltager. Alle WTO-medlemmer vil dog kunne udnytte aftalens bestemmelser
som følge af mestbegunstigelsesprincippet (MFN).
2
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
Danmark har deltaget aktivt i tilblivelsen af aftalen. Man har fra dansk side arbejdet aktivt for at
danske virksomheder og forbrugere vil kunne nyde godt af aftalen. Siden forhandlingerne blev
påbegyndt i juli 2014, har parterne udvekslet produktønsker og påbegyndt forhandlingerne om
en aftaletekst og endelig produktliste. Der forhandles bl.a. om produkter relateret til vedvarende
energi (fx vindenergi), energieffektivisering (fx varmepumper, termostater mv.), luft- og vand-
rensning, affaldshåndtering, kontrol af luftforurening samt miljømæssigt bæredygtige varer.
3. Formål og indhold
Rådet vil på baggrund af en orientering fra Kommissionen drøfte forberedelsen af WTO’s 10.
ministerkonference (MC10) i Nairobi til december, herunder status for Doha-forhandlingerne og
EU’s forhandlingsposition. Herudover ventes Rådet at drøfte status for forhandlingerne om en
plurilateral aftale om liberalisering af handel med grønne varer som et muligt MC10-bidrag.
WTO-ministerkonferencen til december var udset til at skulle levere en ambitiøs og omfattende
aftale, der kunne afslutte Doha-udviklingsrunden. Der har imidlertid ikke kunne skabes gennem-
brud ift. centrale områder som intern støtte og markedsadgang på landbrugsområdet.
Dermed er der i Nairobi ikke udsigt til en
omfattende
aftale, der kan afslutte Doha-runden.
På den baggrund forhandles der nu om en mindre delaftale. Der er fortsat væsentlig usikkerhed
om, hvad der kan opnås enighed omkring, men et muligt resultat kunne omfatte
eksportkonkurren-
ceområdet
(områderne eksportsubsidier, eksportkreditter, fødevarehjælp og statsejede virksomhe-
der), resultater for de
mindst udviklede lande
samt initiativer på
transparens-/regelområdet.
Særligt på
udviklingsområdet er der enighed i WTO-kredsen om, at det vil være afgørende at levere resulta-
ter, der styrker de mindst udviklede landes integration i det globale handelssystem. Hertil kom-
mer mulige plurilaterale resultater i form af den udvidede Informationsteknologiaftale (ITA)
samt fremdriften i forhandlingerne om aftalen om liberalisering af handel med grønne varer
(EGA). Endelig vil forhandlingerne frem mod ministerkonferencen skulle forholde sig til for-
handlingstilgangen i WTO i tiden efter MC10.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218, godkende eventuelle frihandelsaftaler. Europa-Parlamentets seneste resolution om Doha-
udviklingsrunden blev vedtaget d. 21. november 2013 (P7_TA(2013)0511). Europa-Parlamentet
ventes at vedtage en ny resolution vedr. Doha-runden ifm. sin samling den 18.-21. november d.å.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
De resterende emner i Doha-udviklingsrunden såvel som en mulig aftale om grøn handelslibera-
lisering forventes at vedrøre områder reguleret af EU og forventes dermed ikke at medføre æn-
dringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt må fortsat global handelsliberalisering i regi af WTO såvel som en aftale om fjernelse af
told på grønne varer forventes at få positive
samfundsøkonomiske
konsekvenser i form af øget
3
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere beskatnings-
grundlag og lavere forbrugerpriser.
For så vidt angår eventuelle
statsfinansielle
konsekvenser af global handelsliberalisering forventes
disse hovedsageligt at ske indirekte via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter og evt. afled-
te virkninger fra aftaler om støtteordninger. Lavere egne indtægter til EU-budgettet vil alt andet
lige medføre et højere dansk bidrag.
En eventuel aftale under Doha-runden forventes ikke umiddelbart at få konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet. En plurilateral aftale om fjernelse af told på grønne varer forventes at
have positive konsekvenser for miljø og klima.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) blev
hørt forud for vedtagelsen af EU’s forhandlingsdirektiverne, ligesom Handelspolitisk Specialud-
valg løbende orienteres om forhandlingssituationen. Erhvervs-, arbejdstager- og civilsamfunds-
organisationer konsulteres løbende om forhandlingerne i Doha-udviklingsrunden i regi af det
såkaldte Beach Club-forum.
Det danske indspil med grønne varer har været sendt i høring blandt danske virksomheder, er-
hvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorganisationer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal spille konstruktivt ind i forhandlingerne
frem mod MC10. Der er samtidig en fælles forståelse af, at ambitionsniveauet må tilpasses den
vanskelige forhandlingssituation, hvis der skal opnås et delresultat i Nairobi. Inden for rammerne
af Kommissionens forhandlingsmandat er der blandt medlemslandene nuancer i, hvor kompro-
misvillig og aktiv EU bør være i forhold til at spille ud for at skabe fremdrift i forhandlingerne.
Der er bred opbakning i Rådet til forhandlinger om en plurilateral aftale om grøn handelsliberali-
sering, om end der ses forskellige vægtninger for så vidt angår offensive og defensive handelsin-
teresser.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
samt på grundlag af tidligere forelæggelser for Folketinget bakker regeringen stærkt op om WTO
og det multilaterale handelssystem som det bedste og mest effektive værn imod protektionisme.
For så vidt angår MC10 arbejder regeringen for den bedst mulige og mest substantielle aftale, der
særligt kommer de mindst udviklede lande til gode. Samtidig vil regeringen arbejde for, at WTO i
tiden efter MC10 vil kunne levere ny global handelsliberalisering samt tilpasse og forny sig i lyset
af de aktuelle handelspolitiske udfordringer.
Regeringen arbejder i de plurilaterale forhandlinger om grøn handelsliberalisering for en ambitiøs
aftale, der udover flest muligt grønne varer kommer til at omfatte serviceydelser, ikke-
toldmæssige handelshindringer, samt en revisionsmekanisme, så nye grønne produkter løbende
kan tilføjes aftalen. Desuden arbejdes der for, at aftalen omfatter flest mulige lande – herunder
særligt udviklingslande. Endelig er det målsætningen på længere sigt, at aftalen multilateraliseres.
4
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Doha-udviklingsrunden blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 7.
oktober 1999, den 26. oktober 2001 og den 13. juni 2008, og har derudover været forelagt udval-
get til orientering løbende, senest den 30. april 2015. Status for forhandlingerne om grøn han-
delsliberalisering har løbende været forelagt til orientering, herunder senest den 30. april 2015
ifm. orientering om forberedelserne af WTO’s ministerkonference i Nairobi.
5
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
2. Frihandelsforhandlinger mellem EU og asiatiske lande (Japan, Vietnam og Filippiner-
ne)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af EU’s bilaterale frihandelsforhandlinger med en række asiatiske lande. Forhandlingerne
om en handels- og investeringsaftale med Vietnam er i den afsluttende fase. Forhandlingerne om en frihandelsafta-
le med Japan vil muligvis kunne accelereres efter afslutningen af forhandlingerne om Trans-Pacific Partnership-
frihandelsaftalen. Endelig ventes Rådet at notere åbningen af frihandelsforhandlinger med Filippinerne.
2. Baggrund
Japan er EU’s næststørste samhandelspartner i Asien efter Kina. Imidlertid er det japanske mar-
ked fortsat præget af mange ikke-toldmæssige barrierer og relativt høje toldsatser inden for især
fødevareområdet. EU indledte forhandlinger med Japan om en frihandelsaftale i marts 2013.
Afslutningen af forhandlingerne om Trans-Pacific Partnership (TPP) frihandelsaftalen d. 5. ok-
tober kan muligvis føre til fremskridt i forhandlingerne om EU-Japan aftalen. Japan har hidtil
været tilbageholdende med at prioritere forhandlingerne med EU, før TPP-aftalen var på plads.
ASEAN-markederne er prioriteret af EU’s eksportører på grund af deres høje vækstpotentiale.
Der er imidlertid tale om markeder med høje toldsatser og mange ikke-toldmæssige barrierer. På
den baggrund bemyndigede Rådet i 2007 Kommissionen til at indlede regionale frihandelsfor-
handlinger med ASEAN-landene som helhed. Manglende fremskridt betød imidlertid, at Rådet
den 22. december 2009 besluttede at åbne bilaterale forhandlinger med udvalgte ASEAN-lande.
Det er ambitionen, at de individuelle bilaterale frihandelsaftaler på sigt kan udgøre byggesten til
en samlet EU-ASEAN frihandelsaftale.
EU og Vietnam har efter tre års forhandlinger henover sommeren indgået en principaftale om en
frihandelsaftale, hvor alle væsentlige emner er forhandlet på plads. Den endelige tekniske og juri-
diske aftale ventes færdig i løbet af efteråret eller vinteren. Aftalen fjerner 99 pct. af toldsatserne
over den kommende 10-års periode. Heraf bortfalder ca. 65 pct. af toldsatserne ved aftalens
ikrafttræden. Samtidig åbnes det vietnamesiske marked for europæiske serviceudbydere på en
række områder. Aftalen omfatter også sikring af intellektuel ejendomsret, investeringsfremme- og
beskyttelse, etablering af en tvistbilæggelsesmekanisme samt reduktion af ikke-toldmæssige han-
delsbarrierer. Endelig indeholder aftalen bestemmelser vedr. social og miljømæssig bæredygtig
udvikling.
EU har endnu ikke iværksat frihandelsforhandlinger med Filippinerne. Kommissionen har imid-
lertid for nyligt færdiggjort sin analyse af gevinster og udfordringer forbundet med en potentiel
frihandelsaftale mellem EU og Filippinerne. Analysen konkluderer, at der er væsentlige gevinster
forbundet med en bilateral frihandelsaftale.
3. Formål og indhold
Handelskommissæren forventes på rådsmødet at give en status for frihandelsforhandlingerne
6
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
med Japan og Vietnam og forventningerne til de videre forløb. Idet aftalen med Vietnam i al væ-
sentlighed er faldet på plads, ventes tyngden i drøftelserne at være rettet mod Japan og Filippi-
nerne. Rådet ventes at notere åbningen af frihandelsforhandlinger med Filippinerne samt drøfte
EU’s overordnede prioriteter og det videre forløb for forhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218, godkende eventuelle frihandelsaftaler.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
Frihandelsaftaler mellem EU og en række asiatiske lande forventes ikke at have konsekvenser for
gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Bilaterale frihandelsaftaler mellem EU og hhv. Japan og ASEAN-landene Vietnam og Filippi-
nerne må forventes at få positive
samfundsøkonomiske
konsekvenser i form af øget samhandel med
deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere beskatningsgrundlag og lave-
re forbrugerpriser.
For så vidt angår eventuelle
statsfinansielle
konsekvenser af en eventuelle aftaler forventes disse
hovedsageligt at ske indirekte via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Lavere egne ind-
tægter til EU-budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag.
Såfremt frihandelsaftalernes investeringskapitler i deres endelige udformning kommer til at om-
fatte investeringsbeskyttelse, og såfremt en investor skulle få medhold i en sag mod EU eller
Danmark, vil det kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark i form af betaling af
erstatning.
Frihandelsaftalerne forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. En aftales eventuelle bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på
sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg orienteres løbende om EU’s igangværende frihandelsforhandlin-
ger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning blandt medlemslandene til frihandelsforhandlingerne med Japan og
ASEAN-landene, herunder Vietnam og Filippinerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for frihandelsaftaler med Japan, Vietnam og Filippinerne. På
den baggrund støttes en snarlig formel afslutning af forhandlingerne om en ambitiøs og omfattende
frihandels- og investeringsaftale med Vietnam samt åbningen af forhandlinger mellem EU og Filip-
7
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
pinerne om en frihandelsaftale i overensstemmelse med forhandlingsdirektiverne for de oprindelige
frihandelsforhandlinger med ASEAN. I lyset af Danmarks store eksportinteresser i en frihandelsaf-
tale med Japan støtter regeringen snarlig indgåelse af en ambitiøs aftale med Japan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Frihandelsforhandlinger med ASEAN som regional gruppering har tidligere været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering den 20. april 2007.
F
orhandlinger om en frihandelsaftale
med Vietnam blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. maj 2012. Ift. Japan
blev frihandelsforhandlingerne forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg d. 23.
november 2012.
Udvalget er sidenhen løbende blevet orienteret om de bilaterale forhandlinger mellem EU og
respektive ASEAN-lande samt Japan. Udvalget modtog senest en orientering vedr. status på fri-
handelsforhandlingerne med Vietnam den 14. november 2014 samt en bredere orientering om
EU’s strategiske forhold til ASEAN, herunder frihandelsforhandlingerne, forelagt skriftligt forud
for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 22. juni 2015.
8
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
3. Frihandelsforhandlinger mellem EU og Mercosur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af status for de igangværende frihandelsforhandlinger mellem EU og Mercosur. EU og
Mercosur har forhandlet om en omfattende frihandelsaftale siden 2000. Der er fortsat væsentlige forskelle mellem
EU’s og Mercosur’s ambitionsniveau, og forhandlingerne skrider langsomt frem.
2. Baggrund
EU og Mercosur har forhandlet om en frihandelsaftale som del af en bredere associeringsaftale
siden 2000. Mercosur blev i 1991 etableret som et regionalt handelssamarbejde mellem de fire
latinamerikanske lande Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay. Sidenhen er Venezuela blevet
medlem i 2014, mens Bolivia er ved at blive medlem og afventer ratificering fra alle de nuværen-
de Mercosur-medlemmer.
Frihandelsforhandlingerne blev suspenderet i 2004 som følge af grundlæggende uoverensstem-
melser, men blev genoptaget i 2010. Indtil videre har fokus været på grundlæggende principper
og regler. Det er planen, at næste fase skal omfatte udveksling af markedsadgangstilbud.
Forhandlingerne er baseret på en region-til-region tilgang og sigter mod et ambitiøst resultat,
som går ud over de respektive WTO-forpligtelser på begge sider. Det er ambitionen, at aftalen
skal have en omfattende dækning, idet den ikke blot ventes at omfatte varer, men bl.a. tjeneste-
ydelser, investeringer, offentlige indkøb og bæredygtig udvikling samt beskyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder og geografiske betegnelser.
Ift. forhandlingssituationen bekræftede topforhandlermødet i Asuncion den 1.-2. oktober, at der
var progression i forhandlingerne, men at der fortsat er væsentlige forskelle mellem EU’s og
Mercosur’s ambitionsniveau. De i 2010 aftalte rammer for forhandlingerne slog fast, at man skul-
le udveksle tilbud på handelsliberalisering ”i omegnen af 90 pct. af handels-volumen”.
3. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af status for de igangværende frihandelsforhandlinger mellem EU og
Mercosur samt EU’s overordnede prioriteter og det ventede videre forløb for forhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
218, godkende en eventuel frihandelsaftale.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
9
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
6. Gældende dansk ret
En frihandelsaftale mellem EU og Mercosur forventes ikke at have konsekvenser for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
En bilateral frihandelsaftale mellem EU og Mercosur må forventes at få positive
samfundsøkonomi-
ske
konsekvenser i form af øget samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, hø-
jere vækst, et højere beskatningsgrundlag og lavere forbrugerpriser.
For så vidt angår eventuelle
statsfinansielle
konsekvenser af en eventuel aftale forventes disse ho-
vedsageligt at ske indirekte via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Lavere indtægter til
EU-budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag.
Såfremt frihandelsaftalens investeringskapitel i deres endelige udformning kommer til at omfatte
investeringsbeskyttelse, og såfremt en investor skulle få medhold i en sag mod EU eller Dan-
mark, vil det kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark i form af betaling af erstat-
ning.
Frihandelsaftalerne forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. En aftales bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på sigt have
positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg orienteres løbende om EU’s igangværende frihandelsforhandlin-
ger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred støtte blandt EU’s medlemslande til EU's forhandlinger om en omfattende
frihandelsaftale mellem EU og Mercosur. Ift. defensive interesser har der i EU-regi været bekym-
rede røster ift. konkurrence på landbrugsområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en omfattende og ambitiøs frihandelsaftale med Mercosur ift. dækning og
markedsadgang med udgangspunkt i størst mulig liberalisering af handel med ikke-
landbrugsmæssige produkter. Aftalen bør også omfatte tjenesteydelser, offentlige indkøb, elimi-
nering af ikke-toldmæssige handelsbarrierer, intellektuelle ejendomsrettigheder samt bestemmel-
ser om social og miljømæssig bæredygtighed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Frihandelsforhandlingerne med Mercosur blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17.-18. maj 1999. Folketingets Euro-
paudvalg er senest blevet orienteret om frihandelsforhandlingerne mellem EU og Mercosur i
regeringens årlige handelspolitiske orientering for 2012 samt senest ifm. en bredere orientering
om topmøderne mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande, der blev forelagt Folke-
tingets Europaudvalg den 25. januar 2013.
10
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
4. Kommissionens handelsstrategi
KOM (2015) 0497
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde d. 14. oktober 2015 en ny handels- og investeringsstrategi for Den Europæiske Union
med titlen "Handel for alle: En mere ansvarlig handels- og investeringspolitik". Der er tale om en opdatering af
den tidligere strategi i lyset af nye økonomiske realiteter og i tråd med EU’s udenrigspolitik. På rådsmødet forven-
tes en drøftelse af strategien samt vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 14. oktober 2015 en meddelelse indeholdende en ny handels- og
investeringsstrategi for Den Europæiske Union med titlen "Handel for alle: En mere ansvarlig
handels- og investeringspolitik”. Strategien opdaterer den eksisterende politik fastlagt i Global
Europe-strategien fra 2006 og strategien om Trade, Growth and World Affairs fra 2010 og af-
spejler prioriteterne for handelspolitikken i Malmströms periode som handelskommissær. Kom-
missionen har som led i forberedelsen af strategien holdt møder med medlemsstaterne, Europa-
Parlamentet og civilsamfundet.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse bygger på et ønske om at opdatere EU’s strategi for handelspolitik i
lyset af ændrede økonomiske vilkår og et ønske om at effektivisere handelspolitikken for at støtte
EU’s bestræbelser på at skabe vækst og beskæftigelse i EU.
Den er ligeledes en opfyldelse af Juncker-Kommissionens løfte om at lytte til og reagere på EU-
borgernes bekymringer.
Strategien stræber efter at gøre EU's handelspolitik mere ansvarlig ved at basere den på de tre
centrale principper: effektivitet, gennemsigtighed og EU’s værdier. Et af hovedformålene med
strategien er at sikre, at handelspolitikken kommer så mange mennesker som muligt til gode.
For så vidt angår effektivitet, foreslår Kommissionen blandt andet, at handelspolitikken udover
at behandle klassiske handelspolitiske problemstillinger også skal adressere aktuelle udfordringer,
der påvirker EU’s økonomi, herunder tjenesteydelser, globale værdikæder og digital handel. En
anden målsætning på dette område er, at fordelene ved mere åbne markeder fuldt ud skal kunne
udnyttes af EU's små og mellemstore virksomheder (SMV’er), forbrugere og arbejdstagere.
Vedrørende gennemsigtighed vil Kommissionen blandt andet øge dialogen med Europa-
Parlamentet og civilsamfundet. Andre tiltag omfatter en opfordring til Rådet om offentliggørelse
af centrale forhandlingstekster fra alle forhandlinger, således som det er sket i forbindelse med
TTIP-forhandlingerne med USA, ligesom man vil øge åbenheden i handelsdefensive sager.
Vedrørende værdier vil man blandt andet bruge handelsaftaler og præferenceprogrammer som
løftestænger til at fremme europæiske værdier som bæredygtig udvikling, menneskerettigheder,
retfærdig og etisk handel og bekæmpelse af korruption i hele verden. Det vil bl.a. medføre, at der
skal indarbejdes regler for bekæmpelse af korruption i EU’s handelsaftaler, og at der skal ydes en
11
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
øget indsats for at sikre ansvarlig forvaltning af forsyningskæder. Derudover forpligter Kommis-
sionen sig blandt andet til, at EU’s frihandelsaftaler ikke vil føre til forringelse af EU’s beskyttel-
sesniveauer vedrørende forbrugere, sundhed, miljø og arbejdstagerrettigheder, ligesom aftalerne
ikke vil forhindre EU og dets medlemsstater i at forfølge legitime målsætninger, der er i offent-
lighedens interesse og fastsat på det ønskede beskyttelsesniveau.
EU vil også fremover have fokus på WTO og det multilaterale handelssystem som det bedste og
mest effektive værn imod protektionisme og bidrage til at fastholde WTO’s status som det rele-
vante omdrejningspunkt for global handelsliberalisering.
Endelig indeholder strategien en plan for de konkrete bilaterale frihandelsforhandlinger, der vil
blive prioriteret. Blandt andet lægger Kommissionen op til at åbne nye forhandlinger med Au-
stralien og New Zealand.
Der forventes vedtaget rådskonklusioner om meddelelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Europa-Parlamentet er blevet inddraget i den forberedende
fase, ligesom handelskommissæren har præsenteret meddelelsen for Parlamentet d. 15. oktober
2015.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet. Gennemførelse af Kommissionens forslag kan imidlertid
ved en senere udmøntning forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af
øget samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere beskat-
ningsgrundlag og lavere forbrugerpriser.
8. Høring
Udkast til rådskonklusioner om meddelelsen blev sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg
den 27. oktober 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er generelt blevet positivt modtaget af medlemsstaterne. Der forven-
tes bred tilslutning til rådskonklusionerne om strategien.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens meddelelse, der lægger op til en åben og frihandelsorienteret
linje. En effektiv og transparent handelspolitik baseret på EU’s værdier vurderes at være til gavn
for dansk økonomi. Derudover støttes meddelelsens fokus på, hvordan handelspolitikken kan
12
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
komme ”almindelige borgere” til gode, herunder er det positivt med fokus på de bredere gevin-
ster ved handelspolitikken, såsom miljø, standarder og strategiske internationale relationer.
Regeringen støtter, at Kommissionen arbejder videre med at fremme et stærkt multilateralt han-
delssystem samt handelsaftalerne mellem EU og USA, Japan og andre vigtige handelspartnere.
Regeringen støtter endvidere Kommissionen i, at EU's handelspolitik skal bidrage til implemen-
teringen af de nyligt aftalte globale mål i 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0014.png
5. Frihandelsforhandlinger med USA (TTIP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender – handel) den 7. maj 2015. Ændrede
afsnit er markeret med en streg i margen.
1. Resumé
Frihandelsforhandlingerne mellem EU og USA blev lanceret d. 17.-18. juni 2013. Der er blevet afholdt elleve
forhandlingsrunder. Handelskommissæren forventes på rådsmødet at orientere om status for forhandlingerne samt
perspektiverne for det videre forhandlingsforløb.
2. Baggrund
Rådet vedtog d. 14. juni 2013 forhandlingsdirektiverne for en EU/USA-frihandelsaftale. Fri-
handelsforhandlingerne blev herefter formelt lanceret i margin af G8-topmødet i Nordirland d.
17.-18. juni 2013. Der er blevet afholdt elleve forhandlingsrunder. Den tolvte runde forventes
afholdt i begyndelsen af 2016.
Frihandelsforhandlingerne mellem EU og USA har til formål at sikre en gradvis og gensidig libe-
ralisering af handel med varer og tjenesteydelser samt investeringer og adgangen til etablering.
Forhandlingerne er overordnet struktureret efter tre hovedområder: 1) Markedsadgang, herunder
nedsættelse og afvikling af toldsatser, liberalisering af handlen med tjenesteydelser samt investe-
ringer og offentlige indkøb; 2) Reguleringsmæssigt samarbejde, herunder generelle principper for
reguleringsmæssig tilnærmelse samt konkrete afsnit om reguleringsmæssigt samarbejde vedrø-
rende prioriterede sektorer som bl.a. lægemidler, medicinsk udstyr, kemikalier og biler; 3) Øvrigt
samarbejde i form af bl.a. beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, bæredygtighed, op-
rindelsesregler, energi, konkurrence og handelslettelse.
På området for markedsadgang har der været udvekslet to tilbud på toldsatser for varer. Der har
ligeledes været udvekslet tilbud på tjenesteydelsesområdet, ligesom tekstudkast på andre områder
har været diskuteret, herunder ift. offentlige udbud.
På området for reguleringsmæssigt samarbejde har der været drøftelser af horisontalt regule-
ringsmæssigt samarbejde såvel som drøftelser om mulig tilnærmelse af lovgivningen inden for en
række nøglesektorer af særlig økonomisk betydning for samhandelen mellem EU og USA. Det
drejer sig bl.a. om lægemiddelområdet, hvor man har drøftet en mulig, afgrænset anvendelse af
gensidig anerkendelse på udvalgte områder.
På området for øvrigt samarbejde har man drøftet et bredt udsnit af emner relateret til samhan-
del såsom toldadministration og handelslettelse samt beskyttelse af intellektuelle ejendomsret-
tigheder. Derudover drøftes bl.a. muligheder for at samarbejde på energiområdet samt det fælles
ambitionsniveau vedrørende bæredygtig udvikling.
Der har fortsat kun været en begrænset substansdrøftelse af investeringsbeskyttelse, da man fra
EU’s side har haft en tænkepause i lyset af den betydelige opmærksomhed, der er opstået om
spørgsmålet. Det hidtidige system for investor til stat tvistbilæggelse (ISDS) har været kritiseret
14
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0015.png
for at lide af en række mangler. I forlængelse af en offentlig høringsproces fremsatte Kommissi-
onen i september 2015 et nyt forslag til investeringsbeskyttelse i TTIP. Forslaget imødekommer
kritikken af det gamle system på særligt fire punkter: 1) Retten til at regulere i offentlighedens
interesse, 2) Voldgifttribunalernes funktion og virkemåde, 3) Forholdet mellem international
voldgift og nationale domstole og 4) Etablering af en appelinstans.
I forslaget præciseres retten til at regulere således, at det fremstår endnu klarere, at det ikke i sig
selv kan føre til erstatninger, at et land opretholder og udvikler beskyttelsesniveauet for borgerne
på en række områder med den konsekvens, at investors økonomiske interesser påvirkes i negativ
retning. Der skal ydermere ske en klar diskrimination af investor, eller der skal være tale om an-
den klart urimelig behandling af investor som nægtelse af domstolsprøvelse af administrative
afgørelser, magtfordrejning eller ekspropriation uden erstatning, for at der kan blive tale om at
yde investoren erstatning for tab.
Desuden foreslår Kommissionen oprettelse af en investeringsdomstol. Det foreslås, at domsto-
len kommer til at bestå af to kamre (en førsteinstans og en appelinstans).
3. Formål og indhold
Handelskommissæren forventes på rådsmødet at give en status for frihandelsforhandlingerne,
herunder de væsentligste resultater af den seneste forhandlingsrunde samt perspektiverne for de
videre forhandlinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Parlamentet skal dog i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3
og jf. artikel 218 til sin tid godkende det samlede, færdige TTIP-forhandlingsresultat.
Europa-Parlamentet vedtog på sin plenarforsamling i juli 2015 en resolution om frihandelsfor-
handlingerne mellem EU og USA. I resolutionen støttes indgåelsen af en ambitiøs frihandelsafta-
le med USA indeholdende en reformeret udgave af investeringsbeskyttelsesreglerne.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Indgåelsen af en frihandelsaftale forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i
form af øget samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere
beskatningsgrundlag og lavere forbrugerpriser.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser af en frihandelsaftale mellem EU og USA for-
ventes disse hovedsageligt at ske indirekte via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Lave-
re egne indtægter til EU-budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag.
Såfremt frihandelsaftalens investeringskapitel i sin endelige udformning kommer til at omfatte
15
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0016.png
adgang til en investeringsdomstol, og såfremt en investor skulle få medhold i en sag mod EU
eller Danmark, vil det kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark i form af betaling
af erstatning. Oprettelsen af en investeringsdomstol mellem EU og USA forventes ikke at have
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En frihandelsaftale forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. En aftales bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have positive
konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) blev
hørt forud for vedtagelsen af forhandlingsdirektiver om en frihandelsaftale mellem EU og USA.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred tilslutning til frihandelsforhandlingerne med USA. Eventuel konkret uenig-
hed om elementer i forhandlingerne forventes først på et senere tidspunkt. Der har også generelt
været bred støtte til Kommissionens nye forslag til investeringsbeskyttelse i TTIP.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med folketingsvedtagelserne V45 af 14. maj 2014 og V44 af 29. april 2015
arbejder regeringen for indgåelse af en ambitiøs frihandelsaftale med positiv effekt for vækst,
beskæftigelse og velstand til gavn for danske forbrugere og med nyt markedspotentiale for dan-
ske virksomheder. Det skal ske som led i en generel styrkelse af EU’s relationer til USA som stra-
tegisk partner. Der lægges vægt på, at en frihandelsaftale mellem EU og USA ikke sænker eksiste-
rende beskyttelsesstandarder indenfor eksempelvis fødevaresikkerhed, arbejdstagerrettigheder og
miljøbeskyttelse.
Regeringen støtter endvidere Kommissionens tilgang til investeringsbeskyttelse, herunder Kom-
missionens nye forslag til et investeringsbeskyttelseskapitel i TTIP fremsat i september 2015.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Status for frihandelsforhandlingerne med USA blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 30. april 2015. Frihandelsforhandlingerne mellem EU og USA blev forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 8. maj 2013. TTIP har også været genstand for
to forespørgselsdebatter, som mundede ud i folketingsvedtagelser V45 af den 14. maj 2014 samt
V44 af den 29. april 2015.
16
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0017.png
6. Kommissionens forslag til forordning om et EU-system for selvcertificering af due di-
ligence-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importører af tin, tantal, wolfram og de-
res malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder og højrisikoområder
KOM (2014) 0111 og JOIN (2014) 8 final
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 11. april 2014. Ændrede afsnit er markeret med en streg i marge-
nen.
1. Resumé
Forslaget til forordning lægger op til en frivillig EU-certifikationsordning for ansvarlige importører af fire minera-
ler fra konfliktramte områder og højrisiko-områder. Forslaget gælder for importører og omfatter geografisk set
konfliktområder i hele verden. Den ledsagende meddelelse fra Kommissionen og Den Høje Repræsentant for den
Fælles Udenrigstjeneste lægger op til en række støtteforanstaltninger til den nye certifikationsordning, herunder
finansiel støtte og en styrkelse af den eksisterende politiske dialog.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 13. marts 2014 et forslag til forordning om et EU-system for selv-
certificering af fornøden omhu (due diligence)-praksis i forsyningskæden for ansvarlige importø-
rer af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld med oprindelse i konfliktramte områder og
højrisikoområder.
Forordningsforslaget har sin baggrund i en mangeårig international debat om skadevirkningerne
af handel med mineraler udvundet i konfliktområder. Debatten har især haft fokus på mineraler-
nes betydning for omfattende menneskerettighedsovertrædelser i langvarige konflikter, f.eks. i
De Store Søers Region i det centrale Afrika. Da indsatsen for en forsvarlig tilvejebringelse af
konfliktmineraler indgår i EU’s overordnede udviklingspolitik og politik for fred og sikkerhed,
har Kommissionen og Den Høje Repræsentant ladet forordningsforslaget ledsage af en medde-
lelse JOIN (2014) 8 final, der opregner en række supplerende indsatser for ansvarlig tilvejebrin-
gelse af de fire mineraler fra konfliktramte områder og højrisiko-områder.
Retsgrundlaget for forordningsforslaget er artikel 207 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde. Forslaget skal vedtages af Rådet og Parlamentet efter Traktatens regler om den
almindelige lovgivningsprocedure.
Forordningsforslaget bygger på OECD’s retningslinjer for fornøden omhu i forsyningskæderne
for de fire mineraler fra konfliktramte områder og høj-risiko områder og ligger i forlængelse af
gældende amerikansk lovgivning inden for det samme felt. I 2010 vedtog den amerikanske Kon-
gres således the Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act, der forpligter
alle virksomheder, der er børsnoterede i USA, og som anvender ”konfliktmineraler”, til at orien-
tere US Securities and Exchange Commission om oprindelsen af disse mineraler og den risiko-
styring (due diligence), som man har anvendt ved indkøbet af mineralerne. Samme år vedtog Eu-
ropa-Parlamentet en beslutning om, at EU burde indføre en lovgivning svarende til den ameri-
kanske, og i en resolution fra februar 2014 har Parlamentet bekræftet denne holdning. Som svar
på Parlamentsbeslutningen fra 2010 fremlagde Kommissionen i meddelelser fra 2011 og 2012 sin
intention om at undersøge, hvordan man kunne forbedre gennemsigtigheden i forsyningskæden.
17
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0018.png
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at reducere finansieringen af væbnede grupper og sikkerhedsstyrker
gennem indtægter fra mineraludvinding i konfliktramte områder og højrisikoområder. Det er
hensigten at begrænse importen fra disse områder til ansvarlige operatører, inkl. udvindingsvirk-
somheder. Forordningsforslaget skal ses som endnu et skridt – i forlængelse af Dodd-Franks
betydning for markedet i Europa – til at etablere ansvarlighed som et grundlæggende markeds-
vilkår inden for import til EU af de fire nævnte mineraler. Ifølge Kommissionen og den Høje
Repræsentants for EU’s fælles udenrigstjenestes fælles meddelelse er mellem 150.000-200.000
europæiske virksomheder i praksis omfattet af Dodd-Frank, ikke mindst som underleverandører
til børsnoterede amerikanske virksomheder.
Forslaget er i overensstemmelse med og sigter på at bidrage til EU’s udenrigspolitiske mål og
udviklingsstrategi i relation til konfliktramte områder og højrisikoområder. Det understøtter også
EU’s politikker for virksomhedernes sociale ansvar, der siden 2012 har taget udgangspunkt i
virksomhedernes forpligtelse til at begrænse de potentielt negative konsekvenser, som deres virke
kan have på samfundet, herunder menneskerettighedskrænkelser.
Såvel i den amerikanske lovgivning som i de europæiske tiltag forstås ”konfliktmineraler” som
guld, tin, tantal og wolfram. Dodd-Frank Act er geografisk begrænset til De Store Søers Region,
mens det foreliggende forordningsforslag dækker konfliktmineraler overalt i verden. Fra Kom-
missionens side har man fundet det væsentligt at bidrage til G8-ledernes tilsagn fra topmødet i
Lough Erne i juni 2013 om at øge gennemsigtigheden i udvindingsindustrien som sådan. Kom-
missionens forslag omfatter importører af de pågældende mineraler og ikke som den amerikan-
ske lovgivning alle børsnoterede virksomheder, der anvender dem. Endelig sigter forslaget til
forordning på en frivillig certifikationsordning, hvor Dodd-Frank opererer med en obligatorisk
rapportering og obligatorisk anvendelse af fornøden omhu.
For at kunne certificere sig selv som en ansvarlig importør skal man kunne godtgøre, at man føl-
ger OECD’s retningslinjer for fornøden omhu. Det betyder, at man som virksomhed skal etable-
re et stærkt ledelsessystem, identificere og vurdere risici i sin forsyningskæde, få foretaget uaf-
hængige tredjepartsaudits (kontrolbesøg) i forsyningskæden og aflægge rapport om sin praksis for
fornøden omhu til såvel den kompetente myndighed som opkøbere længere fremme i forsy-
ningskæden. Den pågældende myndighed skal også have oplyst, hvilke smelterier og/eller foræd-
lingsvirksomheder, der har leveret mineraler og metaller til virksomheden.
Kommissionen vil efter høring af OECD hvert år offentliggøre en liste over ansvarlige smelterier
og forædlingsvirksomheder, som tilvejebringer deres råstoffer i henhold til forordningen.
Udover at administrere de oplysninger om importørernes forsyningskæder, som de kompetente
myndigheder modtager, skal myndighederne føre tilsyn med importørerne, herunder foretage
kontrolbesøg, og årligt rapportere til Kommissionen om de ansvarlige importører, som myndig-
heden har kendskab til.
Den fælles meddelelse fra Kommissionen og den Høje Repræsentants for EU’s fælles udenrigs-
tjeneste supplerer forordningsforslaget med en række ledsageforanstaltninger, der skal skabe inci-
tament for ansvarlig tilvejebringelse af de pågældende mineraler. Meddelelsen nævner bl.a. finan-
18
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0019.png
siel støtte til SMV’er, incitamenter i forbindelse med offentlige indkøb og styrkelse af den eksi-
sterende politiske dialog med tredjelande.
To år efter forordningens ikrafttrædelse foretager Kommissionen en evaluering, herunder af ef-
fektivitet og omkostninger.
Det luxembourgske formandskab har den 4. november 2015 fremlagt et lettere revideret kom-
promisforslag på grundlag af Rådets drøftelser. Det fastholder en frivillig certificeringsordning
for importører af råvarer. Forslaget søger også at lette de administrative krav i forbindelse med
forordningen mest muligt, bl.a. ved at åbne for anerkendelse af eksisterende industriordninger
for ansvarlig handel med konfliktmineraler som tilstrækkeligt grundlag for at opnå certificering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet er medlovgiver på forordningen efter reglerne om den almindelige lovgivningspro-
cedure.
I maj 2015 vedtog Parlamentet en resolution, som forkastede Kommissionens forslag og i stedet
anbefalede en obligatorisk ordning gældende for alle importører og producenter af halvfabrikata
og færdigvarer indeholdende konfliktmineraler. Resolutionen var dermed i overensstemmelse
med resolutionerne fra 2010 og 2014, som lægger op til en obligatorisk ordning omfattende alle
importører og producenter på linje med Dodd-Frank-lovgivningen, men som samtidig er gæl-
dende for konflikt- og højrisikoområder i hele verden.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Den frivillige certifikationsordning vurderes at ville have visse statsfinansielle konsekvenser i
form af tilsyn med importører, kontrolbesøg og rapportering til Kommissionen. Konsekvenserne
vil afhænge af forslagets endelige udformning, herunder hvor mange danske virksomheder, der
vil blive omfattet.
Beskyttelsesniveauet vil ikke blive påvirket af forordningen.
8. Høring
Forordningsforslaget og den fælles meddelelse blev i 2014 sendt i høring til Handelspolitisk Spe-
cialudvalg, Udviklingspolitisk Specialudvalg, CONCORD Danmark, NGO-Forum og 92-
gruppen samt Ulandssekretariatet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne af forordningsforslaget har vist et klart flertal blandt medlemsstaterne for en frivillig
certificeringsordning med den lavest mulige administrative belastning af virksomheder og natio-
nale myndigheder.
19
Rådsmøde nr. 3430 (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 27/11-15
1567123_0020.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter hovedlinjerne i det foreliggende forslag. Regeringen finder, at hensyn til stabi-
lisering, udvikling og CSR bør prioriteres, samtidigt med at legitim og ansvarlig handel med mi-
neraler fra konfliktområder ikke hindres, samt at de administrative byrder for virksomheder og
offentlige myndigheder begrænses.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog et grund- og nærhedsnotat om det oprindelige forordnings-
forslag og den fælles meddelelse den 11. april 2014.
20