Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3433 - RIA Bilag 3
Offentligt
1571610_0001.png
Notat
SAMLENOTAT
for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 3.-4. december 2015
Dagsordenspunkt 12
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv om betingelserne for tredjelands-
statsborgeres indrejse og ophold med henblik
på forskning, studier, elevudveksling, lønnet
og ulønnet praktik, volontørtjeneste og au
pair-ansættelse(Studie- og forskerdirektivet)
=Politisk enighed
KOM(2013) 151 (endelig)
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt udlændingesamar-
bejde
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Dagsordenspunkt 13
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indførelse af en omfordelings-
ordning i krisesituationer og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om fast-
sættelse af kriterier og procedurer til afgørel-
se af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig
for behandlingen af en ansøgning om interna-
tional beskyttelse, der er indgivet af en tredje-
landsstatsborger eller en statsløs i en af med-
lemsstaterne.
= Status
KOM-dokument foreligger ikke
Sagsbehandler
Rune Bæk Krogh
Tel.
4127 1263
Mail
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 821
Dagsordenspunkt 14
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af en fælles EU-liste
over sikre tredjelande i forbindelse med Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/32/EU om fælles procedurer for tilde-
ling og fratagelse af international beskyttelse,
og om ændring af direktiv 2013/32/EU (før-
stebehandling)
=Status
KOM-dokument foreligger ikke.
Side
1/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
Dagsordenpunkt 12. Forslag til Europaparlamentets og Rådets Direktiv
om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på forskning, studier, elevudveksling, lønnet og ulønnet prak-
tik, volontørtjeneste og au pair-ansættelse (Studie- og forskerdirektivet)
KOM (2013) 151 (endelig)
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen fremsatte den 25. marts
2013 et forslag til direktiv om adgang for tredjelandsstatsborgere til EU i
forbindelse med ophold til forskning, studie, elevudveksling, lønnet og uløn-
net træning (praktik), volontører og au pair. Forslaget er en genfremsættel-
se af to eksisterende direktiver på området: direktiv 2004/114/EC om op-
hold til studerende fra tredjelande samt direktiv 2005/71/EC om ”fast-
track” regler for adgang for forskere fra tredjelande. Formålet med direk-
tivforslaget er at forbedre reglerne for ophold for de nævnte grupper samt
at inkludere lønnede trainees og au pairs. Direktivforslaget vedrører såle-
des en række kendte og et antal nye grupper for fælles regulering af ad-
gangsregler. Desuden vedrører forslaget regulering af autorisation og
længde af ophold, afvisningsregler, rettigheder, mobilitet i EU samt proce-
durer og gennemsigtighed. Sagen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser for Danmark. På Rådsmødet den 3.-4. de-
cember 2015 forventes det, at man vil kunne opnå foreløbig politisk enighed
om forslaget med henblik på at få en tidlig 2. læsningsløsning med Europa-
Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. marts 2013 fremsat forslag til direktiv om ad-
gang for tredjelandsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forsk-
ning, studie, elevudveksling, lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører
og au pair.
Direktivforslaget har til formål at understøtte udvikling af fælles politikker
for effektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredjelandsstats-
borgere til EU. Forslaget har desuden til formål at bidrage til implemente-
ringen af EU's 2020-strategi.
Der eksisterer i dag to direktiver på området: direktiv 2004/114/EC om op-
hold til studerende fra tredjelande, hvori også indgår mulighed for medlems-
staterne at lade direktivet gælde for skoleelever, frivillige og ulønnede trai-
nees, samt direktiv 2005/71/EC om ”fast-track” regler for adgang til forske-
re fra tredjelande. Det nye direktivforslag sigter på at forbedre reglerne for
ophold til for de nævnte grupper, samt derudover at inkludere lønnede trai-
nees samt au pairs.
Side
2/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om et forslag i "recast"-
format, dvs. en omarbejdning af de to gældende direktiver.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med EU's ønske om at tiltrække
højt kvalificeret arbejdskraft, hvor forskere og studerende fra tredjelande
kan bidrage til øget udbud af velkvalificerede potentielle arbejdstagere.
Desuden vil forslaget understøtte ”cirkulation af kompetencer” og samar-
bejde med tredjelande.
Direktivforslaget vedrører såvel en række kendte som et antal nye grupper
for fælles regulering af adgangsregler. Desuden vedrører det regulering af
autorisation og længde af ophold, afvisningsregler, rettigheder, mobilitet i
EU samt procedurer og gennemsigtighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 79, nr. 2, litra a og b.
Forslaget skal herefter vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse
med den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet, jf.
TEUF artikel 294.
Danmark deltager som følge af det danske forbehold på retlige og indre an-
liggender ikke i vedtagelsen af direktivforslaget og vil dermed ikke blive
bundet af direktivet. Danmark er således heller ikke omfattet af direktiv
2004/114/EC eller direktiv 2005/71/EC.
På Rådsmødet den 3.-4. december 2015 forventes det, at man vil kunne op-
nå foreløbig politisk enighed om forslaget med henblik på at få en tidlig 2.
læsningsløsning med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at understøtte udvikling af fælles
politikker for effektiv og retfærdig håndtering af lovlig migration for tredje-
landsstatsborgere til EU.
Forslagets hovedelementer:
Direktivforslaget vil omfatte tredjelands statsborgere, der vil opholde sig i
over tre måneder i et EU-land med henblik på forskning, studie, elevudveks-
ling, lønnet og ulønnet praktik, volontørtjeneste eller au pair-ansættelse.
Direktivforslaget giver endvidere mulighed for, at forskere kan medbringe
deres familiemedlemmer.
Direktivet fastsætter særlige indrejsebetingelser for forskere fra tredjelande,
som allerede findes i direktivet vedrørende forskere. Direktivet fastsætter
derudover indrejsebetingelser for studerende fra tredjelande samt skoleele-
ver, lønnede og ulønnede praktikanter, volontører og au pair-personer fra
tredjelande. Lønnede praktikanter samt au pair er en ny gruppe af tredje-
landsstatsborgere som medtages i Kommissionens forslag, da disse ikke var
omfattet af direktiv 2004/114/EF.
Side
3/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
I det seneste kompromisforslag er forskere, studerene, praktikanter og EU-
frivillige dog inkluderet som obligatoriske kategorier, mens au pairs, skole-
elever og øvrige frivillige bevares som valgfrie kategorier.
Direktivet opremser en række nærmer fastsatte krav for at opnå en opholds-
tilladelse afhængig af de enkelte kategorier, som er omfattet, herunder bl.a.
krav til uddannelsesniveau, sprog, autorisationer og dokumentation for til-
strækkelige ressourcer under opholdet mv.
Direktivet sikrer ret til ligebehandling for de tredjelandsstatsborgere, som
falder ind under direktivets anvendelsesområde under henvisning til Single
Permit-direktivet (2011/98/EU), som bl.a. sikrer ligebehandling ift. løn- og
ansættelsesvilkår, sociale rettigheder i overensstemmelse med forordning
883/2004, adgang til varer og tjenesteydelser mv.
Forskere og studerende får ret til at arbejde, men medlemsstaten kan dog
fastsætte visse begrænsninger. Forskere har desuden ret til at undervise i
overensstemmelse med national lovgivning, og studerende får med direkti-
vet ret til at arbejde efter gældende regler i medlemsstaten - dog minimum
15 timer om ugen.
Direktivet giver mulighed for, at studerende og forskere kan blive i med-
lemsstaten i en periode efter afslutning af deres studier/forskningsprojekt
med henblik på at søge arbejde eller etablere en virksomhed. Der vil ikke
være tale om en automatisk arbejdstilladelse, da medlemsstaterne stadig kan
anvende de relevante godkendelsesprocedurer.
Direktivet fastsætter betingelserne for forskeres, studerendes og praktikan-
ters mulighed for at bevæge sig mellem medlemsstaterne. Varigheden for
perioden, man kan opholde sig i en anden medlemsstat, samt hvilke krav,
der stilles, afhænger af, om der er tale om korttids (under tre måneder) eller
lang tidsmobilitet (over tre måneder). For at forenkle mobiliteten, vil der
gælde særlige regler for tredjelandsstatsborgere, der deltager i EU-
mobilitetsprogrammer som Erasmus Mundus eller Marie Curie programmer.
Direktivet fastsætter endeligt en række proceduremæssige garantier, herun-
der en tidsfrist, som forpligter medlemsstater til at træffe afgørelse om den
fuldstændige ansøgning om en tilladelse og skriftligt underrette ansøgeren
herom hurtigt muligt og inden for 90 dage for alle grupper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet er den 12. november 2013 kommet med sin endelige
udtalelse om forslaget (A7-0377/2013).
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da hovedformålet med forslaget er at fremme mobilite-
Side
4/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
ten inden for EU, og der er derfor behov for et instrument, der gælder i hele
EU.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Overordnet har persongruppen, der er omfattet af direktivet mulighed for at
søge om opholdstilladelse i Danmark efter national lovgivning. Dette gælder
således for au-pairs, volontører, studerende, forskere og praktikanter.
Den 1. januar 2015 trådte en reform af området for international rekruttering
i kraft. Reformen medfører bedre vilkår for forskere, herunder, at opholdstil-
ladelse ikke bortfalder, hvis forskeren opgiver sin bopæl eller udrejser af
Danmark i mere end seks måneder. Forskere får desuden mulighed for at
arbejde delvist i Danmark og i udlandet, og kravet om fuldtidsbeskæftigelse
afskaffes. Herudover fritages forskere og gæsteforskere for kravet om ar-
bejdstilladelse i op til tre måneder.
Endvidere blev der i forbindelse med reformen indført en fast-track ordning
for højt kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Fast-track ordningen gør det
lettere for certificerede virksomheder at hente medarbejdere med særli-
ge kompetencer eller kvalifikationer til Danmark. Forskere er omfattet af
ordningen, mens gæsteforskere og ph.d.-studerende ikke er omfattet.
I forbindelse med reformen blev der endvidere indført mere fleksible regler
for studerende på Erasmus Mundus-uddannelser, idet studerende på Eras-
mus Mundus fællesuddannelser er blevet undtaget for reglerne om bortfald
af opholdstilladelse og alene behøver at søge om opholdstilladelse i Dan-
mark den første gang, de skal opholde sig her i landet.
Derudover trådte der den 1. januar 2015 nye regler i kraft om et etablerings-
kort, som gælder studerende, der har taget en kandidat eller en ph.d i Dan-
mark. Her er der mulighed for et 2-årigt ophold i Danmark, hvor udlændin-
gen både må arbejde og starte selvstændig virksomhed. Endeligt kan det
oplyses, at der den 1. juli 2015 er indført nye regler på au pairområdet, hvor
sigtet har været at skabe bedre vilkår for au pairs og klarere rammer for op-
holdet.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Asyl- og Indvandring
den 23. november 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side
5/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
Det forventes, at det seneste kompromisforslag generelt vil blive positivt
modtaget af medlemslandene, og at der kan opnås foreløbig politisk enighed
om forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter som udgangspunkt, at de administrative procedurer bliver
så enkle og overskuelige som muligt af hensyn til både ansøgere og den
administrerende myndighed.
Danmark støtter generelt mulighederne for øget mobilitet for forskere, der
arbejder inden for EU.
Danmark støtter en enklere procedure for studerende fra tredjelande, der
ønsker at studere i EU.
Danmark støtter generelt mulighederne for øget mobilitet inden for EU
blandt studerende fra tredjelande i Erasmus+ Programmet eller studerende i
joint-degree uddannelser.
Danmark finder det betænkeligt at inkludere kategorierne ulønnede og løn-
nede praktikanter, skoleelever, volontører og au pairs i direktivet, da vi ikke
finder, at inkluderingen af disse tjener EU's ønske om at tiltrække højt kvali-
ficeret arbejdskraft.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der blev oversendt grund-og nærhedsnotat den 10. maj 2013.
Side
6/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
Dagsordenpunkt 13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om indførelse af en omfordelingsordning i krisesituationer og
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
604/2013 af 26. juni 2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af
en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af en tredje-
landsstatsborger eller en statsløs i en af medlemsstaterne.
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer i notatet er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen fremlagde den 9. sep-
tember 2015 forud for det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anlig-
gender) den 14. september 2015 en ”migrationspakke”, som blev præsente-
ret for Folketingets Europaudvalg på dets møde den 11. september 2015.
Migrationspakken indeholder en række forslag, herunder lovgivningsmæs-
sige initiativer, med sigte på at styrke håndteringen af den aktuelle situation
på migrationsområdet i EU på kort og langt sigt, herunder et forslag om en
permanent omfordelingsordning indarbejdet i en revideret Dublin-
forordning. Forslaget blev kort drøftet på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 8.-9. oktober, og på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og
indre anliggender) den 9. november 2015 blev man enige om at fortsætte
behandlingen af forslaget om omfordeling i krisesituationer. Da forslaget er
omfattet af Danmarks retlige forbehold, har det hverken lovgivningsmæssi-
ge eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager imidlertid i Dub-
lin-forordningen via en parallelaftale og vil inden 30 dage efter vedtagelsen
skulle give besked om, hvorvidt man vil gennemføre ændringen i national
ret. Såfremt Danmark beslutter ikke at gennemføre forslaget, vil Danmarks
deltagelse i Dublin-samarbejdet som udgangspunkt anses for ophørt. Dan-
mark vil ikke deltage i den foreslåede permanente, bindende omfordelings-
ordning. Samtidig lægger Danmark stor vægt på at forblive en del af Dub-
lin-systemet. Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæs-
sige eller statsfinansielle konsekvenser. Sagen rejser ikke spørgsmål i for-
hold til nærhedsprincippet.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 9. september 2015 bl.a. et forslag til indførsel
af en permanent omfordelingsordning i krisesituationer ved en ændring til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 604/2013 om fastlæg-
gelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der
er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af medlemssta-
terne (Dublin-forordningen).
Side
7/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
1571610_0008.png
Formålet med forslaget er at indarbejde en permanent og obligatorisk om-
fordelingsordning, der kan tages i anvendelse i nødsituationer i enkelte med-
lemsstater og sikre omfordeling fra disse medlemsstater til andre EU-lande.
Der lægges i forslaget op til, at ordning kan aktiveres af Kommissionen ved
delegerede retsakter.
Forslaget er en del af Kommissionens ”migrationspakke”, der blev præsen-
teret den 9. september 2015 forud for det ekstraordinære rådsmøde den 14.
september 2015, og som blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den
11. september 2015.
Forslaget blev kort drøftet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8.-9. oktober 2015.
Af rådskonklusionerne vedtaget på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og
indre anliggenderne) den 9. november 2015 følger, at Rådet og medlemssta-
terne vil fortsætte behandlingen forslaget om en af en omfordelingsordning i
krisesituationer.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-
forordning, der giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med
ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage
efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil gen-
nemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens
artikel 3, stk. 2. Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne æn-
dringer, følger det af parallelaftalens artikel 3, stk. 7, at aftalen som ud-
gangspunkt betragtes som opsagt.
3. Formål og indhold
Kommissionen lægger op til en ændring af Dublin-forordningen med hen-
blik på at indarbejde bestemmelser om en permanent og obligatorisk omfor-
delingsordning, der kan tages i anvendelse i specifikke nødsituationer i en-
kelte medlemsstater og sikre omfordeling fra disse medlemsstater til andre
EU-lande.
Formålet med forslaget er – i klart definerede nødsituationer – at sikre en
fair fordeling af asylansøgere med klart behov for international beskyttelse.
Forslaget vedrører alene asylansøgere fra oprindelseslande, for hvilke den
Side
8/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
1571610_0009.png
gennemsnitlige anerkendelsesprocent i EU er 75 % eller over. Derudover
har forslaget til hensigt, at sikre korrekt anvendelse af Dublin-systemet.
Kommissionens forslag fremsættes på baggrund af Traktatens artikel
78(2)(e) om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær
beskyttelse. Dette er samme hjemmel som den eksisterende Dublin-
forordning.
Det fremgår af forslaget, at Danmark ikke vil være omfattet af forordnings-
forslaget på grund af det danske retsforbehold. I Kommissionens begrundel-
se for forslaget er det anført, at Danmark er tilknyttet forordningen via en
parallelaftale. Ifølge parallelaftalen skal Danmark give meddelelse til
Kommissionen, hvorvidt Danmark agter at gennemføre forordningsændrin-
gen. Sker dette ikke inden for angivne tidsfrister, anses parallelaftalen om
Danmarks deltagelse i Dublin- og Eurodac-forordningerne som udgangs-
punkt for opsagt.
Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Forslaget er en del af Kommissionens migrationspakke og skal ses som led i
en overordnet og systemisk tilgang til migration. Nøglen til at sikre, at en
sådan helhedstilgang er effektiv, består i at sørge for, at politikkerne i prak-
sis gennemføres på en sammenhængende måde og således, at de supplerer
hinanden. EU-agenturerne vil inden for rammerne af den "brændpunktstil-
gang" (etablering af registrerings- og modtageforanstaltninger), som Kom-
missionen har foreslået, yde udstrakt og målrettet støtte til de medlemssta-
ter, der står over for et uforholdsmæssigt stort migrationspres på deres eks-
terne grænser. Den operationelle støtte, der kan ydes inden for rammerne af
denne tilgang, omfatter bl.a. registrering og screening af ulovlige migranter,
debriefing af ulovlige migranter, asylstøtte i form af bistand med registre-
ringen af ansøgninger om international beskyttelse og udarbejdelsen af
sagsakter, samt fremskyndelse af informationsudveksling og samarbejde
med henblik på undersøgelser af kriminelle netværk, der gør det lettere for
ulovlige migranter at rejse til EU og derfra videre inden for EU. Hertil
kommer koordinering af tilbagesendelser.
En sådan samordnet indsats vil sætte medlemsstaterne i stand til at lette mi-
grationspresset hurtigere og mere effektivt i fuld overensstemmelse med de
grundlæggende rettigheder.
Samspil med omfordelingsordninger baseret på artikel 78, stk. 3, i TEUF
Der skal sondres mellem forslaget om indførelse af en omfordelingsordning
i krisesituationer og de forslag, Kommissionen har vedtaget på grundlag af
artikel 78, stk. 3, i TEUF, til fordel for visse medlemsstater, som oplever en
pludselig tilstrømning af tredjelandsstatsborgere på deres område.
Mens de foranstaltninger, Kommissionen har foreslået på grundlag af artikel
78, stk. 3, i TEUF, er midlertidige, indføres der med forslaget om oprettelse
Side
9/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
1571610_0010.png
af en omfordelingsordning i krisesituationer en metode til i en overgangspe-
riode at afgøre, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af
ansøgninger om international beskyttelse indgivet i en medlemsstat, der står
i en krisesituation. Således kan man kan sikre en mere retfærdig fordeling af
ansøgerne mellem medlemsstaterne og dermed lette Dublinsystemets funk-
tionsmåde, selv i kriseperioder.
I forslaget er der fastsat strenge betingelser for anvendelse af omfordelings-
ordningen i krisesituationer i en givet medlemsstat, herunder navnlig at
medlemsstaten står i en krisesituation, der gør det vanskeligt at anvende
Dublinforordningen på grund af et ekstremt pres kendetegnet ved en ufor-
holdsmæssigt stor tilstrømning af tredjelandsstatsborgere eller statsløse, som
i høj grad udfordrer landets asylsystem.
Indførelsen af en omfordelingsordning i krisesituationer rokker ikke ved, at
Rådet på forslag af Kommissionen kan vedtage midlertidige foranstaltninger
til fordel for en medlemsstat, der står i en nødsituation som omhandlet i ar-
tikel 78, stk. 3, i TEUF. Vedtagelsen af nødforanstaltninger på grundlag af
artikel 78, stk. 3, i TEUF vil fortsat være relevant i undtagelsessituationer,
hvor der er behov for en hurtig reaktion, som eventuelt kan indbefatte mi-
grationsstøtte i bredere forstand, hvis betingelserne for anvendelse af om-
fordelingsordningen i krisesituationer ikke er opfyldt.
Ibrugtagning af omfordelingsordningen
For at kunne tage omfordelingen i krisesituationer i brug, skal Kommissio-
nen på grundlag af underbyggede oplysninger, især oplysninger indhentet af
EASO og Frontex, fastslå, at en medlemsstat står i en krisesituation, der gør
det vanskeligt at anvende forordning (EU) nr. 604/2013 på grund af et eks-
tremt pres kendetegnet ved en uforholdsmæssigt stor tilstrømning af tredje-
landsstatsborgere eller statsløse, som i høj grad udfordrer landets asylsy-
stem. Krisesituationen skal være af et sådant omfang, at det lægger et bety-
deligt pres på selv et velfungerende asylsystem, idet der også tages hensyn
til den berørte medlemsstats størrelse.
I forslaget fastsættes følgende klare indikatorer, som Kommissionen bl.a.
skal tage i betragtning i forbindelse med den oven for omhandlede vurde-
ring: Det samlede antal ansøgere om international beskyttelse og ulovligt
indrejste tredjelandsstatsborgere og statsløse i de seks måneder, der går for-
ud for vedtagelsen af den delegerede retsakt, stigningen i disse tal sammen-
lignet med samme periode det foregående år samt antallet af ansøgninger pr.
indbygger i den medlemsstat, der drager fordel af omfordelingen, i de fore-
gående 18 måneder sammenlignet med EU-gennemsnittet.
Det foreslås, at omfordelingsordningen i krisesituationer kun tages i brug for
ansøgere, som umiddelbart har et klart behov for international beskyttelse,
og for hvilke den kriseramte medlemsstat ellers ville være ansvarlig for efter
kriterierne i kapitel III i forordning (EU) nr. 604/2013. Disse ansøgere defi-
neres i dette forslag som ansøgere, hvis nationalitet, baseret på de senest
Side
10/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
1571610_0011.png
tilgængelige ajourførte gennemsnitlige kvartalsdata fra Eurostat for hele EU,
har en anerkendelsesprocent på 75 % eller derover.
Anvendelse af omfordelingsordningen i krisesituationer
Når Kommissionen har fastslået, at betingelserne for flytning er opfyldt for
en bestemt medlemsstats vedkommende, skal den vedtage en delegeret rets-
akt med henblik på at tage omfordelingsordningen i brug. Den delegerede
retsakt skal a) konstatere, at der foreligger en krisesituation i den medlems-
stat, der drager fordel af omfordeling, b) bestemme, hvor mange personer
der skal omfordeles fra den pågældende medlemsstat, c) afgøre, hvordan
disse personer skal fordeles mellem medlemsstaterne, ved at anvende form-
len for den fastsatte fordelingsnøglen og d) fastsætte den periode, i hvilken
omfordelingsordningen i krisesituationer skal finde anvendelse. Den delege-
rede retsakt træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse inden for en frist på højst en måned fra Kommissionens
meddelelse af retsakten. Den delegerede retsakt kan anvendes i højst to år.
Metode til bestemmelse af, hvor mange personer der skal omfordeles
Forslaget indeholder objektive, verificerbare indikatorer, som Kommissio-
nen skal tage i betragtning, når den i forbindelse med vedtagelsen af en de-
legeret retsakt om anvendelse af omfordelingsordningen i krisesituationer i
en bestemt medlemsstat skal afgøre, hvor mange personer der skal omforde-
les fra den pågældende medlemsstat, herunder bl.a.: antal ansøgere pr. ind-
bygger i den medlemsstat, der drager fordel af omfordelingen, i de 18 må-
neder - og specielt i de seks måneder - der går forud for vedtagelsen af den
delegerede retsakt, sammenlignet med EU-gennemsnittet, asylsystemets
kapacitet i den pågældende medlemsstat og medlemsstatens deltagelse i
tidligere solidaritetsinitiativer, og i hvilket omfang medlemsstaten har draget
fordel af tidligere EU-solidaritetsforanstaltninger.
Der fastsættes desuden en øvre tærskel for det antal personer, der skal flyt-
tes, nemlig 40 % af det antal ansøgninger, der er indgivet i den pågældende
medlemsstat i de seks måneder, der går forud for vedtagelsen af den delege-
rede retsakt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for
dansk ret.
7. Konsekvenser
Som anført under punkt 2 er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslaget vil derfor ikke være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
Side
11/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
mark og vil således ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Da der er tale om en ændring af Dublin-forordningen,
som Danmark har tiltrådt på mellemstatsligt grundlag i medfør af en paral-
lelaftale, vil Danmark imidlertid skulle meddele Kommissionen, hvorvidt
man ønsker at gennemføre indholdet af ændringen i dansk ret. En dansk
beslutning om ikke at ville gennemføre ændringen betyder, at Danmarks
deltagelse i Dublin-samarbejdet som udgangspunkt anses for ophørt. En
løsning, der muliggør Danmarks fortsatte deltagelse i Dublin-forordningen
uden at gennemføre den foreslåede ændring, forventes ikke at ville have
statsfinansielle konsekvenser. Eventuelle statsfinansielle konsekvenser af-
ledt af enten opsigelse af parallelaftalen eller tilslutning til den foreslåede
ændring kan ikke vurderes nærmere på det foreliggende grundlag.
8. Høring
Sagen er senest blevet drøftet i specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde den 23. oktober 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark vil ikke deltage i den foreslåede permanente, bindende omforde-
lingsmekanisme. Samtidig lægger Danmark stor vægt på at forblive en del
af Dublin-systemet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget.
Sagen har
senest været
forelagt for Folketingets Europaudvalg
den 2. okto-
ber 2015.
Da sagen udgør en del af Kommissionens migrationspakke vedta-
get den 9. september 2015 er sagen
endvidere
indeholdt i forlæggelsen for
udvalget den 11. september 2015 forud for det ekstraordinære rådsmøde
(retlige- og indre anliggender) den 14. september 2015.
Side
12/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
Dagsordenpunkt 14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om oprettelse af en fælles EU-liste over sikre tredjelande i for-
bindelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/32/EU om
fælles procedurer for tildeling og fratagelse af international beskyttelse,
og om ændring af direktiv 2013/32/EU (førstebehandling)
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer i notatet er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af restforbeholdet.
1. Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen fremlagde den 9. sep-
tember 2015 forud for det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anlig-
gender) den 14. september 2015 en ”migrationspakke”, som blev præsente-
ret for Folketingets Europaudvalg på dets møde den 11. september 2015,
indeholdende en række forslag, herunder et forslag om etablering af en fæl-
les liste over sikre tredjelande, som skal smidiggøre sagsbehandlingen i
form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en ansøgning fra en asyl-
ansøger, dels vurderes ubegrundet, og dels kommer fra et land, der optræ-
der på den fælles liste over sikre oprindelseslande. Forslaget blev kort drøf-
tet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober, og på det
ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9. november
2015 blev man enige om at fortsætte behandlingen af forslaget. Da forslaget
er omfattet af Danmarks retlige forbehold, har det hverken lovgivningsmæs-
sige eller statsfinansielle konsekvenser. Sagen rejser ikke spørgsmål i for-
hold til nærhedsprincippet. Fra dansk side støttes etableringen af en euro-
pæisk liste over sikre oprindelseslande, som Danmark dog ikke kan deltage i
på grund af retsforbeholdet.
2. Baggrund
Etablering af en fælles europæiske liste over sikre tredjelande blev drøftet
på Det Europæiske Råds møde den 25.-26. juni 2015. I Det Europæiske
Råds konklusioner fra 25.-26. juni 2015 peges på, at Kommissionen vil
fremlægge foranstaltninger, der skal træffes med henblik på at anvende EA-
SO til at koordinere gennemførelsen af bestemmelserne om "sikkert oprin-
delsesland" i direktivet om asylprocedurer med henblik på at fremskynde
behandlingen af asylansøgninger. Kommissionen har tilkendegivet, at den
agter at styrke bestemmelserne om "sikkert oprindelsesland" i direktivet om
asylprocedurer, herunder eventuel oprettelse af en fælles EU-liste over sikre
oprindelseslande.
Forslaget blev kort drøftet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8.-9. oktober, og på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anlig-
gender) den 9. november 2015 blev man enige om at fortsætte behandlingen
af forslaget om sikre oprindelseslande.
Side
13/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at styrke bestemmelserne om sikre oprindelses-
lande i asylproceduredirektivet. Dette skal ske gennem en smidiggørelse af
sagsbehandlingen i form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en an-
søgning fra en asylansøger, dels vurderes at være ubegrundet, og dels kom-
mer fra et land, der optræder på listen over sikre oprindelseslande. Listen
indeholdt i forslaget omfatter Tyrkiet og Vestbalkan (Albanien, Bosnien-
Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Montenegro, Serbien).
Kommissionen skal have mulighed for at suspendere enkelte tredjelande fra
listen, såfremt disse lande ikke længere kan betragtes som sikre i overens-
stemmelse med asylproceduredirektivet.
Den fælles liste skal ses som første skridt mod etablering af en sammen-
hængende fælles europæisk liste over sikre tredjelande, hvilket kan føre til
harmonisering på området og hermed afskaffelse af nationale lister. Kom-
missionen kan foreslå, at nye tredjelande tilføjes til listen, såfremt betingel-
serne herfor er opfyldt. I den forbindelse skal der gives prioritet til lande
med et højt antal af asylansøgere til EU, f.eks. Bangladesh, Pakistan og Se-
negal. Kommissionen evaluerer listen hvert 3. år med henblik på bl.a. opta-
gelse af nye tredjelande til listen. Optagelse af nye tredjelande på listen ba-
seres på information fra medlemsstaterne, Rådet, EASO, UNHCR og andre
relevante internationale organisationer.
På grund af det danske retsforbehold deltager Danmark ikke i asylprocedu-
redirektivet. Af samme grund kan Danmark ikke deltage i forslaget om sikre
oprindelseslande.
Danmark har imidlertid allerede en Åbenbart Grundløs Haste-procedure.
Det er en særlig accelereret procedure for asylansøgere fra lande, hvor der
som udgangspunkt er en formodning om, at asylansøgere vil få afslag på en
ansøgning om asyl, fordi de kommer fra et land, hvor der som udgangspunkt
ikke er risiko for forfølgelse. Udlændingemyndighederne opererer i disse
sager med en liste over sikre lande, der udarbejdes af myndighederne efter
drøftelser med Dansk Flygtningehjælp og Rigspolitiet.
De lande, der på nuværende tidspunkt er omfattet af listen er: alle EU-lande,
Albanien, Australien, Bosnien-Hercegovina, Canada, Island, Japan, Kosovo,
Makedonien, Moldova, Mongoliet, Montenegro, New Zealand, Norge, Rus-
land – med en række undtagelser, der vurderes konkret, f.eks. etniske tjetje-
nere, russiske jøder eller personer med politiske aktiviteter, der har været
udsat for myndighedsovergreb – Schweiz, Serbien og USA.
Hvis udlændingemyndighederne efter at have afholdt samtale med ansøge-
ren indstiller, at der skal meddeles afslag på asyl i denne procedure, fore-
lægges sagen for Dansk Flygtningehjælp. Såfremt Dansk Flygtningehjælp er
enig i, at sagen kan afgøres i Åbenbart Grundløs Haste-proceduren, medde-
ler udlændingemyndighederne herefter et afslag, der ikke kan påklages.
Side
14/15
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15, integrationsdelen
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen er senest blevet drøftet i specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde den 20. oktober 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes etableringen af en europæisk liste over sikre oprindel-
seslande, som Danmark dog ikke kan deltage i på grund af retsforbeholdet.
En europæisk liste over sikre oprindelseslande vurderes at kunne føre til
mere effektive procedurer for identifikation og tilbagesendelse af migranter
– uden krav på beskyttelse – til deres oprindelseslande.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 2. oktober
2015. Sagen er endvidere en del af Kommissionens migrationspakke, der
blev præsenteret den 9. september 2015 forud for det ekstraordinære råds-
møde (retlige og indre anliggender) den 14. september 2015, og som blev
forelagt for Folketingets Europaudvalg den 11. september 2015.
Side
15/15