Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3433 - RIA Bilag 4
Offentligt
1572579_0001.png
Notat
SAMLENOTAT
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 3.-4. december 2015
Dagsordenspunkt 17
Migrationskrisen
- Status over situationen og opfølgning
af gennemførelsen af de trufne
foranstaltninger
- Kommende tiltag
=Status/politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt
udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Dagsordenspunkt 18
Forvaltning af Schengensamarbejdet -
Kommissionens, Europa-Parlamentet og
Rådets 8. halvårlige rapport om Schengen-
områdets funktion
=Orientering fra Kommissionen/
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
Sagsbehandler
Rune Bæk Krogh
Tel.
4127 1263
Mail
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 821
Side
1/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
1572579_0002.png
Dagsordenpunkt 17. Migrationskrisen
-
Status over situationen og opfølgning af gennemførelsen af de trufne
foranstaltninger
- Kommende tiltag
=Status/politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer i notatet er markeret med kursiv.
1. Resumé
Rådet forventes at blive orienteret om migrationssituationen i Europa med
henblik på hovedsageligt at drøfte status og udfordringer i forbindelse med
implementering og driften af hotspots i Grækenland og Italien i forlængelse
af rådskonklusionerne vedtaget på det ekstraordinære rådsmøde (retlige og
indre anliggender) den 9. november 2015. Her blev man enige om at
intensivere støtten fra medlemsstaterne til oprettelse og drift af hotspots.
Endvidere forventes en drøftelse af kommende tiltag fsva. Kommissionens
pakke om forvaltning af de ydre grænser, samarbejde med Tyrkiet og
håndtering af migrationsstrømmene, undersøgelse af muligheden for
etablering af sagsbehandlingscentre samt fastlæggelse af en fælles
informationsstrategi. Sagen om hotspots er omfattet af Danmarks retlige
forbehold, har det hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Ift. kommende tiltag er det endnu for tidligt at vurdere,
hvorvidt disse har lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Fra dansk side
støttes op om at gennemføre tiltag, der kan føre til velfungerende hotspots
samt tiltag til at styrke samarbejde med Tyrkiet om håndtering af
migrationsstrømmene og fastlæggelse af en fælles informationsstrategi. Fra
dansk side ses frem til Kommissionens pakke om forvaltning af de ydre
grænser samt undersøgelsen af muligheden for etablering af
sagsbehandlingscentre.
2. Baggrund
Hotspots
EU-landene vedtog på de ekstraordinære rådsmøder (retlige og indre
anliggender) den 14. og 22. september 2015 rådsafgørelser om midlertidige
foranstaltninger til fordel for Italien og Grækenland på området for
international beskyttelse omfattende omfordeling over en toårig periode af i
alt 160.000 asylansøgere med et klart behov for international beskyttelse.
Rådsafgørelsernes formål er at afhjælpe det aktuelle pres på Italiens og
Grækenlands modtage- og asylsystemer. Asylansøgere med et klart behov
for international beskyttelse er i rådsafgørelserne defineret som
asylansøgere fra oprindelseslande, for hvilke den gennemsnitlige
anerkendelsesprocent i EU er mindst 75 % baseret på tal fra Eurostats
Side
2/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
seneste kvartalsmæssige opgørelser. Indtil videre har asylansøgere fra
Syrien, Eritrea og Irak været omfattet af omfordelingsordningen.
Danmark deltager pga. retsforbeholdet ikke i omfordelingsordningen, men
man har fra dansk side tilkendegivet, at man er villige til at tage 1.000
asylansøgere på unilateral og frivillig basis fra registreringscentrene i
frontlinjemedlemsstaterne.
EU’s grænseagentur, Frontex, og EU’s asylstøttekontor, EASO, vurderer
sammen med Grækenland og Italien løbende behovet for støtte, både hvad
angår personel og udstyr. På den baggrund sender agenturerne anmodninger
til medlemsstaterne om bidrag. I den forbindelse har Frontex anmodet om
775 grænsekontrollører og EASO 374 nationale eksperter til ansættelse i
Italien og Grækenland. Som led i Frontex-samarbejdet stiller Danmark i
dag udstyr og midlertidig ekspertbistand til rådighed til Frontex-
koordinerede operationer i EU-landene, herunder bl.a. i Italien og
Grækenland. Derudover stiller Danmark på ad hoc basis og på anmodning
fra EASO ekspertbistand til rådighed for det praktiske asylsamarbejde, der
finder sted inden for rammerne af EASO. Danmark har stillet 15 eksperter
til rådighed for Frontex i tillæg til det allerede eksisterende bidrag og vil
bidrage med et antal eksperter til EASO svarende til Danmarks andel af
EU’s generelle budget.
Det er som led i den praktiske implementering af omfordelingen en
forudsætning, at registreringscentrene (”hotspots”) i Italien og Grækenland
er operative og fungerer efter hensigten. Det første italienske
registreringscenter (placeret på Lampedusa) er operativt. De første
omfordelinger fandt sted den 9. oktober 2015, hvor en gruppe af 19 eritreere
blev omfordelt fra Italien til Sverige.
Pr. 12. november 2015 er der
omfordelt 117 personer fra hotspots i Italien.
Det første hotspot i Grækenland, der åbnede på Lesbos den 15.-16. oktober
2015, var kun operativt i få dage før det blev midlertidig lukket igen. Det
skyldtes dels mangel på mandskab på hotspottet, dels at der alene søndag
den 18. oktober 2015 ifølge UNHCR var næsten 10.000 ankomster til
Grækenland. Grækenland har oplyst, at centeret igen er operativt.
Pr. 12.
november 2015 er der omfordelt 30 personer fra hotspots i Grækenland.
Udfordringerne på hotspots’ene består dels i, at kun ganske få ønsker at
søge asyl i frontlinjemedlemsstaterne, hvilket er forudsætningen for, at blive
en del af EU’s omfordelingsordning. EASO har oplyst, at man derfor er i
færd med at iværksætte en kampagne, der skal oplyse om
omfordelingsordningen. Derudover består udfordringen også i, at mange
medlemsstater fortsat ikke har indstillet eksperter til hotspotsene og heller
ikke indikeret, hvor mange asylansøgere der kan omfordeles til landene.
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9.
november 2015 blev man enige om at intensivere støtten fra
Side
3/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
1572579_0004.png
medlemsstaterne til oprettelse og drift af hotspots med henblik på at
fremskyde omfordelingsprocessen.
Frontex
I Kommissionens meddelelse af 23. september 2015 opstilles endvidere en
række nye lovgivningsmæssige tiltag, der på længere sigt skal imødegå
problemerne på migrationsområdet. I den forbindelse peges bl.a. på
behovet for at styrke EU’s ydre grænser. Frontex skal ifølge Kommissionen
styrkes, og agenturets mandat udvides, ligesom Kommissionen mener, der
bør udvikles en Europæisk Grænse- og Kystvagtsystem med henblik på
bedre at kunne beskytte EU’s ydre grænser og styrke EU’s mulighed for
hurtigt at kunne reagere på kriser. Kommissionen forventer ifølge
meddelelsen at præsentere en pakke med konkrete forslag herom i december
2015 med henblik på vedtagelse i marts 2016.
I rådskonklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 9. november 2015 peges endvidere på en opgradering af
den fælles søoperation Poseidon i Grækenland inden for den nuværende
operationsplan.
Samarbejde med Tyrkiet
Den 5. oktober 2015 mødtes Tyrkiets præsident Erdogan med formanden for
Det Europæiske Råd, Tusk, og formanden for Kommissionen, Juncker. I
forlængelse af mødet præsenteredes fra EU’s side et udkast til en EU-
Tyrkiet handlingsplan. Handlingsplanen har bl.a. til hensigt at yde støtte til
syriske flygtninge og lokalsamfundene i Tyrkiet, styrkelse af samarbejdet om
at forhindre ulovlig indvandring i EU samt styrkelse af den tyrkiske
kystvagt.
I konklusionerne fra Det Europæisk Råd den 15. oktober 2015 udtrykte
stats- og regeringslederne tilfredshed med EU-Tyrkiet handlingsplanen og
erklærede sig rede til at øge samarbejdet med Tyrkiet og intensivere EU og
dets medlemsstaters politiske og finansielle engagement betydeligt inden for
de etablerede rammer.
På foranledning af kommissionsformanden har en række europæiske stats-
og regeringsledere den 25. oktober 2015 afholdt et mini-topmøde med
statsledere fra landene på Vestbalkan, som er særligt påvirket af presset fra
migrationsstrømmene. Her blev man enige om en 17-punktsplan, som bl.a.
omhandler initiativer om grænsekontrol i forhold til Tyrkiet.
Med rådskonklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 9. november 2015 besluttedes en fremskyndelse af
gennemførelsen af køreplanen for visumliberalisering med Tyrkiet over for
alle deltagende medlemsstater og den fulde gennemførelse af
tilbagetagelsesaftalen mellem EU og Tyrkiet inden for rammerne af EU-
Tyrkiet handlingsplanen og det forstærkede samarbejde.
Side
4/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
1572579_0005.png
Sagsbehandlingscentre
Med rådskonklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 9. november 2015 besluttedes det at kigge nærmere på
begrebet sagsbehandlingscentre i lande, hvor tilgangen med hotspots ikke
er blevet gennemført med henblik på at organisere adgang til international
beskyttelse og/eller med henblik på tilbagetagelse.
Det nærmere indhold og mandat for disse sagsbehandlingscentre er på
nuværende tidspunkt uafklaret.
En fælles informationsstrategi
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9.
november besluttedes hurtigst muligt at fastlægge en fælles
informationsstrategi rettet mod asylansøgere, migranter, menneskesmuglere
og menneskehandlere. Informationsstrategien skal bl.a. oplyse om faren ved
at benytte menneskesmuglere, herunder formidle modfortællinger til dem,
der anvendes af menneskehandlere og menneskesmuglere; EU-reglerne om
forvaltning af de ydre grænser og international beskyttelse, herunder
genbosætning, omfordeling og tilbagesendelse; og informere om
strafferetlig forfølgning af menneskehandlere og menneskesmuglere.
Endvidere bør det forklares, at migranterne skal registrere sig i det første
modtagerland, dvs., at asylansøgere i henhold til EU-lovgivning ikke har ret
til at vælge, hvilken medlemsstat der skal behandle vedkommendes
ansøgning, og at migranter uden behov for beskyttelse hurtigt vil blive
tilbagesendt. Det vil også blive præciseret, at migranter ikke kan afslå at
samarbejde med de relevante myndigheder.
Opfølgning på informationsstrategien og nødvendige foranstaltninger i
medlemsstaterne med henblik på at anvende og implementere
informationsstrategien vil blive drøftet på det kommende rådsmøde (retlige
og indre anliggender) den 3.-4. december 2015.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udfordringerne vedr. hotspots’ne, herunder mulige
tiltag, der kan få hotspots’ne til at fungere effektivt - bl.a. ved at flere
migranter registrerer sig ved de ydre grænser. Det forventes desuden, at der
vil være fokus på de af Frontex og EASO efterspurgte ekspertbidrag, der
endnu ikke
er fuldt ud imødekommet af medlemsstaterne.
Fsva. kommende tiltag, forventes en kort drøftelse og støtte til, at man
arbejder videre med nævnte initiativer i tråd med konklusioner fra det
ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9. november
2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side
5/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Danmark deltager pga. retsforbeholdet ikke i omfordelingsordningerne, men
man har fra dansk side tilkendegivet, at man er villig til at omfordele 1.000
asylansøgere på unilateral og frivillig basis fra Italien og Grækenland.
Det er endnu for tidligt at vurdere, hvorvidt kommende tiltag vil give
anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af udfordringerne ved hotspots’ene ses ikke at have
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Det er endnu for tidligt at vurdere, hvorvidt kommende tiltag vil have
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er senest blevet drøftet i specialudvalget
indvandringssamarbejde den 23. oktober 2015.
for
asyl-
og
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at der generelt vil være støtte til at få hotspots’ne til at
fungere effektivt.
Fsva. kommende tiltag forventes, at der vil være generelt støtte til
initiativerne i tråd med rådskonklusionerne fra det ekstraordinære
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9. november 2015.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om at gennemføre tiltag, der kan føre til
velfungerende hotspots. Hotspots, der navnlig sikrer registrering og
fingeraftryksoptagelse, er en forudsætning for en effektiv grænseforvaltning,
et velfungerende Dublinsystem, omfordeling af de 160.000 asylansøgere
omfattet af de vedtagene ordninger samt tilbagesendelse af asylansøgere,
der vurderes ikke at have behov for beskyttelse.
Regeringen støtter op om tiltag til at styrke samarbejde med Tyrkiet om
håndtering af migrationsstrømmene og fastlæggelse af en fælles
informationsstrategi. Regeringen ser frem til Kommissionens præsentation
af pakken om forvaltning af de ydre grænser samt undersøgelsen af
muligheden for etablering af sagsbehandlingscentre.
Side
6/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 6.
november 2015.
Side
7/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
Dagsordenspunkt 18: Forvaltning af Schengensamarbejdet -
Kommissionens, Europa-Parlamentet og Rådets 8. halvårlige rapport
om Schengen-områdets funktion
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer i notatet er markeret med kursiv.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015
forventes en drøftelse af situationen i Schengen-området med udgangspunkt
i en rapport fra Kommissionen om Schengen-områdets funktion. Sagen har
hverken
lovgivningsmæssige
eller
statsfinansielle
konsekvenser.
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Regeringen støtter
udviklingen og styrkelsen af den politiske styring af Schengen-samarbejdet.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 16. september 2011 den såkaldte Schengen
Governance-pakke, som består af to forslag til retsakter og en meddelelse.
Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen hvert halve år vil udarbejde
en rapport over Schengen-samarbejdet, som skal danne grundlag for en
regelmæssig drøftelse i Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på at
styrke den politiske styring af Schengen-samarbejdet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. marts 2012 fandt der en
første drøftelse sted af den politiske styring af Schengen-samarbejdet. Rådet
vedtog på mødet konklusioner med henblik på at udvikle og styrke den
fremtidige politiske styring af Schengen-samarbejdet og opstille rammerne
for halvårlige strategiske drøftelser i Det Blandede Udvalg.
Det fremgår bl.a. af konklusionerne, at Rådet imødeser regelmæssige
rapporter fra Kommissionen vedrørende Schengen-områdets funktion.
Kommissionen forventes i sine rapporter bl.a. at give et overblik over
generelle tendenser, udviklinger og udfordringer i Schengen-samarbejdet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2012 blev den
politiske styring af Schengen-samarbejdet drøftet med udgangspunkt i
Kommissionens første rapport om Schengen-områdets funktion, der blev
offentliggjort den 16. maj 2012.
På rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2012, den
6.-7. juni 2013, den 5.-6. december 2013, den 5.-6. juni 2014,
den 4.-5.
december 2014 og den 15.-16. juni 2015 præsenterede Kommissionen
henholdsvis sin anden, tredje, fjerde, femte, sjette og syvende rapport om
Side
8/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
Schengen-områdets funktion, hvorefter der var en generel drøftelse af
situationen i Schengen-området.
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4.
december 2015 vil være en tilsvarende drøftelse af situationen i Schengen-
området med udgangspunkt i Kommissionens ottende rapport om Schengen-
områdets funktion. Kommissionen har endnu ikke offentliggjort rapporten.
3. Formål og indhold
Indholdet af Kommissionens ottende rapport om Schengen-områdets
funktion kendes endnu ikke.
Rapporten forventes bl.a. at indeholde en beskrivelse af de aktuelle
udfordringer
Schengen-området,
herunder
i
forhold
til
migrationsstrømme og ulovlige indvandrere, samt en redegørelse for
medlemsstaternes overholdelse og anvendelse af Schengen-reglerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for asyl- og
indvandringssamarbejdet
23. november 2015
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
I lyset af den nuværende ekstraordinære situation i EU som følge af
migrationsstrømmene er regeringen af den opfattelse, at politiske drøftelser
af Schengen-samarbejdet er yderst relevant.
Regeringen imødeser derfor Kommissionens ottende rapport og den
efterfølgende politiske drøftelse af rapporten i Rådet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Side
9/10
Rådsmøde nr. 3433 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/12-15 - pkt. 17-18
Kommissionens
ottende
rapport om Schengen-områdets funktion har ikke
tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
10/10