Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3435 - økofin Bilag 3
Offentligt
1575435_0001.png
03. december 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2015
Er sendt
1) Kommissionens forslag om sekuritisering
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 472, KOM(2015) 473
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
Er sendt
2) Færdiggørelse af det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
Er sendt
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Status
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fælles konsolideret selskabsskattebase
-
Status
KOM(2011) 121
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Det europæiske semester: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2015) 690, KOM(2015) 691, KOM(2015) 692
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Er sendt
Er sendt
Er sendt
Er sendt
Er sendt
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
1575435_0002.png
9) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2014
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Bekæmpelse af terrorfinansiering
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvers- og Vækstministeriet
11) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
12) Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Er sendt
Er sendt
Side 3
Side 6
2
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
Dagsordenspunkt 11:
1. Resume
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
ECOFIN vil eventuelt på mødet 8. december 2015 søge at vedtage rådskonklusioner om ar-
bejdsgruppen vedr. adfærdskodeks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen) og gruppens
fremtidige mandat, arbejdsform og arbejdsprogram. Gruppen undersøger løbende, om EU-
landene overholder aftalen om ikke at have selskabsskatteordninger i strid med adfærdskodek-
sets regler, dvs. dels at afvikle gældende skadelige ordninger for erhvervsbeskatning, der er i strid
med kodekset, dels ikke at indføre nye ordninger i strid med kodekset.
2. Baggrund
I december 1997 indgik EU-landene som del af en skattepakke et adfærdskodeks,
som er en politisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med
nedsat beskatning på selskabsområdet med henblik på at tiltrække udenlandske
investeringer. Alle EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.
Adfærdskodekset giver adfærdskriterier for, hvornår en skatteordning anses som
skadelig. Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den medfører et be-
tydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den
normale beskatning i det pågældende land, samt et eller flere af følgende kriterier:
1.
2.
3.
4.
5.
kun indrømmes til udenlandske selskaber,
er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører
fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med
udenlandske virksomheder),
kan indrømmes, uden nogen realøkonomisk aktivitet eller egentlig økono-
misk tilstedeværelse i den pågældende medlemsstat,
ikke overholder armslængdeprincippet for koncerninterne transaktioner
(dvs. markedspriser og markedsvilkår), eller
mangler gennemsigtighed.
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodekset (”standstill”), og
de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige
elementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdsko-
deksgruppe til at overvåge, at kodekset overholdes.
Adfærdskodeksgruppen har også haft mandat til at undersøge andre forhold ved-
rørende selskabsbeskatning.:
gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing
(dvs. prissætning på interne transaktioner mellem koncernforbundne sel-
skaber) mhp. at imødegå omgåelse af skatteregler mv.
administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt eller
lokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som ska-
deligt.
forholdet til tredjelande udenfor EU.
3
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
Gruppen rapporterer løbende til Rådet.
3. Formål og indhold
Der har i EU i de seneste år været fokus på bekæmpelse af skatteunddragelse og
aggressiv skatteplanlægning. Adfærdskodeksgruppen er indgået som et element
heri. For yderligere at styrke arbejdet med bekæmpelse af skatteunddragelse og
aggressiv skatteplanlægning har Kommissionen i sin handlingsplan for en mere
fair og effektiv selskabsbeskatning fra juni 2015 bebudet, at der bør ses på en re-
form af adfærdskodeksgruppen, herunder en revurdering af gruppens mandat og
arbejdsform.
Gruppen har på denne baggrund diskuteret gruppens fremtidige arbejdsform,
arbejdsprogram og mandat. Gruppen har drøftet flere forslag fra medlemsstaterne
og vil fokusere på at forbedre anvendelsen af det eksisterende mandat, undersøge
mulighederne for at udvide mandatet og kriterierne og behovet for at forbedre
procedurerne for gruppens arbejde.
Gruppen vil fortsat overvåge stop for indførelse af nye ordninger (standstill) og
afvikling af eksisterende ordninger (rollback) i strid med adfærdskodekset., Grup-
pen vil også fortsætte arbejdet med at undersøge forskelle i landenes skattepraksis
(mismatches) der leder til dobbelt ikke-beskatning og forholdet til tredjelande.
Endvidere vil gruppen skulle overvåge, at der sker en effektiv implementering af
relevante konklusioner fra OECD’s BEPS-projekt (Base Erosion and Profit Shif-
ting). Derudover er der også lagt op til, at landene i Højniveau Arbejdsgruppen
for Skattesamarbejde skal drøfte en revision af adfærdskodeksgruppens mandat,
således at gruppen også skal se på spørgsmålet om, hvorvidt en given indkomst er
undergivet en vis effektiv beskatning i EU.
ECOFIN ventes eventuelt at vedtage rådskonklusioner om adfærdskodeksgrup-
pens fremtid. Det indgår heri, at Højniveau Arbejdsgruppen skal arbejde videre
med spørgsmålet om gruppens mandat og arbejdsform.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
4
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
7. Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser. Begrænsning af skadelig
skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger kan have positive
statsfinansielle konsekvenser
.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser, men
begrænsning af skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ord-
ninger vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høringer
Ikke relevant
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne støtter generelt gruppens arbejde. Landene er dog endnu ikke
nået frem til en endelig aftale om gruppens fremadrettede mandat, arbejdsform og
arbejdsprogram.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv indsats mod skadelige skatteregimer i adfærdsko-
deksgruppen. Det er imidlertid væsentligt, at ønskerne om at reformere gruppens
arbejdsform ikke svækker fokus på gruppens væsentlige arbejde med tilbagerul-
ning af og stilstand med indførelse af skadelige skatteregimer.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
Dagsordenspunkt 12:
1. Resume
Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)
ECOFIN ventes 8. december 2015 eventuelt at vedtage rådskonklusioner vedr. arbejdet med at
bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning på selskabsområdet (Base Erosion
and Profit Shifting – BEPS) i EU-sammenhæng. Konklusionerne skal understøtte, at EU
forsat er i front med at bekæmpe skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning på selskabs-
området gennem en yderligere koordineret tilgang til implementeringen af OECD’s BEPS tiltag.
2. Baggrund
I EU og globalt, særligt i regi af OECD, som er en hovedaktør på området, og
med støtte af G20, har der gennem de senere år været stor fokus på skatteområ-
det, særligt i forhold til bekæmpelse af skatteunddragelse samt imødegåelse af ag-
gressiv skatteplanlægning på selskabsområdet (såkaldt ”Base Erosion and Profit
Shifting” - BEPS). BEPS-projektet i OECD og G20 blev foreløbig afsluttet i no-
vember 2015 med en række anbefalinger.
Resultatet af arbejdet kan opdeles i tre kategorier af anbefalinger. Den første kate-
gori af anbefalinger er dem, hvor landene er blevet enige om en
minimumsstandard,
som landene forpligter sig til at overholde. Minimumsstandarden anvendes pri-
mært i tilfælde, hvor det vil have negativ effekt for de lande, der følger standarden,
hvis nogle lande undlader at følge standarden. Dette gælder fx skadelig skattekon-
kurrence som patentskatteordninger og skatteaftaler med visse selskaber, der fører
til, at nogle indtægter, som fx renter og royalties, beskattes væsentlig lempeligere
end anden indkomst. Den anden kategori af anbefalinger er dem, hvor landene er
enige om en fremtidig
fælles tilgang
til problemstillingen. Den fælles tilgang betyder,
at der er enighed om, at lande, der ønsker at lave nye skatteregler, bør følge den
beskrevne fælles tilgang. Den tredje kategori af anbefalinger er dem, hvor landene
har beskrevet
bedste praksis.
BEPS-projektets væsentligste anbefalinger omfatter blandt andet flg.:
bedste praksis vedr. CFC-beskatningsregler (dvs. regler, hvorefter modersel-
skaber beskattes af indkomsten i lavt beskattede datterselskaber med henblik
på at hindre udflytning af overskud)
fælles tilgang til rentefradragsbegrænsningsregler (der skal forhindre, at kon-
cernerne placerer gæld og renteudgifter i højskattelande og fordringer og ren-
teindtægter i lavskattelande)
minimumsstandarder angående spontan udveksling af oplysninger om visse
skatteaftaler mellem myndigheder og selskaber
minimumsstandard om en omgåelsesklausul mod misbrug af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsterne
6
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
opdatering af ’transfer pricing’-standarder, dvs. standarder vedr. koncerninter-
ne transaktioner med henblik på at undgå, at overskud kunstigt flyttes til lav-
skattelande
bedste praksis på basis af enkelte landes indførelse af pligt for skatterådgivere
til at oplyse om skatteplanlægningsmodeller
minimumsstandarder om forhandlinger mellem skattemyndigheder om und-
gåelse af dobbeltbeskatning i konkrete sager
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne lægger op til, at anbefalingerne fra BEPS-projektet skal im-
plementeres i EU med fornøden koordinering EU-landene i mellem.
Arbejdet står forsat højt på dagsordenen i EU, hvor flere lovgivningssager er til-
knyttet BEPS-dagsordenen. Senest er der bl.a. vedtaget en anti-misbrugsklausul i
moder-/datterselskabsdirektivet og vedtaget lovgivning om automatisk udveksling
af oplysninger på skatteområdet samt udveksling af oplysninger om skatteafgørel-
ser på et bredere grundlag end OECD BEPS-standarden.
Rådskonklusionerne omhandler bl.a. drøftelserne angående selskabsskattebase,
hvor der er planer om at fremsætte et anti-BEPS direktiv, som indeholder de ele-
menter af det eksisterende forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase
(CCCTB), der har betydning for udhuling af skattebasen og flytning af overskud.
Se også separat samlenotat om CCCTB. Derudover gælder det fx en revision af
rente- og royaltydirektivet med indførelse af en anti-misbrugsklausul, svarende til
den, der er indført i moder- /datterselskabsdirektivet, samt spørgsmålet om en
eventuel effektiv minimumsbeskatning, der skal lægge en nedre grænse for be-
skatning af renter og royalties i det modtagende selskabs land som betingelse for,
at det betalende selskabs land skal undlade beskatning. Konklusionerne omhand-
ler også ikke-lovgivningsmæssige tiltag, fx koordination af EU’s håndtering af
relevante BEPS-tiltag gennem fx arbejdsgruppen vedr. adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen).
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
7
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. økofin 8/12-15 - pkt. 11 - 12
7. Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Begrænsning af skadelig
skattekonkurrence som følge af implementeringen af BEPS-projektets anbefalin-
ger kan have positive statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser, men
Begrænsning af skadelig skattekonkurrence som følge af implementeringen af
BEPS-projektets anbefalinger kan have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9. Høringer
Ikke relevant
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne støtter generelt BEPS-projektet og en koordineret EU-tilgang til
implementeringen af BEPS-projektets anbefalinger og ventes generelt at kunne
støtte eventuelle rådskonklusioner.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man BEPS-projektet og en koordineret EU-tilgang til im-
plementeringen af BEPS-projektets anbefalinger og ventes at kunne støtte eventu-
elle rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8