Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3455 - RIA Bilag 3
Offentligt
1606540_0001.png
Notat
SAMLENOTAT
For rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 10. 11. marts 2016
2: Dagsordenspunkt 8
Den Europæiske Grænse- og Kystvagt: Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den
europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 863/2007
og Rådets beslutning 2005/267/EF (førstebehand-
ling)
-
Fremskridtsrapport
KOM (2015) 671
Visumpolitik [UDGÅET]
a) Visumkodeks: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en EU-kodeks for visa (Vi-
sumkodeks) (omarbejdning) (førstebehandling)
-
Fremskridtsrapport/(evt.) generel indstilling
KOM (2014) 164 endelig
b) Rundrejsevisum: Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om indførelse af et rundrejse-
visum og om ændring af konventionen om gennem-
førelse af Schengenaftalen og forordning (EF) nr.
562/2006 og (EF) nr. 767/2008 (førstebehandling)
- Fremskridtsrapport/(evt.) generel indstilling
KOM (2014) 163 endelig
2. marts 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
XX: Dagsordenspunkt 9
12: Dagsordenspunkt 10
Migration
a) Status over situationen og opfølgning på gennem-
førelsen af de trufne foranstaltninger
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
b)Kommende tiltag
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
XX: Dagsordenspunkt 11
Fremtiden for EU's asylsystem [UDGÅET]
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side
1/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0002.png
Dagsordenspunkt 8. Udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 2007/2004, forordning (EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267
KOM(2015) 671 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret i kursiv.
Sagen er omfattet retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af
Schengen-reglerne.
1
1. Resumé
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt blev fremsat som en del af Kom-
missionens ”grænsepakke” i december 2015. Forslaget har til formål at sikre en
integreret grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik på effektivt at
styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU, samtidig med at
den frie bevægelighed for personer opretholdes. Forslaget giver Frontex og Kom-
missionen udvidede kompetencer. Frontex får navnlig udvidede kompetencer med
henblik på udsendelse af europæiske grænse- og kystvagthold til en medlemsstats
ydre grænser, indsættelse af forbindelsesofficerer, udarbejdelse af sårbarhedsvur-
deringer og udsendelse af tredjelandsstatsborgere uden ret til ophold. I særlige
situationer, der kræver en hurtig indsats på den ydre grænse, kan Kommissionen
ved en gennemførelsesretsakt fastsætte, hvilke foranstaltninger agenturet skal
træffe i relation til en medlemsstat og pålægge medlemsstaten at efterkomme
denne retsakt. For at afspejle ændringerne i Frontex’ kompetencer omdøbes agen-
turet til Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning. Forslaget er om-
fattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengen-
reglerne. Nærhedsprincippet vurderes overholdt. Forslaget har ikke lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Forslaget kan få mindre statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, idet det umiddelbart
vurderes, at forslaget respekterer medlemslandenes nationale grænseforvalt-
ningskompetencer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 671 endelig af 15. december 2015 fremsendt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den europæiske grænse-
og kystvagt og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, forordning
(EF) nr. 863/2007 og Rådets beslutning 2005/267 (EF). Forslaget er oversendt til
Rådet den 18. januar 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjem-
mel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) og d), og artikel 79, stk. 2, litra c). Artikel 77
vedrører mål og kompetence for den fælles politik for grænsekontrol, og artikel
79 vedrører den fælles indvandringspolitik.
1
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stil-
ling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstalt-
ningerne ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Da forordningen imidlertid
udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder efter vedta-
gelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf.
protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Side
2/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget om en europæisk grænse- og kystvagt er fremsat som en del af en
”grænsepakke”, der samlet skal styrke Schengen-områdets ydre grænser.
Grænsepakken omfatter udover nærværende forslag følgende lovgivningsinitiati-
ver:
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 [Schengen-
grænsekodeks] for så vidt angår en styrkelse af kontrollen i relevante da-
tabaser ved de ydre grænser (KOM(2015) 670 endelig).
Forslag til en forordning om et europæisk rejsedokument til brug ved til-
bagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (KOM(2015)
668 endelig).
Forslag om ændring af forordning 1406/2002 om oprettelse af et europæ-
isk agentur til søfartssikkerhed (EMSA) (KOM(2015) 667 endelig).
Forslag om ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse af et
EF-Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669 endelig).
Det bemærkes, at der er udarbejdet særskilte grund- og nærhedsnotater for hvert
af ovennævnte forslag.
Forslaget er en reaktion på det ekstraordinære pres, som Den Europæiske Union
oplevede i 2015 på sine ydre grænser, hvor Kommissionen skønner, at ca. 1,5 mio.
personer ulovligt passerede grænserne. Presset på grænserne har bl.a. ført til, at
en række medlemsstater har genindført grænsekontrol ved deres indre grænser i
medfør af artikel 23-25 i Schengen-grænsekodeks.
I Det Europæiske Råds konklusioner af 15. oktober 2015 opfordres der til at styrke
EU's ydre grænser, og der udstikkes klare retningslinjer for den fremtidige græn-
seforvaltning. Dette skal ske ved at arbejde hen imod indførelsen af et system for
integreret grænseforvaltning af de ydre grænser og ved at udvide Frontex' man-
dat, bl.a. for så vidt angår udsendelsen af hurtige grænseindsatshold i de tilfælde,
hvor evalueringer af anvendelsen af Schengen-reglerne eller risikoanalyser viser,
at der er behov for en hurtig indsats. Det Europæiske Råd besluttede desuden at
udvide Frontex' mandat, således at det kommer til at omfatte retten til at tilrette-
lægge fælles tilbagesendelsesoperationer.
I den europæiske dagsorden om migration fra september 2015 foreslog Kommis-
sionen at gøre forvaltningen af de ydre grænser til et fælles ansvar for medlems-
staterne og EU. På grundlag heraf foreslås det at ændre retsgrundlaget for Fron-
tex, således at dets rolle og kapacitet styrkes.
Side
3/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at håndtere migrationsstrømmene effektivt og sikre en høj
grad af sikkerhed i Den Europæiske Union, samtidig med at den frie bevægelighed
for personer opretholdes. Med henblik herpå oprettes der en europæisk grænse-
og kystvagt, som skal sikre en sammenhængende, integreret europæisk grænse-
forvaltning af Schengen-områdets ydre grænser.
I forslaget fastlægges de grundlæggende principper for en integreret europæisk
grænseforvaltning.
Af forslaget fremgår, at integreret europæisk grænseforvaltning omfatter foran-
staltninger i tredjelande, foranstaltninger, der gennemføres sammen med til-
grænsende tredjelande, grænsekontrolforanstaltninger ved den ydre grænse og
foranstaltninger inden for området med fri bevægelighed, bl.a. tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold i en medlemsstat.
Forslaget bygger videre på Frontex, der omdøbes til Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning.
I formandsskabets kompromisforslag af 23. februar 2016 foreslås, at integreret
europæisk grænseforvaltning også skal omfatte samarbejde mellem medlemssta-
terne, som støttes og koordineres af Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kyst-
bevogtning. Det foreslås endvidere, at integreret europæisk grænseforvaltning
skal bestå af solidaritetsmekanismer herunder særligt EU finansiering.
Af Kommissionens forslag fremgår, at den integrerede europæiske grænseforvalt-
ning vil være et fælles ansvar mellem Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning og de nationale myndigheder med ansvar for grænseforvaltning,
herunder kystvagterne, i det omfang de udfører grænsekontrolopgaver. Det er
fortsat medlemsstaterne, der som udgangspunkt har hovedansvaret for forvalt-
ningen af deres del af de ydre grænser.
3.1. Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
Hovedopgaven for Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (agen-
turet) vil være:
-
at fastlægge en operationel og teknisk strategi for gennemførelsen af in-
tegreret grænseforvaltning på EU-plan,
-
at overvåge, at grænsekontrollen ved de ydre grænser er effektiv,
-
at yde øget operationel og teknisk støtte til medlemsstaterne gennem
fælles operationer og hurtige grænseinterventioner, og
-
at sikre den praktiske gennemførelse af foranstaltninger i tilfælde af situa-
tioner, der kræver hurtig handling ved de ydre grænser, samt
-
at tilrettelægge, koordinere og gennemføre tilbagesendelsesoperationer
og interventioner i forbindelse med tilbagesendelser.
For at kunne fastslå, om en medlemsstat er i stand til at gennemføre gældende
EU-lovgivning, og for at afgøre, om der er svagheder i en medlemsstats grænse-
Side
4/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
forvaltning, skal agenturet kunne danne sig et bredt og effektivt overblik over
situationen i medlemsstaterne.
Med henblik herpå fastlægger forslaget følgende elementer, som skal styrke
agenturets rolle i forhold til det eksisterende Frontex:
-
Udsendelse af forbindelsesofficerer
-
Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
-
Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
-
Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – interventi-
on på eget initiativ
-
Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
-
Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
-
Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
-
Øget samarbejde med tredjelande
3.1.1. Udsendelse af forbindelsesofficerer
Det forslås, at agenturet får mulighed for at sikre en regelmæssig overvågning af
forvaltningen af de ydre grænser, bl.a. ved at udsende forbindelsesofficerer i
medlemsstaterne. Forbindelsesofficererne skal handle på agenturets vegne og
efter agenturets instruks og har til opgave at fremme samarbejdet og dialogen
mellem agenturet og de nationale myndigheder, der er ansvarlige for grænsefor-
valtningen.
Forbindelsesofficererne har endvidere til opgave at bistå medlemssta-
terne med at udarbejde beredskabsplaner. Forbindelsesofficerens rapport skal
indgå som en del af sårbarhedsvurderingen jf. afsnit 3.1.3.
Forbindelsesofficererne bliver fuldt ud integreret i de nationale myndigheders
arbejde og informationssystemer, og de kan pege på eventuelle svagheder i de
nationale grænseforvaltningssystemer og udarbejde henstillinger om, hvordan
disse kan afhjælpes.
I det oprindelige forslag er det den administrerende direktør, som på grundlag af
en risikoanalyse og i samråd med bestyrelsen, beslutter, hvordan udsendelsen skal
ske og de nærmere betingelser herfor.
I formandsskabets kompromisforslag af 23. februar 2016 foreslås, at det i stedet
er agenturets bestyrelse, der på baggrund af en risikoanalyse og den administre-
rende direktørs indstilling, træffer beslutning om, hvorvidt udsendelsen af forbin-
delsesofficerer skal finde sted og i givet fald de nærmere betingelser herfor. Ved
kompromisforslaget tydeliggøres det desuden, at udsendelse alene sker, hvis det
er nødvendigt.
I kompromisforslaget foreslås endvidere, at den berørte medlemsstat høres om
omstændighederne og varigheden af udsendelsen, inden den administrerende
direktør indstiller, at der skal udsendes en forbindelsesofficer i medlemsstaten.
Side
5/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
Hertil kommer, at det af kompromisforslaget fremgår, at forbindelsesofficererne
forbliver agenturets ansvar, og at forbindelsesofficerens endelige rapport alene
skal overvejes i forbindelse med udarbejdelsen af sårbarhedsvurderingen og ikke
indgå som en del af sårbarhedsvurderingen. Desuden skal rapporten fremsendes
til den berørte medlemsstat. Den regelmæssige afrapportering, som forbindelses-
officererne foretager til den administrerende direktør, skal udover situationen ved
den ydre grænse og den pågældende medlemsstats kapacitet til effektivt at hånd-
tere situationen ved de ydre grænser også vedrøre udførelsen af tilbagesendelses-
operationer. Såfremt en rapport viser, at der er alvorlige bekymringer, skal den
administrerende direktør informere medlemsstaten herom.
3.1.2. Udvidede opgaver for agenturet – intervention efter anmodning
Agenturet vil på en medlemsstats anmodning kunne tilrettelægge og koordinere
hurtige grænseinterventioner og fælles operationer og udsende europæiske
grænse- og kystvagthold fra en reserve til fælles operationer og til hurtige inter-
ventioner samt teknisk udstyr.
Hurtige grænseinterventioner skal sikre forstærkning i situationer, hvor der er
behov for en øjeblikkelig reaktion. Alle medlemsstaterne skal i den forbindelse
stille grænsevagter og andet relevant personale til rådighed til reserven til hurtige
interventioner. Reserven består af et stående korps, som udgør en procentdel af
det samlede antal grænsevagter i medlemsstaterne på årsbasis. Udsendelsen af
europæiske grænse- og kystvagthold fra reserven til hurtige interventioner vil om
nødvendigt straks kunne suppleres af yderligere europæiske grænse- og kystvagt-
hold. Der skal endvidere oprettes en pulje af teknisk udstyr, som stilles til rådig-
hed af medlemsstaterne på grundlag af de behov, som agenturet kortlægger.
Agenturet får også en central rolle i at skulle bistå Kommissionen i forbindelse
med koordineringen af migrationsstyringsstøttehold i hotspotsområder. Hvis en
medlemsstat står over for et uforholdsmæssigt stort migrationspres i særlige
hotspotområder langs dens ydre grænser, som er karakteriseret ved store, blan-
dede migrationsstrømme, kan den pågældende medlemsstat anmode om opera-
tionel og teknisk forstærkning fra migrationsstyringsstøttehold. Den pågældende
medlemsstat vil således skulle indgive en anmodning om forstærkning og en be-
hovsvurdering til agenturet og andre relevante EU-agenturer, navnlig Det Europæ-
iske Asylstøttekontor, EASO.
Det forslås i formandsskabets kompromisforslag af 19. februar 2016, at den på-
gældende medlemsstat alene skal indgive en anmodning om forstærkning og en
behovsvurdering til agenturet, som herefter informerer andre relevante EU-
agenturer, navnlig Det Europæiske Asylstøttekontor, EASO, og Europol.
3.1.3. Agenturet tildeles en tilsynsfunktion - sårbarhedsvurdering
Agenturet tildeles en tilsynsfunktion, idet det gøres obligatorisk, at agenturet
udarbejder en sårbarhedsvurdering vedrørende medlemsstaterne, bl.a. baseret
på oplysninger fra den enkelte medlemsstat og den forbindelsesofficer, som be-
finder sig i medlemsstaten. Formålet med sårbarhedsvurderingen er, at agenturet
Side
6/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
skal kunne vurdere medlemsstaternes kapacitet og beredskab med henblik på
kommende udfordringer, bl.a. nuværende og fremtidige trusler og nuværende og
fremtidigt pres ved de ydre grænser. Sårbarhedsvurderingen berører ikke den
eksisterende Schengen-evalueringsmekanisme.
Den berørte medlemsstat skal på anmodning fra agenturet fremlægge oplysninger
om teknisk udstyr, personale og ressourcer, der er til rådighed på nationalt plan til
grænsekontrol samt beredskabsplaner til brug for sårbarhedsvurderingen.
Resultaterne af sårbarhedsvurderingen forelægges agenturets tilsynsråd, som
herefter rådgiver den administrerende direktør om, hvilke foranstaltninger med-
lemsstaterne bør træffe på grundlag af resultaterne af sårbarhedsvurderingen,
idet der tages hensyn til agenturets risikoanalyse og resultaterne af Schengen-
evalueringsmekanismen. Den administrerende direktør træffer herefter afgørelse
om, hvilke korrigerende foranstaltninger medlemsstaten skal træffe.
Den admini-
strerende direktørs afgørelse er bindende for medlemsstaten.
Såfremt en medlemsstat ikke vedtager de nødvendige korrigerende foranstaltnin-
ger inden for fristen, træffer bestyrelsen afgørelse om, hvilke foranstaltninger den
berørte medlemsstat skal træffe.
Hvis medlemsstaterne ikke træffer foranstalt-
ningerne inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen, kan Kommissionen træffe
afgørelse i overensstemmelse med artikel 18 om situationer, der kræver en hurtig
indsats.
I formandsskabets kompromisforslag af 23. februar 2016 foreslås, at agenturets
bestyrelse skal godkende objektive indikatorer, som den skal lægge til grund for
sin prioritering af, hvilken medlemsstat der skal sårbarhedsvurderes. Bestyrelsen
træffer endvidere afgørelse om, hvilken fælles model, agenturet anvender ved
udarbejdelse af sårbarhedsvurderingen. Kun, hvis det er hensigtsmæssigt, baseres
vurderingen på informationer fra forbindelsesofficeren.
Det foreslås endvidere, at den administrerende direktør i samråd med den berørte
medlemsstat skal udarbejde en henstilling om, hvilke nødvendige foranstaltninger
medlemsstaten skal træffe og tidsrammen indenfor hvilken det skal foretages. Den
administrerende direktør henstiller til den berørte medlemsstat, at den træffer de
nødvendige foranstaltninger. Såfremt medlemsstaten ikke følger henstillingen,
træffer bestyrelsen, på baggrund af den administrerende direktørs opfordring,
afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal træffes. Bestyrelsens afgørelse er
bindende for den berørte medlemsstat. Såfremt medlemsstaten ikke træffer disse
foranstaltninger, orienterer agenturets bestyrelse både Rådet og Kommissionen.
3.1.4. Nye procedurer for situationer, der kræver en hurtig indsats – intervention
på eget initiativ
Hvis en medlemsstat ikke træffer de nødvendige korrigerende foranstaltninger i
overensstemmelse med bestyrelsens afgørelse, jf. ovenfor, eller hvis der er et
uforholdsmæssigt stort migrationspres ved den ydre grænse, som gør kontrollen
ved de ydre grænser så ineffektiv, at den risikerer at bringe den måde, hvorpå
Side
7/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
Schengen-området fungerer, i fare, kan Kommissionen efter høring af agenturet
træffe afgørelse ved en gennemførelsesretsakt om de foranstaltninger, som agen-
turet skal gennemføre, og pålægge den berørte medlemsstat at samarbejde med
agenturet om gennemførelsen af disse foranstaltninger.
Den berørte medlemsstat har pligt til at efterkomme Kommissionens afgørelse.
Med henblik herpå skal medlemsstaten samarbejde med agenturet straks og tage
de nødvendige skridt til gennemførelse af afgørelsen og den praktiske gennemfø-
relse af de foranstaltninger, der er fastsat i afgørelsen og i den operationelle plan,
der er aftalt med den administrerende direktør. Medlemsstaterne skal i den for-
bindelse stille grænsevagter og andet relevant personale til rådighed som fastsat
af den administrerende direktør.
Af formandsskabets kompromisforslag af 19. februar 2016 fremgår, at det i stedet
for Kommissionen der på baggrund af en høring af agenturet træffer afgørelse om
de foranstaltninger, som agenturet skal gennemføre, er Rådet, der baseret på et
forslag fra Kommissionen ved en gennemførelsesakt træffer afgørelse om, hvilke
foranstaltninger agenturet skal træffe. Kommissionen skal høre agenturet, inden
den fremlægger et forslag for Rådet. Det er præciseret, at Rådet kan træffe denne
afgørelse, hvis en medlemsstat ikke foretager de nødvendige foranstaltninger i
overensstemmelse med det, som bestyrelsen har truffet afgørelse om efter udar-
bejdelse af en sårbarhedsvurdering eller i tilfælde af et særligt og uforholdsmæs-
sigt pres på den ydre grænse, hvor en medlemsstat ikke har anmodet om nødven-
dig bistand til de operationer, der er nævnt i forslaget. Det fremgår endvidere af
forslaget, at der skal opnås enighed mellem den administrerende direktør og med-
lemsstaten vedrørende den operationelle plan, der udarbejdes.
I kompromisforslaget fastsættes konsekvensen af, at en medlemsstat ikke agerer i
overensstemmelse med Rådets afgørelse og samarbejder med agenturet. Det
fremgår, at Rådet i denne situation som en sidste mulighed og som et middel til at
beskytte fælles interesser i området uden intern grænsekontrol kan henstille, at en
eller flere medlemsstater genindfører grænsekontrol ved en eller flere dele af de-
res interne grænser i en periode på op til seks måneder. Dette tidsrum kan forlæn-
ges op til tre gange med et yderligere tidsrum på højst seks måneder, hvis det
manglende samarbejde fortsætter.
Det fremgår af Kommissionens forslag, at holdmedlemmerne under udførelsen af
deres opgaver og udøvelsen af deres beføjelser overholder EU-retten og folkeret-
ten samt de grundlæggende rettigheder og værtsmedlemsstatens nationale lov-
givning. Endvidere fremgår, at holdmedlemmerne kun kan udføre opgaver og
udøve beføjelser efter instruks fra og som hovedregel under tilstedeværelse af
grænsevagter eller personale, der er involveret i opgaver i forbindelse med tilba-
gesendelse, fra værtsmedlemsstaten, medmindre værtsmedlemsstaten har be-
myndiget de pågældende medlemmer til at handle på dens vegne.
Side
8/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
3.1.5. Oprettelse af center for overvågning og risikoanalyse
For at styrke agenturets rolle i forhold til den rolle, som Frontex har haft, skal der
oprettes et center for overvågning og risikoanalyse med kapacitet til at overvåge
migrationsstrømme mod og internt i EU og til at foretage risikoanalyser.
3.1.6. Styrkelse af agenturets rolle i forbindelse med tilbagesendelse
Agenturet vil endvidere få en større rolle i forbindelse med tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, idet der bl.a. skal oprettes et tilba-
gesendelseskontor i agenturet, og agenturet skal kunne iværksætte tilbagesendel-
sesoperationer og bistå medlemsstaterne med erhvervelsen af rejsedokumenter.
3.1.7. Europæisk samarbejde om kystvagtfunktioner
Der skal udvikles et tværsektorielt samarbejde mellem Det Europæiske Agentur
for Grænse- og Kystbevogtning, EU-Fiskerikontrolagenturet og Det Europæiske
Agentur for Søfartssikkerhed for at forbedre synergierne mellem disse agenturer.
Dette fremgår af nærværende forslag (KOM(2015) 671 endelig) samt forslagene
vedrørende ændring af forordning (EF) nr. 768/2005 om oprettelse af et EF-
Fiskerikontrolagentur (KOM(2015) 669 endelig) og ændring af forordning
1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur til søfartssikkerhed (EMSA)
(KOM(2015) 667 endelig).
3.1.8. Øget samarbejde med tredjelande
Samarbejdet med tredjelande skal øges ved at koordinere det operationelle sam-
arbejde mellem medlemsstaterne og tredjelande vedrørende grænseforvaltning,
herunder koordineringen af fælles operationer, ved at udsende forbindelsesoffi-
cerer til tredjelande samt ved at samarbejde med myndighederne i tredjelande
om tilbagesendelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet, at formålet med forslaget er at
sikre en integreret europæisk grænseforvaltning af EU's ydre grænser med hen-
blik på effektivt at styre migrationen og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU,
samtidig med at den frie bevægelighed for personer opretholdes. I et område
uden indre grænser påvirker irregulær migration via en medlemsstats ydre græn-
ser alle de andre medlemsstater. Det er kun muligt at opretholde et område uden
indre grænser, hvis de ydre grænser beskyttes effektivt. Da kontrollen med EU's
ydre grænser er af fælles interesse og skal foretages i overensstemmelse med
høje og ensartede EU-standarder, kan målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig
grad nås af medlemsstaterne; de kan lettere nås på EU-plan, og EU kan derfor
vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5
i traktaten om Den Europæiske Union.
Nærhedsprincippet vurderes derfor opfyldt.
Side
9/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0010.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionens forslag vil den fælles grænse- og kystvagt koste 1,2 mia.
euro i årerne 2017-2020. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Den
danske finansieringsandel udgør således ca. 180 mio. kr. over fire år. Kommissio-
nen anfører, at forslaget kræver aktivering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter
eller revision af EU-budgettets flerårige finansielle rammer.
Det følger af forslaget, at der skal ansættes op mod 1.000 ekstra medarbejdere i
agenturet frem til 2020.
Det fremgår af forslaget, at agenturet fuldt ud dækker omkostninger afholdt af
medlemsstaterne i forbindelse med, at de stiller grænsevagter til rådighed til ud-
sendelse af europæiske grænse- og kystvagthold, herunder reserven til hurtige
interventioner. Det drejer sig om rejseomkostninger, udgifter til vaccinationer,
særlige forsikringsbehov, sundhedsydelser, dagpenge, herunder indkvarterings-
omkostninger, og omkostninger vedrørende teknisk udstyr.
Det fremgår af forslaget, at agenturet finansierer 100 % af indsættelsen af det
tekniske udstyr, der indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk udstyr, som
den pågældende medlemsstat skal bidrage med det pågældende år. Indsættelse
af teknisk udstyr, der ikke indgår i den lavest fastsatte mængde af teknisk udstyr,
samfinansieres af agenturet med indtil 75 % af de berettigede udgifter under hen-
syntagen til den specifikke situation, som de medlemsstater, der indsætter sådant
teknisk udstyr, står i.
Det kan forventes, at forslaget såfremt det vedtages i sin nuværende form vil væ-
re forbundet med yderligere omkostninger for de danske myndigheder, der vare-
tager kystvagtsopgaver relateret til grænsekontrol i Danmark. Der er igangsat et
arbejde med at konkretisere disse nærmere, idet der udestår afklaring af forsla-
gets omfang.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den
26. februar
2016.
Side
10/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdning til forslaget. Forhandlingerne er indledt i Rådet (retlige og indre anlig-
gender).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, idet det umiddelbart
vurderes, at forslaget respekterer medlemslandenes nationale grænseforvalt-
ningskompetencer.
Danmark kan endvidere støtte, at agenturet får yderligere ansvar i forbindelse
med at assistere medlemsstater ved tilbagesendelser af tredjelandsborgere.
Fsva. finansieringen af forslaget, lægger regeringen afgørende vægt på overhol-
delse af EU’s udgiftslofter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den
23. februar
2016.
Side
11/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0012.png
Dagsordenpunkt 10. Migration. a) Status over situationen og opfølgning på gen-
nemførelsen af de trufne foranstaltninger. b) Kommende tiltag
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer er markeret i kursiv.
1. Resumé
Rådet (retlige indre anliggender) forventes at blive orienteret om migrationssitua-
tionen i Europa med henblik på drøftelse af status på gennemførelse af hidtidigt
vedtagne foranstaltninger og kommende tiltag. Da der er lagt op til en åben drøf-
telse forventes bl.a. følgende at blive adresseret: De aktuelle migrations- og flygt-
ningestrømme, EU-Tyrkiet handlingsplanen, situationen langs Balkanruten, tiltag
på grænsen mellem Makedonien og Grækenland, registreringscentre (hotspots) og
omfordeling, tilbagetagelse, genbosætning samt opfølgning på Valetta-
handlingsplanen. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Sa-
gen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser. Fra dansk side støttes op om at gennemføre tiltag, der kan begræn-
se tilstrømningen, herunder effektiv implementering af Schengen- og Dublin-
reglerne, EU-Tyrkiet handlingsplanen, velfungerende hotspots, herunder identifi-
kation, registrering og fingeraftryksoptag.
2. Baggrund
Der forventes at blive gjort status på de aktuelle migrations- og flygtningestrøm-
me til EU, samt på implementeringen af tiltag,
der kan begrænse tilstrømningen,
herunder effektiv implementering af Schengen- og Dublin-reglerne, EU-Tyrkiet
handlingsplanen, velfungerende hotspots, herunder identifikation, registrering og
fingeraftryksoptag.
3. Formål og indhold
Aktuelle migrations- og flygtningestrømme
I 2015 søgte over 1,3 millioner mennesker asyl i EU. Antallet var særligt højt i
an-
den halvdel af året.
I 2016 er antallet af irregulære migranter og asylansøgere, der
krydser grænsen til Grækenland fra Tyrkiet, faldet til i gennemsnit omkring 2.000
om dagen
- dog observeres store variationer.
Dette skyldes formentlig vejrforhol-
dene. Der er dog fortsat tale om høje tal i forhold til årstiden og væsentligt flere
end
samme periode i
2015.
I den seneste uges tid er der igen observeret en stig-
ning i antallet af grænsekrydsninger fra Tyrkiet til Grækenland.
Samarbejde med Tyrkiet
Det Europæiske Råd hilste på sit møde den 15. oktober 2015 den af Kommissionen
og Tyrkiet forhandlet fælles handlingsplan velkommen.
På EU-Tyrkiet topmødet
den 29. november 2015 blev EU’s stats- og regeringschefer og Tyrkiet enige om at
aktivere den fælles handlingsplan, som indeholder en række initiativer til styrkelse
af samarbejdet om migrationshåndtering. Den 3. februar 2016 blev der opnået
enighed blandt medlemsstaterne om en finansieringsplan på 3 milliarder euro
(Tyrkiet-faciliteten), til gennemførelse af handlingsplanen.
Side
12/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0013.png
Blandt de konkrete initiativer lægges navnligt op til, at Tyrkiet tager skridt til op-
bygning af et velfungerende asylsystem; styrker sine kystvagtopgaver; effektuerer
procedurer med henblik på tilbagetagelse i overensstemmelse med vedtagne
tilbagetagelsesaftaler samt styrker visumkrav og regler for ophold i Tyrkiet.
Tyrkiet har i løbet af 2016 indført visumkrav for syriske statsborgere, der kommer
til Tyrkiet fra tredjelande, og altså ikke for syrere, som krydser landegrænsen mel-
lem Syrien og Tyrkiet. Herudover har Tyrkiet åbnet for, at syrere kan arbejde i
landet. Endelig skulle Tyrkiet have forbedret indsatsen mod menneskesmuglere.
Kansler Merkel var i Ankara den 8. februar 2016, hvor der bl.a. blev indgået aftale
om tysk assistance til implementering af migrationsdæmpende tiltag og udarbej-
det en tysk-tyrkisk 10-punktsplan. 10-punktsplanen omhandler initiativer til an-
vendelse af de 3 mia. euro, EU under visse betingelser, herunder reduktion i til-
strømningen, har besluttet at stille til rådighed for Tyrkiet. Blandt initiativerne er
politisamarbejde, bekæmpelse af menneskesmugling, genbosætning til EU, tilba-
gesendelse fra Tyrkiet til oprindelseslande, styrket samarbejde mellem Frontex og
Tyrkiet og hjælp til udmøntning af den tyrkisk-græske tilbagetagelsesaftale.
Vestbalkan og Østrig
På jumbomødet (udenrigsministre og indenrigsministre) om den østlige Middel-
havs- og Vestbalkanrute afholdt i marginen af rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 8. oktober 2015 blev der vedtaget en erklæring om styrket samarbej-
de mellem EU, Jordan, Libanon og Tyrkiet såvel som landende på Vestbalkan og
oprindelseslande.
På et minitopmøde den 25. oktober 2015 mellem en række EU-lande og Vestbal-
kan-landene blev der vedtaget en 17-punktsplan, som bl.a. omhandler initiativer
om øget informationsudveksling og kapacitetsopbygning med henblik på modta-
gelse af migranter og grænsehåndtering. I en statusrapport fra 15. december 2015
beskriver Kommissionen fremskridt i forhold til udveksling af oplysninger, opret-
telse af samarbejdsnetværk og kommunikation mellem landene og en generel
forbedring af styringen af migrationsstrømmene, om end der fortsat er meget, der
kan forbedres.
Der er holdt en lang række videokonferencer mellem de involverede
lande. Vurderingen fra Kommissionen er, at der er brug for en styrkelse af dialo-
gen.
Det fremgår af de vedtagne konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd den 18.
og 19. februar 2016, at den fortsat store strøm af irregulære migranter og asylan-
søgere på Vestbalkanruten er et stort problem, som kræver en yderligere samord-
net indsats og en ende på den praksis at vinke folk videre (”wave through ap-
proach”) og på de ukoordinerede foranstaltninger på ruten under hensyntagen til
de humanitære konsekvenser for de berørte medlemsstater.
Det blev endvidere understreget i rådskonklusionerne, at det er vigtigt på samord-
net vis at genoprette Schengen-områdets normale funktion med fuld støtte til de
medlemsstater, der står i en vanskelig situation. I den forbindelse fremhæves det i
konklusionerne, at alle Schengen-landene bør anvende Schengen-grænsekodeks
fuldt ud og nægte indrejse ved de ydre grænser for tredjelandsstatsborgere, der
Side
13/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0014.png
ikke opfylder indrejsebetingelserne, eller som ikke har indgivet en asylansøgning,
selv om de har haft mulighed for at gøre det.
Østrig besluttede den 20. januar 2016 at fastsætte en øvre grænse for asylansøge-
re i 2016. Østrig har desuden indført skærpet grænsekontrol og den 19. februar
2016 indførtes dagskvoter for irregulære migranter og asylansøgere. Kommissio-
nen opfordrede den 18. februar 2016 Østrig til at overholde Schengen-
grænsekodeks, hvilket vil sige at undlade at tillade gennemrejse af personer, der
ikke søger asyl.
På en konference i Wien den 24. februar mellem Østrig, Kroatien og Slovenien
samt en række lande fra Vestbalkan, blev der vedtaget en erklæringstekst, der
primært henviser til de mange tiltag, der allerede er sat i værk i EU samt tiltag af
mere regional karakter, der alle kan føre til en styrkelse af grænseforvaltningen og
reducere migrationspresset, herunder tiltag ved grænsen mellem Grækenland og
FYROM.
Den 25. februar 2016 kaldte den græske regering den græske ambassadør i Wien
hjem til konsultationer i protest mod Vestbalkan-konferencen i Wien, hvor Græ-
kenland ikke var inviteret. Grækenland er bekymret for, at tiltagene i form af
grænsekontrol i Østrig og i nabolandene nord for Grækenland vil medføre ophob-
ning af migranter og flygtninge i Grækenland.
Omfordeling og Hotspots
EU-landene vedtog på de ekstraordinære rådsmøder (retlige og indre anliggender)
den 14. og 22. september 2015 rådsafgørelser om midlertidige foranstaltninger til
fordel for Italien og Grækenland på området for international beskyttelse omfat-
tende omfordeling over en toårig periode af i alt 160.000 asylansøgere med et
klart behov for international beskyttelse.
En forudsætning for, at den praktiske udmøntning af omfordeling kan finde sted,
er, at registreringscentrene (”hotspots”) i Italien og Grækenland er operative og
fungerer efter hensigten.
Formålet med hotspots er at sikre hurtig identifikation, registrering og optagelse
af fingeraftryk af migranter ved de ydre grænser dels med henblik på at afgøre,
hvem der har behov for international beskyttelse, og hvem der ikke har og derfor
skal tilbagesendes, og dels at forebygge sekundære bevægelser i EU. Hotspots er
endvidere forudsætningen for at afgøre, hvem der skal indgå i omfordelingsord-
ningerne.
Pr.
24.
februar 2016 er der i alt omfordelt
303
asylansøgere fra Italien og
295
asyl-
ansøgere fra Grækenland. Hovedårsagen er, at kun ganske få ønsker at søge asyl i
frontlinjemedlemsstaterne, hvilket er forudsætningen for at blive omfordelt. EA-
SO har iværksat en informationskampagne, der skal oplyse om omfordelingsord-
ningen.
Side
14/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
1606540_0015.png
Tilbagetagelse
Rådet (retlige og indre anliggender) og Det Europæiske Råd har i oktober 2015
besluttet at søge at fremme oprindelseslandes tilbagetagelse af egne statsborge-
re, herunder bl.a. ved anvendelse af ”more-for-more”-princippet. På bl.a. den
baggrund har EU og medlemsstaterne efterfølgende forhandlet en række hand-
lingsplaner med Tyrkiet, landene på Vestbalkan og afrikanske stater. Den 9. sep-
tember 2015 fremlagde Kommissionen en meddelelse om en europæisk hand-
lingsplan for tilbagetagelse. Der forventes en statusrapport om gennemførelsen af
denne handlingsplan primo 2016.
Endvidere pågår arbejde i Rådet med udvikling af ”tailor-made country packages”
på baggrund af Rådets (retlige og indre anliggender) beslutning fra oktober 2015
om at implementere handlingsplanen for tilbagetagelse i forhold til udvalgte tred-
jelande.
Genbosætning
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 blev EU’s medlems-
stater enige om en frivillig genbosætningsordning for ca. 20.000 personer med et
klart beskyttelsesbehov, der opholder sig uden for EU. På tysk initiativ inviterede
Kommissionen den 4. december 2015 til en drøftelse af muligheden for at etable-
re endnu et frivilligt fælles europæisk genbosætningsprogram specifikt rettet mod
flygtninge, der opholder sig i Tyrkiet. I forlængelse af mødet har Kommissionen
vedtaget en henstilling til medlemsstaterne med henblik på at etablere en frivillig
ordning om humanitær adgang til Europa for syriske flygtninge, der opholder sig i
Tyrkiet, og som er ankommet før den 29. november 2015.
Indtil videre har der
været begrænset opbakning til henstillingen.
Opfølgning på Valetta-topmødet
På Valetta-topmødet i november 2015 blev der vedtaget en politisk erklæring
og
en handlingsplan som bl.a.
forholder sig til
de underliggende årsager til
udvan-
dring
fra Afrika og et tættere samarbejde om gensidige tilbagesendelsesaftaler.
Det blev understreget, at der er et behov for at forstærke indsatsen i forhold til at
begrænse den irregulære migration til Europa.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke
i sig selv
lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
De allerede igangsatte initiativer som opfølg-
ning på migrations- og flygtningekrisen har dog statsfinansielle konsekvenser samt
konsekvenser for EU’s budget. Evt. kommende initiativer forventes ligeledes at få
økonomiske konsekvenser.
Side
15/16
Rådsmøde nr. 3455 (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 - Bilag 3: Samlenotat vedr. RIA 10-11/3-16, pkt. 8 og 10
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den
26. februar 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil være generel støtte til en mere effektiv implemen-
tering af eksisterende og nye tiltag med henblik på at dæmpe migrationspresset i
EU.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at den nuværende migrations- og flygtnin-
gesituation kræver, at man har fokus på udmøntning af eksisterende lovgivning og
aftaler, herunder særligt en effektiv udmøntning af EU-Tyrkiet handlingsplanen
samt sikring af fuldt operative hotspots med henblik på identifikation, registrering
og fingeraftryksoptag af alle irregulære migranter og asylansøgere på den ydre
grænse. Herudover støtter regeringen tiltag til effektivisering af tilbagesendelse af
personer uden lovligt ophold og uden behov for beskyttelse.
Regeringen vil generelt være positivt stemt overfor tiltag, der kan bidrage til at
styrke kontrollen ved de ydre grænser og genoprette Schengen-områdets normale
funktion, idet Schengen-grænsekodeks og Dublin-systemet bør anvendes fuldt ud.
Schengen-landene bør således nægte indrejse ved de ydre grænser for tredjelands-
statsborgere, der ikke opfylder indrejsebetingelserne, og som ikke har indgivet en
asylansøgning, selv om de har haft mulighed for at gøre det.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den
23. februar 2016.
Side
16/16