Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3460 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1617694_0001.png
Rådsmøde (forsvar) den 19. april 2016
SAMLENOTAT
1. Kapacitetsopbygning for sikkerhed og udvikling
2. Hybride trusler
1
5
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0002.png
1. Kapacitetsopbygning for sikkerhed og udvikling
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet forventes at være en orientering og drøftelse af status for implementeringen af
den fælles meddelelse fra EU-Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste fra april 2015
vdr. kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling (tidligere benævnt ”Train &
Equip”). Meddelelsen blev senest drøftet af Rådet (forsvar) den 17. november 2015, hvor det
blev bekræftet, at kapacitetsopbygningsindsatser forsat er en vigtig prioritet for EU’s eksterne
ageren. Der er endnu ikke sket fremdrift i implementering af meddelelsen, hvor særligt de
uafklarede spørgsmål om finansiering samt hvad der kan karakteriseres som
kapacitetsopbygning, har forsinket processen.
2. Baggrund
På mødet i Det Europæiske Råd i december 2013, hvor den fælles sikkerheds- og forsvars-
politik var på dagsordenen, blev der i konklusionerne bl.a. fremhævet behovet for at øge
støtten til partnerlande og -organisationer med træning, rådgivning, udstyr og ressourcer
inden for sikkerhedssektoren for at styrke deres muligheder for at forebygge og håndtere
kriser på egen hånd. På denne baggrund udarbejdede Europa-Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjeneste den fælles meddelelse ’Capacity Building for Security and Development
(CBSD)), der skitserede muligheder og udfordringer for EU ift. at støtte partnerlande og –
organisationer. Et udkast til en implementeringsplan for meddelelsen indgik som grundlag for
Rådsmøde (forsvar) den 17. november 2015.
Udkastet til implementeringsplan for CBSD-initiativet beskrev mulige tiltag for en styrket
samtænkning af EU’s sikkerheds- og udviklingsindsatser, og adresserede spørgsmålet om et
manglende EU-budget for finansiering af (ikke-dødeligt) udstyr til opbygning af sikkerheds-
kapaciteten i partnerlande. Som eksempel fremhævedes to pilotundersøgelser af EU’s
operationer i Mali og Somalia, der viste, at EU på grund af manglende finansiering ikke har
kunnet tilbyde operationernes samarbejdspartnere (politi, grænsemyndigheder, kystvagt,
sikkerhedsstyrker m.v) den nødvendige støtte til basale fornødenheder, som vand, mad,
senge, madrasser, tæpper samt udstyr til beskyttelse mod miner og sprænglegemer. I
meddelelsen såvel som i implementeringsplanen fremgår det, at netop den manglende
finansiering af ovennævnte støtte understreger forbindelsen mellem sikkerhed og udvikling i
planlægningen og udførslen af EU’s samtænkte indsatser på det eksterne område.
Status i sagen er, at Den Fælles Udenrigstjeneste på kort sigt har søgt finansiering af EU’s
nuværende kapacitetsopbygningsindsatser, enten gennem
African Peace Facility
(den
eksisterende ramme for EU’s støtte til fred og sikkerhed på det afrikanske kontinent), ATHENA
mekanismen (finansierer fælles udgifter i forbindelse med EU’s militære operationer), den
Europæiske Udviklingsfond (EDF), EU’s naboskabsprogram eller via medlems-statsfinansiering.
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0003.png
Dette vurderes dog ikke at være en varig løsning på finansierings-spørgsmålet. I
implementeringsplanen for CBSD redegøres der derfor for tre mulige optioner for permanente
finansieringsmodeller, der kan overvejes anvendt: (i) En tilpasset
African Peace Facility
; (ii)
finansiering på tværs af flere eksisterende EU-instrumenter; eller (iii) etablering af et
instrument, som er direkte målrettet EU’s støtte til CBSD.
Det kan i denne forbindelse bemærkes, at der siden Rådsmødet (forsvar) den 17. november
er blevet vedtaget præciseringer af OECD’s kriterier for definition af udviklingsbistand (DAC-
kriterierne), der sætter grænser for hvilke indsatser, der kan finansieres over
udviklingsbistanden. Der er tale om præciseringer, der ikke ændrer på overordnede formål,
men klargør mulighederne for samtænkning mellem udviklings- og sikkerhedsindsatser.
Eksempelvis tillades afgrænset og specifik træning af militærpersonale, såfremt en sådan har
et klart udviklingsformål til gavn for civile, at træningen adresserer overgreb, forebygger vold
mod kvinder, forbedrer humanitær respons eller fremmer god regeringsførelse, og der er
opsyn af civilpersoner.
3. Formål og indhold
Der forventes til rådsmødet en orientering om status for Kommissionens og den Fælles
Udenrigstjenestes arbejde med implementeringsplanen og en efterfølgende drøftelse blandt
medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller for
udviklingslandene. En eventuel etablering af et instrument til finansiering af
kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling kan få statsfinansielle og
samfundsøkonomiske konsekvenser. Regeringen vil tage konkret stilling til dette, når de
nærmere detaljer herfor kendes.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes en fortsat bred støtte til initiativerne i implementeringsplanen. Enkelte lande vil
forventeligt fremhæve, at der straks bør arbejdes for operationaliseringen af optionerne om,
hvorvidt eksisterende instrumenter kan tilpasses eller der er behov for et nyt, dedikeret
instrument til dette formål. Andre lande forventes at henholde sig til konklusionerne fra
rådsmødet (alm. samt forsvar) den 18. maj 2016, hvor det fremgår, at et evt.
finansieringsinstrument skal afklares ifm. midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle
rammer, der ventes at finde sted i løbet af 2016.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om styrket koordination og samtænkning af EU’s eksterne indsatser,
herunder også ift. støtte til partnerlande og -organisationer på sikkerhedsområdet, så de
bedre bliver i stand til at forebygge og håndtere konflikter på egen hånd. Meddelelsen og
implementeringsplanen vurderes forsat at give et godt grundlag for videre drøftelser blandt
EU-institutionerne og medlemsstaterne. Regeringen støtter således også, at de anførte
praktiske forslag om bl.a. øget informationsudveksling mellem såvel aktører som instrumenter
søges implementeret i samspil mellem EU og medlemsstaterne samt, at de mere vidtgående
optioner om evt. nyt instrument undersøges grundigt.
I overensstemmelse med rådskonklusionerne fra den 18. maj 2015 lægger regeringen
endvidere vægt på, at finansieringsspørgsmålet afklares i forbindelse med
midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle rammer.
Det anføres, at der i arbejdet med øget støtte fra EU på sikkerhedsområdet kan være
elementer, hvor Danmark vil være forhindret i at deltage grundet forsvarsforbeholdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Emnet blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med mødet i Rådet for
Udenrigsanliggender inkl. forsvar den 13. november 2015.
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0005.png
2. Hybride trusler
Nyt notat
1. Resumé
På Rådsmødet forventes en præsentation og drøftelse af den Fælles Udenrigstjenestes
meddelelse om en ramme for EU’s og medlemslandenes håndtering af hybride trusler i
Europas nærområde. Meddelelsen følger af opdrag fra rådsmødet den 18. maj 2015 og er
foranlediget af en stigende anvendelse af hybride strategier og operationer i Europas
nærområde. Meddelelsen forventes at have fokus på handlingsorienterede forslag med henblik
på at opbygge robusthed i EU, i medlemslandenes samfund og hos partnere, samt at gøre EU
og medlemslandene i stand til at håndtere hybride trusler. EU-NATO samarbejdet om hybride
trusler forventes prioriteret, hvorfor NATO’s generalsekretær er inviteret til drøftelsen.
2. Baggrund
Foranlediget af en stigende anvendelse af såkaldte hybride strategier og operationer af
statslige og ikke-statslige aktører i EU’s nærområde gav Rådet for Udenrigsanliggender (inkl.
forsvar) den 18. maj 2015 den Høje Repræsentant i opdrag at udarbejde en ramme for EU og
medlemslandenes håndtering af hybride trusler. På Rådsmødet forventes en drøftelse om
denne ramme.
Det bemærkes, at det endnu er usikkert, hvornår Den Høje Repræsentant vil udsende et
udkast til meddelelsen, men det forventes at ske kort før for Rådsmødet. Det er endvidere
usikkert, om der skal vedtages konklusioner.
Jævnfør opdragene fra rådsmødet den 18. maj vil meddelelsen blive udarbejdet af den Fælles
Udenrigstjeneste i tæt samarbejde med Europa-Kommissionen og Det Europæiske
Forsvarsagentur, og i konsultation med medlemslandene.
Meddelelsen forventes at indeholde handlingsorienterede forslag med henblik på at sikre
robusthed i EU, i medlemslandenes samfund og hos partnerlande- og organisationer ved at
opbygge situationsforståelse, afskrække mod brugen af hybride operationer og modsvare
eventuelle angreb. Den forventes endvidere at afspejle eksisterende instrumenter samt interne
og eksterne politikker, som eksempelvis cyberforsvar og strategisk kommunikation. Hybride
truslers implikation for den europæiske kapacitetsudvikling forventes også behandlet.
Det fremgår endvidere klart af Rådets opdrag, at meddelelsen skal lægge vægt på EU’s
partnerskaber, herunder behovet for komplementaritet samt gennemsigtigt samarbejde og
koordination om håndteringen af hybride trusler. EU-NATO samarbejdet om håndteringen af
hybride trusler tildeles særligt opmærksomhed af Rådet, hvorfor NATO’s generalsekretær er
inviteret til at deltage i Rådets drøftelser den 19. april.
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0006.png
3. Formål og indhold
Rådet forventes at modtage en orientering om meddelelsen med en efterfølgende drøftelse
blandt medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Dagsordenspunktet forventes ikke på nuværende tidspunkt at have lovgivningsmæssige
konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller for udviklingslandene. Regeringen vil tage konkret stilling hertil, såfremt der
fremsættes konkrete initiativer.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes en opbakning til meddelelsen om en ramme for EU’s og medlemslandenes
håndtering af hybride trusler. Nogle lande vil forventeligt være optaget af hvorvidt
meddelelsen prioriterer bestemte lande og regioner frem for andre, mens andre tillægger
samarbejdet mellem EU og NATO stor vægt. Meddelelsen skulle, jf. Rådets opdrag, være
præsenteret ultimo 2015, hvorfor nogle medlemslande også kan forventes at understrege
behov for fremdrift i det videre arbejde meddelelsen med henblik på, at iværksætte konkrete
tiltag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om en handlingsorienteret ramme for EU’s og medlemslandenes
håndtering af hybride trusler, der kan medvirke til, at der skabes robusthed i de europæiske
samfund samt i partnerlande- og organisationer. Regeringen støtter endvidere op om, at en
sådan ramme bør samtænke EU’s allerede eksisterende instrumenter og politikker. Regeringen
støtter særligt op om tiltag, der styrker EU-NATO-samarbejdet om hybride trusler. Begge
organisationer er udfordret af den stigende anvendelse af hybride strategier og operationer i
Europas nærområde og komplementerer hinanden, idet de har vidt forskellige instrumenter til
rådighed i deres håndtering af udfordringerne.
Rådsmøde nr. 3460 (udenrigsanliggender) den 18-19. april 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18-19/4-16 - forsvarsdelen
1617694_0007.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Emnet blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med mødet i Rådet for
Udenrigsanliggender inkl. forsvar den 15. maj 2015.