Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3464 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1630576_0001.png
EU og Internationalt
Sagsnr.: 2016-3497
Den 9. maj 2016
MFVM 076
O
RIENTERENDE NOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. maj 2016 forud for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 17. maj 2016 vedrørende dagsordenspunkt 2 om klima og landbrug samt
dagsordenspunkt 4 om forenkling af den fælles landbrugspolitik
Sagerne har været i høring i §2-udvalget (landbrug), hvor der siden samlenotatets oversendelse den 4. maj 2016 er
indkommet nedestående bemærkninger.
For så vidt angår dagsordenspunkt 2 om klima og landbrug:
Dansk Industri mener, at Danmark kan imødese en stor EU-forpligtigelse på det ikke-kvoteomfattede område
som led i udmøntning af EU’s 2030 klimamål. Da målene fordeles mellem EU-landene primært gennem BNP pr.
indbygger, bliver det afgørende at sikre en så omkostningseffektiv implementering som muligt. Dansk Industri vil
opfordre regeringen til at afsøge muligheder for at indrette indsatsen omkostningseffektivt og fleksibelt. For
Dansk Industri er det vigtigt, at reduktionerne både på EU-niveau og på dansk niveau sker på områder, hvor der
er størst mulig effekt for indsatsen. Desuden er det vigtigt, at der sker en grundig økonomisk vurdering af
konkrete initiativer, herunder også effekter på erhvervslivets konkurrencevilkår og de værdikæder, der leder til
økonomisk vækst i erhvervslivet. Der vil også være elementer af indsatsen, hvor man med fordel kan søge
synergier med udviklingen af energisystemet. Dansk Industri opfordrer regeringen til at afsøge disse muligheder
og på den måde også aktivere dynamikken mellem kvotereguleringen og ikke-kvotereguleringen. Et vigtigt
element heri er også afdækning af eventuelle konsekvenser for industrivirksomheder, der er omfattet af EU's’
kvotesystem.
For så vidt angår dagsordenspunkt 4 om forenkling af den fælles landbrugspolitik:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er vigtigt, at EU’s landbrugspolitik forenkles på en måde, som giver
direkte effekt for landmanden. Derfor er Landbrug & Fødevarer tilfredse med, at man fra Kommissionens side har
hævet bagatelgrænsen for skiltning fra 10.000 € til 50.000 €. Landbrug & Fødevarer har arbejdet for at
skiltningsforpligtelserne helt bortfaldt, men det er et skridt i den rigtige retning, at minimumsgrænsen hæves og
at det gøres op til medlemsstaterne, om de vil kræve skiltning ved arealordninger. Landbrug & Fødevarer vil
opfordre regeringen til at skiltekravet helt bortfalder for arealordninger i Danmark som plejegræsordningen,
økologisk arealtilskud m.m. Landbrug & Fødevarer finder det også positivt, at Kommissionen nu har foreslået at
forenkle sanktionssystemet for grundbetaling m.v., så sanktionerne bliver mindre og dermed mere proportionale.
Der er også foreslået indført en såkaldt ”gult kort” ordning, hvor landmanden får rabat på sanktionen ved den
første overtrædelse. Ideen i ”gult kort” ordningen er rigtig god, men desværre medfører den også et krav om 100
% opfølgende kontrol det efterfølgende år. Dette er meget uhensigtsmæssigt, eftersom det vil være med til at øge
antallet af kontroller og vil være forbundet med omkostninger både for landmænd og myndigheder. Landbrug &
Fødevarer ser frem til, at der i den nærmeste fremtid kommer konkrete forslag til forenkling af de grønne krav og
henviser i den forbindelse til de bemærkninger der tidligere er fremsendt til §2-udvalget (landbrug) vedrørende
dette emne.
Rådsmøde nr. 3464 (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2016 - Bilag 2: Tillæg til samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 17/5-16 - pkt. 2, høringssvar
Kommissionen skal fremlægge en evalueringsrapport om miljøfokusområder i marts 2017 med henblik på at
vurdere, om procentsatsen på 5 % skal øges og eventuelt stille forslag herom. Dertil skal Landbrug & Fødevarer
bemærke, at Landbrug & Fødevarer ikke har noget ønske om at øge procentsatsen til mere end 5 %, eftersom dette
udelukkende vil medføre forøgede omkostninger og et forringet indkomstgrundlag for landmanden. Desuden er
der mangel på konkrete tiltag under de grønne krav, som reelt understøtter bæredygtig vækst. Slutteligt bemærker
Landbrug & Fødevarer, at EU’s fælles landbrugspolitik er udpeget som et prioriteret område for drøftelse under
REFIT-platformen, et nyt organ oprettet med henblik på at forenkle EU-lovgivningen. Landbrug & Fødevarer
finder at det er positivt, at forenkling af landbrugspolitikken er på EU’s generelle dagsorden, men det er
afgørende, at de forslag, der behandles i platformen tager udgangspunkt i landbrugserhvervets oplevelser af EU-
lovgivningen. Landbrug & Fødevarer bemærker i den forbindelse, at der ikke er repræsentanter fra
landbrugserhvervet i den del af REFIT-platformen, der består af industriens og civilsamfundets aktører.
Side 2/2