Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3466 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 23. maj 2016 - bidrag til samlenotat
Dagsordenspunkt 3: Underskrivelse af EPA-aftale med AVS-lande i det sydlige Afrika
KOM (2016) 0018
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes på mødet i Rådet truffet beslutning om underskrivelse af den regionale økonomiske aftale (EPA)
mellem på den ene side en række AVS-udviklingslande i det sydlige Afrika (AVS-lande er udviklingslande i
Afrika, Vestindien og Stillehavet) og på den anden side den Europæiske Union og dens medlemslande. Rådet
forventes også at træffe beslutning om midlertidig anvendelse af aftalen, når parterne har givet den fornødne
tilslutning, og indtil procedurerne for dens ikrafttræden er tilendebragt. Det er endvidere forventningen, at EU-
udenrigsministrene på deres respektive landes vegne underskriver aftalen i Bruxelles samme dag som mødet i
Rådet finder sted.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende forslag til rådsbeslutning om underskrivelse og
midlertidig anvendelse af den økonomiske samarbejdsaftale (EPA) mellem på den ene side en
række SADC-lande i det sydlige Afrika og på den anden side den Europæiske Union og dens
medlemslande. Forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF særlig artikel 207, stk. 3 og 4, og
artikel 209, stk. 2 sammenholdt med artikel 218, stk. 6, litra a. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Aftalen er blandt de økonomiske partnerskabsaftaler mellem regionale
sammenslutninger af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene) og EU,
som Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om den 12. juni 2002.
Forhandlingerne om aftalen der foreslås indgået med Botswana, Lesotho, Mozambique,
Namibia, Swaziland og Sydafrika, blev afsluttet 15. juli 2014 i Pretoria.
Danmark skal som medlem af EU tiltræde aftalen.
3. Formål og indhold
Med Rådets vedtagelse af forslaget gives der bemyndigelse til at underskrive EPA- aftalen med
en række AVS-lande i det sydlige Afrika. Der åbnes samtidig op for midlertidig anvendelse af
aftalen, når den er underskrevet af parterne, og indtil den kan træde i kraft efter afsluttet
ratifikation fra parternes side. Der er tale om en udviklingsorienteret handelsaftale, der giver de
afrikanske lande en række beskyttelsesforanstaltninger bl.a. i forhold til nyoprettede industrier
og bestemmelser om oprindelsesregler til lettelse af eksporten. Med anvendelsen af aftalen gives
der told- og kvotefri markedsadgang i EU for alle varer - med undtagelse af våben og
ammunition - fra de respektive afrikanske AVS-lande og bedre markedsadgang for Sydafrika.
For EU eksportens vedkommende skal de afrikanske lande aftrappe deres told over en periode.
En række følsomme varer vil desuden kunne være undtaget fra toldnedsættelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om underskrivelsen.
Rådsmøde nr. 3466 (udenrigsanliggender) den 23. maj 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 23/5-16 - pkt. 3
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse at ske indirekte via EU-
budgettet i form af lavere toldindtægter. Lavere egne indtægter til EU-budgettet vil alt andet lige
medføre et højere dansk bidrag. Kommissionen skønner, at der i forbindelse med aftalen med
de pågældende lande samlet vil være en lavere toldindtægt på 33,3 millioner EUR, når aftalen er
fuldt gennemført efter 10 år.
Indgåelsen af EPA-aftalen forventes fremadrettet at få positive samfundsøkonomiske
konsekvenser i form af øget samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere
vækst, et højere beskatningsgrundlag og lavere forbrugerpriser. EPA-aftalen forventes ikke at
have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning fra EU-medlemslandenes side til underskrivelse af
aftalen på vegne af Den Europæiske Union. Det er også forventningen at aftalen underskrives
af de respektive medlemslande i forbindelse med mødet i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er indstillet på at give tilslutning til forslaget om underskrivelse af aftalen på vegne
af Den Europæiske Union og at aftalen finder midlertidig anvendelse indtil den formelt træder i
kraft.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men selve EPA-
forhandlingerne har været forelagt med henblik på forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets
Europaudvalg den 7. februar 2008. Dansk holdning til EPA-aftalerne har desuden basis i
folketingsvedtagelserne V 41 og V62 fra henholdsvis den 25. januar 2007 og den 21. maj 2008.
Desuden har ændringen i markedsadgangsforordningen (MAR) for AVS-lande, der har indgået
en EPA-aftale, været forelagt med henblik på forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets
Europaudvalg den 23. november 2012. Senest er beslutningen om underskrivelse af EPA-
aftalen med AVS-landene i Vestafrika forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 5.
december 2014.