Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3475 - økofin Bilag 2
Offentligt
1645059_0001.png
10. juni 2016
Revideret udgave af Samlenotat vedrørende rådsmødet
(ECOFIN) den 17. juni 2016, pkt. 14: nationale produktivitets-
og konkurrenceevneråd
Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0002.png
Dagsordenspunkt 14:
Nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd
KOM (2015) 601
1. Resume
Kommissionen fremlagde 21. oktober 2015 som opfølgning på ØMU-rapporten et forslag til en
EU-rådsanbefaling (”henstilling”) om etablering af nationale konkurrenceevneråd. Det neder-
landske formandskab har arbejdet på et kompromisforslag med sigte på vedtagelse på ECO-
FIN 17. juni 2016. Der forhandles fortsat om anbefalingen.
Formandskabets forslag lægger op til, at eurolandene skal etablere nationale produktivitets- og
konkurrenceevneråd, men opfordrer også ikke-eurolandene til at oprette lignende råd. Rådene
skal analysere produktivitets- og konkurrenceevneudviklingen og relaterede politikudfordringer og
derigennem bidrage til gennemførelsen af strukturelle reformer på nationalt niveau, der kan
fremme produktivitet og konkurrenceevne. Rådene vil ikke være en formel del af EU-
koordineringen af den økonomiske politik, men skal spille en rolle i forhold til input til national
økonomisk politik. Rådene skal være funktionelt uafhængige af offentlige myndigheder, herunder
være i stand til at gennemføre uafhængige økonomiske og statistiske analyser af høj kvalitet.
Formandskabets forslag indeholder (i modsætning til Kommissionens oprindelige forslag) ingen
reference til, at rådene skal bidrage med relevant information ift. løndannelsesprocessen. Det er
intentionen i både Kommissionens og formandskabets forslag, at rådene skal respektere national
praksis og nationale institutioners rolle i den nationale løndannelsesproces, men dette understreges
eksplicit i formandskabets forslag.
Danmark støtter generelt etableringen af nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd, da
rådene potentielt kan bidrage til at fremme gennemførelsen af strukturreformer i EU-landene og
dermed generelt forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse. Tiltaget vedrører således udfordrin-
ger og politikker, som er en generel dansk prioritet at sætte fokus på i EU-samarbejdet og i de
andre EU-lande.
Regeringens indstilling er, at Danmark skal vælge selv at deltage i initiativet om nationale pro-
duktivitets- og konkurrenceevneråd og således etablere et nationalt dansk råd, som kan varetage
de pågældende opgaver ift. at analysere udviklingen og udfordringerne på området og indgå i
dialogen med de øvrige landes råd. Der vil senere skulle tages stilling til den nærmere organisering
af opgaven i Danmark.
2. Baggrund
Som opfølgning på ØMU-rapporten
1
fra 22. juni 2015 fremlagde Kommissionen
21. oktober 2015 en række kortsigtede forslag, herunder forslag til en rådsanbefa-
ling om etablering af nationale konkurrenceevneråd. Disse skal overvåge konkur-
renceevneudviklingen og foreslå politiktiltag mhp. at styrke konkurrenceevnen.
Kommissionens oprindelige forslag lagde op til, at eurolandene etablerede natio-
nale konkurrenceevneråd, men opfordrede også ikke-eurolandene til at oprette
lignende råd.
Rapporten om videreudvikling af ØMU’en blev udarbejdet af formændene for Kommissionen, Det Europæiske Råd,
eurogruppen, ECB og Europa-Parlamentet.
1
2
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0003.png
Kommissionens ØMU-pakke, herunder konkurrenceevnerådsforslaget, blev ind-
ledningsvist drøftet på ECOFIN 10. november 2015. Det Europæiske Råd (DER)
17.-18. december 2015 bad Rådet om at arbejde videre med Kommissionens for-
slag og afrapportere på DER d. 28.-29. juni 2016.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 292, artikel 121 stk. 2 og artikel 136. I
henhold til TEUF artikel 136, er der kun de EU-lande, der har euroen som valuta,
der stemmer om forslaget.
3. Formål og indhold
Det nederlandske formandskab har på baggrund af de foreløbige drøftelser på
teknisk niveau arbejdet på et kompromisforslag med sigte på vedtagelse på ECO-
FIN 17. juni. Der forhandles fortsat om anbefalingen.
I formandskabets forslag lægges der op til, at navnet på rådene ændres fra nationa-
le konkurrenceevneråd til nationale
produktivitets-
og konkurrenceevneråd. Ændrin-
gen af navnet skal reflektere, at rådene skal have et bredere fokus på produktivitet,
snarere end blot konkurrenceevne.
I formandskabets forslag lægges der op til, at rådene skal analysere produktivitets-
og konkurrenceevneudviklingen og relaterede politikudfordringer, og hvor pas-
sende, vurdere effekterne af politiktiltag. Rådene skal derigennem bidrage til at
styrke ejerskabet til og gennemførelsen af reformer på nationalt niveau, og dermed
bidrage til vedvarende økonomisk vækst.
Analyserne skal både forholde sig til, hvad der driver produktivitets- og konkur-
renceevneudvikling på lang sigt (bl.a. innovation og evnen til at tiltrække investe-
ringer, virksomheder og humankapital), og til hvilke faktorer, der på kort sigt kan
påvirke prisen på og kvaliteten af varer og tjenester relativt til globale konkurren-
ter.
I formandskabet forslag skal rådene ikke komme med politikanbefalinger og råd-
give om implementeringen af landeanbefalinger under det europæiske semester.
Formandskabets forslag indeholder (i modsætning til Kommissionens oprindelige
forslag) ingen reference til, at rådene skal bidrage med relevant information ift.
løndannelsesprocessen. Det er intentionen i begge forslag, at rådene skal respekte-
re national praksis og nationale institutioners rolle i den nationale løndannelses-
proces, men dette understreges eksplicit i formandskabets forslag.
Der lægges op til, at hvert land skal etablere ét produktivitets- og konkurrenceev-
neråd. Rådenes analyser skal som hovedregel være offentligt tilgængelige og de
skal udgive en årlig rapport. Landene skal have frihed til at indrette rådene efter
nationale præferencer, herunder evt. ved at udpege eksisterende institutioner som
produktivitets- og konkurrenceevneråd. Der lægges vægt på, at rådene skal være
forankret i national lovgivning el. lign. og være funktionelt uafhængige af offentli-
ge myndigheder. Rådene skal være objektive og neutrale. De skal have kapacitet til
3
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0004.png
at kommunikere deres resultater offentligt, ligesom de skal have passende adgang
til informationer til at udføre deres mandat. Udnævnelse af medlemmer skal fore-
gå på baggrund af erfaringer og kompetencer. Rådene skal være i stand til at udfø-
re økonomiske og statistiske analyser af høj kvalitet. Det vil være muligt for råde-
ne at konsultere relevante interessenter (fx nationale aktører eller grupper af aktø-
rer, inkl. arbejdsmarkedets parter) og at basere sig på andre institutioners analyser,
såfremt disse er af samme høje kvalitet.
Det foreslås, at de enkelte landes nationale råd skal mødes mhp. på at udveksle
synspunkter og erfaringer og evt. udarbejde fælles analyser. I det oprindelige for-
slag var der lagt op til, at Kommissionen skulle have en koordinerende rolle ift.
rådene, herunder sikre at rådene også inkluderede et euroområde- og EU perspek-
tiv i deres arbejde. I formandskabets forslag er Kommissionens rolle begrænset til
at facilitere meningsudvekslingen mellem de nationale råd, ligesom det i dag er
tilfældet for de uafhængige finanspolitiske institutioner. Rådene vil ikke være en
formel del af EU-koordineringen af den økonomiske politik, men der lægges op
til, at Kommissionen kan anvende rådenes analyser og indgå i en dialog med de
nationale råd, bl.a. i forbindelse med de løbende såkaldte ”fact-finding” missioner
som led i det europæiske semester, som de ligeledes kan og gør med andre råd og
eksperter allerede i dag.
Formandskabets forslag lægger op til, at eurolandene skal etablere nationale råd,
men opfordrer også ikke-eurolandene til at oprette lignende råd. Ikke-eurolande,
der vælger at følge op på anbefalingen, vil have mulighed for at deltage på lige fod
i alle dele af samarbejdet vedr. produktivitets- og konkurrenceevnerådene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget til en rådsanbefaling har ikke i sig selv lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser, da der formelt ikke er tale om en juridisk bindende anbefaling.
Dansk deltagelse i initiativet og oprettelsen eller udpegningen af et nationalt råd
kan indebære behov for lovgivningsmæssige tiltag, fx for at fastlægge rådets opga-
ver, rammer mv.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af anbefalingen vil ikke i sig selv indebære statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark, da der er tale om en ikke juridisk bindende anbefaling.
4
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0005.png
Dansk deltagelse i initiativet og oprettelsen eller udpegningen af et nationalt råd
kan potentielt medføre en statsfinansiel omkostning til finansiering af det nationa-
le råd, afhængig af den konkrete løsning.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd, der leverer uafhængige analyser
af høj kvalitet, vurderes potentielt at kunne have positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser, i det omfang de bidrager til at fremme gen-
nemførelsen af reformer, der styrker potentialet for vækst og beskæftigelse, i de
enkelte EU-lande.
8. Høring
Der henvises til bilag 1
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om det overordnede mål om at fremme gennemførelsen af
reformer, der styrker konkurrenceevne og produktivitet. Nogle EU-lande er posi-
tive over for forslaget, mens andre lande i udgangspunktet har udtrykt skepsis ift.
den konkrete merværdi af dette forslag. EU-landene ventes i sidste ende generelt
at kunne støtte det nederlandske kompromisforslag på det kommende ECOFIN.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter generelt etableringen af nationale produktivitets- og konkurren-
ceevneråd, da rådene potentielt kan bidrage til at fremme gennemførelsen af
strukturreformer i EU. Tiltaget vedrører udfordringer og politikker, som er en
generel dansk prioritet at sætte fokus på i EU-samarbejdet og i de andre EU-
lande. Danmark kan generelt støtte det nederlandske kompromisforslag, eller det
forslag, der kan opnås enighed om.
Regeringens indstilling er, at Danmark skal vælge selv at deltage i initiativet om
nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd og således etablere et nationalt
dansk råd, som kan varetage de pågældende opgaver ift. at analysere udviklingen
og udfordringerne på området og indgå i dialogen med de øvrige landes råd. Der
vil senere skulle tages stilling til den nærmere organisering af opgaven i Danmark.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget om etableringen af nationale konkurrenceevneråd har været forlagt Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN 10. november 2015, i
forbindelse med drøftelsen af Kommissionens pakke med forslag til opfølgning
på ØMU-rapporten. ØMU-rapporten blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for ECOFIN 14. juli 2015 (skriftligt).
5
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0006.png
Bilag 1
En tidligere version af samlenotatet blev 2. juni 2016 sendt i ekstern høring i EU-
specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold og EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist 6. juni 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og et fælles fra LO, DA og FTF.
Akademikerne
anbefaler, at den danske regering støtter formandskabets præcise-
ring, af at rådene skal respektere national praksis og nationale institutioners rolle i
den nationale løndannelsesproces. Akademikerne opfordrer til, at Danmark delta-
ger i og bliver omfattet af forslaget om at oprette nationale produktivitets- og
konkurrenceevneråd.
Akademikerne anbefaler, at Det Økonomiske Råd (DØR) kommer til at udgøre
Danmarks nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd. Det foreslås, at rådet
bl.a. ser på uddannelse, forskning, erhvervsvilkår og social balance. Herudover
anbefales det, at regeringen lægger vægt på at rådets arbejde vil være baseret på en
bred tilgang til produktivitetsbegrebet.
Dansk Byggeri
støtter regeringens anbefaling om, at der etableres nationale produk-
tivitets- og konkurrenceevneråd og bakker op om regeringens holdning.
Dansk Erhverv
hilser forslaget om anbefalingen velkommen. Dansk Erhverv støt-
ter udvidelsen af mandatet til også at omfatte temaet produktivitet og finder det
positivt at det eksplicit understreges, at de nationale forhold for løndannelse skal
respekteres. Dansk Erhverv gør opmærksom på en række forhold de vurderer,
bør tages i betragtning i rådsanbefalingen, bl.a. at rådene: 1) bør inkludere den
offentlige sektor i sit fokusområde; 2) bør gives muligheden for at formulere poli-
tiske anbefalinger; 3) bør bygge videre på Produktivitetskommissionens, Virk-
somhedsforums og Implementeringsrådets arbejde og 6) ikke skal duplikere eksi-
sterende bestræbelser.
Dansk Erhverv mener generelt, at etableringen af et permanent produktivitets- og
konkurrenceevneråd i Danmark og andre EU-lande vil være en styrkelse af den
erhvervsøkonomiske politikkoordinering og denne politiks evidensgrundlag.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
støtter forslaget om etableringen af nationa-
le produktivitets- og konkurrenceråd. FA lægger imidlertid til grund, at disse råd
skal agere ud fra en grundlæggende respekt for de nationale arbejdsmarkeder i
almindelighed og for de nationale arbejdsmarkeders løndannelsesproces i særde-
leshed. FA er enig i den danske støtte til det nederlandske kompromisforslag.
LO, DA og FTF
finder det positivt, at der i det nederlandske formandskabs forslag
ikke fremgår, at de nationale produktivitets- og konkurrenceevneråd skal informe-
re løndannelse i EU-landene. LO, DA og FTF støtter grundlæggende op om ideen
om at have institutioner, der gennem analyser og råd kan bidrage til at sikre vækst
6
Rådsmøde nr. 3475 (økonomi og finans) den 17. juni 2016 - Bilag 2: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-16 - pkt. 14
1645059_0007.png
og beskæftigelse i Europa. Der opfordres til, at regeringen først træffer beslutning
om dansk deltagelse, når der er sket en tilfredsstillende udmøntning af respekten
for parternes rolle, og der er skabt sikkerhed for, at eksisterende institutioner kan
anvendes – herunder Trepartsstatistikudvalget. LO, DA og FTF fremhæver Tre-
partsstatistikudvalget som et allerede velfungerende eksisterende udvalg og opfor-
dre regeringen til at sikre, at udvalget kan rummes inden for henstillingen. Det er
afgørende, at Trepartsstatistikudvalget kan fortsætte som en uafhængig partsinsti-
tution. LO, DA og FTF mener herudover, man med fordel kan inddrage Det
Økonomiske Råd i et muligt nationalt produktivitets- og konkurrenceevneråd.
Derudover opfordrer LO, DA og FTF til, at man anlægger en bred vinkel på vur-
deringen af Danmarks konkurrenceevne. Man finder det positivt, at der skal være
fokus på faktorer, som på både kort og langt sigt bidrager til konkurrenceevne.
Det foreslås i den forbindelse, at der bl.a. ses på uddannelse, forskning, erhvervs-
vilkår og social balance.
Bemærkning:
Hovedsynspunkterne i høringssvaret fra LO, DA og FTF vurderes i
høj grad at være imødekommet i det nederlandske formandsskabs reviderede for-
slag. I forslaget understreges det eksplicit at rådene skal respektere national praksis
og nationale institutioners rolle i den nationale løndannelsesproces, ligesom det
understreges, at landene skal have frihed til at indrette rådene efter nationale præ-
ferencer, herunder ved at udpege eksisterende institutioner som produktivitets- og
konkurrenceevneråd.
7