Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3477 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
1645204_0001.png
Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 20. juni 2016
9. Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 20. juni 2016 forventes en drøftelse af EU-Georgien-forholdet
foranlediget af drøftelserne på rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 om tildeling af
visumfrihed til Georgien. Der ventes bred enighed om at fortsætte EU’s engagement i forhold til Georgien og
fastholde rammerne herfor.
2. Baggrund
Georgien indgår i EU’s Østlige Partnerskab og er blandt de østlige partnere, der er længst
fremme i gennemførelsen af reformer. I juni 2014 undertegnede EU og Georgien en
vidtgående associerings- og frihandelsaftale (AA/DCFTA), og Georgien har gjort gode
fremskridt i implementeringen af aftalen. Udsigten til EU-tilnærmelse er en helt central
drivkraft bag landets reformfremskridt. Associerings- og frihandelsaftalen med EU trådte
midlertidigt i kraft tilbage i september 2014 og træder fuldt i kraft den 1. juli 2016.
Siden visumliberaliseringsdialogen med Georgien begyndte i juni 2012, har Georgien vedtaget
omfattede lovændringer og reformer med henblik på at opnå fremskridt og opfylde alle de
nødvendige benchmarks, der indgår i visumliberaliseringshandlingsplanen, bl.a. omkring
migration og integreret grænseforvaltning, offentlig orden og sikkerhed og forbindelser udadtil
og grundlæggende rettigheder. Kommissionen offentliggjorde den 18. december 2015 den
fjerde og sidste fremskridtsrapport for Georgiens gennemførelse af visumliberaliserings-
handlingsplanen. I rapporten konkluderes det, at Georgien har gjort de nødvendige fremskridt
og opfylder alle de nødvendige benchmarks i handlingsplanen for at opnå visumfrihed.
Kommissionen konkluderede tilsvarende i sin rapport om Ukraine.
På denne baggrund fremsatte Kommissionen den 9. marts 2016 forslag om ændring af
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande,
hvis statsborgere er fritaget for dette krav (visumforordningen) med henblik på, at Georgien
flyttes til listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget fra kravet om visum ved
passage af medlemsstaternes ydre grænser ved ophold i højst 90 dage inden for en periode på
180 dage. Kommissionen fremlagde den 20. april 2016 forslag om at flytte Ukraine til den
tilsvarende liste.
Særligt set i lyset af den migrationssituation, som EU befinder sig i og de afsluttede
visumdialoger (Kommissionen har også fremlagt forslag om, at Ukraine, Kosovo og Tyrkiet
tildeles visumfrihed), traf RIA-rådet den 20. maj 2016 en politisk beslutning om at revidere
muligheden for suspension i forordning (EF) nr. 539/2001 (suspensionsmekanismen).
Rådsmøde nr. 3477 (udenrigsanliggender) den 20. juni 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 20/6-16 - pkt. 9: Georgien
Ændringen vil medføre en udvidet og mere fleksibel mulighed for at suspendere et tredjeland
fra visumfrihed i presserende tilfælde. Forslaget er nu til behandling i Europa-Parlamentet.
På baggrund af de indledende drøftelser om visumfrihed til Georgien fremsatte formandsskabet
den 30. maj 2016 et kompromisforslag til Kommissionens forslag om visumfrihed for
Georgien. I kompromisforslaget er indført en ikrafttrædelsesbestemmelse, der hindrer, at
visumfrihed for georgiske statsborgere kan træde i kraft før ændringen af
suspensionsmekanismen er trådt endeligt i kraft.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni blev visumfrihed til Georgien
drøftet.
Fra georgisk side udtrykkes bekymring for en mulig forsinkelse i opnåelsen af visumfrihed.
3. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af EU’s forhold til Georgien foranlediget af drøftelserne på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 om tildeling af visumfrihed til
Georgien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om at fortsætte EU’s engagement i forhold til Georgien og fastholde
rammerne herfor.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes Georgiens tilnærmelse til EU inden for det østlige partnerskab som den
institutionelle ramme om EU’s forbindelser til Georgien. Det støttes at meddele visumfrihed til
Georgien, idet Kommissionen har konkluderet, at Georgien lever op til alle kravene i den
udarbejdede handlingsplan, som har dannet baggrund for visumliberaliseringsdialogen. Fra
dansk side er der også støtte til formandskabets kompromisforslag af 30. maj 2016, som
sammenkobler den endelige vedtagelse og ikrafttrædelse af ændringen i
suspensionsmekanismen med visumfrihed for Georgien.
Rådsmøde nr. 3477 (udenrigsanliggender) den 20. juni 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 20/6-16 - pkt. 9: Georgien
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.