Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3488 - økofin Bilag 1
Offentligt
1668538_0001.png
27. september 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 11. oktober
2016
1) Moms-aspekter i direktivforslaget om den strafferetlige bekæmpelse af svig rettet mod
2
EU’s finansielle interesser
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2012)363
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Implementering af bankunionen
6
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 6.-8. oktober 2016
-
Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Evaluering af det europæiske semester 2016
-
Generel drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Rapport om sundhedssystemer, langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
-
Præsentation af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Ændring af direktiv om administrativt samarbejde på skatteområdet (DAC5)
-
Vedtagelse
KOM(2016)0209
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
9
12
15
18
24
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Moms-aspekter i direktivforslaget om den straffe-
retlige bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finan-
sielle interesser
KOM(2012)363
1. Resume
ECOFIN ventes at drøfte momsaspekterne af direktivet om strafferetlig bekæmpelse af svig
rettet mod EU’s finansielle interesser (det såkaldte PIF-direktiv). Direktivet substansforhandles
af Rådet i sin RIA-sammensætning (retlige og indre anliggender).
PIF-direktivet fastlægger bestemmelser til bekæmpelse og forebyggelse af svig og andre strafbare
handlinger, der skader EU’s finansielle interesser, ved at fastsætte definitioner på strafbare
handlinger og straffe herfor. Forslaget er omfattet af Danmarks retsforbehold. Der henvises til
Justitsministeriets samlenotat af 25. maj 2016. Forslaget har siden oktober 2014 været for-
handlet i trilog med Europa-Parlamentet. Der er endnu ikke opnået enighed mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om en kompromistekst, navnlig fordi Europa-Parlamentet i modsætning til
Rådet ønsker, at momssvig omfattes af direktivet.
Formandskabet vil på ECOFIN informere om problemstillingen angående inkluderingen af
momssvig i direktivet. Kommissionen og formandskabet ventes at presse på for at imødekomme
Europa-Parlamentet i spørgsmålet om inkludering af moms, evt. gennem et kompromis, mhp. at
afslutte forhandlingerne.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 11. juli 2012 forslag om direktiv om strafferetlig be-
kæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser, det
såkaldte PIF-direktiv (Protection des Intérêts Financiers de l’UE). Direktivet vil
afløse den nuværende BFI-konvention (Beskyttelse af EU’s Finansielle Interesser),
der i dag pålægger EU-landene at varetage den strafferetlige beskyttelse af EU’s
finansielle interesser i EU-landene. Forslaget er omfattet af Danmarks retsforbe-
hold.
1
Kommissionens forslag indeholdte ingen specifikke bestemmelser for momssvig.
Momssvig vil derfor potentielt være inkluderet i den generelle definition af svig
der gives i direktivet, idet EU-landenes bidrag til EU-budgettet bl.a. baseres på
landenes momsindtægter. I Rådets kompromisforslag fra juni 2013 var momssvig
derimod specifikt ekskluderet fra direktivets omfang. Der blev derefter, i oktober
2014, indledt trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet. På seneste trilogmøde
den 2. juni 2015 blev det konstateret, at Rådet og Europa-Parlamentet var enige
om stort set alle elementer i direktivet, bortset fra spørgsmålet om, hvorvidt
Danmark vil derfor forblive i BFI-konventionen, modsat de lande for hvilke direktivet vil gælde. Forslaget blev oprinde-
ligt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 325, stk. 4 (om nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af
svig, der skader EU’s finansielle interesser), der ikke er omfattet af retsforbeholdet, men hjemlen er efterfølgende ændret til
TEUF artikel 83, stk. 2 (om minimumsregler for strafbare handlinger), der er omfattet af den almindelige lovgivningspro-
cedure.
1
2
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0003.png
momssvig skulle omfattes af direktivet eller ej. Europa-Parlamentet støtter Kom-
missionen i at momssvig bør omfattes af direktivet, mens Rådet fortsat ønsker at
det ikke omfattes af direktivet.
Sagen er endvidere forbundet med forhandlingerne om oprettelsen af Den Euro-
pæiske Anklagemyndighed (DEA), som vil have kompetence til, evt. i samarbejde
med Europol, at foretage efterforskning og retsforfølgelse i sager, hvor Unionens
finansielle interesser har lidt skade. DEA’s kompetence på dette område vil som
udgangspunkt blive afgrænset af PIF-direktivet. Omfattes momssvig i PIF-
direktivet vil det således også umiddelbart øge kompetencerne for DEA. Dan-
mark vil pga. af retsforbeholdet heller ikke deltage i DEA.
3. Formål og indhold
PIF-direktivet har til formål at fastlægge minimumsbestemmelser, der definerer
svig og andre strafbare handlinger til skade for EU’s finansielle interesser og fast-
sætte straffe herfor. Ved EU’s finansielle interesser forstås alle indtægter der tilfal-
der EU’s budget og alle de udgifter og aktiver, som EU direkte eller indirekte for-
valter.
2
Direktivet betyder at EU-landende skal straffe svig med hensyn til EU’s
udgifter til tilskud og støtte, svig med hensyn til EU’s udbudsrelaterede udgifter
og svig med hensyn til EU’s indtægter. Desuden skal de kriminalisere anvendelsen
til egen vinding af uretmæssigt opnået information eller brug af information, som
ikke er offentligt tilgængeligt, i forbindelse med offentlige udbudskontrakter eller
tilskud, der skader EU’s finansielle interesse.
Momssvig.
Rådet og Europa-Parlamentet er stort set enige om alle elementer i di-
rektivet, bortset fra om momssvig bør omfattes af direktivet eller ej. Rådets posi-
tion har hidtil været, at moms er et nationalt anliggende, og bør forblive det.
Kommissionen og Europa-Parlamentet argumenterer for at momssvig skal omfat-
tes af direktivet, fordi momssvig reducerer EU-landenes momsindtægter, og der-
ved også de midler, der tilfalder EU, idet EU-landenes bidrag til EU-budgettet
bl.a. baseres på landenes momsindtægter.
Kommissionen og Europa-Parlamentet finder deres argumenter styrket af EU-
domstolens afgørelse i den såkaldte Taricco-sag i september 2015. Heraf fremgår
det, at momssvig er omfattet af anvendelsesområdet i BFI-konvention. Da PIF-
direktivet er tænkt som en videreudvikling af BFI-konventionen, finder Kommis-
sionen og Europa-Parlamentet at Taricco-dommen styrker det politiske argument
for at lade momssvig indgå i PIF-direktivet.
De luxembourgske, nederlandske og slovakiske formandsskaber har fulgt op på
dommen ved at organisere en række diskussioner på ekspertniveau og i RIA. Det
er her blevet diskuteret om man kunne lade særlig grov momssvig omfatte af di-
rektivet. Det slovakiske formandskab har forud for RIA 13.-14. oktober 2016
udarbejdet et nyt kompromisforslag, hvor grænseoverskridende momssvig af stør-
2
Her menes EU og alle de institutioner, organer, kontorer og agenturer oprettet i henhold til traktaterne.
3
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0004.png
re omfang
3
som fx såkaldt MTIC-svig (”Missing Trader Intra Community”
fraud)
4
, er inkluderet. Et betydeligt antal lande er dog stadig skeptiske over at in-
kludere momssvig i direktivet.
Det er nu besluttet at præsentere problemstillingen vedrørende inkludering af
momssvig for ECOFIN. Kommissionen og formandskabet ventes at presse på
for at imødekomme Europa-Parlamentet i spørgsmålet om inkludering af moms,
mhp. at afslutte forhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
artikel 294) medlovgiver vedr. PIF-direktivet. Der henvises til Justitsministeriets
samlenotat af 25. maj 2016.
5. Nærhedsprincippet
Der henvises til Justitsministeriets samlenotat af 25. maj 2016.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der henvises til Justitsministeriets samlenotat af 25. maj 2016.
7. Økonomiske konsekvenser
Der henvises til Justitsministeriets samlenotat af 25. maj 2016.
8. Høring
Der henvises til Justitsministeriets samlenotat af 25. maj 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et betydeligt antal lande fastholder i drøftelserne i RIA-regi modstand mod at
inkludere moms i PIF-direktivets anvendelsesområde. Det ventes afspejlet i drøf-
telsen af spørgsmålet på ECOFIN.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finansielle inte-
resser. Fra dansk side er man generelt skeptisk over for at moms omfattes af an-
vendelsesområdet.
Regeringen vil anlægge en tilbageholdende tilgang i lyset af, at sagen i sin nuvæ-
rende udformning er omfattet at retsforbeholdet.
Fx over 1 mio. euro
I henhold til de normale momsregler er der ikke moms på varer, der sælges fra en momsregistreret virksomhed i et EU-
land til en momsregistreret virksomhed i et andet EU-land. MTIC-svindel består i, at en virksomhed importerer varer
momsfrit, sælger dem med moms, men forsvinder inden momsen skal betales til skattemyndighederne.
3
4
4
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 3.
juni 2016 til orientering. Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 9. okto-
ber 2012.
5
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0006.png
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af bankunionen
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Der ventes på ECOFIN 11. oktober 2016 igen orienteret om status for gennemførelsen af
allerede aftalte elementer vedr. bankunionen.
2. og 3. Baggrund og indhold
Der ventes på ECOFIN orienteret om status for gennemførelse af allerede aftalte
elementer af relevans for bankunionen, som er beskrevet nedenfor og uddybet i
bilag 1.
Bankunionen bygger på regelsættet fra direktivet om genopretning og afvikling af
nødlidende kreditinstitutter (Bank Recovery and Resolution Directive – BRRD),
som gælder for hele EU28. BRRD etablerer princippet om at bankkriser finansie-
res ved at lade tab blive båret af aktionærer og andre usikrede kreditorer (”bail-
in”). Fristen for national implementering af BRRD var 1. januar 2015. Alle EU-
lande har nu eller ventes snart fuldt at have implementeret BRRD.
Alle EU-lande har desuden nu eller ventes snart fuldt at have implementeret di-
rektivet om nationale indskydergarantiordninger (Deposit Guarantee Schemes –
DGS). Direktivet styrker bl.a. finansieringen af de nationale fonde. Fristen for
national implementering var juli 2015.
Etableringen af bankunionens fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund –
SRF) er forankret i en mellemstatslig aftale (Intergovernmental Agreement –
IGA). IGA’en fastlægger rammen for deltagerlandenes indbetalinger af deres re-
spektive kreditinstitutters bidrag til SRF. IGA’en trådte i kraft 1. januar 2016.
Opbygningen af midler i afviklingsfonden SRF (finansieret af de deltagende landes
kreditinstitutter) er påbegyndt og skal forløbe over en overgangsperiode frem til
2024. Som følge af EU28-reglerne i BRRD skulle alle EU-lande påbegynde at
opkræve bidrag hos deres respektive kreditinstitutter til deres nationale afviklings-
fonde i 2015. Landene i bankunionen skal som følge af IGA’en overføre de mod-
tagne bidrag til deres respektive nationale afdelinger af SRF pr. 31. januar 2016.
Det har næsten alle deltagerlande ifølge de foreliggende oplysninger nu gjort.
Bankunionens deltagerlande skal ifølge aftalen fra ECOFIN 8. december 2015
desuden etablere offentlig brofinansiering til SRF i overgangsperioden. Brofinan-
sieringen skal sikre midlertidig finansiering, hvis bail-in (nedskrivning af tilgode-
havender hos aktionærer og kreditorer) og de sektorfinansierede midler i den fæl-
les afviklingsfond SRF ikke er tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut.
Brofinansieringen udgøres af individuelle kreditlinjer (”kassekreditter”) fra hvert
af de deltagende lande til deres respektive nationale afdelinger i SRF. Kreditlinjer-
ne vil blive reduceret i takt med opbygningen af midler i SRF. Der var frist for
etablering af brofinansieringen 1. januar 2016. Ifølge de foreliggende oplysninger
6
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
har de fleste deltagerlande etableret deres brofinansiering.
Lovgivningen, som implementerer BRRD og DGS i Danmark, er trådt i kraft 1.
juni 2015. Så længe Danmark ikke deltager i bankunionen, skal Danmark ikke
ratificere IGA, etablere brofinansiering eller overføre bidrag til SRF.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om statusorienteringen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Orienteringen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Orienteringen har ingen samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage orienteringen til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen på ECOFIN til efterretning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget blev senest orienteret om status for gennemførelsen af bankunio-
nen i forbindelse med ECOFIN 11. juli 2016.
7
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0008.png
Bilag 1: Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen
Tabel 1
Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen, september 2016
Overførsel af BRRD-
Land
IGA
Brofinansiering
bidrag til SRF, jf. IGA
Østrig
Belgien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Græken-
land
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxem-
bourg
Malta
Nederlan-
dene
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Bulgarien
Kroatien
Tjekkiet
Danmark
Ungarn
Polen
Rumænien
Sverige
UK
Frist
Ikke underskriver af IGA
og skal ikke ratificere
Ikke underskriver af IGA
og skal ikke ratificere
Ultimo november 2015
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
-
-
-
-
Ratificeret
-
-
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Pågående – ventes
overført snart
Overført
Ikke overført – på
linje med IGA
1
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Ikke overført – på
linje med IGA
1
Overført
Overført
Overført
-
-
-
-
-
-
-
Underskrevet
Pågående – ventes
etableret snart
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Ventes etableret
efter 1. lånepro-
gramgennemgang
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Ikke etableret
-
-
-
-
-
-
-
BRRD
Gennemført
Gennemført
2
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
31. januar 2016
1. januar 2015
DGS
Gennemført
Gennemført
2
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Primo juli 2015
Anm.: IGA: Mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (SRF). Overførsel af BRRD-bidrag til SRF, jf. IGA: Ifølge
IGA’en skulle bankunionens deltagerlande senest 31. januar 2016 overføre de bidrag til SRF, som er opkrævet af
landene i overensstemmelse med BRRD inden IGA’en trådte i kraft.
1
Italien og Portugal har ikke overført de midler
til SRF, som de har opkrævet iht. BRRD inden SRM’s ikrafttræden, ifølge det oplyste fordi midlerne er brugt til
krisehåndtering af nødlidende banker. Den fælles afviklingsmyndighed (SRB) har vurderet, at den manglende
overførsel af midler er på linje med IGA’en. Brofinansiering: Der var frist for etablering af brofinansiering til SRF 1.
januar 2016. Pågående – ventes overført snart: Lande hvor overførsel af bidrag til SRF og etablering af
brofinansieringen ventes snart.
2
Lande hvor BRRD og DGS er delvist gennemført og snart ventes fuldt gennemført.
Kilde: Kommissionen og den fælles afviklingsmyndighed (SRB).
8
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Dagsordenspunkt 3:
Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den
6.-8. oktober 2016
1. Resume
Formandskabet og Kommissionen ventes at orientere om drøftelserne på IMF- og G20-møderne
for finansministre og centralbankchefer den 6.-8. oktober 2016 i forbindelse med IMF og Ver-
densbankens årsmøder.
2. og 3. Baggrund, formål og indhold
Det slovakiske EU-formandskab og Kommissionen ventes på ECOFIN at orien-
tere om drøftelserne på møderne i IMF’s ministerkomité (IMFC) og mødet for
G20’s finansministre og centralbankchefer den 6.-8. oktober 2016. Møderne af-
holdes i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmøder i Washington, DC.
Fra EU’s side ventes man i den fælles EU-holdning (Terms of Reference) til G20-
mødet og i den fælles skriftlige erklæring til IMFC-møderne bl.a. at lægge vægt på
følgende:
At
europæisk økonomi
– som er i sit fjerde år med genopretning – fortsat vok-
ser i et moderat tempo. Forbedringerne på arbejdsmarkederne fortsætter, og
ledigheden i EU er nu på det laveste niveau siden 2009. Resultatet af de se-
neste stresstests af de europæiske banker demonstrerede, at den europæiske
banksektor er blevet styrket betragteligt i de seneste år, og fra EU’s side
fortsættes arbejdet med at håndtere potentielle sårbarheder i sektoren.
G20-landene bør forpligte sig til at implementere den aftalte tre-strengede
økonomisk-politiske strategi for at styrke tilliden og opnå målet om
stærk,
holdbar, balanceret og inklusiv vækst.
Det indebærer passende anvendelse af bå-
de pengepolitikken og finanspolitikken, samt implementering af strukturre-
former. Der læges vægt på, at EU-landene sikrer en ansvarlig implemente-
ring af finanspolitikken, som er tilpasset forholdene i de enkelte lande i
overensstemmelse med de fælles finanspolitiske regler.
Det er afgørende, at G20-landene fuldt ud implementerer standarderne om
gennemsigtighed i det endelige ejerskab af selskaber m.v.,
som er udarbejdet af Fi-
nancial Action Task Force (FATF), og landene bør etablere registre med in-
formation om endeligt ejerskab, der som minimum er tilgængelige for alle
relevante myndigheder. Fra EU’s side insisteres på, at alle juridiske personer
og arrangementer registreres.
EU-landene er forpligtet til at sikre, at
IMF har tilstrækkelige ressourcer
til at
kunne opfylde sit mandat, og er generelt parate til, forudsat bred internatio-
nal deltagelse og sikring af fair byrdefordeling, at forlænge sine bilaterale lån
til IMF, som blev ydet i lyset af den forværrede situation i euroområdet i
2012. De bilaterale lån udgør et tredje bolværk efter IMF’s permanente kvo-
teressourcer og IMF’s stående finansieringsfacilitet, New Arrangements to
Borrow (NAB). Frivillige finansielle bidrag til IMF – som disse bilaterale lån
– skal anerkendes i de kommende reformer af IMF’s kvoter og stemmer.
EU-landene støtter de igangværende drøftelser i IMF om mulige tilpasnin-
ger af
IMF’s lånefaciliteter
med henblik på at styrke særligt den forebyggende
9
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
del af det samlede globale finansielle sikkerhedsnet. Der lægges vægt på, at
ændringer af IMF’s faciliteter bør baseres på en grundig evaluering af de
nuværende faciliteter, som blev styrket i 2009 i lyset af krisen. Der bør ar-
bejdes for at få de enkelte dele af det globale sikkerhedsnet til at arbejde
bedre sammen, og IMF opfordres til at styrke samarbejdet med de regionale
finansieringsarrangementer, som fx eurolandenes ESM og ASEAN+3 lan-
denes Chiang Mai Initiative Mulitilateralisation.
EU betragter IMF som det primære forum for internationale diskussioner
relateret til
offentlige gældsrestruktureringer
i kriseramte lande. IMF opfordres til,
sammen med andre relevante partnere, at fortsætte arbejdet med at promo-
vere og monitorere anvendelsen af en markedsbaseret tilgang til gældsre-
struktureringer via indarbejdelse af kollektive klausuler (Collective Action
Clauses) i offentlige gældsudstedelser.
Danmark skal på mødet i IMFC repræsentere den nordisk-baltiske IMF-valgkreds.
Det er planen, at finansministeren på mødet skal afgive et indlæg, som tager ud-
gangspunkt i en fælles skriftligt erklæring fra valgkredsen til IMFC. Den nordisk-
baltiske IMFC-erklæring ventes generelt at ligge på linje med den fælles EU-
erklæring.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i denne sag.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Over-
ordnet ventes IMF- og G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser i det omfang, at det understøtter global økonomisk vækst
og beskæftigelse samt finansiel stabilitet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage afrapporteringen fra IMFC- og G20-møderne til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage afrapporteringen fra IMFC- og G20-møderne til efterretning.
10
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Dagsordenspunkt 4:
Klimafinansiering
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner om klimafinansiering på rådsmødet 11. oktober
2016. I konklusionerne forventes det, at EU-landene bekræfter deres støtte til de udviklede
landes mål om at mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020 i klimainvesteringer i udviklings-
landene. Finansieringen skal komme fra både offentlige (bilaterale og multilaterale) og private
kilder. Konklusionerne opfordrer desuden Kommissionen til at præsentere EU’s samlede bidrag
til klimafinansiering i 2015 med henblik på godkendelse i Rådet forud for COP22 i Marra-
kesh 7.-18. november. Konklusionerne indeholder derudover EU’s prioriteter for klimafinansie-
ring, hvor det bl.a. understreges, at EU ser et behov for, at alle parter, offentlige såvel som priva-
te bidrager på klimafinansieringsområdet. Konklusionerne fremhæver derudover, at EU støtter
arbejdet med udvikling af en køreplan frem mod 2020 for, hvordan de udviklede lande får mobi-
liseret 100 mia. USD årligt fra 2020. Konklusionerne understreger endvidere vigtigheden af
privat klimafinansiering, mens det betones, at privat finansiering ikke skal erstatte offentlig
finansiering. Det understreges ligeledes, at EU vil gøre en indsats for at kanalisere midler til de
mest sårbare landes tilpasning til klimaforandringerne.
Regeringen kan generelt støtte rådskonklusionerne. Konklusionerne har ikke umiddelbar rets-
virkning i forhold til dansk ret og har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne skal ses i lyset af forhandlingerne i regi af FN’s klimakonven-
tion (UNFCCC) og forberedelserne af den 22. partskonference (COP22) i Marra-
kesh 7. til 18. november 2016. På COP22 vil der bl.a. skulle følges op på den glo-
bale klimaaftale indgået på COP21 i Paris 12. december 2015. Det forventes, at
klimafinansiering vil spille en væsentlig rolle for udviklingslandene, der bl.a. vil
holde de udviklede lande op på deres forpligtelse om at mobilisere 100 mia. USD
årligt til international klimafinansiering fra 2020. Klimafinansiering er en bred
betegnelse for de midler, der mobiliseres for at understøtte de fattigste landes re-
duktion af drivhusgasemissioner samt deres tilpasning til klimaforandringerne.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at præsentere EU’s indsats ift. klimafinansie-
ring og fastlægge EU’s prioriteter for dette område forud for COP22.
Rådskonklusionerne ventes bl.a. at udtrykke flg.:
Det bekræftes, at EU står ved de udviklede landes forpligtelse til at mobili-
sere 100 mia. USD årligt fra 2020 fra en række forskellige kilder. Det frem-
hæves også, at EU støtter arbejdet blandt de udviklede lande med at forbe-
rede en køreplan (”Road Map”) for, hvordan klimafinansieringen øges frem
mod 2020.
12
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Kommissionen opfordres til at opgøre EU’s samlede klimafinansiering i
2015, der – efter Rådets godkendelse – kan offentliggøres forud for COP22.
Offentliggørelsen af klimafinansieringen skal ses i lyset af det globale trans-
parensarbejde, der har til formål at styrke gennemsigtigheden og pålidelig-
heden af mobiliseringen af international klimafinansiering frem mod 2020.
EU er villig til at øge mobiliseringen af klimafinansiering fremadrettet som
led i en global indsats, drevet af de udviklede lande. Der er behov for en ri-
melig byrdefordeling blandt de udviklede lande og for fremtidige bidrag til
klimafinansiering fra en bredere kreds af lande.
Det understreges, at klimafinansieringen både skal komme fra offentlige
såvel som private kilder. Det betones, at privat klimafinansiering ikke skal
erstatte men supplere offentlig klimafinansiering. Det fremhæves, at EU vil
arbejde for at forbedre vilkårene for private investeringer med henblik på at
øge mobiliseringen heraf. Særligt ventes konklusionerne at fremhæve vigtig-
heden af at sætte en pris på CO
2
-udledning for at sikre, at de rette incita-
menter for offentlige såvel som private investeringer etableres, således at
projekter med høj udledningsintensitet fases ud med tiden.
Bidragene til international klimafinansiering fra multilaterale udviklingsban-
ker og vækstøkonomier bydes velkommen.
Vigtigheden af at støtte udviklingslandenes tilpasningsindsatser, særligt i de
fattigste lande i verden, fremhæves, ligesom det understreges, at der bør sik-
res en balance mellem finansiering til reduktionsindsatser (”mitigation”) og
klimatilpasning (”adaptation”).
Behovet for at EU-landene sammentænker synergierne mellem international
klimafinansiering og udviklingsbistand fremhæves.
Den Grønne Klimafond fremhæves som en afgørende multilateral facilitet,
der skal understøtte udviklingslandenes overgang til en grønnere og mere
klimatilpasset fremtid. Det påpeges, at EU tegner sig for en væsentlig del af
bidraget til fonden.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om rådskonklusionerne.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv retsvirkning i forhold til dansk lov.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser og lægger
heller ikke op til nye forpligtelser for Danmarks bidrag til international klimafi-
nansiering.
13
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte udkastet til rådskonklusioner.
Regeringen lægger vægt på, at EU står ved de udviklede landes forpligtelse om at
mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020 fra offentlige, private og alternative kilder.
Danmark og EU mobiliserer allerede betydelig klimafinansiering. For eksempel
har EU’s medlemslande sammenlagt bidraget med næsten halvdelen af den
samlede støtte til Den Grønne Klimafond, som både Danmark og EU ser som et
centralt element i den fremtidige klimafinansieringsarkitektur.
Regeringen lægger vægt på behovet for at få den maksimale effekt ud af den eksi-
sterende klimafinansiering. Mobilisering af privat klimafinansiering vil være afgø-
rende for at løse klimaudfordringerne. Derfor støtter regeringen, at EU fortsat
fokuserer på behovet for at fremme gode rammevilkår, som kan adressere barrie-
rer for at mobilisere privat klimafinansiering.
Derudover støtter regeringen EU’s prioriteter om, at alle lande skal bidrage til at
mobilisere klimafinansiering efter bedste evne og udviklingsniveau. Klimaudfor-
dringerne er globale, og der er derfor behov for, at alle lande bidrager. Flere lande,
som i FN’s Klimakonvention fra 1992 er kategoriseret som ulande, har reelt nået
et velstandsniveau, hvor de kan forventes at bidrage med finansiering. Regeringen
støtter endvidere, at alle lande bidrager til at fremme gode rammevilkår for klima-
venlige investeringer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Dagsordenspunkt 5:
Evaluering af det europæiske semester 2016
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Det europæiske semester 2016 blev afsluttet med den formelle vedtagelse af de landespecifikke
anbefalinger på ECOFIN den 12. juli 2016. På ECOFIN den 11. oktober 2016 ventes en
evaluering af det europæiske semester 2016 og en generel drøftelse af det europæiske semester
fremadrettet.
2. Baggrund
Det europæiske semester er den årlige ramme for drøftelserne af de enkelte EU-
landes økonomiske politik og de økonomisk-politiske udfordringer for EU som
helhed. Semesteret er endvidere rammen om proceduren for makroøkonomiske
ubalancer, som skal identificere lande med særlige ubalancer i form af tab af kon-
kurrenceevne, uholdbare betalingsbalancer, for høj privat gæld mv. Det europæi-
ske semester 2016 blev afsluttet med de landespecifikke anbefalingers formelle
vedtagelse på ECOFIN 12. juli 2016. På ECOFIN 11. oktober 2016 ventes en
evaluering af det europæiske semester 2016 samt en generel drøftelse af de frem-
adrettede rammer for det europæiske semester.
Kommissionen introducerede i forbindelse med semesteret i 2016 en yderligere
fokusering af landeanbefalingerne til færre målrettede anbefalinger, fremrykkede
offentliggørelsen af anbefalingerne til euroområdet som helhed til starten af seme-
stret (i november året før) og gjorde makroubalanceproceduren mere transparent
med bl.a. færre kategorier af ubalancer.
Kommissionen offentligjorde landerapporterne som planlagt i februar 2016, men
offentliggjorde i modsætningen til tidligere år ikke en samlet vurdering af landenes
fremskridt med gennemførelse af landeanbefalinger fra 2015 på samme tid. Dette
svækkede grundlaget for den efterfølgende drøftelse af landenes reformarbejde og
gennemførelse af anbefalingerne på ECOFIN den 8. marts 2016.
3. Formål og indhold
Drøftelserne på ECOFIN 11. oktober 2016 ventes at omhandle den generelle
gennemførelse af det europæiske semester 2016, herunder Kommissionens nye
tiltag gennemført ifm. semesteret 2016, samt mulige ønsker til den fremadrettede
tilrettelæggelse af semesteret. Drøftelsen kan således ventes at fokusere på:
Generel opbakning til Kommissionens formulering af landeanbefalinger og
det yderligere fokus på de væsentligste udfordringer gennemført ifm. seme-
steret 2016. Der ventes også fortsat ønske om at ubalancer under makro-
ubalanceproceduren i højere grad afspejles i konkrete landeanbefalinger.
Kvaliteten og rettidigheden af Kommissionens analyser og vurderinger af
EU-landene som grundlag for drøftelserne i Rådet, herunder vedr. landenes
gennemførelse af deres anbefalinger fra forudgående år, samt hvorvidt den
15
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
løbende bilaterale dialog mellem Kommissionen og de enkelte EU-lande
understøtter disse diskussioner.
Den tidligere offentliggørelse af anbefalingerne til euroområdet som helhed,
og hvorvidt denne gav mulighed for en klarere kobling mellem anbefalin-
gerne til euroområdet som helhed og anbefalingerne til de enkelte eurolan-
de. Der vil muligvis også være drøftelser af sammenhængen mellem de fi-
nanspolitiske anbefalinger til de enkelte eurolande, og Kommissionens vur-
deringer af det samlede euroområdes behov ift. finanspolitikkens stram-
ningsgrad.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres om evalueringen af det europæiske semester
2016.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Evalueringen af det europæiske semester har ikke i sig selv samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester og den fremadrettede udvikling heraf kan påvirke med-
lemslandenes gennemførelse af national økonomisk politik, der bidrager til sikring
af holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene og gene-
relt understøtter vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at være tilfredse med gennemførelsen af det europæi-
ske semester 2016. Flere EU-lande lægger vægt på at styrke den løbende opfølg-
ning på landenes reformindsats og implementering af landeanbefalinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet set tilfreds med gennemførelsen af det europæiske se-
mester 2016, og finder at flere af tiltagene ifm. de sidste års reformering har været
med til at forbedre processen, herunder fokuseringen af landeanbefalinger og den
simplere kategorisering i makroubalanceproceduren.
Fsva. fremrykningen af anbefalingerne til euroområdet som helhed lægges der fra
dansk side vægt på, at det europæiske semester fortsat skal være for alle EU-lande,
og at dette og fremtidige tiltag ikke må resultere i en opsplitning af semesteret for
16
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
euro- og ikke-eurolande. Drøftelser, udveksling af idéer og erfaringer og kollegialt
pres angående økonomisk politik og strukturreformer er relevant for alle EU-
lande, ikke kun for eurolandene.
Fsva. udviklingen af det europæiske semester kan regeringen generelt støtte tiltag,
der styrker EU-landenes gennemførelse af reformer på baggrund af deres anbefa-
linger og EU-drøftelser heraf mhp. at fremme videndeling m.v.
Regeringen finder det ønskværdigt, at Kommissionen fremover offentliggør cen-
trale dokumenter til tiden for at understøtte relevante og substantielle drøftelser i
ECOFIN, herunder drøftelser af landenes reformarbejde og gennemførelse af
anbefalingerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedr. vedtagelse af landeanbefalinger for 2016 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN den 17. juni og ECOFIN den 12. juli (skriftlig
orientering) 2016.
17
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0018.png
Dagsordenspunkt 6:
Rapport om sundhedssystemer, langtidspleje og
finanspolitisk holdbarhed
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resume
Det ventes, at der på ECOFIN 11. oktober 2016 vil være en præsentation af en rapport om
sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed i EU-landene. Rapporten søger at identi-
ficere bestemmende faktorer for udgifterne til sundheds- og langtidspleje samt forskelle heri på
tværs af EU-landene udover den rent demografiske faktor via inddragelse af organisatoriske og
institutionelle karakteristika for systemerne i EU-landene.
Rapporten konkluderer, at der generelt synes at være muligheder for at forbedre omkostningsef-
fektiviteten i sundheds- og plejesystemerne i alle EU-lande, således at der kan leveres en bedre
ydelse for de samme ressourcer. Rapporten indeholder således en række generelle anbefalinger for
alle EU-landene, samt mere konkrete anbefalinger til hvert enkelt land.
Alle lande ventes generelt at kunne støtte rapporten. Regeringen kan generelt også støtte sund-
hedsrapporten. Det er i lyset af behovet for konsolidering af de offentlige finanser nødvendigt med
en bedre ressourceanvendelse og styring på sundhedsområdet, herunder via øget produktivitet på
sygehuse og i praksissektoren.
2. Baggrund
Det ventes, at der på de kommende ECOFIN 11. oktober 2016 vil være en præ-
sentation af en rapport om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbar-
hed i EU-landene. Rapporten er udarbejdet af udvalget for økonomisk politik
(EPC) og Kommissionen, og den kommer i forlængelse af en tilsvarende rapport
om sundhedssystemerne i EU fra december 2010
5
. Der vil muligvis blive lagt op
til rådskonklusioner om rapporten på det efterfølgende ECOFIN 8. november
2016.
3. Formål og indhold
Rapporten søger at identificere bestemmende faktorer for udgifterne til sundheds-
og langtidspleje samt forskelle heri på tværs af EU-landene udover den rent de-
mografiske faktor via inddragelse af organisatoriske og institutionelle karakteristi-
ka for systemerne i EU-landene.
Rapporten identificerer en række udfordringer, som sundheds- og langtidsplejesy-
stemerne i EU står overfor. Et bedre kendskab til landenes systemer vil kunne
bidrage til bedre at udpege de politikker, som kan styrke borgernes adgang til
sundheds- og langtidspleje samt kvaliteten af ydelserne samtidig med, at den fi-
nanspolitiske holdbarhed styrkes. Stigende efterspørgsel og begrænsede ressourcer
gør ifølge rapporten omkostningseffektivitet til et væsentligt mål.
5
Kommissionen og EPC (2010), ”Joint Report on Health Systems”
18
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0019.png
Rapporten vurderer, at sundheds- og langtidsplejesystemerne bidrager til individu-
el livskvalitet samt økonomisk velstand ved at styrke erhvervsdeltagelse og pro-
duktivitet. Sundheds- og langtidsplejesystemerne vil være afgørende i sammen-
hæng med en aldrende befolkning, hvor en sund aldring kan forlænge arbejdslivet
og mindske offentlige udgifter til pensioner mm.
Alle EU-lande har universel eller har næsten universel sundhedsdækning gennem
enten obligatoriske sociale sundhedsforsikringer eller nationale/lokale sundheds-
ordninger. Sundhedsdækningen under offentlig finansiering er omfattende. Alle
EU-lande anvender et system baseret på skattefinansiering af sundhedssektoren,
dog i nogle lande suppleret med en relativt stor finansiering gennem brugerbeta-
ling, som ofte med undtagelser for at sikre adgang til sundhedsydelser for også
mere udsatte grupper.
Dækningen af langtidsplejesystemerne er mere varieret og i nogle lande langt fra at
være universel. Størstedelen af udgifterne til langtidspleje er dog offentligt finan-
sierede i stort set alle lande.
De samlede offentlige udgifter til sundheds- og langtidspleje står for en betydelig
og voksende del af de samlede ressourcer. Disse udgifter udgør i dag 8,5 pct. af
BNP i gennemsnit i EU-landene, og rapporten fastslår, at alle EU-lande står over
for et stærkt og voksende pres på deres sundheds- og langtidsplejesystemer. Det
forventes således, at udgifterne hertil vil vokse med 2-4 pct.-point af BNP frem
mod 2060. Udviklingen drives dels af den demografiske udvikling og dels af tek-
nologiske fremskridt (som giver efterspørgsel efter dyrere behandlinger) og insti-
tutionelle udfordringer.
Figur 1
Aktuelle og forventede offentlige udgifter til sundhedspleje (pct. af BNP)
Pct.
12
10
8
6
4
2
0
12
10
8
6
4
2
0
FI
MT
CY
DE
FR
LT
LV
IT
LU
CZ
IE
UK
HU
RO
HR
BG
Aktuelle udgifter 2013
Udgifter i 2060 (hovedscenarie)
Udgifter i 2060 (ugunstigt scenarie)
Anm.: Grækenland er udeladt grundet datamangel. ”EU” angiver dermed et uvægtet gennemsnit for EU-landene
med undtagelse af Grækenland.
Kilde: Kommissionens- og EPC’s rapport om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
DK
SE
NL
EU
SK
EE
BE
SI
ES
PT
PL
AT
19
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0020.png
Figur 2
Aktuelle og forventede offentlige udgifter til langtidspleje som pct. af BNP
Pct.
8
7
6
5
4
3
2
1
8
7
6
5
4
3
2
1
0
FR
LV
MT
LT
IE
FI
IT
CY
UK
DE
DK
HR
RO
HU
CZ
BG
EU
0
SE
EE
ES
SK
BE
NL
EL
PT
PL
AT
SI
Aktuelle udgifter 2013
Udgifter 2060 (hovedscenarie)
Udgifter 2060 (ugunstigt scenarie)
Anm.: Luxembourg udeladt grundet datamangel. ”EU” angiver dermed et uvægtet gennemsnit for EU-landene med
undtagelse af Luxembourg.
Kilde: Kommissionens- og EPC’s rapport om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
På den baggrund ventes det at være en af de væsentligste udfordringer for EU-
landene i de kommende år at sikre øget effektivitet i sundheds- og plejesektoren.
Udfordringen skærpes af høj gæld og generelt svage offentlige finanser, der lægger
betydelige pres på rammemulighederne for at finansiere sundheds- og plejesekto-
ren i mange EU-lande. En forbedring af omkostningseffektiviteten i sundhedssek-
toren er som følge heraf blevet mere presserende i mange EU-lande og en vigtig
prioritet på den politiske dagsorden.
Rapporten konkluderer, at der generelt synes at være muligheder for at forbedre
omkostningseffektiviteten i sundheds- og plejesystemerne i alle EU-lande, således
at der kan leveres en bedre ydelse for de samme ressourcer. Omkostningsredukti-
oner bør dog udføres målrettet og på basis af grundige analyser af, hvordan man
gør det bedst muligt. Nedenfor fremgår rapportens vigtigste overordnede anbefa-
linger på hhv. sundheds- og plejeområdet baseret på generelle erfaringer med lan-
denes forskellige systemer.
Vigtigste prioriteter på sundhedsområdet
1.
Styringen i sundhedssektoren bør forbedres, herunder gennem styrket sam-
arbejde mellem sundhedsmyndigheder og budgetansvarlige myndigheder i
den offentlige administration.
2.
Sundheds-reformer bør planlægges og evalueres systematisk og struktureret
og være evidensbaserede.
3.
Sammensætningen af finansieringen af sundhedssystemerne (privat kontra
offentlig) bør løbende optimeres, uden det går udover adgangen. Bl.a. stør-
relsen af systemet, nationale økonomiske forhold og politiske præferencer
kan spille ind.
4.
Der bør sikres tilstrækkeligt med sundhedsfagligt personale, bl.a. gennem
styring af optagelseskrav på relevante uddannelser og lønpolitikker, der sik-
rer fastholdelse.
20
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0021.png
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Sundhedssystemerne bør blive mindre ”hospitals-fokuserede” ved at styrke
den primære sundhedsbehandling (fx praktiserende læger) og forebyggelses-
indsatsen.
Den primære sundhedsbehandling bør forbedres, dens rolle som forde-
ler/henviser til videre behandling bør styrkes, og integrationen mellem de
forskellige led i sundhedssystemet bør forbedres.
Holdbarheden af hospitalssystemerne bør styrkes ved bl.a. at forbedre fi-
nansieringen (fx med resultatkontrakter) og mindske driftsomkostningerne
(fx gennem samlede offentlige indkøb). Overvågning og sammenligning af
resultater er centralt.
Indsatsen bør styrkes for at sikre billig medicin og omkostningseffektiv an-
vendelse af medicin, bl.a. gennem brug af generiske produkter.
Betalings- og indkøbspolitikker bør målrettes øget effektivitet. Aflønning af
fx praktiserende læger bør inddrage en kombination af forskellige afløn-
ningstyper, herunder salærer, aflønning pr. tilmeldt patient
6
og ydelsesbase-
ret aflønning (hvor der betales ud fra faktiske behandlinger).
Priskonkurrence bør fremmes blandt medicinalfirmaer, apoteker, diagnosti-
ceringsleverandører og patienttransportører, men samtidig skal kvaliteten af
ydelserne overvåges.
Lovgivningen bør justeres for at fremme og styrke effektivitetsincitamenter,
herunder ved at give leverandører af ydelser større finansiel og ledelsesmæs-
sig frihed parallelt med, at transparensen og muligheden for at drage leve-
randørerne til ansvar styrkes.
Datagrundlaget i sundhedssektoren bør forbedres for at understøtte løben-
de analyser og præstationsforbedringer.
Vigtigste prioriteter på langtidsplejeområdet
1.
Der bør sikres en klar opgavefordeling mellem offentlige instanser involve-
ret i langtidsplejen, der integrerer medicinske og sociale ydelser og styrker
effektiviteten.
2.
Finansieringen på langtidsplejeområdet bør forbedres på en holdbar måde
ift. de offentlige finanser, herunder ved at gøre brug af længere planlæg-
ningshorisonter og målrettet finansiering til dér hvor behovet er størst.
3.
Der bør sikres tilstrækkeligt med personale og en balanceret sammensæt-
ning af personalemæssige færdigheder.
4.
Langtidspleje bør så vidt muligt foregå i hjemmet fremfor på en institution,
og plejemodtagernes evne til at forblive i hjemmet skal understøttes. Dette
øger den enkeltes livskvalitet, og pleje i hjemmet er typisk forbundet med
lavere omkostninger end pleje på en institution.
5.
Forebyggelses- og rehabiliteringsindsatser bør styrkes, så borgerne kan for-
blive raske længere, hvilket potentielt også kan sænke udgifterne.
6.
Der bør gives støtte til, at familiemedlemmer kan yde den nødvendige pleje
fx gennem betaling, rådgivning og aflastning.
6
Hvor fx en praktiserende læge betales et fast beløb per tilmeldt patient, uanset hvor meget patienten benytter lægen.
21
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
7.
Der bør sikres koordination og kontinuitet i plejesystemet, fx gennem sam-
let adgang til information.
Udfordringer for Danmark
Rapportens gennemgang af Danmark viser, at en lang række reformer er gennem-
ført og aftalt i Danmark over årene (bl.a. kommunalreform, ny sygehusstruktur,
synlighedsreform, lokale sundhedsaftaler, patientrettigheder, ældremedicinsk
handlingsplan - samt varslede tiltag ift. fx plan for integreret og omkostningseffek-
tiv håndtering af kroniske patienter (nære sundhed)). Rapporten anbefaler, at
Danmark fortsat forfølger sådanne reformer.
I den henseende vurderer rapporten, at de primære udfordringer for Danmark på
sundhedsområdet
er følgende:
8.
Fortsat styrkelse af effektiviteten i sundhedssektoren ved at søge at fremme
kvaliteten af ydelserne og fokusere på produktivitet og omkostninger i lyset
af de i forvejen relativt høje udgifter i det danske sundhedssystem og det
stigende udgiftspres.
Fortsat styrkelse af det integrerede sundhedssystem, så praktiserende læger,
kommuner og hospitaler arbejder tæt sammen om at yde et sammenhæn-
gende behandlingsforløb.
Gennemførelse og overvågning af effektiviteten af planerne om at fremme
kvaliteten af og adgangen til det psykiatriske system.
Gennemførelse af planerne for øget gennemsigtighed (synlighedsreformen),
som bl.a. omfatter en investeringer i en national dataplatform og en konsi-
stent måling af resultater i regioner/sygehuse mhp. at fastlægge ”best prac-
tices”, bidrage til hurtigere diagnoser og behandling samt sikre behandling
af høj kvalitet.
Fortsætte konsolideringen af Kommunalreformen fra 2007 og de nye be-
slutningsstrukturer resulterende herfra indenfor sundhedssektoren.
Fortsat fokusering på en balanceret sammensætning af personalemæssige
færdigheder i alle dele af sundhedssektoren og et gennemskueligt henvis-
ningssystem mellem behandlingsled for at sikre en effektiv anvendelse af
ressourcer.
9.
10.
11.
12.
13.
De primære udfordringer for Danmark på
plejeområdet
er følgende:
14. Forbedring af styringen. Der bør sikres gode informationsplatforme for
brugere og leverandører. Planlægningen af plejen bør ske ud fra individuelle
behovsvurderinger, hvor både sundheds- og plejeleverandører er involveret.
15. Ydelse af pleje efter behov. Der bør være klare rammer for adgangen til
pleje, graden af brugerbetaling og udvalget af ydelser for borgeren.
16. Sikre tilstrækkeligt med professionelt plejepersonale og de rette faciliteter til
fremtidens behov.
17. Støtte familiepleje, fx gennem kompensation for tabt arbejdsindkomst og
aflastningsmuligheder.
18. Sikring af et sammenhængende behandlingsforløb, hvor sundhedssystemet
og plejesystemet arbejder effektivt sammen.
22
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. I det omfang rapporten
bidrager til større omkostningseffektivitet i sundheds- og plejesektorens ressour-
ceanvendelse, vil dette have positive statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsmæssige konsekvenser. I det omfang rapporten
og bidrager til større effektivitet i sundheds- og plejesektoren og forbedringer af
det generelle helbredsniveau, vil dette have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande ventes generelt at kunne støtte rapporten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte sundhedsrapporten. Det er i lyset af behovet for
konsolidering af de offentlige finanser nødvendigt med en bedre ressourceanven-
delse og styring på sundhedsområdet, herunder via øget produktivitet på sygehuse
og i praksissektoren.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om den aktuelle rapport har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Sundhedsrapporten fra 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for ECOFIN 7. december 2010. Der henvises til samlenotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 26. november 2010.
23
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0024.png
Dagsordenspunkt 7:
KOM(2016)0209
1. Resume
Ændring af direktiv om administrativt samarbejde på
skatteområdet (DAC5)
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 forslag om ændring af direktiv 2011/16/EU om admi-
nistrativt samarbejde på skatteområdet (DAC). Det foreslås at give skattemyndighederne syste-
matisk adgang til visse af de oplysninger, der indberettes i henhold til antihvidvaskreguleringen.
Forslaget vil medføre, at EU-landene skal indføre regler, der giver skattemyndighederne adgang
til mekanismer, procedurer, dokumenter og oplysninger omfattet af en række bestemmelser i
antihvidvaskdirektivet. De bestemmelser i antihvidvaskdirektivet, der henvises til, er bestemmel-
serne om kundekendskabsprocedurer, registrering af oplysninger om reelle ejere af selskaber,
trusts
7
mv., registrering af kontoindehavere samt de omfattede virksomheders
8
opbevaring af
dokumenter og oplysninger omfattet af antihvidvaskreglerne.
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, idet det giver EU-landenes skattemyndigheder
endnu et instrument til at bekæmpe skattesvig og vil understøtte det administrative samarbejde
mellem EU-landenes skattemyndigheder yderligere. Der ventes bred opbakning fra EU-landene
til direktivforslaget, som således ventes vedtaget snarligt.
Formandskabet foreslår endvidere, at ECOFIN sammen med vedtagelsen af DAC5 vedtager
rådskonklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse af 5. juli om yderligere tiltag i kampen
mod skatteundgåelse og skatteunddragelse. Regeringen støtter rådskonklusionerne, som ventes at
møde bred opbakning fra EU-landene.
2. Baggrund
Forslaget skal ses i sammenhæng med kampen i EU mod skatteunddragelse og
skatteundgåelse, hvor øget gennemsigtighed om skattebetalinger er et centralt
punkt.
Igennem de seneste par år har en række initiativer øget denne gennemsigtighed og
styrket samarbejdet mellem skattemyndighederne i EU. Der er bl.a. gennemført
ændringer i direktivet om administrativt samarbejde på skatteområdet (DAC) fra
2011. Ændringerne implementerer generelt OECD-standarder på området:
ECOFIN enedes 14. oktober 2014 om direktiv 2014/107 (DAC2), der in-
debærer at finansielle institutter automatisk skal indberette oplysninger om
En trust er ikke en fond efter dansk ret. En trust stiftes ved at en person (”settlor”) overdrager en formue til en anden
person (”trustee”), der som ejer råder over formuen til formål for den begunstigede (”beneficiary”), som kan være stifteren
eller en tredjepart. Formålet kan fx være at anvende midlerne til et særligt formål. Trusts kan ikke oprettes efter dansk ret.
Trusts oprettet i udlandet kan godt drive virksomhed i Danmark, og i denne situation kan de godt blive registreret i Dan-
mark (fx som momspligtig eller som arbejdsgiver). I disse situationer vil de få et CVR-nr.
8
Virksomheder omfattet af hvidvaskreglerne er de virksomheder, som er omfattet af antihvidvaskdirektivet, dvs. kreditin-
stitutter, finansieringsinstitutter, revisorer, skatterådgivere, notarer, ejendomsmæglere, udbydere af spiltjenester mv. Det er
udelukkende finansielle institutter, der er omfattet af rapporteringskravene i DAC, dvs. forvaltningsinstitutter, indskudsin-
stitutter, investeringsenheder eller specificerede forsikringsselskaber.
7
24
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0025.png
finansielle konti og renteindtægter mv. med tilknytning til andre EU-lande
9
,
og at EU-landenes skattemyndigheder automatisk skal udveksle disse oplys-
ninger indbyrdes. Den automatiske informationsudveksling er baseret på en
OECD standard, som indebærer reel ophævelse af bankhemmelighed, så
det enkelte land kan beskatte sine egne borgere af deres renteindtægter i alle
de deltagende lande.
ECOFIN enedes 6. oktober 2015 om direktiv 2015/2376 (DAC3), der in-
debærer automatisk udveksling af oplysninger om skatteafgørelser mellem
myndighederne i EU-landene fra 2017. Reglerne var en reaktion på de så-
kaldte Lux-leaks. Kommissionen forfølger i forlængelse af Lux-leaks også
aktivt sager, hvor særlige skatteincitamenter til udvalgte virksomheder kan
udgøre ulovlig statsstøtte.
ECOFIN enedes 8. marts 2016 om direktiv 2016/881 (DAC4), der kræver
at store virksomheder rapporterer til myndighederne om deres aktiviteter og
selskabsskattebetalinger opdelt på de lande, virksomheden er aktiv i (såkaldt
”land for land”-rapportering), og at myndighederne i forskellige lande skal
udveksle denne information automatisk.
Efterfølgende har de såkaldte Panama-papers
10
afsløret information om særlige
konstruktioner mhp. at undgå beskatning. Det har understreget, at der er behov
for yderligere tiltag på området, herunder at sikre skattemyndighederne bedre ad-
gang til oplysninger om, hvem der er de reelle ejere af virksomheder, og adgang til
andre relevante kundeidentitets- og kontroloplysninger.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag af 5. juli 2016 ændrer direktivet om administrativt samar-
bejde (DAC) på skatteområdet. Det foreslås, at EU-landene skal indføre regler,
der giver deres skattemyndigheder adgang til visse af de mekanismer, procedurer,
dokumenter og oplysninger, der følger af antihvidvaskdirektivet, og som vedrører
eller tilgår de nationale antihvidvaskmyndigheder. Det drejer sig følgende fire be-
stemmelser i antihvidvaskdirektivet, der uddybes nedenfor:
1)
2)
3)
4)
Kundekendskabsprocedurer
Registrering af oplysninger om reelle ejere
11
af selskaber mv.
Registrering af ejerskabsoplysninger i forhold til trusts og lignende enheder
De omfattede virksomheders opbevaring af dokumenter og oplysninger om-
fattet af antihvidvaskdirektivet
I forlængelse heraf er også indgået aftaler om automatisk informationsudveksling med Schweiz, Liechtenstein, Andorra og
San Marino, og en lignende aftale ventes snarest med Monaco.
10
Den 3. april 2016 blev de såkaldte ”Panama papers” fra et advokatfirma i Panama offentliggjort og har afsløret omfatten-
de brug af skattelykonstruktioner i bl.a. Panama for at undgå beskatning, hvor bl.a. banker været involveret i at hjælpe deres
kunder med at lave skattelykonstruktioner.
11
En “reel ejer” i et selskab er en fysisk person, der i sidste ende direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer en tilstrækkelig
del af ejerandelene eller stemmerettighederne, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler. Ejerskab eller kontrol
over 25 pct. indikerer generelt reelt ejerskab. Reelle ejere i fonde er derimod defineret som personer, som ikke i ordets
egentlige forstand nødvendigvis er ejere, men som på anden måde har kontrol, eller som får midler fra fonden. I forhold til
fonde vil reelle ejere således være bestyrelsen og eventuelt nærmere angivne særlige uddelingsmodtagere og personer, i hvis
hovedinteresse fonden er oprettet eller fungerer.
9
25
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Kommissionens forslag indeholder derudover forslag om skattemyndighedernes
adgang til det register eller lignende over bank- og betalingskonti, som foreslås
oprettet med de ændringer af antihvidvaskdirektivet som Kommissionen har
fremsat samtidig med DAC5-forslaget. Denne bestemmelse ventes imidlertid taget
ud af DAC5 i rådskompromiset, eftersom der endnu ikke er enighed om den fore-
slåede ændring i antihvidvaskdirektivet. Der kan således opstå et senere behov for
at yderligere ændringer i DAC.
Målet med forslaget er at give skattemyndighederne systematisk adgang til den
information, der skal indsamles i henhold til antihvidvaskreguleringen på disse fire
områder, og som vurderes at være relevante for skattemyndighederne. Det vil
ruste skattemyndighederne bedre i kampen mod skatteunddragelse og skatteund-
gåelse.
Derudover vil det betyde, at skattemyndighederne bedre kan varetage opgaven
med at kontrollere, om de finansielle institutter korrekt efterlever de eksisterende
regler om indberetning i direktivet om administrativt samarbejde. Finansielle insti-
tutter i et givet EU-land skal i dag, jf. DAC2, indberette oplysninger til skattemyn-
dighederne om finansielle konti (fx ejerskab), renteindtægter, mv. med tilknytning
til personer, virksomheder, mv. der er skattepligtige i et andet EU-land. Disse
oplysninger skal derefter automatisk udveksles med det relevante land. Er konto-
indehaveren en virksomhed uden reel økonomisk aktivitet (en såkaldt passiv ikke-
finansiel virksomhed) skal instituttet først undersøge og derefter indberette, hvem
der er virksomhedens reelle ejere.
Skattemyndighederne har dog i flere EU-lande dårlige muligheder for at føre kva-
litetskontrol med den indrapporterede information. Fx kan de ikke kontrollere om
der er overensstemmelse mellem den information om de reelle ejere som bliver
rapporteret til skattemyndighederne og til hvidvaskmyndigheder, da skattemyn-
dighederne ikke har adgang til de eksisterende eller kommende registre over de
reelle ejere af virksomheder mv. I Danmark har skattemyndighederne mulighed
for at anmode virksomheder om skatterelevante oplysninger, og derved kontrolle-
re den indrapporterede information, men der er ofte tale om meget tunge proce-
durer.
Forslaget ventes således også at kunne forbedre samarbejdet mellem skattemyn-
dighederne i EU-landene, da den information, der udveksles om finansielle konti
og renteindtægter mv., jf. DAC2, vil være af højere kvalitet, hvis skattemyndighe-
derne får bedre muligheder for at kontrollere de finansielle institutters faktiske
efterlevelse af informationskravene.
Forslaget indebærer ikke i sig selv nye oplysningskrav til virksomheder i den for-
stand, at der skal indberettes eller registreres nye data sammenlignet med tidligere.
DAC5-forslaget giver alene skattemyndighederne adgang til registreringer og op-
lysninger, der allerede er påkrævet ifølge af 4. antihvidvaskdirektiv, og som det på
26
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0027.png
nuværende tidspunkt hovedsageligt er hvidvaskmyndighederne der har adgang
til
12
.
Ad 1: Kundekendskabsprocedurer
Antihvidvaskdirektivet indebærer, at omfattede virksomheder skal sikre tilstrække-
ligt kendskab til deres kunder gennem foreskrevne procedurer, som fx indhent-
ning og kontrol af oplysninger om kundens identitet og kundens repræsentanters
identitet, vurdering og indhentning af oplysninger om formålet med kundens for-
retninger med virksomheden, vedvarende overvågning af kundens transaktioner
mhp. vurdering af fx oprindelse af kundens midler osv. Procedurerne kan afpasses
virksomhedens konkrete risikovurdering af de pågældende kunder.
DAC5-forslaget indebærer, at skattemyndighederne skal have adgang til den do-
kumentation og de vurderinger, som de omfattede virksomheder indhenter som
led i disse kundekendskabsprocedurer. I det omfang oplysningerne er indberettet
efter antihvidvaskreglerne af virksomhederne til andre myndigheder, vil SKAT
skulle indhente oplysningerne her.
Ad 2 og 3: Registrering af oplysninger om reelle ejere af selskaber mv. samt ejerskabsoplysninger
om trusts o.lign.
Antihvidvaskdirektivet foreskriver at omfattede virksomheder mv. skal indberette
oplysninger til antihvidvaskmyndighederne om deres reelle ejere. Disse oplysnin-
ger vil skulle opbevares i et nationalt register, som automatisk deles med andre
EU-landes antihvidvaskmyndigheder. Trusts er også omfattet af tilpassede indbe-
retningskrav om de reelle ejere. Trusts kan ikke oprettes efter dansk ret, men hvis
en trust administreres af en dansk trustee (administrator), skal denne trustee regi-
strere de reelle ejere i registeret, dvs. eventuelle andre trustees, begunstigede og
stiftere. Det gælder uanset om den pågældende trust har virksomhedsaktivitet i
Danmark eller ej.
Oprettelsen af registeret over reelle ejere i Danmark er besluttet ved lov nr. 262 af
16. marts 2016. Registeret er ikke i praksis oprettet endnu. Som led i Aftale om en
styrket indsats mod skattely på erhvervsområdet fra 2014 er det i Danmark desu-
den besluttet, at registeret som udgangspunkt skal være offentligt tilgængeligt, dog
med undtagelse af visse personfølsomme oplysninger.
DAC5-forslaget indebærer at skattemyndighederne skal have den fulde adgang til
registeret.
Ad 4: Virksomhedernes opbevaring af dokumenter og oplysninger
Antihvidvaskdirektivet foreskriver at omfattede virksomheder mv. skal opbevare
de dokumenter som anvendes til at overholde kundekendskabsprocedurerne, samt
dokumentation for kunders transaktioner. Disse dokumenter skal opbevares i fem
Skattemyndighederne kan jf. ovenstående bede virksomheder om al den information som forventes at have skatte-
relevans, inklusiv hvidvaskinformation. Her skal skattemyndighederne dog typisk igennem meget tunge procedurer for at få
udeleveret informationen.
12
27
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
år efter afslutningen på et kundeforhold. Antihvidvaskmyndighederne har adgang
til disse dokumenter.
DAC5-forslaget indebærer at skattemyndighederne også vil få adgang til disse
dokumenter. I det omfang oplysningerne er indberettet efter antihvidvaskreglerne
af virksomhederne til andre myndigheder, vil SKAT skulle indhente oplysningerne
her.
Øvrige bestemmelser
Det foreslås, at de nye regler skal være vedtaget og offentliggjort senest den 31.
december 2016 og skal anvendes fra den 1. januar 2017.
DAC5-forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstem-
mig vedtagelse af EU-landene.
Rådskonklusioner
Formandskabet foreslår endvidere at ECOFIN sammen med vedtagelsen af
DAC5 også vedtager rådskonklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse af
5. juli 2016 om yderligere tiltag i kampen mod skatteundgåelse og skatteunddra-
gelse. Konklusionerne
Opfordrer Kommissionen til at se på hvordan man kan styrke samarbejdet
mellem skattemyndighederne yderligere, bl.a. baseret på det arbejde der fo-
regår i OECD-regi.
Støtter en hurtig vedtagelse af DAC5 og forslaget om opdatering af anti-
hvidvaskdirektivet.
Noterer sig, at Kommissionen vil afsøge muligheden for som implemente-
ring af OECD-standarderne at indføre nye rapporteringskrav (såkaldte
MDR – ”mandatory disclosure rules”) rettet mod banker, skatterådgivere
mv. og muligvis privatpersoner, der deltager i, eller tilbyder kunder at delta-
ge i arrangementer, der kan udgøre aggressiv skatteplanlægning.
Noterer sig at Kommissionen vil komme med forslag til en fælles konsoli-
deret selskabsskattebase (CCCTB), samt til at styrke voldgiftsprocedurerne i
dobbeltbeskatningssager i EU.
Nævner behovet for at sikre transparens og forudsigelighed på skatteområ-
det, og at whistleblowers beskyttes.
Så så vidt angår indholdet af Kommissionens meddelelse af 5. juli 2016 henvises
til samlenotat herom af 30. juni 2016.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres over direktivforslaget i overensstemmelse med
TEUF artikel 113 og artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Euro-
pa-Parlamentet. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
28
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
1668538_0029.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder at ensartning af skattemyndighedernes adgang til de pågæl-
dende oplysninger er nødvendig for et velfungerende indre marked, herunder for
at sikre EU-landenes ens og korrekte gennemførelse af direktivet om administra-
tivt samarbejde mellem skattemyndighederne.
Regeringen er enig i, at DAC5-forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget kræver en ændring af skattekontrolloven, der sikrer, at SKAT i
alle tilfælde vil kunne få adgang til de relevante oplysninger mv. Fx skal der sikres
fuld adgang til det register over reelle ejere, som oprettes i medfør af lov nr. 262 af
16. marts 2016, hvor personfølsomme oplysninger som udgangspunkt er undtaget
fra offentliggørelse.
13
Dermed vil SKAT kunne få fuld adgang til disse oplysnin-
ger, når registeret er etableret.
Endvidere vil der skulle foretages begrænsede ændringer af skattekontrolloven,
mhp. at gøre skattemyndighedernes kontrol af virksomhedernes efterlevelse af
informationskravene i DAC2 mere effektiv. Skattemyndighederne har i dag allere-
de efter skattekontrolloven adgang til at anmode virksomheder om skatterelevante
oplysninger. Dog skal der i visse tilfælde, fx når der anmodes om oplysninger om
unavngivne
14
, kræves godkendelse af Skatterådet
15
. Dette kan være en meget tung
procedure. Der vil skulle foretages begrænsede ændringer i skattekontrolloven, der
sikrer at skattemyndighederne hurtigere og nemmere vil kunne stille spørgsmål
om den information som finansielle institutter skal udlevere jf. DAC2.
Rådskonklusionerne vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vurderes at ville styrke SKATs kontrolindsats gennem bl.a. et
mere effektivt samarbejde mellem EU-landenes skattemyndigheder. Dette vil un-
derstøtte indsatsen mod skatteunddragelse og skatteundgåelse og kan derigennem
bidrage til at modvirke et utilsigtet mindreprovenu. Det er ikke umiddelbart mu-
ligt at kvantificere størrelsen heraf.
Der er forventningen, at der skal etableres en IT-løsning, der kan give skattemyn-
dighederne adgang til de oplysninger, som skattemyndighederne skal have efter
direktivet. De statsfinansielle konsekvenser heraf undersøges stadig, men forven-
Skat vil fx få adgang til CPR-numre og lignende, som ikke vil blive offentliggjort.
Spørgsmål om unavngivne er når skattemyndighederne ikke kender navnet på dem man spørger om. Konkret kunne det
fx være hvis skattemyndighederne spørger en virksomhed om hvem dens reelle ejere eller kunder er. Her indgår navnene på
dem man spørger efter (de reelle ejere, kunderne, osv.) ikke, da skattemyndighederne ikke kender dem.
15
Skatterådet bistår SKAT ved forvaltningen af bl.a. lovgivning om skatter. Skatterådet består af medlemmer udpeget af
Folketinget henholdsvis skatteministeren. Blandt de medlemmer, som skatteministeren udnævner, skal nogle være repræ-
sentanter for erhvervs- og lønmodtagerorganisationer samt KL mens andre er uafhængige.
13
14
29
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
tes umiddelbart at være begrænsede.Rådskonklusionerne vil ikke i sig selv have
statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vurderes ikke at ville øge de administrative byrder for erhvervsli-
vet, da der er tale om oplysninger, som virksomhederne allerede skal opbevare
efter antihvidvaskreglerne. I det omfang oplysningerne er indberettet efter anti-
hvidvaskreglerne af virksomhederne til andre myndigheder, vil SKAT skulle ind-
hente oplysningerne her. Samme oplysninger skal således ikke indberettes flere
gange fra virksomhederne til offentlige myndigheder.
Rådskonklusionerne vil ikke i sig selv have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det
uden store omkostninger vil bidrage til at forhindre skatteunddragelse og skatte-
undgåelse.
Rådskonklusionerne vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos en række organisationer:
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at forslaget alene vil medføre begrænsede admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet (under 4 mio. kr. årligt). Dette er Skatte-
ministeriet enige i.
Forsikring & Pension forudsætter, at forslaget ikke indebærer øgede pligter for
virksomhederne til at indsamle og opbevare oplysninger efter hvidvaskreglerne.
Hertil bemærker Skatteministeriet, at det er en korrekt forudsætning. Forslaget
giver skattemyndighederne adgang til visse data, som indhentes, registreres og
opbevares efter hvidvaskreglerne. Forslaget ændrer derimod ikke på, hvad virk-
somhederne skal indsamle og opbevare efter hvidvaskreglerne.
Datatilsynet anfører, at i det omfang SKAT efter forslaget kan få adgang til per-
sonoplysninger, skal Skatteministeriet sikre, at forslaget ikke hindrer en fortsat
efterlevelse af reglerne i persondataloven. Hertil bemærker Skatteministeriet for
det første, at forslaget giver adgang til persondata, og for det andet at den danske
lovgivning, som skal implementere forslaget, naturligvis vil skulle respektere per-
sondataloven.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte til forslaget. Enkelte lande har på teknisk niveau udtrykt
bekymring i forhold til, at implementeringsfristen er for kort.
30
Rådsmøde nr. 3488 (økonomi og Finans) den 11. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/10-16
Der ventes at være bred opbakning til rådskonklusionerne om yderligere tiltag til
at styrke kampen mod skatteundgåelse og skatteunddragelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, idet det giver EU-landenes skatte-
myndigheder endnu et instrument til at bekæmpe skattesvig og –undgåelse og vil
styrke det administrative samarbejde mellem EU-landenes skattemyndigheder.
Regeringen støtter ligeledes rådskonklusionerne om yderligere tiltag til at styrke
kampen mod skatteundgåelse og skatteunddragelse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg, men udvalget er
orienteret om sagen ved grund- og nærhedsnotat den 2. september 2016.
31