Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3493 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2016-11811
Den 28. september 2016
Ekstraordinært rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 18. oktober 2016
SAMLENOTAT
1. EU/Canada-frihandelsaftale (CETA) ....................................................................................................... 2
1
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3493 (udenrigsanliggender - handel) den 18. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde udenrigsanl. - handel 18/10-16
1669509_0002.png
1. EU/Canada-frihandelsaftale (CETA)
KOM (2016) 0443, 0444 og 0470
Revideret notat
1. Resumé
Rådet ventes at skulle tage stilling til forslagene fra Europa-Kommissionen om hhv. indgåelse, undertegnelse og
midlertidig anvendelse af økonomi- og handelsaftalen mellem Canada og EU (CETA), der er færdigforhandlet.
2. Baggrund
EU og Canada indledte i 2009 forhandlinger om en ”Comprehensive Economic and Trade Ag-
reement” (CETA). Forhandlingerne blev afsluttet i august 2014. Efterfølgende har Kommissio-
nen i samarbejde med Canada afsluttet en række tekniske udeståender og gennemført nogle ju-
steringer af kapitlet om investeringsbeskyttelse med henblik på at tilpasse reglerne til den refor-
merede model, som Kommissionen har foreslået USA i TTIP-forhandlingerne.
Kommissionen har i juli 2016 fremsat forslag til rådsafgørelser om hhv. indgåelse, undertegnelse
og midlertidig anvendelse af aftalen. Rådet forventes at tage stilling til afgørelserne, hvorefter
aftalen vil kunne undertegnes og herefter anvendes foreløbigt, mens de nationale ratifikations-
processer pågår.
3. Formål og indhold
Formålet med aftalen er at øge samhandel og investeringer mellem EU og Canada og herved
bidrage til at skabe økonomisk vækst. EU er Canadas næststørste samhandelspartner (kun over-
gået af USA). Canada indtager en 11. plads i EU’s internationale samhandel.
Der er tale om EU's hidtil mest ambitiøse frihandelsaftale. Tolden mellem EU og Canada afskaf-
fes for 99 pct. vedkommende, idet enkelte sensitive landbrugsprodukter dog fortsat gives nogen
beskyttelse, herunder i form af toldkvoter. Dertil opnår parterne udvidet adgang til at levere tje-
nesteydelser på hinandens markeder, herunder på det maritime område, og adgangen til at inve-
stere lettes. Med aftalen gives også øget gensidig adgang til markederne for offentlige indkøb.
I forhold til investeringsbeskyttelse etableres en systemisk og organisatorisk reform af tvistbilæg-
gelsesmetoden, så den hidtidige ad hoc voldgiftsmodel – ISDS (investor-state dispute settlement)
– afløses af et mere domstolslignende organ – ICS (investment court system) – som herudover
indeholder muligheden for at appellere en afgørelse. Aftalen fastslår endvidere staternes ret til at
regulere på områder som miljø, sundhed, forbrugerbeskyttelse, arbejdstagerrettigheder mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel 218 godkende den
endelige aftale.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik, og det er derfor alene EU, der
kan indgå handelsaftaler med tredjelande. Det er på den baggrund regeringens vurdering, at nær-
hedsprincippet er overholdt, for så vidt angår de handelspolitiske elementer i aftalen.
2
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3493 (udenrigsanliggender - handel) den 18. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde udenrigsanl. - handel 18/10-16
1669509_0003.png
Der lægges i forslaget op til, at aftalen indgås som en blandet aftale og dermed også vedrører
medlemsstaternes kompetenceområder. Eftersom der er tale om en aftale, der omfatter handlen
mellem EU og Canada, er det regeringens vurdering, at medlemsstaterne ikke alene kan opfylde
formålet, og at nærhedsprincippet også i den forbindelse er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Indgåelsen af en frihandelsaftale forventes at få positive samfundsøkonomiske og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser i form af øget samhandel med deraf afledte effekter som højere vækst, et
større beskatningsgrundlag og højere lønninger.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse hovedsageligt at ske indirekte
via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også,
idet en mindre del af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til
EU-budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af
lavere toldindtægter ventes dog at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
I forhold til investeringsbeskyttelse vil det kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark
i form af betaling af erstatning, såfremt en investor skulle få medhold i en sag mod EU eller
Danmark.
Frihandelsaftalen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have positive kon-
sekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds, dvs. inklusive erhvervsorganisationer og de faglige
organisationer, er blevet hørt i forbindelse med indledning af forhandlingerne og om afdækning
af Danmarks offensive og defensive interesser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt de fleste EU-lande tilfredshed med den ambitiøse aftale. Efter undertegnelse af
aftalen skal Europa-Parlamentet give samtykke til aftalen ligesom medlemsstaterne skal ratificere
aftalen.
10. Regeringens generelle holdning
Frihandelsaftalen er i Danmarks interesse og et vigtigt led i EU’s bestræbelser på at indgå frihan-
delsaftaler med en række store markeder med deraf følgende forøget vækst i Danmark. Med hen-
syn til justeringerne i investeringsbeskyttelseskapitlet anses disse for en forbedring af det gamle
system. Regeringen støtter derfor disse ændringer.
Fra dansk side finder man, at aftalen skal indgås som en blandet aftale. Regeringen ønsker, at
aftalen træder i kraft så hurtigt som muligt.
3
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3493 (udenrigsanliggender - handel) den 18. oktober 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde udenrigsanl. - handel 18/10-16
1669509_0004.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Udkast til Rådets forhandlingsdirektiver til Kommissionen for en frihandelsaftale blev forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. april 2009. Status for forhandlingerne er senest
blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. maj 2016.
4