Regeringen ønsker, at flere skal i arbejde og færre skal forsørges af det offentlige.
Derfor vil regeringen både med det initiativ, der henvises til, vækstplanen, initiativer på finansloven og med en række andre tiltag skabe flere arbejdspladser til mange af dem, som i dag ikke har et job og ikke er en del af arbejdsfællesskabet.
Det skal kunne betale sig at arbejde frem for at modtage offentlige ydelser.
Det er forudsætningen for vores fælles velfærd og også for vores børns fremtid.
Vi har i Danmark i en lang årrække været for dårlige til at bryde den negative sociale arv.
Det skal vi være bedre til, også i folkeskolen.
Den faglige fordybelse og lektiehjælp og folkeskolereformens fokus på anvendelses- og praksisorienteret undervisning skal netop give børn fra uddannelsesfremmede hjem en bedre mulighed for at få fodfæste i uddannelsessystemet.
Derudover er det meget ofte vigtigere, hvad forældrene gør sammen med deres børn, end hvor mange penge de har til rådighed.
Vi ved, at børn klarer sig bedre i skolen, hvis forældrene taler med deres børn fra de er helt små.
Vi ved også, det er vigtigt, hvilket læringsmiljø barnet har derhjemme.
Det handler bl.a.
om at læse sammen med sine børn, lære dem sange og rim og lege med bogstaver.
Det har vi også igennem flere programmer arbejdet med ved at understøtte forældre og dermed børn i udsatte hjem.
Vi har fra den her regerings side også igangsat en række initiativer, der skal bidrage til at reducere betydningen af negativ social arv.
Det drejer sig bl.a.
om praksiskonsulenter i dagtilbud, turboforløb målrettet fagligt svage, projekter om en styrket faglighed blandt udsatte børn i folkeskolen og en række andre initiativer.
Som jeg indledningsvis nævnte, er det bedste, vi kan gøre, for at undgå at børn og forældre kommer til at stå i en udsat situation, at hjælpe forældrene til at få et arbejde, og det gør regeringen præcis ved at skabe bedre rammer for dansk erhvervsliv og større incitamenter til at tage et arbejde.
Så jeg mener på ingen måde, at man kan konkludere, at regeringens initiativer vil betyde, at børn vil klare sig dårligere i folkeskolen, snarere tværtimod, for vi har taget en lang række initiativer, som vil sikre, at børn forhåbentlig kommer til at klare sig bedre i folkeskolen uanset deres faglige og sociale baggrund.