Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
S 911
Offentligt
1620649_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 6. april 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. S 911 til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål S 911:
Er det ministerens holdning, at Danmark kan begynde at nedtrappe den grænse-
kontrol i Sønderjylland og ved færgehavnene på Lolland-Falster, der blev indført
den 4. januar 2016, i lyset af, at den tyske indenrigsminister, Thomas de Maizi-
ère, over for østrigsk tv har tilkendegivet, at Tyskland allerede nu er i gang med
en nedtrapning af sin grænsekontrol ved den østrigske grænse, og at kontrollen
forventes afskaffet helt den 12. maj, medmindre der kommer nye stigninger i
antallet af asylansøgere, og hvad er ministerens holdning til at afskaffe den dan-
ske grænsekontrol i Sønderjylland og på Lolland-Falster samtidig med den tyske
regering planlagte afskaffelse af kontrollen på grænsen til Østrig?
Svar:
Sverige satte den 4. januar 2016 sine regler om transportøransvar i kraft mod
Danmark. Formålet med transportøransvaret er bl.a. at afskære potentielle asyl-
ansøgere uden pas og billede-ID fra at søge asyl i Sverige.
Da der ikke er nogen landegrænse mellem Danmark og Sverige, risikerer vi således
en ophobning af et meget stort antal flygtninge og migranter i Danmark, som ikke
kan komme videre til Sverige uden korrekte id-dokumenter. Det vil kunne medfø-
re en fare for den offentlige orden og indre sikkerhed i Danmark.
Det var på denne baggrund, at den danske regering den 4. januar 2016 midlerti-
digt genindførte grænsekontrol med fokus på den danske-tyske grænse, og det er
med den begrundelse, at grænsekontrollen efterfølgende er blevet forlænget –
senest indtil 3. maj 2016.
Den svenske regering har den 7. april 2016 meddelt, at den midlertidige grænse-
kontrol mellem Danmark og Sverige forlænges indtil den 8. maj 2016. Endvidere
har den svenske regering tilkendegivet, at transportøransvaret vil være i kraft i 6
måneder.
Dato: 13. april 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2996
60050
Side
1/2
S 911 - 2015-16 - Endeligt svar på S 911: Er det ministerens holdning, at Danmark kan begynde at nedtrappe den grænsekontrol i Sønderjylland og ved færgehavnene på Lolland-Falster, der blev indført den 4. januar 2016, i lyset af, at den tyske indenrigsminister, Thomas de Maizière, over for østrigsk tv har tilkendegivet, at Tyskland allerede nu er i gang med en nedtrapning af sin grænsekontrol ved den østrigske grænse, og at kontrollen forventes afskaffet helt den 12. maj, medmindre der kommer nye stigninger i antallet af asylansøgere, og hvad er ministerens holdning til at afskaffe den danske grænsekontrol i Sønderjylland og på Lolland-Falster samtidig med den tyske regerings planlagte afskaffelse af kontrollen på grænsen til Østrig?
Uanset, om Tyskland måtte nedtrappe eller ophæve sin grænsekontrol mod Øst-
rig, vurderes betingelserne for den danske grænsekontrol fortsat at være opfyldt,
så længe det svenske transportøransvar er i kraft mod Danmark. Det skyldes, at
der – uafhængigt af den tyske grænsekontrol mod Østrig og til fare for den offent-
lige orden og indre sikkerhed i Danmark – vil være en risiko for en ophobning af et
meget stort antal flygtninge og migranter, hvis vi ophævede grænsekontrollen
mod Tyskland. Denne risiko understreges bl.a. af det faktum, at der efter sigende
opholder sig flere hundredetusinder uregistrerede udlændinge i Tyskland, som vil
kunne bevæge sig mod Danmark.
Regeringen følger naturligvis situationen ved den dansk-tyske grænse og i vores
naboland nøje, og regeringen vil naturligvis forholde sig til eventuelle udviklinger i
situationen.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
2/2