Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Aktstykke nr. 116 - § 7.
Finansministeriet) af den 19. juni 2017
Spørgsmål
Vil ministeren angive dels for kommunerne dels for regionerne, hvor meget de
samlede serviceudgifter stiger fra 2017 til 2018 såfremt rammer udnyttes fuldt ud
begge år og hvor stort vil det demografiske udgiftspres være, dels med og dels
uden ”sund aldring”?
Svar
Aftalte kommunale serviceudgifter
Udgangspunktet for aftale om kommunernes økonomi for 2018 var, at der med
det kommunale moderniserings- og effektiviseringsprogrammet frigøres 1 mia. kr.
i 2018. Heraf kan �½ mia. kr. prioriteres bredt i den offentlige sektor, hvilket var
afspejlet i det kommunale udgiftsloft for 2018.
Med økonomiaftalen er regeringen og KL enige om, at det kommunale udgiftsloft
for 2018 løftes med 0,8 mia. kr. til prioritering af borgernær kernevelfærd, herun-
der til at understøtte kommunernes arbejde med at yde værdig pleje og omsorg for
ældre borgere. Det svarer til et nettoløft på 0,3 mia. kr. i forhold til kommunernes
serviceramme for 2017.
Derudover målrettes 0,5 mia. kr., som frigjort med moderniserings- og effektivise-
ringsprogrammet i 2018, til kernevelfærd i kommunerne. Endelig indgår modsat-
rettede bevægelser som følge af udmøntning af løft af demenshandlingsplanen,
kræftplan IV og udløb af tilskud til virksomhedsrettede indsats, som både påvirker
kommunernes serviceramme i 2017 og 2018.
Det indebærer samlet set, at kommunernes serviceramme i 2018 udgør 246,1 mia.
kr., når der korrigeres for reguleringer i medfør af DUT-princippet mv. Det svarer
til, at den aftalte kommunale serviceramme øges med 0,2 mia. kr. fra 2017 til 2018,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk